Permalänk
Medlem

Inet Taurus Value Gamer GT240

Hej Sweclockers.

Nu har min dator kraschat så jag är i behöv av en ny. Jag vill inte plocka ihop datorn själv och Win7 ska vara färdiginstallerat, jag är väldig dålig på datorer så vill att den skall vara "komplett" så det bara är att starta den om man säger så.

Denna har jag kollat på: Inet Taurus Value Gamer GT240 - Inet.se

Jag kommer ha datorn till cs 1.6 framförallt, men nu vill jag även kunna spela lite nyare spel med hyfsad grafik. Vad tror ni om denna datorn till det jag ska ha den till?
Vet ni någon annan färdigbyggd dator som är bättre för samma pris eller t.om billigare?

OBS: Windows 7 skall vara installerat på datorn.

Tacksam för svar,
Adam

Permalänk
Medlem

Fast med 500W nätagg!?

Permalänk
Entusiast

Du får nog lägga till lite om du vill ha en färdigbyggd dator med W7 installerat.
Förresten varför ska du ha 500w agg?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Vill du spela spel hade jag iallfall rekommenderat ett GTS 250 om du är på en tight budget då 240 helt enkelt inte håller måttet till dagens spel.

Visa signatur

Gamer : MSI 770-C45 AM3 | AMD Athlon II X3 445 @ 3.1GHz | GeForce 8800GTS | Corsair VX-550W | 4 GB A-Data DDR3 Gamer 1333Mhz | 500GB Sata HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Du får nog lägga till lite om du vill ha en färdigbyggd dator med W7 installerat.
Förresten varför ska du ha 500w agg?

Men jag vill inte lägga ut för mycket, kan dock tänka mig att bara spela cs typ...vill ha ett bra flyt i datorn annars, i windows osv. Då duger den?

Skrivet av Mattsson33:

Vill du spela spel hade jag iallfall rekommenderat ett GTS 250 om du är på en tight budget då 240 helt enkelt inte håller måttet till dagens spel.

Som jag skrev till honom över, kommer nog bara spela cs endå...

Permalänk
Hedersmedlem

För att spela CS 1.6 krävs i princip ingenting. Det är otroligt hur gamla maskiner som kan köra det.
Vilken dator som helst för över 3000 borde klara det utan problem.

Edit; Alltså kommer den du länkade där klara det alldeles utmärkt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Jo, ska du köra CS så behöver du inget prestandamonster precis Såvida du inte är en FPS hunter som tycker att en fps under 200 är lagg -.-

Har en kompis som kör den datorn, och den fungerar utmärkt. Men vore jag du så skulle jag ta en AMD istället, 775an är en död sockel. Jag snackar om processor asså. ^^ Kan tyvärr inte plocka ihop en då jag pluggar till prov...

Permalänk

Man kan inte säga att den är död.
Jag skulle däremot byggt en egen dator fast amd build , lagt till os sen också byggnation med valfria delar.

Då fixar inet allting åt dig.

Mvh Tom

Permalänk
Medlem

Komplett har ett riktigt bra erbjudande på denna dator annars. Kostar en tusenlapp mindre men med lite bättre processor och ett grafikkort som är ungefär dubbelt så bra som GT240. Den har bara 2 GB RAM dock, men RAM är ju billigt. Du kan konfigurera den själv och lägga till t.ex. extra minne om du känner för det. Lite roligt är att du även kan byta ner dig till en sämre processor för bara 36 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

För att spela CS 1.6 krävs i princip ingenting. Det är otroligt hur gamla maskiner som kan köra det.
Vilken dator som helst för över 3000 borde klara det utan problem.

Edit; Alltså kommer den du länkade där klara det alldeles utmärkt.

jag köpte en beggad dator för 100kr som klarar CS 1.6 100FPS konstant hehe

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie_l:

jag köpte en beggad dator för 100kr som klarar CS 1.6 100FPS konstant hehe

<3 låga systemkrav ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Racka:

Jo, ska du köra CS så behöver du inget prestandamonster precis Såvida du inte är en FPS hunter som tycker att en fps under 200 är lagg -.-

Har en kompis som kör den datorn, och den fungerar utmärkt. Men vore jag du så skulle jag ta en AMD istället, 775an är en död sockel. Jag snackar om processor asså. ^^ Kan tyvärr inte plocka ihop en då jag pluggar till prov...

