Permalänk

HTPC med låg budget

Hej!
Har lite tråkigt på fritiden och tänkte bygga mig en HTPC och se om det är något att ha eller ej
Har läst flertalet trådar, men de flesta paketen verkar hamna en bit över 5k kr, och jag tänkte verkligen hålla tight på budgeten med detta paket. Är det möjligt att stanna under 3500kr?

Kommer köra Win7 på den, och XBMC (tror jag att det blir), och använda den till att spela upp filmer och surfa på nätet. Kommer inte spela något på den, men det blir nog en del flash via svtplay/youtube etc (kommer koppla den till en FullHD-TV).

Har byggt ihop fyra stycken paket eftersom jag inte kan bestämma mig i vilket format den skall vara (AMD eller Intel, Micro-ATX eller Mini-ITX). Prismässigt hamnar de på ungefär samma peng (MicroATX-paketen har ingen PSU med, tips om ett billigt & bra sådant tas gärna emot).

Micro-ATX/Mini-ITX: Är det någon större skillnad här, förutom storleken så klart? Är någon att föredra över den andra? Jag har inte direkt ont om plats hemma, så storleken spelar mindre roll.

AMD/Intel: Jag är inte speciellt "bunden" till någon av märkena. Här undrar jag mest egentligen vilken som kommer prestera bäst. En i3:a med inbyggd GPU, eller en AMD som då får inbyggd GPU på moderkortet istället? Har dessa likvärdig prestanda rent grafikmässigt? Tycker jag det blir allt för segt så får man köpa ett grafikkort, men målet är att inte behöva köpa ett. Vill gärna slippa så mycket fläktar som möjligt...

Inser att oavsett paket blir det nog lite småförändringar gjorda med diverse fläktar osv för att få den någorlunda tyst...

Intel Micro-ATX:
wharfedales sida - Produktlista - HTPC Intel Micro ATX

AMD Micro-ATX:
wharfedales sida - Produktlista - HTPC AMD Micro ATX

Intel Mini-ITX:
wharfedales sida - Produktlista - HTPC Intel Mini-ITX

AMD Mini-ITX:
wharfedales sida - Produktlista - HTPC AMD Mini-ITX

Vad säger ni? Är något system att föredra framför ett annat? Eller är prestandan likvärdig?

Har även funderat lite på ett Ion-paket, men rent spontant känns det som att det andra fyra paketen ger mycket mer kräm för pengarna? (länk: wharfedales sida - Produktlista - HTPC Ion).

Har jag gjort något väldigt tokigt i paketen får ni gärna hojta till och komma med förbättring!

Tack på förhand!

Permalänk

Core i3 är ju den bättre av de. Kör själv en amd m-atx htpc. Var dock mer för att itx inte hade slagit igenom och pressat ner priserna. Skulle jag bygga en ny idag så hade jag kört med ditt core i3 kitt fast med ett zotac H55 moderkort. Chassit kan du alltid senare byta mot ett trevligare när din plånbok tillåter det.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Sandy Bridge som kommer i januari 2011 den har mycket snabbare grafikkretsar jämfört med nuvarande Core i3 och Core i5.

Men om jag var tvungen att köpa en HTPC idag så väljer jag moderkortet Asus M4A88T-I Deluxe och den använder SO-DIMM DDR3 minnen (likadana minnen som bärbara datorer använder) och sedan valt chassit Silverstone Sugo SG05B 300W

Visa signatur

janee

Permalänk

Tjo!
Tack för era svar!

Blev så att jag slog till på mATX med Intels lösning, men när jag väl kom hem insåg jag att chassit var brutalt stort... Jag är väl kass på att uppskatta mått helt enkelt. Sagt och gjort, dagen efter så köpte jag Intels ITX istället.

Blev dessa produkter:
Intel Core i3 540 3,06GHz Socket 1156 Box - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Processorer 979kr
Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om 3,5 tums S-ATA-hårddiskar 489kr
Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x2GB (TW3X4G1333C9A) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om DDR3-minnen 639kr
Ace Polly 150W (Svart/Vit) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Mini-ITX-chassin 469kr
Gigabyte GA-H55N-USB3 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort 990kr
Totalt: 3566kr

Monterade ihop allt igår, men har inte startat upp den ännu. Skriver ett par rader om hur den fungerar, OM jag får den att fungera

Permalänk
Medlem

Om det är ett Ace agg i cassit så rekommenderar jag att du helst byter det mot något annat. I övrigt så är det ett bra paket dedär!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

i5 3570K||ASRock Z77M||Corsair 16GB@1866MHz||Intel 530 SSD||Fractal Design Define Mini

Permalänk

Nu när jag suttit och pillat lite med datorn tänkte jag bara skriva ett par rader om hur jag tycker datorn presterar...

