Permalänk
Medlem

Fint! 5/5

Vart hittade du matrialet för ca 600:-. Var inne på samma spår och kollade runt lite förut och fick det till en högre prislapp? (:

Får jag låna din tråd här en sekund verkar finnas några här som kan lite om att bygga en HTPC.

Har lite delar till övers som jag tänkte bygga en HTPC av

Processor INTEL CORE I5 750 2.66GHZ 8MB S-1156 (Utan inbyggd grafik)
CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800

För att spela upp 1080 p filmer osv med den processorn hur bra grafikkort behöver jag? Ett måste är ju dock att kortet ska ha hdmi utgång

Tack på förhand

Permalänk
Avstängd

5 stjärnor till dig, fy fan!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Skrivet av Maver:

Fint! 5/5

Vart hittade du matrialet för ca 600:-. Var inne på samma spår och kollade runt lite förut och fick det till en högre prislapp? (:

Får jag låna din tråd här en sekund verkar finnas några här som kan lite om att bygga en HTPC.

Har lite delar till övers som jag tänkte bygga en HTPC av

Processor INTEL CORE I5 750 2.66GHZ 8MB S-1156 (Utan inbyggd grafik)
CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800

För att spela upp 1080 p filmer osv med den processorn hur bra grafikkort behöver jag? Ett måste är ju dock att kortet ska ha hdmi utgång

Tack på förhand

Lokala smide och järnhandlaren åkte jag till och kollade om det hade något aluminium. Där fick jag tag i nästan 2 kvadratmeter 3 mm för 250 kr(billigt eftersom den var 3 mm tjock), lite olika spillbitar och ett större stycke. Blir ju kanondyrt om man köper det på bauhaus, classes liknande. Samma med skruven, jag använde ganska mycket m3 vissa m4 (moderkort,fläktar ) och de köpte jag på lösvikt på en stor byggvaruhandel ca 50 kr för runt 100 skruv med mutter eftersom de väger så lite. Blir också kanondyrt om man ska köpa de där 10-packen de har på tex classes. De vinklade alu-profilerna hittade jag på bauhaus 100 kr, plexi 60 kr, epoxy 30 kr, våtslippapper 50 kr sen hade jag spackel och sprayfärg så de sparade jag ju på. Sen hade jag lite till övrigt, nått extra slippapper eller lysdiod eller så som gick åt.

Just grafikkort som passar finns det folk som kan mkt bättre än jag.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Självklart 5 poäng!

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk
Skrivet av Thenehalem:

Har kollat lite på de och de är ju riktigt snygg och litet men hur är det att skriva på ? Kommer väl visserligen bara knappra lite när man söker på spotify, youtube, eller bara surfar runt lite.

Jo är ju så jag använder det.
Min htpc är enbart för film/musik/foto och det är få gånger tangentbordet behövs till att skriva på.
Dom få gånger det behövs överlever man att tangenterna är små, uppvägs av det är så smidigt i övrigt.

Skrivet av Thenehalem:

Just grafikkort som passar finns det folk som kan mkt bättre än jag.

ATi 5450 512/1024mb funkar kalas som avlastare till HD film
Grafikkort (PCI Express) med Radeon HD5450 - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk

Ser ju ut som något jag skulle vilja ha vid tv'n

:9 ser br aut.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Sexy!

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!

Visa signatur

CPU Intel i7 2.80 GHz CPU-kylare Antec KÜHLER H2O 620Moderkort Gigabyte GA-P55-UD4P Grafikort Sparkle GeForce GTX 580 1536MB RAM Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Fläktar Fractal Design 120mm Silent Series x5 Hårddiskar Corsair SSD P3 Series 128GB + 5.3 tb lagrningsutrymme

Permalänk
Medlem

Damn! Kan men beställa en sån av dig?

Permalänk
Medlem

Mycket vackert och välgjort.

Har du hunnit köra den längre stunder för att se hur den hanterar värmeutveckling?

