Studenter! Hur ser ekonomin ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

El och internet har jag visserligen inräknat i min hyra, men som du ser är den ganska vidrig trotts bostadsbidraget. (100kr mer än din egen tom., internet inräknat!)

Resten av det du nämner räknar jag med att de där nästan 2500 extra bör täcka. Och då är vissa inte ens "nödvändiga" utgifter, som de Swedbank har räknat på.

Jag är väl egentligen mest trött på hur det brukar låta när det pratas om oss stackars studenter som knappt har råd till mat och tak över huvudet. Du själv verkar ju ha ett tämligen bekvämt liv trotts allt. Har vi inte jobb så kan vi inte leva som kungar helt enkelt, deal with it.

Hold your horses, mitt bekväma liv har jag enkom pga några arbetsinsatser i Norge.
Det räcker för min del annars med en jul och några födelsedagar för att spräcka min årsbudget.
Och ja, lite överflöd och flärd må vara i min tillvaro, men det tycker jag att jag måste ha, annars klarar jag inte av nästan sex års studier.

Men ja, det finns dem som har det bra med CSN och dem där det inte räcker till, av olika anlendingar, så att avfärda alla klagomål på CSN är inte rätt. Vi har alla olika prioriteringar och jagkan själv tycka att en sak är jätteviktig medan någon annan kan avfärda det som onödigt humbug.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Jag är väl egentligen mest trött på hur det brukar låta när det pratas om oss stackars studenter som knappt har råd till mat och tak över huvudet. Du själv verkar ju ha ett tämligen bekvämt liv trotts allt. Har vi inte jobb så kan vi inte leva som kungar helt enkelt, deal with it.

Ja detta blir verkligen spännande att utforska. Jag tycker också studenterna verkar gnälla för mycket samtidigt har de onödiga utgifter som de promt måste ha, typ vaska på krogen (överdrift men aja)

Någon som vet någon bättre uppställning än swedbanks? Den känns hyffsat irrelevant för en student. Bil? pfft!

Visst man kan ju subtrahera de avgifterna men ändå. Den är ganska långt i från den som jag har i min lärobok (från -00, så lite inaktuell)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Ja detta blir verkligen spännande att utforska. Jag tycker också studenterna verkar gnälla för mycket samtidigt har de onödiga utgifter som de promt måste ha, typ vaska på krogen (överdrift men aja)

Någon som vet någon bättre uppställning än swedbanks? Den känns hyffsat irrelevant för en student. Bil? pfft!

Visst man kan ju subtrahera de avgifterna men ändå. Den är ganska långt i från den som jag har i min lärobok (från -00, så lite inaktuell)

SFS studentbudget | Sveriges Förenade Studentkårer

Studenter klarar inte oförutsedda utgifter | SvD

"Allt sämre ekonomi för landets studenter" - DN.se

Permalänk
Medlem

Tack! Använde denna mallen. De utgifterna jag ändrade var
Bostad (till 2633 kr)
Tv/dagstidning (till 146 kr för dagens nyheter varje dag, bor inte sthlm så det blir dyrare för oss. Jag kommer inte ha någon tv utan istället projektor, så jag slipper den avgiften)
Busskort (till 330 kr, då ett period kostar det här. Dock rör jag mig inte så mkt så lär väl klara mig på ett billigare alternativ, sparar dock max någon tia.)

Annars behöll jag alla poster. Hamnade på 7261, nästan en hel tusenlapp till godo. Kommer iofs behöva köpa ett gymkort (ser inte ut att vara medräknat i mallen) samt att jag troligen är mer matglad än medelstudenten, så en fin köttbit då och då lär väl synas på budgeten.

Därför ser det ut som att åtminstone jag kommer klara mig på csn-pengar. Sedan är det ju tal om en höjning av lånedelen med en 5hundring. Men vill ändå jobba, vill spara ihop ett kapital.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Tack! Använde denna mallen. De utgifterna jag ändrade var
Bostad (till 2633 kr)
Tv/dagstidning (till 146 kr för dagens nyheter varje dag, bor inte sthlm så det blir dyrare för oss. Jag kommer inte ha någon tv utan istället projektor, så jag slipper den avgiften)
Busskort (till 330 kr, då ett period kostar det här. Dock rör jag mig inte så mkt så lär väl klara mig på ett billigare alternativ, sparar dock max någon tia.)

