Beslutsångest. Hur ska jag göra, köpa nu eller vänta på Sandy Bridge?

Permalänk
Medlem

Beslutsångest. Hur ska jag göra, köpa nu eller vänta på Sandy Bridge?

Hej!

Jag har inte varit så insatt i datorvärlden den senaste tiden.Men jag tänkte iaf bygga en mini-itx burk som workstation.

Följande setup:
MB : Gigabyte H55-USB3 mini-itx
Cpu: I5 760
minne: Corsair xms3 eller dominator
Gfx: ?
Chassi: Sliverstone SG-05.

Har knappt läst något om Sandy bridge. Har förstått att det är en ny processor serie som släpps i början av Januari men sen vet jag inte så mycket mer...

Är de nya processorerna bakåtkompitabla? tex kan jag köra en ny processor på h55 kortet?
Om jag nu skulle vänta tills Sandy Bridge släpps så antar jag att det i alla fall tar några månader innan det släpps ett kompitablet mini-itx kort?

Hur hade ni gjort köpt/väntat ?
Vill inte ha en stor burk. Atx tiden är förbi;)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Nej, H55 kortet är inte bakåtkompatibelt med sandy bridge. Sandy bridge kommer att släppas 5'e januari om jag kommer ihåg rätt, och jag är säker på att det inte kommer ta allt för lång tid (om någon alls) innan mini-itx kort släpps. Vad är det du ska använda datorn till? Spelande? I så fall kommer en sandy bridge processor göra liten skillnad för dig prestanda-mässigt med tanke på att du bara kommer få plats med ett grafikkort i en mini-itx låda, vilket kommer göra att processorn med största sannolikhet inte kommer vara en flaskhals.
Men du skrev att det skulle vara en workstation. Behöver du i så fall något grafikkort över huvudtaget? Tex. Intel core I5 650 har ju inbyggt grafikkortet vilket räcker bra om du inte ska spela på den.
Om du hade klarat dig med ett inbyggt grafikkort hade jag dock väntat på sandy bridge. Dels för vad jag har läst så kommer grafik-delen i sandy bridge bli mycket bättre än den som sitter i dagens i5 och i3'or. Och dels för att det då kommer 4-kärnors processorer med inbyggt grafik (i5 650 har bara två kärnor).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

Nej, H55 kortet är inte bakåtkompatibelt med sandy bridge. Sandy bridge kommer att släppas 5'e januari om jag kommer ihåg rätt, och jag är säker på att det inte kommer ta allt för lång tid (om någon alls) innan mini-itx kort släpps. Vad är det du ska använda datorn till? Spelande? I så fall kommer en sandy bridge processor göra liten skillnad för dig prestanda-mässigt med tanke på att du bara kommer få plats med ett grafikkort i en mini-itx låda, vilket kommer göra att processorn med största sannolikhet inte kommer vara en flaskhals.
Men du skrev att det skulle vara en workstation. Behöver du i så fall något grafikkort över huvudtaget? Tex. Intel core I5 650 har ju inbyggt grafikkortet vilket räcker bra om du inte ska spela på den.
Om du hade klarat dig med ett inbyggt grafikkort hade jag dock väntat på sandy bridge. Dels för vad jag har läst så kommer grafik-delen i sandy bridge bli mycket bättre än den som sitter i dagens i5 och i3'or. Och dels för att det då kommer 4-kärnors processorer med inbyggt grafik (i5 650 har bara två kärnor).

Tack nu hänger jag med lite bättre!
Jag håller på en del med fotoredigering, sen är jag även sugen på nya Call of Duty. Så jag har tänkt att köpa ett riktigt grafikkort. Känns ju lite dumt att köpa en gammal plattform om den kommer att dö ut snart. Men jag vet inte om jag orkar vänta en månad till, börjar klia lite i fingrarna nu. Är det dumt att köpa ett 1156 system tycker du? Kommer ju att förlora en del pengar på det.

Btw, vet nu när AMD kommer med sin nya plattform?

Mvh