Hjälp att starta upp & konfigurera datorns nätverkskort för fast anslutning ?????

Permalänk
Medlem

Hjälp att starta upp & konfigurera datorns nätverkskort för fast anslutning ?????

Hej !

Jag skulle vilja ha lite hjälp med att få igång datorns fasta Internet anslutning (nätverksanslutning ) !!

Tidigare har datorn haft en ständigt krånglande trådlös anslutning men nu tänker jag köra fast anslutning.

Men hur ställer jag in så att datorn tar emot den fasta anslutningen ?????

Jag har varit in å kikat i nätverksanslutningarna men jag är nog för dum för att förstå vad som skall
vara aktiverat/påslaget och inte samt det hära med hur man typ avaktiverar det inbyggda trådlösa nätverkskortet,
så att det inte skapas konflikter osv.

Det är en Fujitsu/Siemens dator.

HJÄLP !!

Permalänk
Medlem

Control Panel\Network and Internet\Network Connections

Välj anslutningen, högerklicka och klicka på disable.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Control Panel\Network and Internet\Network Connections

Välj anslutningen, högerklicka och klicka på disable.

Då jag inte är så duktig på detta med datorer så måste jag be om en lite mera steg för steg beskrivning...

TACK !!

Permalänk
Medlem

Så snäll är jag

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut på datorn just nu och jag skulle gärna vilja ha lite mera utförlig hjälp så att jag får den att funka....

TACK !!

Permalänk
Medlem

Varje gång jag startar upp datorn så kommer följande lilla text upp i en grå ruta :

"Windows-Systemfel.
Systemet har upptäckt en IP adresskonflikt med ett annat system i nätverket"

HJÄLP !!

Permalänk
Medlem

Ingen som kan hjälpa ???

Permalänk
Medlem

om du använder dig av dhcp så set till att du inte angivit ip inställningarna manuellt

högerklicka på anslutning till lokalt nätverk och välj egenskaper

sätt på obtain automatically på båda

om du inte använder dhcp testa byta ip så om det står 192.168.1.3 byter du till exempel 192.168.1.4 eller om det står 192.168.0.7 så byter du till exempel 192.168.0.8 eller liknande

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem
Skrivet av QwQ:

Om du använder dig av DHCP så se till att du inte angivit ip inställningarna manuellt.

högerklicka på anslutning till lokalt nätverk och välj egenskaper

http://img577.imageshack.us/img577/5843/ntverk1.jpg

sätt på obtain automatically på båda

http://data.fuskbugg.se/dipdip/peecee_connexion_properties.pn...

om du inte använder dhcp testa byta ip så om det står 192.168.1.3 byter du till exempel 192.168.1.4 eller om det står 192.168.0.7 så byter du till exempel 192.168.0.8 eller liknande

Jag ahr inte en aning om vad allting ovanstående betyder men skall försöka fatta, eller så får någon snäll förklara lite mera i detalj !!

Kan detta vara någon till hjälp ifrån den aktuella datorn !?!? :

HJÄLP mottages TACKSAMT !!
.

Permalänk
Medlem

Spontant kan jag se följande fel:
- Din dator har ip-adress 192.168.0.1 - denna brukar vara reserverad för router. Ser inte i dina inlägg om du har någon eller inte. Normalt för en vanlig konsumentrouter är att den har en ip-adress som slutar på .1 . Detta skulle förklara din ip-konflikt.
- Du har ingen standard-gateway. Såvida du inte kör med någon proxy-lösning eller liknande kommer du aldrig komma ut på Internet eftersom din dator inte vet var den ska gå utanför sitt eget nätverk.

Det skulle behövas lite mer information om din uppkoppling. Har du kopplat datorn direkt till något modem (vilken modell)? Har du en router? Finns det någon enhet på ditt nät som överhuvudtaget delar ut en ip-adress (DHCP)? Om inte måste du sätta den manuellt och då måste du veta vilka ip-adresser det ska vara till gateway, DNS, m m.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Spontant kan jag se följande fel:
- Din dator har ip-adress 192.168.0.1
- denna brukar vara reserverad för router.
Ser inte i dina inlägg om du har någon eller inte.
Normalt för en vanlig konsumentrouter är att den har en ip-adress som slutar på .1 .
Detta skulle förklara din ip-konflikt.
- Du har ingen standard-gateway.
Såvida du inte kör med någon proxy-lösning eller liknande kommer du aldrig komma ut på Internet eftersom din dator inte vet var den ska gå utanför sitt eget nätverk.

Det skulle behövas lite mer information om din uppkoppling.
Har du kopplat datorn direkt till något modem (vilken modell) ?
Har du en router ?
Finns det någon enhet på ditt nät som överhuvudtaget delar ut en ip-adress (DHCP) ?
Om inte måste du sätta den manuellt och då måste du veta vilka ip-adresser det ska vara till gateway,
DNS, m m.