Annars behöll jag alla poster. Hamnade på 7261, nästan en hel tusenlapp till godo.

Jag vet att jag har sett fler exempel innan men kommer inte på var nu ikväll.. ska se ifall jag hittar dem imorgon.

Ser att du har gjort samma val som jag.... Avstod ifrån TV helt för ca 15 månader sedan, var ifs utifrån premissen att jag inte ens får plats med en 32" pga lägenhetens utformning

Bor själv i centrum så jag behöver inget busskort längre, betalade runt 300kr/mån innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Jag vet att jag har sett fler exempel innan men kommer inte på var nu ikväll.. ska se ifall jag hittar dem imorgon.

Gärna. De verkar svårhittade!

Skrivet av m0rk:

Ser att du har gjort samma val som jag.... Avstod ifrån TV helt för ca 15 månader sedan, var ifs utifrån premissen att jag inte ens får plats med en 32" pga lägenhetens utformning

Ptja själv har jag inte sett på tv aktivt sedan ~2004. Förutom valvakan och någon annan enstaka viktig händelse. Så TV vet jag att jag definitiv inte kommer ha.

Skrivet av m0rk:

Bor själv i centrum så jag behöver inget busskort längre, betalade runt 300kr/mån innan

Mjo planerar även jag att flytta till centrum. Dock ligger inte universitetet där utan 4-5 kilometer därifrån. Lite surt att jag bor närmre universitetet nu när jag är hos föräldrarna.... Men i denna stad finns det bara villor och dyra bostäder nära universitetet, det är liiiiite utanför min ekonomi

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt att jag lever väldigt gott på CSN.

Fullt bidrag + stöd.
Hyra: 2600
Andra fasta avgifter: 900

Så jag har drygt 5000kr kvar varje månad att köpa mat och böcker för. Men eftersom jag nästan aldrig behöver böcker så kan vi säga endast mat.
Detta ligger på drygt 2000kr, vilket då ger mig cirka 3000kr att spara varje månad.

Dock räknar jag inte med kläder här, men det är inte ofta just nu jag köper kläder då jag har en hyfsat stor garderob redan!

Jag är nöjd!

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

är student, jobbar inte ett piss och lägger undan cirka 1500kr i månaden på sparkonto som jag köper datordelar, skärmar och annat med då och då. äter ute 1-3 gånger i veckan. detta på endast bidrag+lån.

kan ge ett tips: hitta några polare att laga mat med regelbundet ;p

vi är tre stycken som lägger cirka 500kr var i månaden på mat och vi äter middag tillsammans iaf 5 dagar / veckan för dessa pengarna.

hur mycket pengar man har över och hur bra man kan leva på studiemedlet handlar helt om din livsstil och dina vanor.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Sjukt bra tråd! ska genast söka bostadsbidrag.
800kr mer i månaden är inte helt fel!

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk

Den där mallen var ju inte särskilt optimal. 770:- för mobiltelefon (telefoni? hah), tv och dagstidning är tämligen mycket. Och hur kan de påstå att mat med hemlagad matlåda kostar 1620:-/månaden? (53:- per dag alltså). 774:- per månad för studiemedel är också väl tilltaget, gäller väl bara enstaka studenter. Sedan känns det tveksamt att man verkligen varje månad behöver 370:- för hygienvaror + förbrukningsvaror (varför är de ens uppdelade i två?). Och inte kostar kläder och skor 520:- per månad! Räknat på rimligt slitage och att personen verkligen tvättar kläderna (och inte bara kastar dem efter varje användning...) så har man ju nästan råd med midrange-märkeskläder för de pengarna...

Och hur jävla dum får man vara när man inte räknar med internetuppkopplingen som en avgift? Sedan finns inte bostadsbidraget med. Om man köper deras väl tilltagna kalkyl, antar att internetuppkopplingen ingår i hyran och tar med bostadsbidraget så går man ju jämt ut. I verkligheten så bör vilken student som helst utan speciella förhinder klara av sin ekonomi och dessutom kunna lyxa till det lite då och då.

