Svenska bredbandsuppkopplingar bland de snabbaste i världen

Permalänk
Medlem

Småroligt att se här inne, det bör ju finnas en del som spelar här menar jag.
Folk presenterar glatt sina resultat lite lätt lyriska och har en latency på 2/10s till "grannbyn", bandbrädd är inte allt

Sen är jag lite nyfiken på stadsnäten, ta stockholm t.ex eftersom dom har en speedtest server inom "tullarna"(?), svarstid på 5ms eller under är ju lan tider, hur mycket droppar det om du pingar en server på utsidan?

Telia 8/1(8000/800) till stockholm, det räcker till för mitt bruk då jag har mest nytta av svarstider.

En till, till New York, nära där servern jag spelar mest på står.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

problemet behöver inte nödvändigtvis ligga på din ände , kan vara speedtest eller den specifika mätpunkten du använder som sölar.

testa Bredbandskollen

eller bredbandskollens tptest program http://www.bredbandskollen.se/download/tptest5_0_2_setup.exe

för mig har tptest gett mest pålitliga mätningar.

Finns det nått program för mac? Har inte windows.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Var inte så säker, det kan mkt väl vara att han får ut 40Mb via 3G, men jag tror inte att han får ut 40MB i alla fall. 40MB är detsamma som 320Mbit

40Mb är en fast storlek, vore ju dock om han skrev /s efter, vilket inte finns. Och 3G tekniken klarar knappast 40Mbit/s, däremot 4G (uppmätt till 43Mbit/s tror ja de stod utanför min skola 4G från PhoneHosue).

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Kass uppkoppling sitter på 24/1 lina från tele2 men det har kommit nytt från telia 100/10

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

Finns det nått program för mac? Har inte windows.

oj , kanske skulle länkat till nedladdningssidan så att man får välja verre själv

TPTEST | Bredbandskollen sådär ja,
5.0 är den nyaste.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

USA:s resultat är föga förvånande. Helst ska de ju inte ha något Internet alls där om man frågar Obama-administrationen.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

http://i45.tinypic.com/34fhfvb.jpg

har du provat att dra ner nått för att verifiera hastigheten?, ibland så kan dessa speedtests muppa sig lite.

Men herregud, JA, annars skulle jag så klart inte säga att jag hade det

Här filmar jag en torrent med semesterbilder på olika sparvsorter: YouTube - Super über mega home connection

Och nej det är ingen LAN-överföring, det fungerar på alla möjliga filer från alla möjliga platser

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aMp:

Men herregud, JA, annars skulle jag så klart inte säga att jag hade det

Här filmar jag en torrent med semesterbilder på olika sparvsorter: YouTube - Super über mega home connection

Och nej det är ingen LAN-överföring, det fungerar på alla möjliga filer från alla möjliga platser

lite off topic, men du känner möjligtvis inte någon sida där alla leverantörer jämförs? gärna fiber bolagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

59 MB/s via torrent har jag maxat som mest. Det är rätt ok det faktiskt måste jag säga

FUSK!!!!... Max jag fick ut här hemma var 16MB/s därefter krashade routern totalt

Permalänk
Medlem

Här sitter man och klagar på att man bara har 100/100 =/
Man kan inte ha för mycket bandbredd

Permalänk
Medlem

Var tvungen att gå in och köra på Speedtest.net för att få upp medlet lite.
Men fix kanske dåligt för att vara BBB fiber 100/10 Mb/s uppkoppling.

Vad får ni andra med samma typ av uppkoppling?

Har haft Bredbandsbolaget 100 Mb/s i snart 10 år för 320 kr månaden.
När ska BBB skruva upp till 1000Mb/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Men herregud, JA, annars skulle jag så klart inte säga att jag hade det

Här filmar jag en torrent med semesterbilder på olika sparvsorter: YouTube - Super über mega home connection

Och nej det är ingen LAN-överföring, det fungerar på alla möjliga filer från alla möjliga platser

hehe då blir man genast lite avis

Skrivet av anon152135:

lite off topic, men du känner möjligtvis inte någon sida där alla leverantörer jämförs? gärna fiber bolagen.

på bredbanskollens hemsida finns det en hel del statistik på ett antal olika isp's .
kan ju vara intressant att kika på.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Bahnhof 100/100 Mälarenergi stadsnät. 0Ms Testade en gång till och fick då 3Ms.

På tptest.se får jag 95/85 2ms.

Permalänk
Discokungen

Det är grymt skönt med 50/50Mbit/s. :3 Man får dock en smärre hjärnblödning varje gång man är hos flickvännen som ska ha 8Mbit/s ner och det är segt som jag vet inte vad. Bleh, lagom bitter.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Höhö

Själv har jag bredband2 Fiberlan.
Dock kör jag just nu 10/10 Mb ,för jag är ekonomisk.
I början av att man har flyttat hemifrån är de svårt.
men längre fram lär de bli 100/100 Mb:)

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twiggeh:

Känns rätt dåligt ändå att genomsnittet är så lågt i Sverige.. Jag menar, har själv suttit på 100mbit i snart 5 år och redan flera år innan det så hade min morbror 10mbit långt upp i Norrland, Så det här med höga siffror är ju inte direkt någon ny boom.

Så varför har uppgraderingarna gått så långsamt?

Efterfrågan bråkar vara något som driver. Är det en stor praktisk skillnad på 100 mb och 1 gb?
Sitter på 8/1 men får bara ut 4/0,5 men det fungerar ändå ganska bra för mina behov. Vi har dock möjlighet till fiber, men ser ingen större anledning till bytet (även en kostnadsfråga såklart).
Eller ptja känner väl inte någon direkt prestandaboost från tiden man hade 2 mbit heller.

När vi bytte från ISDN (~120 kb) till ADSL (500 kb), ja DET var enorm skillnad. Sidorna laddades märkbart snabbare och det blev realistiskt att ladda ned större filer.

Skrivet av ParanoiaX:

Sen är det ett jävla stort land att bygga ut igenom.

Nja borde ha mycket liten betydelse eftersom
1. Högre befolkningsdensitet än oss
2. Historiskt har inte landets geografiska storlek haft särskilt negativ betydelse för infrastrukturen, snarare gynnat den. Se ryska och amerikanska järnvägar.

Permalänk
Medlem

Det där reflekterar ju bara vad folk har, inte vad de KAN ha.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Hur långt ute på landsbygden bor du? Hur långt har du till närmsta hus?

Finns en del hus som är ganska närma, typ några hundra meter. Vi blir totalt 30 hushåll som får fiber här. Närmsta stad ligger en mil bort och de närmsta som har fiber just nu ligger ca 5km bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F@|)€r/\/:

Nice, här är det typ 40k i anslutning, och 1000 i månaden för 100/100. Fyfan, inte en chans att man får farsan övertalad att punga ut så mycket för nåt han knappt vet vad är

Det var inte billigt Det var på gång här för några år sedan när det inte fanns några bidrag att söka och då gick det till mer än 25000kr iaf. 1000kr i mån för 100/100 är ju sjukt. Vi har ett kommunalt bredbandsbolag här och inte ens de är så dyra.

Permalänk

Men jo, jag är inte en utav de Svenskarna. Ändå bor jag 3 mil söder om Göteborg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abbe_93:

Finns en del hus som är ganska närma, typ några hundra meter. Vi blir totalt 30 hushåll som får fiber här. Närmsta stad ligger en mil bort och de närmsta som har fiber just nu ligger ca 5km bort.

Hehe då var det ju inte så långt ute på landsbygden För att samla ihop 30 hushåll får jag gå ganska långt iväg.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_Müller:

USA är ett land som besitter extrema nationella skulder och har drabbats extremt hårt sedan 9/11 attackerna rent ekonomiskt,,,.

Att man VÄLJER att invadera Irak ser inte jag som att man "drabbats" av något...

Permalänk
Medlem

22.2 mbps. I wish!
Suttit på 1.8mbit ner i flera år nu. Riktigt jävla löjligt är det.

Upp var det väl typ 0.3 sist jag kollade.

Permalänk
Medlem

Ni som har 100/10 upplever ni att det skulle vara bättre med lite mer upp hastighet typ 30 lr något? Jag ska flytta in i ny lgh och de erbjuder 10/10 30/30 och 100/10 vilket jag tycke var lite märkligt. Det är inte så att jag vill ha 100/100 men mer än 10 skulle vara fint tror jag. De hade något år sedan 50/50 tror jag skulle tagit den om den varit kvar.

Visa signatur

Same Shit Differant day

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corax:

Ni som har 100/10 upplever ni att det skulle vara bättre med lite mer upp hastighet typ 30 lr något? Jag ska flytta in i ny lgh och de erbjuder 10/10 30/30 och 100/10 vilket jag tycke var lite märkligt. Det är inte så att jag vill ha 100/100 men mer än 10 skulle vara fint tror jag. De hade något år sedan 50/50 tror jag skulle tagit den om den varit kvar.

Det är väldigt sällan jag känner mig begränsad av min upload.
I dom fall jag hade velat utnyttja mycket bandbredd är det oftast andra sidan som ändå maxar innan 10mbit.

Framförallt photobuckets FTP som är låst på 65kb/sec och tråd där jag laddar upp ganska mycket.

Men det är väldigt sällan jag känner att det begränsar.

Däremot är det relativt ofta jag utnyttjar mer än 30mbit ner...

Men 100/30 hade varit väldigt trevligt!

Permalänk

Det blir en viss skillnad med avstånden.
Jag har 80/80 fiber lina, provkörde mot andra sidan klotet, Tauranga New zeeland.

Oslo Norge.

Stockholm.

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem

Har 100/10Mb/s.

Får vara nöjd antar jag. ^^ (Får liknande på bredbandskollen)

Visa signatur

I7 4790k - Asus Z97 A - Palit Gtx 1070 JS - 16GB ram - 620 GB SSD - 2TB WD Black - Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag på mitt 8/1 har fiber i gatan, men de kostar rövarmycket o Fixa in de till huset. Vi kan inte ha 24/2.5 Adsl eftersom våran lina verkar vara för gammal.. de är mycket synd, så Snabbast i världen Nee

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget - 100/10

Har fungerat finfint sen vi beställde det för 1 1/2 år sedan, dock är den medföljande "routern" inte mycket att hänga i julgranen när det gäller att köra trådlöst.

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina