Noctua lanserar processorkylaren NH-C14

Permalänk
Melding Plague

Noctua lanserar processorkylaren NH-C14

Österrikiska Noctua släpper en bjässe till kylare som även ökar luftflödet runt processorsockeln.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

När får vi se den i SweC testbänken?

Permalänk
Medlem

Rejält paket med grejer där måste jag säga.
Undrar hur bra den presterar, får googla å se om några tester kommit ut hehe.
Kan vara bra för den "stora" tysta htpc:n hehe.

Visa signatur

Core I5 2500K@ 5000MHz 1,455//Corsair 8GB Vengeance //Asus MAXIMUS IV EXTREME REV B3/Asus GTX 580 DIRECTCUII//Sandisk Extreme SSD 120GB//Intel X25-M G2 80GB /WD Black Edition 750GB/Samsung Spinpoint F3 1TBJ/WD Green Edition 1TBx2//Obsidian 800D//Corsair AX 850W 80+ GOLD

Permalänk
Hedersmedlem

Maffig grej.

Ganska dyr dock, undrar hur bra den kyler för den pengen..

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Avstängd

Oj. Den var lagom bastant

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, men tror inte att jag behöver byta min C12P SE14. Bra med sex års garanti som jag inte sett på produkter från andra tillverkare, kanske förklarar priset till viss del...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Som en NH-D14 fast i C modell då.. Bencha dirr!

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Är det inte ineffektivt att ha sådär långa heat-pipes helt fria och dessutom böjda åt först ena hållet och sedan tillbaka?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Ja, det kommer nog bli ett byte från min NH-C12P SE14 till denna. Undrar om bara tornet säljes separat så man kan sätta på andra fläckar?

Permalänk
Medlem

Skulle va skoj o se hur denna presterar mot en Noctua NH-D14.

Gillar dock inte riktningen denna fläkt blåser, har man inte hål på sidan av chassit någelunda i höjd me cpu:n är väl denna fläkt rätt värdelös?

Permalänk

kommer inte den typ bryta av moderkortet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niklas12287:

kommer inte den typ bryta av moderkortet?

Om den skulle ha vägt 10KG så

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Den måste prestera djävulskt bra för att motivera priset.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Skrivet av piddeman:

Om den skulle ha vägt 10KG så

Kan bara tänka mig! ;p

Men men, ska inte byta från min NH-U12P SE2 än.

Permalänk
Medlem

Det börjar bli lite löjligt stora kylare.
Jag tänker mest på gamla raggarbilar med motorn som sticker upp ur motorhuven. ( eller så köra man utan huv / lucka på case. ) http://www.compareyourcarstuff.com/wp-content/uploads/2009/11...

Permalänk

Ska bli intressant att se hur denna står sig mot Corsair H70.

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Skulle va skoj o se hur denna presterar mot en Noctua NH-D14.

Gillar dock inte riktningen denna fläkt blåser, har man inte hål på sidan av chassit någelunda i höjd me cpu:n är väl denna fläkt rätt värdelös?

Eller så låter man fläktarna blåsa mot moderkortet för att på så vis även kyla komponenterna runt CPUn som brukar bli varma.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd

Nice one

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Skulle va skoj o se hur denna presterar mot en Noctua NH-D14.

Gillar dock inte riktningen denna fläkt blåser, har man inte hål på sidan av chassit någelunda i höjd me cpu:n är väl denna fläkt rätt värdelös?

Skulle vara intressant att se faktis.
Själv köpte jag min SE14 just för att den är placerad så den blåser ner mot min nordbrygga för att kyla den när jag körde CF & andra komponenter runt omkring.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av malici0us:

Ska bli intressant att se hur denna står sig mot Corsair H70.

Vore roligare att se den tävla mot NH-D14 Då NH-D14 kyler bätter än h50-70 redan

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Dyrt som vanligt men kul konstruktion och jag skulle nog kunna tänka mig att prova en sån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duveke:

Ja, det kommer nog bli ett byte från min NH-C12P SE14 till denna. Undrar om bara tornet säljes separat så man kan sätta på andra fläckar?