Nej, studenter behöver inte mer pengar, däremot behöver de lära sig att hantera sin egen ekonomi. Uppenbarligen har skolan och resten av samhället misslyckats fundamentalt med denna uppgift.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Min grundbudget ser ut (ungefär) som följande:

Inkomster:
CSN: 8 140:-
Bostadsbidrag: 400:-
Extra från föräldrar: 2000:-

Totalt in: 10540:-

Statiska utgifter:
Boende: 3550:-
Busskort: 450:-
Avbetalning-tv: 733:-
Telefoni: 350:-
Spotify: 99:-

Totalt statisk: 5182:- kvar: 5358:-

Av det räknar jag att mat kostar mig ca 3000kr månaden.
Resterande 2358kr är Alkohol(med relaterade aktiviteter), Datorprylar, hygienartiklar, studiematerial samt kläder (prioriterat i fallande ordning ).

Summa summarum är att jag lever bra som student. Jag har noll kronor kvar på kontot varje månad men det är ingen tvekan om att jag skulle kunna sätta undan en slant varje månad om jag ville inskränka mig lite.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Skrivet av Random-person:

Den där mallen var ju inte särskilt optimal. 770:- för mobiltelefon (telefoni? hah), tv och dagstidning är tämligen mycket. Och hur kan de påstå att mat med hemlagad matlåda kostar 1620:-/månaden? (53:- per dag alltså). 774:- per månad för studiemedel är också väl tilltaget, gäller väl bara enstaka studenter. Sedan känns det tveksamt att man verkligen varje månad behöver 370:- för hygienvaror + förbrukningsvaror (varför är de ens uppdelade i två?). Och inte kostar kläder och skor 520:- per månad! Räknat på rimligt slitage och att personen verkligen tvättar kläderna (och inte bara kastar dem efter varje användning...) så har man ju nästan råd med midrange-märkeskläder för de pengarna...

Och hur jävla dum får man vara när man inte räknar med internetuppkopplingen som en avgift? Sedan finns inte bostadsbidraget med. Om man köper deras väl tilltagna kalkyl, antar att internetuppkopplingen ingår i hyran och tar med bostadsbidraget så går man ju jämt ut. I verkligheten så bör vilken student som helst utan speciella förhinder klara av sin ekonomi och dessutom kunna lyxa till det lite då och då.

Nej, studenter behöver inte mer pengar, däremot behöver de lära sig att hantera sin egen ekonomi. Uppenbarligen har skolan och resten av samhället misslyckats fundamentalt med denna uppgift.

Det där är väl ändå rätt generaliserat ändå? Är man 19 kanske man kan leva enklare än ifall man är 30 och har barn t.ex.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Den där mallen var ju inte särskilt optimal. 770:- för mobiltelefon (telefoni? hah), tv och dagstidning är tämligen mycket. Och hur kan de påstå att mat med hemlagad matlåda kostar 1620:-/månaden? (53:- per dag alltså). 774:- per månad för studiemedel är också väl tilltaget, gäller väl bara enstaka studenter. Sedan känns det tveksamt att man verkligen varje månad behöver 370:- för hygienvaror + förbrukningsvaror (varför är de ens uppdelade i två?). Och inte kostar kläder och skor 520:- per månad! Räknat på rimligt slitage och att personen verkligen tvättar kläderna (och inte bara kastar dem efter varje användning...) så har man ju nästan råd med midrange-märkeskläder för de pengarna...

Och hur jävla dum får man vara när man inte räknar med internetuppkopplingen som en avgift? Sedan finns inte bostadsbidraget med. Om man köper deras väl tilltagna kalkyl, antar att internetuppkopplingen ingår i hyran och tar med bostadsbidraget så går man ju jämt ut. I verkligheten så bör vilken student som helst utan speciella förhinder klara av sin ekonomi och dessutom kunna lyxa till det lite då och då.

Nej, studenter behöver inte mer pengar, däremot behöver de lära sig att hantera sin egen ekonomi. Uppenbarligen har skolan och resten av samhället misslyckats fundamentalt med denna uppgift.

Du får gärna visa upp andra kalkyler.... Med underlag då. http://www.sfs.se/files/sfs/Studentbudget_2010.pdf läs pdf:en istället.

Studenter skulle visst behöva mer pengar, ersättningen är för låg som den är redan idag. Dessutom skulle lånedelen behövas minskas och bidragsdelen ökas. Sverige är verkligen sämst på att uppmuntra studenter till att ta examen på utsatt tid. Istället för hotelser som vi gör nu kanske man skulle prova det som våra nordiska grannar har gjort under ett bra tag; Ge morötter, skriv av delar av studieskulden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chobi:

Jag tycker faktiskt att jag lever väldigt gott på CSN.

Fullt bidrag + stöd.
Hyra: 2600
Andra fasta avgifter: 900

Så jag har drygt 5000kr kvar varje månad att köpa mat och böcker för. Men eftersom jag nästan aldrig behöver böcker så kan vi säga endast mat.
Detta ligger på drygt 2000kr, vilket då ger mig cirka 3000kr att spara varje månad.

Dock räknar jag inte med kläder här, men det är inte ofta just nu jag köper kläder då jag har en hyfsat stor garderob redan!

Jag är nöjd!

Varför ta fullt bidrag om du inte behöver det?
"3000kr att spara", känns väldigt konstigt att spara lånade pengar...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

Varför ta fullt bidrag om du inte behöver det?
"3000kr att spara", känns väldigt konstigt att spara lånade pengar...

Inflationen äter upp räntan och i vissa fall även själva lånet.
Dvs inflationen är högre än csn-räntan.

Det är ett sätt för att få råd med kontantinsatsen för br, men ja jag håller med om att det inte är helt optimalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Om man köper deras väl tilltagna kalkyl, antar att internetuppkopplingen ingår i hyran och tar med bostadsbidraget så går man ju jämt ut. I verkligheten så bör vilken student som helst utan speciella förhinder klara av sin ekonomi och dessutom kunna lyxa till det lite då och då.

Nah de har inte räknat med bostadsbidraget. 3200 i månaden kan omöjligen vara inkl bostadsbidrag om nu inte studenten har en sjukt stor lägenhet, 60+. Och det kan ju inte anses som medelstudenten, för den bor snarare i <30 m2 som kostar <3000 kr exkl bostadsbidrag

Att internetavgiften ingår i hyran är ju mer eller mindre lika standard som att vattnet gör det.

Skrivet av Random-person:

I verkligheten så bör vilken student som helst utan speciella förhinder klara av sin ekonomi och dessutom kunna lyxa till det lite då och då.

Håller med. Verkligen oansvariga människor som lyckas med motsatsen. Men men, ska bli intressant att uppleva studentlivet med dess ekonomi själv. Kanske får jag äta upp mina ord, hope not.

Permalänk

Jag har extrajobb + bidraget, tar inget lån. Klarar mig bra, bor ihop med flickvän, så vi delar på allt.

Inget lån = win.

Permalänk
Medlem

In:
Csn: 8200

Ut:
Hyra: 4300
TV+Internet: 512
EL: 450
Mobil: 300
Övrigt(de andra räkningarna som jag måste betala): 1240
Skolböcker: 200

Totalt (lite smått avrundat) har jag 1150 till mat och nöjen+kläder.

Visa signatur

People are spending dollars on water tapped in fancy bottles. And don't you agree? The gesture is not so much an act of stupidity. It 's just a sign of our destructive mentality. - Raised Fist [Slipping into coma]

Permalänk
Medlem

Blev färdig med plugget i våras men kan dra min budget lite snabbt ändå

Inkomster:
CSN 8100:-
Extrajobb 2-3000:-
= 10-11 100

Utgifter:
Hyra 4100:-
Mobil 399:-
El 200:-
Bil 620:- (skatt + försäkring)
Hemförsäkring 50:-
Mat 1500:-
Bensin 700:-
= 7569:-

~2500-3500 per månad till nöjen och böcker. Vilket inte var några större problem att festa upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Blev färdig med plugget i våras men kan dra min budget lite snabbt ändå

Inkomster:
CSN 8100:-
Extrajobb 2-3000:-
= 10-11 100

Utgifter:
Hyra 4100:-
Mobil 399:-
El 200:-
Bil 620:- (skatt + försäkring)
Hemförsäkring 50:-
Mat 1500:-
Bensin 700:-
= 7569:-

~2500-3500 per månad till nöjen och böcker. Vilket inte var några större problem att festa upp.