Permalänk
Medlem

Snyggt och välgjort med smarta lösningar.
Gillar.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt och bra gjort.

Lite smått avundsjuk

Permalänk
Medlem

Snyggt! Gillart!

Permalänk
Medlem

Grym! Väldigt stilren

Permalänk
Medlem

Riktigt fint!! jag hade precis börjat ge upp hopp om att få se galleri av denna kalibern!, litet minus för fläkthållet till cpun. I övrigt riktigt grymt!!.

Temps?

Du kan nog börja serietillverka det!!

God Jul

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Supernice! Jag tar 1

Visa signatur

.

Permalänk

Riktigt snyggt! Imponerande

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Medlem

Galet snyggt!
Blir så klart en 5a!
Blev sugen på att själv bygga ett chassi igen, fan ta dig!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Qn1f3:

Mycket vackert och välgjort.

Har du hunnit köra den längre stunder för att se hur den hanterar värmeutveckling?

Skrivet av MrMadMax:

Riktigt fint!! jag hade precis börjat ge upp hopp om att få se galleri av denna kalibern!, litet minus för fläkthållet till cpun. I övrigt riktigt grymt!!.

Temps?

Du kan nog börja serietillverka det!!

God Jul

Hade den på länge i början för att se hur den klarade värmen. Bara lät den stå i Windows eller med en HD-film rullandes medans speedfan var uppe, var nog 5-6 timmar och då var det inga problem. Blir ganska bra cirkulation i lådan med 120mm noctuan som suger in och sen de 2 (noctua) +1 (nätagget har en) 80 mm fläktarna som suger ut. Det ända är mina äldre hårddiskar som blir ganska varma men det verkar vara normalt för just den modellen

CPU-temp vid HD-film runt 30*C och vid kraftig belastning runt 45 *C.

Permalänk

Jäkligt frän

Visa signatur

Finns det något mera rogivande än att installera om sitt Os

Permalänk

riktigt stilrent ! gillar din byggnad mycket, designmässigt, och detaljmässigt! tumme up

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Avstängd

Tycker du har löst det där väldigt bra.:) Kanske kameran som luras men du skulle kanske haft lite svartare färg på sidan?^^ Annars jättefint bygge! 5 CPU-fläktar av 5 möjliga!:)
(Också bra initiativ att du väljer och "fixa till" skruvarna nästa gång du är inne i lådan och jobbar":)).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Ruskigt snyggt!! Jag är riktigt imponerad! Får man fråga om du har några speciella förkunskaper inför ett bygge som detta? Otroligt sugen på en schnygg HTPC nu

Permalänk

riktigt snyggt ju

Permalänk

ser ut som Iron man!

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Medlem

Stabilt! Full pott från mig

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt bra jobb!

Men XBMC har väl inte stöd för video accelerering i Windows ännu? Borde inte typ Ubuntu vara ett bättre alternativ.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Skrivet av F.Krueger:

Ruskigt snyggt!! Jag är riktigt imponerad! Får man fråga om du har några speciella förkunskaper inför ett bygge som detta? Otroligt sugen på en schnygg HTPC nu

Tack! Förkunskaper, inte direkt. Gick natur på gymnasiet. Gillar att bygga och pilla med saker. Sedan har vi ett stort garage som jag har varit många timmar i och gjort diverse saker genom åren så man har lärt sig allt eftersom.

Permalänk
Skrivet av Scirocco:

Väldigt snyggt bra jobb!

Men XBMC har väl inte stöd för video accelerering i Windows ännu? Borde inte typ Ubuntu vara ett bättre alternativ.

Det har jag faktiskt ingen aning om, kan mitt windows ganska bra så därför blir det att man är kvar i windowsland. Har ännu bara spelat filmerna korta snuttar i xbmc då jag hade lite strul med att få biblioteket snyggt. Kör dem annars i vlc, som löser uppspelningen av tunga filer galant, men jag ska absolut kolla närmare på ubuntu. Är förövrigt relativt ny med xbmc då jag körde windows media center innan