Fläckar kommer du nog inte vilja ha...
Nej, det säljs inte separat, men inget hindrar dig från att byta ut fläktarna. Inte för att jag vet varför man skulle göra det.
Dessutom måste du ha för mycket pengar om du vill byta din C12P SE14 mot denna, tror inte att det blir nån skillnad som är värd det priset.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Jag har funderingar på en Noctua NH-D14 men får vänta med att köpa någon tills denna bjässe testats så man ser om den är bättre

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duveke:

Ja, det kommer nog bli ett byte från min NH-C12P SE14 till denna. Undrar om bara tornet säljes separat så man kan sätta på andra fläckar?

Troligen kommer den inte säljas utan fläktar. De som följer med är det bästa som finns i min mening, varför duger dom inte för dig?

Gillar denna, att de förstår tornkylarnas problem. Perfekt luftkylare för folding. Tycker dom har fått till ett grymt bra pris med, fläktarna är ju inte billiga lösa om vi säger så.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Ser lite lagom pilligt ut att försöka montera den där på moderkortet speciellt när det ser ut som man ska använda skruvmejsel för att fästa den...

Annars välkomnar jag kylare som kyler mer än bara cpu:n som denna som säkert kyler mosfets och ram också.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Fläckar kommer du nog inte vilja ha...
Nej, det säljs inte separat, men inget hindrar dig från att byta ut fläktarna. Inte för att jag vet varför man skulle göra det.
Dessutom måste du ha för mycket pengar om du vill byta din C12P SE14 mot denna, tror inte att det blir nån skillnad som är värd det priset.

Asså. Fläckar är inte speciellt rolig att få. Speciellt inte på kläderna
Nä, men jag gillar lyftkylning & jag skulle gärna vilja byta till några snabbare fläktar som man kan styra efter behov. Har inga större problem med ljudnivå ändå. 90% av tiden vid datorn har man ändå lurar på sig.
Så lämpar sig denna att man kan placera en fläkt på vardera sida. Går inte att göra med den jag har idag & jag vill gärna ha kylningen på mitt moderkort.

Skrivet av EoZ:

Troligen kommer den inte säljas utan fläktar. De som följer med är det bästa som finns i min mening, varför duger dom inte för dig?

Gillar denna, att de förstår tornkylarnas problem. Perfekt luftkylare för folding. Tycker dom har fått till ett grymt bra pris med, fläktarna är ju inte billiga lösa om vi säger så.

Synd att den inte kommer att göra det. Visst, håller med dig om att det är bra fläktar. Har haft några stycken från Noctua tidigare & det är definitivt inga budget saker.

Men som sagt. Vill sätta snabbare fläktar på den.

Permalänk
Medlem

Fläktarna var tyvärr riktigt fula, men dom fyller väl sig funktion. Ryms nog bättre i datalådan än min nuvarande Cooler Master pga vridningen

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Snyggt som alltid när det kommer till Noctua (ok inte fläktarna då) och mycket pengar. Deras support är även den toppenbra, skickar nya fästen gratis t.ex.

Dock tycker jag deras fläktar är överhypade och inte värda priset, iaf dears 120mm NF-P12 och NF-S12, har en NH-U12P SE2, på en överklockad 1055T, som jag bytte ut originalfläktarna mot Nexus 120mm och tempen var densamma och ljudnivån mycket trevligare.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Skrivet av Rba:

Dock tycker jag deras fläktar är överhypade och inte värda priset, iaf dears 120mm NF-P12 och NF-S12, har en NH-U12P SE2, på en överklockad 1055T, som jag bytte ut originalfläktarna mot Nexus 120mm och tempen var densamma och ljudnivån mycket trevligare.

Tror att noctua får sålt sina fläktar för att de är just dyra (folk tror att de är bättre).

Men måste säga att jag tycker zalmans kylare är mycket snyggare, de har väldigt mycket snygga grejer:
http://www.pcgameshardware.com/screenshots/medium/2009/07/Zal...
http://www.modernopc.com/store/images/large/9700led_LRG.jpg

Permalänk
Medlem

Mycket vacker pjäs. Men jag väntar mig inget annat från Noctua.

Ska bli intressant att se testerna.