Intressant då mig veterligen pluggade du i växjö? Hyra 4100? Du bodde alltså inte i campus??

Enligt din budget verkar du ha haft det ganska bra med bil och en stor festbudget. Får man fråga hu många timmar du jobbade/månad? Och kanske till och med var?

Permalänk
Skrivet av MooDHooDs:

Att internetavgiften ingår i hyran är ju mer eller mindre lika standard som att vattnet gör det.

Nej? Bara i den här tråden finns det ju ett antal exempel på där så inte är fallet. Jag har ingen aning om hur statistiken ser ut, men det verkar vara rätt vanligt att det inte ingår i hyran.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Intressant då mig veterligen pluggade du i växjö? Hyra 4100? Du bodde alltså inte i campus??

Enligt din budget verkar du ha haft det ganska bra med bil och en stor festbudget. Får man fråga hu många timmar du jobbade/månad? Och kanske till och med var?

Jepp jag pluggade i Växjö. Bodde i en tvåa på Forskaren sista terminen. Jag jobbade väl i runda slängar 15 timmar i månaden. Jobbade dels som tentavakt och även extra som butikssäljare inne i stan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Och hur kan de påstå att mat med hemlagad matlåda kostar 1620:-/månaden? (53:- per dag alltså).

Ja, det är sjukt lågt. Jag spenderar det det dubbla vissa månader.

Skrivet av Random-person:

Sedan känns det tveksamt att man verkligen varje månad behöver 370:- för hygienvaror + förbrukningsvaror (varför är de ens uppdelade i två?).

Jag skulle säga det ja, toapapper, hushållspapper, rakblad (går ju minst 1/2 paket i månaden, så bara där går ju 75 spänn). Sen är det ju saker som tandkräm, tandborstar, deo, schampo osv osv.

Skrivet av Random-person:

Och inte kostar kläder och skor 520:- per månad! Räknat på rimligt slitage och att personen verkligen tvättar kläderna (och inte bara kastar dem efter varje användning...) så har man ju nästan råd med midrange-märkeskläder för de pengarna...

Tycker det där är ganska lågt räknat. 520 per månad ger ju 6240 kr per år. 1-1500 kan du ju utan problem bränna på ett par vettiga skinnskor till en kostym, jag känner också att en kostym varannat är ju minimum om man jobbar lite och inte redan har massa kostymer, så där försvinner ju i snitt 1-2000 per år beroende på om man tar sig till någon outlet eller inte. Sen tillkommer skjortor som faktiskt är förbrukningsvaror, om man köper billiga skjortor med vettig passform hamnar vi runt 500 kr styck, säg att man förbrukar 2 skjortor per år, då är det 1000 kr. Nu är vi uppe i 3000-4500 om vi har tur, och då har vi inte börjat på vardagskläder eller ytterkläder. Jag köper väldigt lite kläder faktiskt (väldigt lite), men jag spräcker de där 520 i månaden utan problem.

Skrivet av Random-person:

Nej, studenter behöver inte mer pengar, däremot behöver de lära sig att hantera sin egen ekonomi. Uppenbarligen har skolan och resten av samhället misslyckats fundamentalt med denna uppgift.

Jag kan tycka att studenter bör få mer pengar av den enkla anledningen att det är strikt begränsat hur mycket man får jobba som student utan att sänka sina studiemedel, och man har ju faktiskt studierna som sin huvudsyssla. En annan aspekt är att studiemedlen har inte hängt med inflationen, så förut har de tydligen bedömt att studenter skulle få mer.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Hörde rykten om att det blir mer bidrag fr.o.m nästa år. Nån som vet vad som gäller?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Tycker det där är ganska lågt räknat. 520 per månad ger ju 6240 kr per år. 1-1500 kan du ju utan problem bränna på ett par vettiga skinnskor till en kostym, jag känner också att en kostym varannat är ju minimum om man jobbar lite.

1. Har du ett jobb så får du mer pengar än standardstudenten
2. Om du har ett jobb som kräver att du bär kostym är din lön troligen mycket god

Vidare håller jag inte med om att 520 är en dålig klädbudget. Köpte nyligen tre par tjocktröjor, ett par skor och någon pläd samt halsduk för 5hundringen.

Skrivet av Crippa90:

Hörde rykten om att det blir mer bidrag fr.o.m nästa år. Nån som vet vad som gäller?

500:- extra lån.

Skrivet av Derox:

Jag kan tycka att studenter bör få mer pengar av den enkla anledningen att det är strikt begränsat hur mycket man får jobba som student utan att sänka sina studiemedel

Så jättebegränsad är man väl knappast? Du får tjäna runt 60 000 per halvår innan några sänkningar sker. Det är 10 000 i månaden. Om vi säger att studenten tjänar 100 kronor i timmen så kan han max arbeta 25 timmar i veckan, det är mer än en halvtidstjänst och jag gissar på att de flesta är timanställda.

Men nåja. Undrar hur många som verkligen klarar av att plugga heltid och samtidigt arbeta litet över halvtid? Om man nu läser en någorlunda seriös kurs dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

1. Har du ett jobb så får du mer pengar än standardstudenten
2. Om du har ett jobb som kräver att du bär kostym är din lön troligen mycket god

Vidare håller jag inte med om att 520 är en dålig klädbudget. Köpte nyligen tre par tjocktröjor, ett par skor och någon pläd samt halsduk för 5hundringen.

So? Han sa att kläder inte kostar 520 kr i månaden, jag visade ett exempel där det gjorde det. Och även om du inte köper kostym så är det ju bra om du har ett par snygga skinnskor och skjortor, så det står ju fast. Och jag undrar var du köpte allt det där, 500 kr räcker ju ungefär till en tröja om du inte shoppar typ HM eller dylikt som har usel passform och kvalité.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

So? Han sa att kläder inte kostar 520 kr i månaden, jag visade ett exempel där det gjorde det. Och även om du inte köper kostym så är det ju bra om du har ett par snygga skinnskor och skjortor, så det står ju fast. Och jag undrar var du köpte allt det där, 500 kr räcker ju ungefär till en tröja om du inte shoppar typ HM eller dylikt som har usel passform och kvalité.

Det var H&M. NK får man tyvärr hoppa som student. Att tro att man kan leva som medelklassen utan att arbeta är naivt, imo.

Skinnskor och kostym har väl de flesta från balen & studenten? :S Jag har typ 0 klädintresse men har ändå 2 hela kostymer + skinnskor.

Jäkla mycket generaliseringar, jag vet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Bara studiebidraget som räknas som inkomst, inte studielånet. Så 24000*0,8= 19 200, ungefär. Du har rätt till 800 kronor i månaden, en hyra som då blir 2200 kr/månad. Finns ju många sköna tusenlappar för dig att lägga på hårdvara här

Samma om jag tar ett lån av en bank på säg 100 000, så har jag inte fått en inkomst på 100 000.

Bajs.

Skrivet av Derox:

So? Han sa att kläder inte kostar 520 kr i månaden, jag visade ett exempel där det gjorde det. Och även om du inte köper kostym så är det ju bra om du har ett par snygga skinnskor och skjortor, så det står ju fast. Och jag undrar var du köpte allt det där, 500 kr räcker ju ungefär till en tröja om du inte shoppar typ HM eller dylikt som har usel passform och kvalité.

Nej, inte ens på HM här i Umeå kommer du undan med tre tjocktröjor, ett par skor, pläd och halsdu för 500:-

Men olika städer har olika utbud, så helt omöjligt är det ju inte att komma på den summan, men jag personligen kan inte göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Det var H&M. NK får man tyvärr hoppa som student. Att tro att man kan leva som medelklassen utan att arbeta är naivt, imo.

Skinnskor och kostym har väl de flesta från balen & studenten? :S Jag har typ 0 klädintresse men har ändå 2 hela kostymer + skinnskor.

Jäkla mycket generaliseringar, jag vet...

Ja men saker slits, jag går igenom 1-2 par skinnskor per år i vanligt slitage.

Och jag tycker inte man skall behöva ha HM kläder som student, någon kvalité bör man ju kunna ha.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Och jag tycker inte man skall behöva ha HM kläder som student, någon kvalité bör man ju kunna ha.

Lite sousse-varning på dig här nu va. Man ska ha det man betalar för.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W