Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

GTX 580 + GTX 460 dedi physx =strömförbrukning / oljud

Permalänk

GTX 580 + GTX 460 dedi physx =strömförbrukning / oljud

Skaffade mig ett Zotac GTX 460 för ett tag sedan och kortet fungerar fint.
vid idle och lätt användning så är det väldigt väldigt tyst av sig och det gillar jag.
När det får jobba hårt så låter fläkte en del.
Planen var att skaffa ett till sedan och köra i SLI, men då innebär det moderkortsbyte m.m.
och det är jag inte så sugen på.

Nu har jag börjat fundera på att kanske skaffa mig ett GTX 580 istället och köra 460 som dedikerad physx.
Vad innebär detta egentligen rent praktiskt för korten?
Kommer mitt Corsair AX 850W PSU klara av det först och främst.

Kommer mitt 460 som bara kör physx få jobbe mindre än det gör nu. d.v.s den kommer vara mest tyst hela tiden.
Kommer 580 bli rejält avlastad och inte heller få jobba på max hela tiden?

Visa signatur

Speldator: MSI Nightblade X2B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happydust:

Skaffade mig ett Zotac GTX 460 för ett tag sedan och kortet fungerar fint.
vid idle och lätt användning så är det väldigt väldigt tyst av sig och det gillar jag.
När det får jobba hårt så låter fläkte en del.
Planen var att skaffa ett till sedan och köra i SLI, men då innebär det moderkortsbyte m.m.
och det är jag inte så sugen på.

Nu har jag börjat fundera på att kanske skaffa mig ett GTX 580 istället och köra 460 som dedikerad physx.
Vad innebär detta egentligen rent praktiskt för korten?
Kommer mitt Corsair AX 850W PSU klara av det först och främst.

Kommer mitt 460 som bara kör physx få jobbe mindre än det gör nu. d.v.s den kommer vara mest tyst hela tiden.
Kommer 580 bli rejält avlastad och inte heller få jobba på max hela tiden?

Har för mig att AX 850W klarar 2x 580 utan större problem, och 460 kräver mindre än ett 580 så det borde gå.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk

Nätagget kommer att räcka iaf, men jag tror knappast att datorn blir mindre högljudd med ett 580. Den blir mer avlastad på samma grafikinställningar (kanske från 80% ner till 50%), men två grafikkort tillsammans låter ganska mycket ändå.

Vill du ha en tyst dator så är det vattenkylning du ska ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happydust:

Kommer mitt 460 som bara kör physx få jobbe mindre än det gör nu. d.v.s den kommer vara mest tyst hela tiden.
Kommer 580 bli rejält avlastad och inte heller få jobba på max hela tiden?

Med samtliga spel förutom de få exemplar som använder PhysX kommer ditt GTX460 idla.
När du väl startar ett spel som kräver hårdvaruPhysX blir det mer ögongodis för GTX580 att rendera.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Hardware guy:

Med samtliga spel förutom de få exemplar som använder PhysX kommer ditt GTX460 idla.
När du väl startar ett spel som kräver hårdvaruPhysX blir det mer ögongodis för GTX580 att rendera.

Mja, sanning med modifikation.

I spel som stöder/kräver PhysX blir det mer att rendera för huvudkortet oavsett om man har ett separat fysikkort eller inte. Skillnaden är väl att du får mer 3D-prestanda ledig när du skickar över fysikberäkningarna till ett annat kort än annars.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Så man tjänar inte så mycket på ett dedikerat fysikkort egentligen.
Kanske ska nöja mig med mitt 460 så länge då, lär ju inte överbelasta min psu i alla fall

Det här med vattenkylning har jag provat och jag blev besviken, blev inte alls så tyst som jag trodde att det skulle bli. Kylde mitt gtx 8800 med block, radiator och pump från DangerDen.

Att man inte kan få stationär dator lika tyst som en bärbar dator tycker jag är stört.

tack för alla svar.

Visa signatur

Speldator: MSI Nightblade X2B

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Happydust:

Att man inte kan få stationär dator lika tyst som en bärbar dator tycker jag är stört.

Det är ju en sanning med modifikation. En stationär dator kan vara minst lika tyst - om du har lika långsamma grejor i den som i en bärbar.

Dock ska det förstås rätt mycket till innan en stationär dator blir lika långsam som en bärbar.

I övrigt går det att få en stationär dator TYST - men då ska man köpa grejor därefter också. Inte bara "vattenkylning" utan tysta fläktar till allt, tyst nätagg, tysta hårddiskar och så vidare. Vattenkylning behöver inte vara tystare än en bra fläktkylare, ofta är det precis tvärt om.

Åh, och ett LJUDDÄMPAT CHASSI är A och O.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Det är ju en sanning med modifikation. En stationär dator kan vara minst lika tyst - om du har lika långsamma grejor i den som i en bärbar.

Dock ska det förstås rätt mycket till innan en stationär dator blir lika långsam som en bärbar.