Jag är överlag mycket nöjd, den klarar av mycket mer än jag trodde den skulle klara av! Försökte som sagt hålla budgeten riktigt tight, och jag tror inte att det går att komma så hemskt mycket lägre än jag betalade för denna. Att öppna ett tiotal YouTube-flikar med video i Chrome är inga problem alls. Filmer via XBMC flyter på riktigt bra. Jag kan inte mer än rekommendera denna lösning

Det enda jag stör mig på är ljudet från burken. Visst, den låter inte mycket, men så fort TV'n är avstängd märker man ju att något står och flåsar... Skall investera i en chassifläkt till och börja med, förhoppningsvis så försvinner en del ljud tack vare det bytet. I "värsta" fall får det även bli en ny processorfläkt (kör med original just nu).

Ajsp --> Antar att nätagget kommer från Ace (har inte tittat speciellt noga), men än så länge så ger det tillräckligt med kräm. Har du dålig erfarenhet av just Ace, eller var det något annat du tänkte på? Kanske behöver det bytas vid ett eventuellt inköp av grafikkort, men detta har jag inga planer på just nu...

Permalänk

Jag lånar tråden lite då jag själv är i köptankar. Har någon åsikter om det här paketet?

Det är hd material och flash som exempelvis svt play/tv4 samt spotify som gäller. Tänkte lägga till en vanlig dvd som optisk enhet och kanske byta den senare mot blueray då behovet uppstår.

Vad det gäller ACE nätagg så har Sweclockers gjort en recension här: http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a...

och det ledde senare till: http://www.sweclockers.com/nyhet/12070-butiker-plockar-bort-a...

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av soderkvist:

Vad det gäller ACE nätagg så har Sweclockers gjort en recension här: http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a...

och det ledde senare till: http://www.sweclockers.com/nyhet/12070-butiker-plockar-bort-a...

Ah, det där artiklarna känner jag igen nu när jag ser dom... tack för länkarna!
Jag får väl hoppas att dom korrigerat sina korrekturfel...haha... och hålla tummarna att jag inte behöver använda alla 150 utlovade watt

Blir svårt och hitta ett nytt nätagg som får plats i lådan till ett vettigt pris =(

Permalänk
Medlem

ACE sourcar sina grejer från vilt skilda ställen (i detta fallet från HYPERCOM) så man vet aldrig vad man får riktigt. Hur mycket låter agget? Blir det varmt?

Mini ITX Case products, buy Mini ITX Case products from alibaba.com

Permalänk
Medlem

Får jag låna din tråd här en sekund verkar finnas några här som kan lite om att bygga en HTPC.

Har lite delar till övers som jag tänkte bygga en HTPC av

Processor INTEL CORE I5 750 2.66GHZ 8MB S-1156 (Utan inbyggd grafik)
CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800

För att spela upp 1080 p filmer osv med den processorn hur bra grafikkort behöver jag? Ett måste är ju dock att kortet ska ha hdmi utgång

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Om grafikkortet stödjer hårdvaruavkodning DXVA så klarar även långsamma datorer med processor som tex Atom eller Pentium 4 att spela upp 1080p filmer.

Här är ett billigt grafikkort som klarar av att spela upp 1080p PowerColor Radeon HD5450 512MB DDR3 Go Green - Inet.se

Visa signatur

janee

Permalänk
Permalänk
Skrivet av jookeer:

Vaffö inte dubbelATOM me ION - billigast och strömsnålast

Har hört talas om problem med flash på ION burkar, som laggigt svt play och hd youtube. Är det myt kanske?

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Användare rapporterar att Youtube skall fungera felfritt ända upp till 1080P på ION 1 med Flash 10.2, och i princip skall alla videor som använder Stage Video avlastas från ATOM-processorn. Problemet är att ingen hittils rapporterat om SVT Play använder Stage Video, så det har vi ingen aning om.

Men Youtube skall vara helt okej.

VDPAU support in latest Flash 10.2 beta!!! - AVS Forum

Permalänk
Permalänk
Medlem

Till trådskaparen.

Verka som en mycket prisvärd HTPC du knåpat ihop. Är inte så insatt i datorkomponenter så jag tänkte höra hur din pc klarar av HD material, både ljud och bild. Kan man mata den med 1080p filmer med HD ljud osv? Om du nu har stöd för det. Kul att veta lite då jag själv är lite sugen på en HTPC och vill lära mig lite vad saker klara av osv.

Tacksam för svar.

