Permalänk
Medlem

Datorn startar ej OS efter bluescreen

Hej!
Har en Dell dator som jag fick bluescreen på för 2v sen. Detta stod:

*** Hardware Malfunction
Call your hardware vendor for support
NMI: Parity check / Memory Parity Error
*** The system has halted ***

Jag startade då om datorn och lyckades komma till skrivbordet, 20sekunder senare så gick den in i ett skyddsläge och stängdes av. Lyckades komma till skrivbordet en gång till efter flera försök, samma visa igen, datorn stängdes av.
Sen dess kommer jag bara till rutan där jag kan välja att köra i felsäkertläge eller starta datorn som vanligt. Oavsett vilket alternativ jag väljer så startar datorn om och återkommer till denna ruta.
Jag har provat att sätta in en annan hårddisk med installerat XP men datorn beter sig exakt likadant!

Vad är felet? moderkortet?

Tacksam för svar

Mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

"Hardware malfunction" tycker de är ganska uppenbart
en del i datorn är trasig/glappar eller har mer eller mindre gett upp bara böra felsöka så upp med sardinburken och börja rota

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Ja jo det är klart Men det borde alltså vara moderkortet då en annan hdd med XP inte funkar? Alltså jag kan ingenting om sånt här så hjälp snälla:) Jag har iaf öppnat burken och kollat att kablar sitter, hur gör man för att se om det är moderkortet som är paj?
Ljud- och bildskärm är integrerat