Har du ens kollat på den!? det är ju inte 775, det är 1156

Permalänk
Medlem

GT240 går alldeles utmärkt att spela på - jag kör en hel del spel på min dator, och som du ser i min signatur så har jag också bara ett GT240 (och bara med 512 MB GDDR5-minne).

Jag kör för närvarande mest Starcraft 2 och Left 4 Dead 2 med helt klart spelbar fps och upplösning. Tidigare har jag även kört Crysis - även det med acceptabel upplösning.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

http://oi56.tinypic.com/2qjziwp.jpg

får dock skruva ihop och installera själv men den klarar dom flesta spel bra.

är enkelt att installera windows och skruva ihop, du måste ju lära dej någon gång så vrf inte nu

Datorbyggarskolan - Delarna i din dator - www.nordichardware.com

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Llhweiir:

GT240 går alldeles utmärkt att spela på - jag kör en hel del spel på min dator, och som du ser i min signatur så har jag också bara ett GT240 (och bara med 512 MB GDDR5-minne).

Jag kör för närvarande mest Starcraft 2 och Left 4 Dead 2 med helt klart spelbar fps och upplösning. Tidigare har jag även kört Crysis - även det med acceptabel upplösning.

Vad menas med spelbar FPS och upplösning!? det kan ju vara en definitions fråga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Har du ens kollat på den!? det är ju inte 775, det är 1156

Oj, är jätte ledsen. Visste inte att Inet hade uppdaterat den. Sorry

Men är du säker på att du inte kan bygga själv? Det är inte så svårt alls, och någon gång måste ju bli din första Jag tycker du ska ta Joelgbgs paket och bygga ihop den själv, även om du inte behöver prestandan i CS så är det alltid bra att ha och den blir ju mer framtidssäker på köpet.

EDIT* Med spelbar FPS menas en FPS som tillåter dig att spela spelet på ett normalt sätt, utan alltför mycket lag(vanlingen 30 FPS). Upplösningen är skärmens antal pixlar, därmed hur skarp den är. Ju högre upplösning ju finare skärpa, men å andra sidan lägre FPS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Racka:

Oj, är jätte ledsen. Visste inte att Inet hade uppdaterat den. Sorry

EDIT* Med spelbar FPS menas en FPS som tillåter dig att spela spelet på ett normalt sätt, utan alltför mycket lag(vanlingen 30 FPS). Upplösningen är skärmens antal pixlar, därmed hur skarp den är. Ju högre upplösning ju finare skärpa, men å andra sidan lägre FPS.

Ja jo det vet till och med min son. men alltså det är ju en stor definitions fråga vad man själv anser vara godkända FPS och bra upplösning. jag själv hatar att lira på lägre än 1920*1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Vad menas med spelbar FPS och upplösning!? det kan ju vara en definitions fråga!

Naturligtvis är det en subjektiv uppfattning. Jag är faktiskt osäker på vad jag hade för fps eller upplösning, och jag har dessvärre inte crysis installerat längre... Jag skall försöka kolla vad jag har för fps på Starcraft 2 och Left 4 Dead 2.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Komplett har ett riktigt bra erbjudande på denna dator annars. Kostar en tusenlapp mindre men med lite bättre processor och ett grafikkort som är ungefär dubbelt så bra som GT240. Den har bara 2 GB RAM dock, men RAM är ju billigt. Du kan konfigurera den själv och lägga till t.ex. extra minne om du känner för det. Lite roligt är att du även kan byta ner dig till en sämre processor för bara 36 kr

Så den är bättre, om jag köper till extra ram-minne?

Skrivet av Göteborgaren:

http://oi56.tinypic.com/2qjziwp.jpg

får dock skruva ihop och installera själv men den klarar dom flesta spel bra.

är enkelt att installera windows och skruva ihop, du måste ju lära dej någon gång så vrf inte nu

Datorbyggarskolan - Delarna i din dator - www.nordichardware.com

Tack för hjälpen, men för att inet ska bygga ihop den tar dem 750 kr va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giggerty:

Så den är bättre, om jag köper till extra ram-minne?

Ja, utan tvekan. Processorn är ju "två modeller bättre" (Core i3 550 istället för Core i3 530) än den i Inets dator, och grafikkortet är som sagt ungefär dubbelt så bra som GT240. Resten av komponenterna verkar vara ungefär likvärdiga, förutom att Inets dator har dubbelt så mycket minne. 2 GB minne extra kostar runt 350 kr extra, vilket gör att Kompletts dator fortfarande är 650 kr billigare även om du väljer att uppgradera minnet.

Notera också att du får med ett tangentbord till datorn. Om du inte behöver det så kan du välja bort det och spara 100 kr.

Skrivet av giggerty:

Tack för hjälpen, men för att inet ska bygga ihop den tar dem 750 kr va?

Nästan, 795 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, utan tvekan. Processorn är ju "två modeller bättre" (Core i3 550 istället för Core i3 530) än den i Inets dator, och grafikkortet är som sagt ungefär dubbelt så bra som GT240. Resten av komponenterna verkar vara ungefär likvärdiga, förutom att Inets dator har dubbelt så mycket minne. 2 GB minne extra kostar runt 350 kr extra, vilket gör att Kompletts dator fortfarande är 650 kr billigare även om du väljer att uppgradera minnet.

Notera också att du får med ett tangentbord till datorn. Om du inte behöver det så kan du välja bort det och spara 100 kr.

Nästan, 795 kr.

Tack för svaret, men får nog bli denna: http://oi56.tinypic.com/2qjziwp.jpg som Joelgbg länkade, han sa att den var bra och den är billig också

Permalänk
Medlem
Skrivet av giggerty:

Tack för svaret, men får nog bli denna: http://oi56.tinypic.com/2qjziwp.jpg som Joelgbg länkade, han sa att den var bra och den är billig också

Jo, om du vill bygga själv så är det också ett hyffsat val. Den har en lite sämre processor än kompletts dator, se t.ex. detta test mellan X2 555 och Core i3 530 (som är två snäpp sämre än i3 550 i kompletts paket). Den har å andra sidan ett GTX 460 grafikkort som presterar runt 50% bättre än GTS 450 (se test). I övrigt så är de rätt så lika, förutom då att kompletts dator bara har hälften så mycket minne och kostar en tusenlapp mindre.

Om du inte vill bygga själv så kan du uppgradera datorn från komplett till ett GTX 460. Med 4 GB minne och inget tangentbord hamnar du då på 6247 kr, och får som sagt en bättre processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jo, om du vill bygga själv så är det också ett hyffsat val. Den har en lite sämre processor än kompletts dator, se t.ex. detta test mellan X2 555 och Core i3 530 (som är två snäpp sämre än i3 550 i kompletts paket). Den har å andra sidan ett GTX 460 grafikkort som presterar runt 50% bättre än GTS 450 (se test). I övrigt så är de rätt så lika, förutom då att kompletts dator bara har hälften så mycket minne och kostar en tusenlapp mindre.

Om du inte vill bygga själv så kan du uppgradera datorn från komplett till ett GTX 460. Med 4 GB minne och inget tangentbord hamnar du då på 6247 kr, och får som sagt en bättre processor.

AMD Phenom2 X2 är väl bättre än Intel i3?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av giggerty:

AMD Phenom2 X2 är väl bättre än Intel i3?

Mvh

Har du kollat på testet jag länkade? Core i3 är rätt så mycket bättre. Det finns en viss chans att just X2 555 går att låsa upp till fyra kärnor dock, så om du har tur så kan du få en fyrkärnig processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Har du kollat på testet jag länkade? Core i3 är rätt så mycket bättre. Det finns en viss chans att just X2 555 går att låsa upp till fyra kärnor dock, så om du har tur så kan du få en fyrkärnig processor.

Men Phenom2 X2 klarar dagens spel galant, eller?
Om man "låser" upp den till fyrkärnig då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giggerty:

Men Phenom2 X2 klarar dagens spel galant, eller?
Om man "låser" upp den till fyrkärnig då?

Jo, den borde inte ha några problem med dagens spel, där är det ändå grafikkortet som brukar vara flaskhals. Om du låser upp den till fyrkärnig så kommer den prestera som en X4 955, men som sagt så är det inte alls säkert att du kan göra det. Men om du vill chansa och lyckas låsa upp den så är Joelgbgs paket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jo, den borde inte ha några problem med dagens spel, där är det ändå grafikkortet som brukar vara flaskhals. Om du låser upp den till fyrkärnig så kommer den prestera som en X4 955, men som sagt så är det inte alls säkert att du kan göra det. Men om du vill chansa och lyckas låsa upp den så är Joelgbgs paket bättre.

Tack för hjälpen, kör nog på Joelgbgs paket

Permalänk
Hedersmedlem

Korspostning ej tillåten.

*Låst*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.