MVH

Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se

Permalänk
Medlem

jag är också funderasam på samma sak, tänkte köra med ett Asus P7H55-M/USB3 och en iCore3 i en större låda för att få den tyst, tex Silverstone Grandia GD05B (Svart) med ett Nexus Value 430W blir lite dyrare men oerhört tyst
Tänkte att man kanske kunde använda lådan till annat sen.
Köper också en SSD för att jag aldrig testat en sådan förut och sett att hårddisken varit flaskhalsen för operativsystemet förut.

Permalänk

Jag kan tipsa om ett system jag byggde ihop för någon vecka sedan som fungerar över förväntan.

Antec ISK 300-65 (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Mini-ITX-chassin
Asus AT5IonT-I - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort med integrerad CPU
KingTiger SO-DIMM DDR3 PC8500/1066MHz 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om SO-DIMM-minnen (2st. moderkortet är tyvärr ganska kinkigt när det kommer till minnen, dessa finns på kjell för 99 kr st och funkar kanon. En biosuppdatering fixar kompatibiliteten något)
Intel X25-V G2 40GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD)
Noctua NF-R8 80mm - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Datorfläktar (2st)

~3400 kronor.

Köpte även till en MCE-fjärrkontroll från Elgiganten för 550 kr. Så totalt 4000 kronor har jag lagt ut och det känns som en droppe i havet med tanket på hur bra all fungerar. Kör för övrigt ArchLinux + XBMC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathiasss:

Jag kan tipsa om ett system jag byggde ihop för någon vecka sedan som fungerar över förväntan.

Antec ISK 300-65 (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Mini-ITX-chassin
Asus AT5IonT-I - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort med integrerad CPU
KingTiger SO-DIMM DDR3 PC8500/1066MHz 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om SO-DIMM-minnen (2st. moderkortet är tyvärr ganska kinkigt när det kommer till minnen, dessa finns på kjell för 99 kr st och funkar kanon. En biosuppdatering fixar kompatibiliteten något)
Intel X25-V G2 40GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD)
Noctua NF-R8 80mm - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Datorfläktar (2st)

~3400 kronor.

Köpte även till en MCE-fjärrkontroll från Elgiganten för 550 kr. Så totalt 4000 kronor har jag lagt ut och det känns som en droppe i havet med tanket på hur bra all fungerar. Kör för övrigt ArchLinux + XBMC.

Tänkte köpa samma bräda själv, hur funkar det med svtplay i hd?

Permalänk
Skrivet av FajmoH:

Tänkte köpa samma bräda själv, hur funkar det med svtplay i hd?

Vet inte, kör XBMC standalone, dvs utan fönsterhanterare och utan webbläsare. Men vad jag hört så kommer framtida Flash (10.2?) ha stöd för VDPAU (GPU-accelerering av Nvidia) så då lär det inte vara några som helst problem i linux åtminstone.

Permalänk
Skrivet av airhead:

ACE sourcar sina grejer från vilt skilda ställen (i detta fallet från HYPERCOM) så man vet aldrig vad man får riktigt. Hur mycket låter agget? Blir det varmt?

Mini ITX Case products, buy Mini ITX Case products from alibaba.com

Som jag skrev tidigare låter burken en aning för mycket i min smak... men detta är bara när man stänger av alla ljudkällor i hemmet (radio/tv/etc), annars hörs den inte alls (inte ens under ett pratprogram, utan ljudeffekter och musik etc). Jag "tror" att det är chassifläkten som är boven i dramat, letar efter en ny men har inte hunnit köpa någon än. Jag har dragit ur strömsladden till chassifläkten en kortare stund och märkte direkt en skillnad.
Agget tycker jag inte låter, men jag kan ha fel... processorfläkten överröstar den i alla fall =). Luften som kommer ur burken är inte alls varmt, och processorn går väldigt sällan över 50 grader trots flertalet aktiviteter igång samtidigt. Jag har dock inte känt på aggregatet för att se om det är varmt eller ej. Hoppas detta hjälper lite iaf...

Skrivet av jockelw:

Till trådskaparen.

Verka som en mycket prisvärd HTPC du knåpat ihop. Är inte så insatt i datorkomponenter så jag tänkte höra hur din pc klarar av HD material, både ljud och bild. Kan man mata den med 1080p filmer med HD ljud osv? Om du nu har stöd för det. Kul att veta lite då jag själv är lite sugen på en HTPC och vill lära mig lite vad saker klara av osv.

Tacksam för svar.

MVH

Hej!
Det enda HD-material jag matat den med ännu är "Life"-serien, och jag är helnöjd med hur den spelar upp dessa avsnitt. Ljud kör jag bara via TV'n...
Sorry att jag inte kan vara mer behjälplig... =(