En massa svåra ord ovan som jag inte förstår !! *Tyvärr*

...Men min bredbands anslutning hemma ser ut på följande sätt :

1. Telia 10Mbit/sek fiber lina in genom väggen in i någon slags omvandlar dosa.
2. Från omvandlaren till Routern med CAT5E kabel.
3. Från routern till 2 olika fasta PC datorer hemma med CAT5E kabel.

Routern jag har är en : D-Link DI-824VUP+.

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

En massa svåra ord ovan som jag inte förstår !! *Tyvärr*

...Men min bredbands anslutning hemma ser ut på följande sätt :

1. Telia 10Mbit/sek fiber lina in genom väggen in i någon slags omvandlar dosa.
2. Från omvandlaren till Routern med CAT5E kabel.
3. Från routern till 2 olika fasta PC datorer hemma med CAT5E kabel.

( Sitter på jobbet just nu så jag vet inte fabrikatet , men jag tror att det är en D-Link )

.

Tja, då vet jag inte riktigt hur man ska förklara det tydligare. Du har fått svar från andra med föredömliga skärmdumpar.

Principen är i alla fall denna:
- Din router skall vara den som delar ut en ip-adress via DHCP. Det måste vara aktiverat. Hur du gör det får du kolla routerns manual.
- Dina datorer (som ska vara kopplade till LAN-portarna på routern) ska vara inställda på att ta emot en ip-adress. Alltså som QwQ beskriver.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk

2stroke: Är ditt problem löst ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QwQ:

Om du använder dig av DHCP så se till att du inte angivit IP inställningarna manuellt

Högerklicka på anslutning till lokalt nätverk och välj egenskaper:
http://img577.imageshack.us/img577/5843/ntverk1.jpg

...sätt på obtain automatically på båda:
http://data.fuskbugg.se/dipdip/peecee_connexion_properties.pn...

om du inte använder DHCP testa byta IP så om det står 192.168.1.3 byter du till exempel 192.168.1.4 eller om det står 192.168.0.7 så byter du till exempel 192.168.0.8 eller liknande

Vad betyder DHCP osv ?
Måste man ha det ?

Skrivet av Wolfclaw:

Du har ingen standard-gateway.
Såvida du inte kör med någon proxy-lösning eller liknande kommer du aldrig komma ut på Internet eftersom din dator inte vet var den ska gå utanför sitt eget nätverk.

Vad menas med PROXY ?
Till vad har man det osv ?

Skrivet av Wolfclaw:

Tja, då vet jag inte riktigt hur man ska förklara det tydligare.
Du har fått svar från andra med föredömliga skärmdumpar.

Principen är i alla fall denna:
- Din router skall vara den som delar ut en ip-adress via DHCP.
Det måste vara aktiverat.
Hur du gör det får du kolla routerns manual.
- Dina datorer ska vara inställda på att ta emot en ip-adress.
Alltså som QwQ beskriver.

Joo jag ställde in det så, och nu funkar det... men faan vet varför !

Skrivet av Mysticsam:

2stroke: Är ditt problem löst ?

Jaa !

Jag gjorde så som QwQ visade ovan med att sätta "Automatisk IP" på båda och då tuggade det igång utav sig själv...
Jag vet med andra ord egentligen inte vad som hände men nu funkar det i alla fall !!

Stort TACK till alla som hjälpt till !

Permalänk

OKEJ

Då skall jag försöka förklara varför.

Jag kommer att försöka använda så lätta ordval som möjligt så att du har större möjlighet att förstå.

Router: Ser till att dom andra dtorerna i nätverket kan komma ut på internet (väldigt enkelt beskrivet!)

DHCP: är en funktion som finns i routrar för att dela ut ip-adresser automatiskt till dom andra datorerna i nätverket.

Proxy: ABSOLUT INGET DU BEHÖVER LÄRA DIG!! Det är ingenting som har med ditt problem att göra så sudda ut proxy ur minnet

Din dator hade samma ip-adress som din router hade och är därför din dator klagade om en så kallad "ip konflikt" det är när 2 eller fler datorer i ett nätverk har samma ip-adress och det är inte bra. Dessutom var din dator inställd på att inte efterfråga en ip-adress från din router. Nu ha du gjort så att din dator efterfrågar en ip-adress från routern och fått en ny ip-adress och då har "ip konflikten" slutat och allt fungerar som det skall.

Jag hoppas att jag har förklarat så att du förstår. Ta inte min förklaring ordagrant för att jag har inte använt mig av dom rätta termerna utan bara förklarat så enkelt som möjligt varför du hade ett problem och varför det löstes när du följde uppmaningarna från som andra på forumet.

Jag hoppas att jag har varit till hjälp med att få dig att förstå vad som har hänt.

Hör gärna av dig om du förstår eller inte.

Ha nu en god jul och gott nytt år på dig 2stroke