Permalänk

är du säker på att bioset passar?, i så fall så får du väll prova med force flash

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

det gick flasha, men jag kan inte röra volten på msi ab?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk

har du stält in så du kan det då?

settings - unlock voltage control?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

har testat avinstallera msi ab, men det gick inte röra volten fortfarande, är det nån mer som har haft detta problem

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

Hej!
Är det värt att köpa ett HD 5850 för 1350kr? Är cirka 1åg gammalt.Eller ska jag köpa ett nytt HD 5770 istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av isakk1:

Hej!
Är det värt att köpa ett HD 5850 för 1350kr? Är cirka 1åg gammalt.Eller ska jag köpa ett nytt HD 5770 istället?

Det är ett bra pris och presterar mycket bättre än HD5770 så jag skulle ta HD5850 kortet.

Permalänk
Medlem

Ok,tack för svaret

Permalänk
Medlem

Men hur länge håller ett grafikkort? Vill ju inte att det krashar efter ett år :S

Permalänk
Medlem

kan någon hjälpa mig nu? nu vet jag inte om hela min dator har lagt av eller om bara mitt XFX 5850 har nått fel. för när jag startar datorn så händer ingenting alla fläktar börja snurra men jag får ingen bild, och innan det hände spelade jag ett spel och mitt i allt så bara frös spelet och skärmen blev randig. när jag starta om den så fick jag ingen bild alls.

e det nånting jag kan göra själv eller är det bara att lämna in datorn på service?

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

5850 CF

Hej

Jag äger ett XFX HD5850 Black Edition från Februari 2010 köpt från Misco.se.
Jag undrar vad jag ska köpa för kort om jag ska köra Crossfire i min dator. Billigaste 5850 på marknaden eller ska jag leta efter EXAKT likadant kort eller ska jag bara ta nåt?

//hzn

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av isakk1:

Men hur länge håller ett grafikkort? Vill ju inte att det krashar efter ett år :S

Mina grafikkort har hållt i minst 3år. Vad är det för märke på det, skiljer en del i garanti tiden mellan olika märken.

Skrivet av SIR_HanZen:

Hej

Jag äger ett XFX HD5850 Black Edition från Februari 2010 köpt från Misco.se.
Jag undrar vad jag ska köpa för kort om jag ska köra Crossfire i min dator. Billigaste 5850 på marknaden eller ska jag leta efter EXAKT likadant kort eller ska jag bara ta nåt?
//hzn

CF fungerar mellan olika HD5850 kort men köper du ett till som går i standardklock så kommer även ditt BE klockas ner till standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

CF fungerar mellan olika HD5850 kort men köper du ett till som går i standardklock så kommer även ditt BE klockas ner till standard.

Okej, men om jag tar ett:
XFX Radeon HD5850 X Black Edition HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Äger ju just nu som du ser i sign detta:
XFX Radeon HD5850 Black Edition HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Comments?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Visst, det går nog utmärkt. Vad är skillnaden mellan de korten? De kommer väll med samma klockfrekvens?

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Bägge är ju BE så det borde inte vara nån skillnad, bara desgin mässigt?

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBu:

Visst, det går nog utmärkt. Vad är skillnaden mellan de korten? De kommer väll med samma klockfrekvens?

Skrivet av JesperDa:

Bägge är ju BE så det borde inte vara nån skillnad, bara desgin mässigt?

Dom ser likadana ut och "X" versionen måste ju vara bättre!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

här ser ni skillnaden dock:

Produktjämförelse hos Prisjakt

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Den nya, billigare, X, kör PCI-E 2.1 i stället för 2.0.. Jag tycker inte man ska lite på vad som står på prisjakt. Kolla på XFXs hemsida eller något men oavsett så kommer det säkert fungera att köra båda.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Skillnad på 2.0 och 2.1 då? Och vad är XCrossfire?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Crossfire och CrossfireX är samma sak.
PCI-E 2.1: PCI Express - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Tänkte inhandla ett till 5850 snart och nu undrar jag vilket märke som har den bästa kylaren? Vill inte köpa någon kylare till, vill ha den som följer med kortet. Har för tillfället kollat på följande kort:
Gigabyte Gigabyte Radeon HD5850 1GB - Inet.se
PowerColor PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB COD Modern Warfare 2 - Inet.se
Sapphire SAPPHIRE RADEON HD5850 VAPORX 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP - Specifikationer
XFX Komplett.se - XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5
Om ni vet något kort som kyler ännu bättre, give it to me!
Mitt googlande är trasigt just nu, hittar inte en enda bra jämförelse korten emellan, tacksam för svar.

Edit: Lade till ett XFX-kort då det liknar referensmodellen väldigt mycket och jag gillar den kylaren eftersom den skjuter ut luften ur chassit. Får hoppas det kortet ser ut som på bilden bara.

Permalänk
Skrivet av Fredmannen:

Tänkte inhandla ett till 5850 snart och nu undrar jag vilket märke som har den bästa kylaren? Vill inte köpa någon kylare till, vill ha den som följer med kortet. Har för tillfället kollat på följande kort:
Gigabyte Gigabyte Radeon HD5850 1GB - Inet.se
PowerColor PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB COD Modern Warfare 2 - Inet.se
Sapphire SAPPHIRE RADEON HD5850 VAPORX 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP - Specifikationer
Om ni vet något kort som kyler ännu bättre, give it to me!
Mitt googlande är trasigt just nu, hittar inte en enda bra jämförelse korten emellan, tacksam för svar.

Kan bara kommentera Gigabyte kortet.. har ett sådant fast 5870 och kylaren verkar fungera väldigt bra.. nu har jag iof en låda som trycker ut varmluften bra. "tyst" är det iaf.. om man nu kan kalla en fläkt tyst..
Kanske inte hjälper dig så mycket men iaf så skulle jag inte tveka för just Gigabyte.

Visa signatur

Asus Rampage III Gene | i7 950 | 3x2Gb Dominator | Gigabyte HD5870 | 5040x1050 | AX750 | Silverstone FT02BW

Permalänk
Medlem
Skrivet av NikonJunkie:

Kan bara kommentera Gigabyte kortet.. har ett sådant fast 5870 och kylaren verkar fungera väldigt bra.. nu har jag iof en låda som trycker ut varmluften bra. "tyst" är det iaf.. om man nu kan kalla en fläkt tyst..
Kanske inte hjälper dig så mycket men iaf så skulle jag inte tveka för just Gigabyte.

Alright, får fortsätta kika runt lite efter recensioner så jag kan bilda mig en översikt över alla korten.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade ett 5870 beggat för knappa tusingen häromdagen, och jag blev ganska besviken på prestandan. Spelar främst GTAIV som är tungt som satan för datorn. Får runt 45-50fps med drops ned till 30 under tunga förhållanden. Alla temps var bra och jag har till och med kunnat köra upp det en bra bit i Afterburner, men det gav bokstavligen _inget_.

Igår benchade jag GTAIV och övervakade aktiviteten i enhetshanteraren. GPUn låg på 58% i Afterburner, och processorn på 100% på alla kärnor

Slutsats: 5870 är kraftfullt som satan, men kräver verkligen en bra CPU. Jag ska försöka få mig en 1090t eller 970 till julen. Phenom (1) suger verkligen stenhårt, trots att jag har den snabbaste modellen i serien överklockad till 3.1ghz.

Något jag oroar mig för är hur stark processor jag kommer behöva till två 5870? Har tänkt göra den uppgraderingen när folk börjar gå över till 69xx och lite billigare altenernativ ploppar upp på marknaden. Räcker en AMD Hexa/Quad-Core, eller måste jag skaffa en i7a och överklocka till 4ghz för att grafikkorten inte ska flaskas?

Konfunderad... =/

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Ni som hade tänkt att köpa ett 5850 inom snar framtid, Komplett har en liten rea på sitt XFX 5850 "Black", 1795:- kronor.
Komplett.se - XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Ni som hade tänkt att köpa ett 5850 inom snar framtid, Komplett har en liten rea på sitt XFX 5850 "Black", 1795:- kronor.
Komplett.se - XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5

Vad är skillnad på mitt kort som är: XFX Radeon HD5850 Black Edition HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)
&
Komplett.se - XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Kylaren är lite annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Kylaren är lite annorlunda.

Sämre / bättre ?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIR_HanZen:

Sämre / bättre ?

Den ser ju nästan exakt likadan ut som referenskylaren, men jag antar att den är kanske någon grad bättre, annars vore det ju dumt att inte använda referenskylaren. Jag personligen tycker att huvudsaken är att den skjuter ut varmluften ur chassit, precis som referenskylaren gör.

Permalänk
Skrivet av Fredmannen:

Tänkte inhandla ett till 5850 snart och nu undrar jag vilket märke som har den bästa kylaren? Vill inte köpa någon kylare till, vill ha den som följer med kortet. Har för tillfället kollat på följande kort:
Gigabyte Gigabyte Radeon HD5850 1GB - Inet.se
PowerColor PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB COD Modern Warfare 2 - Inet.se
Sapphire SAPPHIRE RADEON HD5850 VAPORX 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP - Specifikationer
XFX Komplett.se - XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5
Om ni vet något kort som kyler ännu bättre, give it to me!
Mitt googlande är trasigt just nu, hittar inte en enda bra jämförelse korten emellan, tacksam för svar.

Edit: Lade till ett XFX-kort då det liknar referensmodellen väldigt mycket och jag gillar den kylaren eftersom den skjuter ut luften ur chassit. Får hoppas det kortet ser ut som på bilden bara.

Sapphire med vapor-x! Nya nvidia 580 serien använder sig av den tekniken, sapphire`s kort är knäpp tysta och kyler väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Tänkte inhandla ett till 5850 snart och nu undrar jag vilket märke som har den bästa kylaren? Vill inte köpa någon kylare till, vill ha den som följer med kortet. Har för tillfället kollat på följande kort:
Gigabyte Gigabyte Radeon HD5850 1GB - Inet.se
PowerColor PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB COD Modern Warfare 2 - Inet.se
Sapphire SAPPHIRE RADEON HD5850 VAPORX 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP - Specifikationer
XFX Komplett.se - XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5
Om ni vet något kort som kyler ännu bättre, give it to me!
Mitt googlande är trasigt just nu, hittar inte en enda bra jämförelse korten emellan, tacksam för svar.

Edit: Lade till ett XFX-kort då det liknar referensmodellen väldigt mycket och jag gillar den kylaren eftersom den skjuter ut luften ur chassit. Får hoppas det kortet ser ut som på bilden bara.

PCS+ kortet från sapphire kyler löjligt bra, med XFXs kort som jag köpte september 2009 så var det 85-87C i load, Sapphires PCS+ tuffar på med öppen låda i 55C som max, ca. 45C i idle.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16