Skärm - spricka vid transport.

Permalänk
Medlem

Skärm - spricka vid transport.

Hejsan!

Det är så här att jag köpt en skärm från komplett en Benq G2420HD när det var på rea. Var på DH förra veckan och såg då att en spricka hade visat sig på skärmen och jag undrar om jag kan lämna tillbaks den och få pengarna tillbaks alternativt byta ut den i alla fall?

Den är bara nån månad gammal har kvitto och allting kvar.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte har orsakat skadan själv, har du rätt till garantireparation, inget annat. Ångerrätt gäller oanvänd vara, max 14 dagar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att den blev skadad i resan till dh?

Visa signatur

Dator| Intel 2600K@ 4,5 Ghz | ASUS P8P67 EVO B3 | Sapphire HD 7970 3GB | 4tb Raid | 8gb 1600mhz | Samsung Blackrose 24" | BenQ 24" LED XL2420T

Permalänk
Medlem

Ja, speciellt med tanke på att du varit ute på LAN-äventyr så är det väl inte förhastat att dra slutsatsen att skärmen blivit mosad bak i bilen/tåget eller hur du nu kom dit, i samband med resa?

Permalänk
Medlem

Att få en ny skärm tror jag inte du lyckas med, frakt skador ska rapporteras så fort man får sin vara. Har du använt den i en månad kan du ju lika gärna gjort skadan själv.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Jo det skedde under resan till DH, vi åkte bil sen tåg dit sen buss, så det går inte att göra nånting åt det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rehyptol:

Jo det skedde under resan till DH, vi åkte bil sen tåg dit sen buss, så det går inte att göra nånting åt det?

Varför skulle du få byta ut en skärm som du själv skadat?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Nej, tyvärr så täcker inte garantin självvållade skador. Kanske du har någon försäkring att ta till

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Varför skulle du få byta ut en skärm som du själv skadat?

Kanske man kunde ljuga ihop någonting men icke sa nicke.

Permalänk
Skrivet av Rehyptol:

Kanske man kunde ljuga ihop någonting men icke sa nicke.

Du verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan. Är du medveten om att representanter från komplett regelbundet skriver här? Hur hade du tänkt att din fabulerade reklamation skulle gå igenom efter de läst om din plan här på forumet?

Forumet heter också konsumenträtt, inte konsumentlögner, vilket borde vara lite av en hint om att vi talar om vilka rättigheter vi konsumenter har, inte hur vi bäst ljuger för att få ersättning på varor som vi själv orsakat skada på.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Medlem

Har du "drulle"-försäkring så borde den kunna utbyttjas? Om inte så är det bara att bita i det sura äpplet och vaddera in skärmen nästa gång du ska på LAN...

Permalänk
Medlem

Spara alltid kartongen i källaren med tillhörande frigolit/skumplast så kan man alltid åka på LAN utan att behöva oroa sig för det du råkat ut för

Visa signatur

[ Intel Core i7 960 | Asus P6X58D-E Premium | Noctua NH-U12P ]
[ 12GB Kingston HyperX T1 2000MHz | Asus GeForce GTX 480 ]
[ Fractal Design R3 | Corsair 750w HX ]
[ Corsair 120GB F120 SSD, WD Caviar Black 2TB, WD 600GB ]
[ Asus VG236H 120Hz | Samsung P2450H ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rehyptol:

Kanske man kunde ljuga ihop någonting men icke sa nicke.

Wow, så du vill alltså att ett företag ska bekosta din inkompetens?

Permalänk
Medlem

Det skulle ju kunna varit en spricka från början som visade sig eftersom skärmen utsatts för belastning under transporten.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Det skulle ju kunna varit en spricka från början som visade sig eftersom skärmen utsatts för belastning under transporten.

Mycket märklig teori. Du får nog vara ärlig och plocka fram plånboken.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det skulle ju kunna varit en spricka från början som visade sig eftersom skärmen utsatts för belastning under transporten.

Lycka till med att få den anledningen godkänd

Visa signatur

[ Intel Core i7 960 | Asus P6X58D-E Premium | Noctua NH-U12P ]
[ 12GB Kingston HyperX T1 2000MHz | Asus GeForce GTX 480 ]
[ Fractal Design R3 | Corsair 750w HX ]
[ Corsair 120GB F120 SSD, WD Caviar Black 2TB, WD 600GB ]
[ Asus VG236H 120Hz | Samsung P2450H ]

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Det skulle ju kunna varit en spricka från början som visade sig eftersom skärmen utsatts för belastning under transporten.

Generellt så är detta inget unikt fenomen, men det är nog svårt att i detta ärende få igenom det som ett garantiärende för just en skärm som inte "fysisk hårt belastas".

Det har hänt en hel del incidenter med just utmatning av något eller småsprickor som senare har utvidgat sig, likaså har många som fått ett stenskottmärke på en ruta efter ett tag fått en stor spricka.

Så det skulle mycket väl kunna ha varit ett litet fabriksfel från början, bara det att det nog är kört att få det igenom i detta fall. När TS dessutom har utsatt skärmen för en resa, kanske utan kartong med frigolit och allt, så pekar allt på ett handhavarfel.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".