Permalänk
Medlem

Acer Aspire 7738g -VARM!

Hallå!
Har fått ett oerhört irriterande problem med min kära laptop.
From the top. Köpte datorn för cirkus ett år sedan och den fungerade alldeles utmärkt.
Köpte den av anledningen att det var en billig laptop som klarade mycket spelande.
För ungefär en månad sedan började problemet med överhettning. Varje gång jag slår igång ett spel, kan vara allt ifrån Minecraft till MW2 så dör datorn av överhettning efter 10-20 min.

Enligt SpeedFan så ser det ut såhär (ungefär) innan jag startar ett spel:
GPU: 45c
HD0: 45c
Temp1: 49-70c
Temp2: 49-70c
Core 0: 50c
Core 1: 50c

Men så fort jag drar igång ett spel så stiger det sakta men säkert.
Flera av temperaturerna går över 90c efter bara 5min.
Tills datorn dör och är oerhört varm runt power-knappen/inputen och på undersidan. Har datorn på något av ett hemmabygge för att få in luft under.
Fläktarna går även på högvarv.

Känns inte riktigt som normalt beteende för att bara gått ett år..

Specs
CPU: intel core2duo T6600 2.2GHz 800MHz
GPU: nVidia GeForce 240M GT, 1Gb
RAM: 4Gb DDR3
HDD: 320Gb SATA300 5400rpm, 8Mb Cache
(grafikminnet och RAM delas)

Vore oerhört trevligt om någon hade någon idé på hur jag ska lösa detta utan att lämna in den..

Permalänk
Medlem

Har precis samma dator. Så här gjorde jag, hade jättestora temperaturer och så, så jag tog en dammsugare, sög ur utblåset och där fläkten tar in luft. Den gick 20c kallare.

Permalänk
Medlem

Man ska inte dammsuga fläktar

Det du ska göra är att öppna datorn lösgöra fläkten och rengöra fläkt och kylfläns eftersom den brukar kitta igen med damm efter ett tags användande.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Nehe?

Funkade iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XBJonte:

Nehe?

Funkade iallafall.

Ja det kan funka, men du kan även förstöra fläkten vilket är lite tråkigare.. Bättre att göra det ordentligt om man ändå ska göra det.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Fläktens motor kan bygga upp en statisk elektricitet som kan förstöra hela datorn om man använder dammsugare och dammsuger utan att öppna datorn. För att vara på den säkra sidan bör du öppna upp datorn, avmontera fläkten och sedan använda dammsugare för att suga bort dammet från kylflänsen/heatsinken. Visst är det lite krångligt, men det är ju bättre än en stekt dator!

Visa signatur

Acer Aspire 8930 med Intel core 2 quad Q9000 2.0, Nvidia GeForce 9700m 1GB GDDR3, 4GB DDR3 RAM, 1TB HD(2x500GB), 18.4'' 1080P Disp
Macbook Pro 17" 2,4 GHz Intel Core 2 Duo, Nvidia GeForce 8600m GT, 4GB DDRII