I övrigt går det att få en stationär dator TYST - men då ska man köpa grejor därefter också. Inte bara "vattenkylning" utan tysta fläktar till allt, tyst nätagg, tysta hårddiskar och så vidare. Vattenkylning behöver inte vara tystare än en bra fläktkylare, ofta är det precis tvärt om.

Åh, och ett LJUDDÄMPAT CHASSI är A och O.

Tycker de flesta bärbara är tysta, sen blir det ett sus i fläkten som hörs när den får jobba rejält.
Men som regel tycke jag att en bärbar är knäpptyst i idle jämfört med en stationär med samma prestanda.

Chassit jag har nu är ett Obsidian 800D, den kommer jag nog att köra på länge till.
diskarna låter ju endast när de används, men de håller jag på att byta ut mot ssd allt eftersom.
Vet inte om jag kan få min psu så mycket tystare än den jag har nu.

så det är väl grafikkorten och cpu som är de största bovarna.

vart skall man leta för att hitta riktigt riktigt tysta fläktar för cpu och gpu?
Har letat förr men inte hittat något som folk kan rekomendera.

Visa signatur

Speldator: MSI Nightblade X2B

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Happydust:

Tycker de flesta bärbara är tysta, sen blir det ett sus i fläkten som hörs när den får jobba rejält.
Men som regel tycke jag att en bärbar är knäpptyst i idle jämfört med en stationär med samma prestanda.

Chassit jag har nu är ett Obsidian 800D, den kommer jag nog att köra på länge till.
diskarna låter ju endast när de används, men de håller jag på att byta ut mot ssd allt eftersom.
Vet inte om jag kan få min psu så mycket tystare än den jag har nu.

så det är väl grafikkorten och cpu som är de största bovarna.

vart skall man leta för att hitta riktigt riktigt tysta fläktar för cpu och gpu?
Har letat förr men inte hittat något som folk kan rekomendera.

För CPU lär man ju köra en Noctua 120/140mm, och grafikkorten bör snarare vara Gigabyte OC/SOC. Varken H50 eller Zotac's kylare är ju kända för att vara särskilt tysta.

Sen vet jag inte vad du har för diskar i datorn, men är det 7200'or är de inte tysta. Finns inte tysta 7200'or om man jämför mot 5400, och ens 5400 märks jämfört med SSD.

Dock är Obsidian inget tyst chassi på något sätt, inte ens vibrationsdämpat. Jämför du med ett Antec P1xx eller Lian Li Silent Series är det enorm skillnad - men de ventilerar förstås inte lika bra.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Happydust:

Tycker de flesta bärbara är tysta, sen blir det ett sus i fläkten som hörs när den får jobba rejält.
Men som regel tycke jag att en bärbar är knäpptyst i idle jämfört med en stationär med samma prestanda.

Chassit jag har nu är ett Obsidian 800D, den kommer jag nog att köra på länge till.
diskarna låter ju endast när de används, men de håller jag på att byta ut mot ssd allt eftersom.
Vet inte om jag kan få min psu så mycket tystare än den jag har nu.

så det är väl grafikkorten och cpu som är de största bovarna.

vart skall man leta för att hitta riktigt riktigt tysta fläktar för cpu och gpu?
Har letat förr men inte hittat något som folk kan rekomendera.

haha med samma prestanda? Då slänger vi in I3a på 3,06Ghz och klockar ner den till 2Ghz sen slänger vi i två 1066Mhz DDR3 minnen och sist men inte minst ett HD 5670 passivt sen lägger vi en passiv kylare på CPUn och som nätaggregat har vi Coolermaster silent 550w och en WD green 1TB som HDD, tystare än en bärbar? Ja...nästan ljudlös...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

För CPU lär man ju köra en Noctua 120/140mm, och grafikkorten bör snarare vara Gigabyte OC/SOC. Varken H50 eller Zotac's kylare är ju kända för att vara särskilt tysta.

Sen vet jag inte vad du har för diskar i datorn, men är det 7200'or är de inte tysta. Finns inte tysta 7200'or om man jämför mot 5400, och ens 5400 märks jämfört med SSD.
.

Hittade en sida som rekomenderade Noctua också. Får skippa vätskekylning helt framöver

hängde inte riktigt med där, menar du att 5400 är tystare än SSD? eller att att 5400 inte hörs jämfört med 7200 och ssd hörs inte jämfört med 5400?

Kommer bli SSD fullt ut snart ändå så.

Tackar för svaren och tipsen, kanske får en tyst dator ngn gång framöver ändå.. äntligen!

Visa signatur

Speldator: MSI Nightblade X2B

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Happydust:

hängde inte riktigt med där, menar du att 5400 är tystare än SSD? eller att att 5400 inte hörs jämfört med 7200 och ssd hörs inte jämfört med 5400?

Kommer bli SSD fullt ut snart ändå så.

Det senare, vilket är vad som är mest logiskt, va?

Håller förresten med föregående talare, inte minst då jag kan säga direkt (och med säkerhet) att GTX 460 och GTX 460M inte presterar ens i närheten av identiskt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync