Copyswede kräver avgift för externa hårddiskar, USB-minnen

Permalänk
Medlem

Idioti..... Kommer aldrig betala detta pris för att jag behöver USB-minnen större än 1 GB för skolan. Import nästa.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffy:

Går pengarna till dom som spelas mest på radio och TV eller går pengarna efter något som kan klassas kvalitet?

Det går till de mest sålda under året i sverige....Så som jag tog ett exempel tidigare,,om ABBA säljer bra under detta år, får de kompensation från copyswede utan de ens gör någon musik längre... o de tar betallt från oss skattebetalare...Men avgiften drabbar också företag samt användare inte ens använder sin lagringsmedia till musik eller liknande..
Det är en privat aktör som gör en kollektiv skatt på svenska medborgare som själva copyswede tjänar enormt mycket pengar på...Så själv klart försvarar de sin position som enda lobby verksamhet som har rätt att beskatta svenska medborgare....

Permalänk
Medlem

Vilket trams, dom kommer verkligen aldrig bli nöjda. Även om detta kommer bli en stor vinst så kommer det bli gnäll om att det blir för lite och då är väl nästa steg att höja bredbandspriserna med sisådär 9111%
Och att godkänna sånna här dumheter till lagar är ju bara positivt så det är väl därför de går igenom så lätt.
mer vinst till skivbolagen = mer skatt och det drabbar ju bara oss dumma enskilda individer som inte har ett jota att säga till om.

Permalänk

Varför ska lagringsbranschen drabbas för att musikbranschen inte har ett fungerande system? sjukt

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe, jag tror det mesta redan har sagts i tråden.

Man kanske skulle ta och starta ett företag t:ex i Danmark som säljer enbart lagringsmedier. Gratis frakt till Sverige FTW!

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Avstängd

Tråkiga nyheter. Många sammanfattar vad jag tänker och känner i frågan så jag nöjer mig med att konstatera att detta är ett dåligt förslag.:/:(:'(

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Det är tur att man har en pålitlig leverantör av fria skivor CDRohlinge24*** CD-Rohlinge, DVD-Rohlinge, Blu-Ray Rohlinge, bedruckbare Rohlinge und vieles mehr!
Har ca 250 tomma...CD-DL.
Men HD har blivit så billigt, så man bränner inte ofta numera.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Entusiast

Vad de flesta här i tråden verkar ha missat så är det ett förslag. Riksdagen har inte röstat om det ännu.

Fast jag räknar med ju att det skall gå igenom. Det är ju våra folkvalda som representerar våran kollektiva vilja som röstar om det. Så var det ju förra gången när det införde en avgift på Dvd-skivorna. Vi fick ju vad vi ville..................(Ironi)

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig i framtiden att dem kräver avgifter från dig för att du ska få spela covers av olika band på gitarren etc.. Men detta är ju bara skit löjligt! Jag gör nog som många andra kommer att göra och köpa på mig några hårddiskar innan detta träder i kraft.

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

skämt

Ja jag hoppas verkligen det är ett aprilskämt! Det är befängt att lägga en avgift på alla hårddiskar som säljs, jag menar det är långt ifrån alla hds som används till piratkopieraing. Tänk alla som håller på med fotografering och film m.fl...

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem

Blir att köpa USB och externa från utlandet då...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Låter som om bandskatten på vhs,kasettband och cd & dvdskivor är tillbaka.
Kommer få folk att handla igen ifrån företag som wesellcd och liknande bolag..

Permalänk
Avstängd

varför betala en avgift..Är ju som att säga att alla fildelar olagligt..
Idioti.

kanske dags att skicka ut en fortkörnings böter till alla ifall ni tänker köra för fort..

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Edwaard:

Privatkopiering är tillåten enligt lag, men ändå ska vi betala straffavgifter för alla produkter som kan användas i det syftet?

Är inte tanken att den är tillåten just för att man kompenserar med avgifter av det här slaget?

Permalänk
Medlem

med avgifter som denna borde väll nedladdning av filmer och program vara lagligt eftersom man betalar för det
ska det fortfarande vara olagligt med nedladdning efter att man erlagt en avgift för detta ?
denna avgift om något borde väll vara olagligt .
sånt här gör en vansinnig
det borde väll bli som med tv avgiften , man betalar tv avgift och får lagligt titta på tv
man betalar avgiften på hårddisken och då borde man få fylla den med vad man vill lagligt

tjoo flöjt

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Är inte tanken att den är tillåten just för att man kompenserar med avgifter av det här slaget?

Jodå, och just det ser jag inget större fel på, men, copyswedes vilja att acceptera "collateral damage" är lite väl stor, hur många kommer i realiteten fylla upp en flyttbar HD med lagligt privatkopierat material och ge bort till sina närmsta?
Jag för min del använder mina flyttbara till backup på bilder etc.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jag säger bara: Nej tack. Externa hårddiskar är främst för backup och USB-minnen för snabbare och mindre flytter av data.

Permalänk
Medlem

Detta skadar bara konsumenter och företagen för att några artister ska få lite extra pengar, mer än hälften är säkert pengar de stoppar ner i fickan.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Inaktiv

Mail till Anna Karin Hatt (IT-minister)

Hej alla glada (och bedrövade) sweclockare!

Här är iallafall mitt mail till vår kära IT-minister angående detta:

Hej!

Det har kommit till min kännedom att en lobbyorganisation vid namn "Copyswede" kräver att en straffavgift skall läggas på extern lagringsmedia, såsom usb-minnen och externa hårddiskar, för att kompensera för den privatkopiering (inte att förväxla med piratkopiering) som de menar försiggår. Detta stämmer dock inte då privatkopiering, trots att det är tillåtet enligt svensk lag, inte går att genomföra vid handhavandet av köpta moderna filmer, spel, musik m.m. eftersom kopieringsskyddet på skivorna etc. förhindrar detta - att kringgå kopieringsskydd är enligt svensk lag förbjudet. Deras krav är alltså inte baserade på hur verkligheten ser ut utan tycks motiveras utifrån helt andra bevekelsegrunder.

För din kännedom så kan det konstateras att denna typ av straffavgifter/straffbeskattning redan återfinns för ett flertal produkter såsom mp3-spelare, settopbox med inbyggd hårddisk, DVD-spelare med inbyggd hårddisk, tv med inbyggd hårddisk etc.

Min begäran av dig (i egenskap av IT minister) är att verka för ett avskaffande av dessa ogrundade kollektiva straffavgifter då beteendet som de vill avgiftsbelägga för det första är omöjligt att genomföra (om personen vill följa svensk lagstiftning) samt dessutom är lagligt enligt svensk lagstiftning (se ovan resonemang). För det tredje är kollektiv bestraffning ett brott mot de mänskliga rättigheterna (enligt bland annat fjärde Genèvekonventionen, FN:s allmänna deklaration om de mänskliga rättigheterna, och svensk nationell lagstiftning) vilket ytterligare ålägger alla makthavare, inklusive svenska ministrar, att motarbeta dylika företeelser. Att kollektivt bestraffa (genom avgifter) alla som inhandlar lagringsmedia är alltså ett brott mot de mänskliga rättigheterna.

Med vänliga hälsningar
/Mikael Sivermo, Svensk Medborgare.

Någon annan jag bör skicka det till?

/Setesh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Setesh:

Hej alla glada (och bedrövade) sweclockare!

Här är iallafall mitt mail till vår kära IT-minister angående detta:

Hej!

Det har kommit till min kännedom att en lobbyorganisation vid namn "Copyswede" kräver att en straffavgift skall läggas på extern lagringsmedia, såsom usb-minnen och externa hårddiskar, för att kompensera för den privatkopiering (inte att förväxla med piratkopiering) som de menar försiggår. Detta stämmer dock inte då privatkopiering, trots att det är tillåtet enligt svensk lag, inte går att genomföra vid handhavandet av köpta moderna filmer, spel, musik m.m. eftersom kopieringsskyddet på skivorna etc. förhindrar detta - att kringgå kopieringsskydd är enligt svensk lag förbjudet. Deras krav är alltså inte baserade på hur verkligheten ser ut utan tycks motiveras utifrån helt andra bevekelsegrunder.

För din kännedom så kan det konstateras att denna typ av straffavgifter/straffbeskattning redan återfinns för ett flertal produkter såsom mp3-spelare, settopbox med inbyggd hårddisk, DVD-spelare med inbyggd hårddisk, tv med inbyggd hårddisk etc.

Min begäran av dig (i egenskap av IT minister) är att verka för ett avskaffande av dessa ogrundade kollektiva straffavgifter då beteendet som de vill avgiftsbelägga för det första är omöjligt att genomföra (om personen vill följa svensk lagstiftning) samt dessutom är lagligt enligt svensk lagstiftning (se ovan resonemang). För det tredje är kollektiv bestraffning ett brott mot de mänskliga rättigheterna (enligt bland annat fjärde Genèvekonventionen, FN:s allmänna deklaration om de mänskliga rättigheterna, och svensk nationell lagstiftning) vilket ytterligare ålägger alla makthavare, inklusive svenska ministrar, att motarbeta dylika företeelser. Att kollektivt bestraffa (genom avgifter) alla som inhandlar lagringsmedia är alltså ett brott mot de mänskliga rättigheterna.

Med vänliga hälsningar
/Mikael Sivermo, Svensk Medborgare.

Någon annan jag bör skicka det till?

/Setesh

Varför inte till Mattias Åkerlind (VD på Copyswede)

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Setesh:

Hej alla glada (och bedrövade) sweclockare!

Här är iallafall mitt mail till vår kära IT-minister angående detta:

Hej!

Det har kommit till min kännedom att en lobbyorganisation vid namn "Copyswede" kräver att en straffavgift skall läggas på extern lagringsmedia, såsom usb-minnen och externa hårddiskar, för att kompensera för den privatkopiering (inte att förväxla med piratkopiering) som de menar försiggår. Detta stämmer dock inte då privatkopiering, trots att det är tillåtet enligt svensk lag, inte går att genomföra vid handhavandet av köpta moderna filmer, spel, musik m.m. eftersom kopieringsskyddet på skivorna etc. förhindrar detta - att kringgå kopieringsskydd är enligt svensk lag förbjudet. Deras krav är alltså inte baserade på hur verkligheten ser ut utan tycks motiveras utifrån helt andra bevekelsegrunder.

För din kännedom så kan det konstateras att denna typ av straffavgifter/straffbeskattning redan återfinns för ett flertal produkter såsom mp3-spelare, settopbox med inbyggd hårddisk, DVD-spelare med inbyggd hårddisk, tv med inbyggd hårddisk etc.

Min begäran av dig (i egenskap av IT minister) är att verka för ett avskaffande av dessa ogrundade kollektiva straffavgifter då beteendet som de vill avgiftsbelägga för det första är omöjligt att genomföra (om personen vill följa svensk lagstiftning) samt dessutom är lagligt enligt svensk lagstiftning (se ovan resonemang). För det tredje är kollektiv bestraffning ett brott mot de mänskliga rättigheterna (enligt bland annat fjärde Genèvekonventionen, FN:s allmänna deklaration om de mänskliga rättigheterna, och svensk nationell lagstiftning) vilket ytterligare ålägger alla makthavare, inklusive svenska ministrar, att motarbeta dylika företeelser. Att kollektivt bestraffa (genom avgifter) alla som inhandlar lagringsmedia är alltså ett brott mot de mänskliga rättigheterna.

Med vänliga hälsningar
/Mikael Sivermo, Svensk Medborgare.

Någon annan jag bör skicka det till?

/Setesh

hehe...ok...lura..lura vem du vill...så är det inte verkligheten....du kommer nog se att detta är inte sant...
Historien upprepar sig...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Copyswede är korkade, fattar de inte hur stor andel av all strömförbrukning som går åt till att privatkopiera filmer & musik, de borde även belägga denna med en liten skatt. 50öre per kilowatt för att just kompensera privatkopieringen är ju rimligt.. (50öre är ju i princip inte ett skit idag så..)

Annars är det inte konstigt att Copyswede vill ha pengar, vem vill inte ha det? Men personen som godkänner deras krav ska kunna stå för det och dens beslut ska granskas.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Om jag har fattat det rätt, så kommer copyswede kräva avgifter på att jag lagrar mina semesterbilder på en extern hårdisk, p.g.a någon annan laddar ner olagliga filmer?

Förstår inte riktigt hur dom hade tänkt med detta, vi får väl hoppas det är ett stort skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Varför inte till Mattias Åkerlind (VD på Copyswede)

pytt vi talar om copyswede inte några som kan sätta sig in i andra resonemang än de som RIAA förespråkar.

som vanligt finns det ett par sätt att kring gå problemet.
1. ta en master blaster examen i biologi och genmodifiera mördarsniglar för att enbart äta ogräs, ta patent, släppa ut i åkerlinds trädgård och sen stämma.
2. sluta bry sig och handla från utlandet.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Antar96:

Om jag har fattat det rätt, så kommer copyswede kräva avgifter på att jag lagrar mina semesterbilder på en extern hårdisk, p.g.a någon annan laddar ner olagliga filmer?

Förstår inte riktigt hur dom hade tänkt med detta, vi får väl hoppas det är ett stort skämt.

Nej. copyswede kräver pengar för att folk gör bakup på sina filmer och lagligt ger ut dem till sina närmsta bekanta, problemet ärbara som någon så bra ovanför sa att filmer idag brukar vara kopieringsskyddade, varvid man inte längre kan privatkopiera dem. (det blir piratkopiera)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

de kan väl kräva vad de vill, om politikerna sedan lyssnar på dem är väl en annan femma?

vi får väl skicka klagomail till politikerna så att de inte genomför sådana här idiotier.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

Detta skadar bara konsumenter och företagen för att några artister ska få lite extra pengar, mer än hälften är säkert pengar de stoppar ner i fickan.

Tror du på fullaste allvar att Karola eller nån Sean banan skulle få ett öre till i pluskan?

Bakom intresseorganisationer som copyswede etc. står multinationella företag som har många miljarder dollar att leka med men vill ha ännu mer, de skiter i artisterna. För en företagsledare på Sony eller nåt är artisterna bara produkter, visst släng åt nån rappare ett par miljoner så kan han knarka ett tag sen när han e slut lottar man fram nån ny kille som ser hyfsad ut och så går det runt.

Detta faktum borde folk nu ha insett tycker jag med tanke på Idol, det är genialiskt! Nu tjänar de en massa pengar på att bara få fram nya produkter till försäljning

Lite OT upplysning bara.

Varför tror ni regeringen och polisen stödjer antipiratbyrån egentligen?
Antipiratbyrån drivs helt av civilpersoner utan utbildning eller någonting, bakom APB står företagen. Dessa företag har en massa pengar, politiker följer pengarna om ni inte redan visste det.
APB har inte mer rättigheter än du som läser detta, Ponten är ingen polis eller utredare han är som vilken svensson som helst bara det att han är köpt av musikindustrin.

Jag själv kunde lika gärna skapa en ny organisation idag bara jag får med mig stora företag som kan gömma sig bakom mig så folket i "demokratin Sverige" inte får reda på vem det egentligen är som står bakom allt.

Det uppdagades för inte längesedan att över 90% av alla motioner i riksdagen skrivs helt och hållet av intresseorganisationer och företag och sen kommer det en politiker (som får liet vid sidan av såklart) och lämnar in papperen som då är "partiets åsikt och förslag"
Partierna får i gengäld pengar såklart, Socialdemokraterna som inte vill avskaffa spelmonopolet tex får mer än 50% av alla sina pengar av svenska spel.

De som säger foliehatt på, se verkligheten för vad den är och för fan ta bort AB som startsida!

Permalänk
Medlem

Tycker man ska kunna kryssa i en ruta vid köp om man ska ha den till Privatkopiering eller Priatkopiering i sånt fall ;D
Privatkopiering 599kr [x]
Piratkopiering 719kr []

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk

Förbannade översittare! Lovar att de kommer lyckas med hjälp av sin vidriga lobbyverksamhet. Nyttiga, förnuftiga förslag som är mer i allmänhetens intressen går sällan igenom (i dessa sammanhang) medans företags intressen lyckas oftare.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |