Microsoft rullar ut Security Essentials 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Jag är förvånad över att den har stöd för XP, skulle inte MS sluta släppa uppdateringar till XP?

Säkert skrämselpropaganda för att få alla att köpa ännu ett Windows. Enligt w3school så står fortf Windowx XP för ca 50% av världens burkar. Dock i stadig nergång med 1% per månad verkar det som!

OS Statistics

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Undrar hur bra detta antivirusprogram är, skulle vilja se ett test..

http://www.nsslabs.com/assets/noreg-reports/NSS%20Labs%20Consumer%20Antimalware%20Group%20Test%20Q3%202010.pdf
Där är en oberoende test rapport men det lär vara mse 1
och mse ligger ju jävligt bra till då det drar typ minst och är ändå och krigar i toppen
Nod 32 ligger förvånansvärt dåligt till tillsammans med avg
För er som inte orkar läsa
% uppkäkad malware/%exploits /uppkäkad prestanda (lägre = bättre)

Trend Micro 90.1% 19% 0.21
McAfee 85.2% 73% 0.67
F-Secure 80.4% 75% 1.17
Norman 77.2% 25% 0.05
Sunbelt 75.3% 3% 0.37
Microsoft 75.0% 60% 0.05
Panda 73.1% 10% 0.17
Symantec 72.3% 64% 0.09
Kaspersky 71.3% 75% 0.38
Eset 60.0% 44% 0.09
AVG 54.8% 15% 0.58

Märkligt hur snabbt det förändrar sig i antivirusbranchen

Permalänk
Medlem

Vad man ska vara medveten om gällande anti-virus test är att två test sällan visar samma resultat på "hittade" virus och felaktigt hittade virus. Det brukar, dessvärre skilja väldigt mycket mellan test. Så, för min del, känns det viktigare att kolla hur mycket det drar och hur lättanvänt de är.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anden12:

Vad man ska vara medveten om gällande anti-virus test är att två test sällan visar samma resultat på "hittade" virus och felaktigt hittade virus. Det brukar, dessvärre skilja väldigt mycket mellan test. Så, för min del, känns det viktigare att kolla hur mycket det drar och hur lättanvänt de är.

Nej såklart men det ser seriöst gjort ut och trend micro/ macaffe / och f-secure har ju legat i topp i andra test med. Så det verkar ganska tillförlitligt och som testen utvisar så är ju MSE hyfsat bra på allt otroligt att det drar hälften av vad nod32 gör det trodde man inte.

Permalänk
Medlem

Har känslan att de flesta anti-virusprogram skyddar relativt lika bra, har testat avg, windows variant, nod32, kaspersky och några till, största skillnaderna jag märker är hur segt det är/hur mycket det segar ner och hur skönt GUI är att jobba med. Hittills är nod32 bäst för min smak.

Permalänk
Medlem

Har prövar många säkerhetspaket sedan mitt F-Secure 2009 gick ut, har prövat trial av F-Secure, Norton, Eset, Bull Guard, Kaspersky, Antivir, McAfee, Panda, Trend Micro, AVG, Bitdefender och Webroot. (Tror jag fick med alla)

Norton och ESET var de enda paket jag var riktigt nöjda med men Norton tyckte jag att var onödigt dyrt och ESET hade höjt priset med ca.100% sedan jag hade det 2008, ville inte egentligen betala nått så jag prövade MSE och har varit rätt nöjd!
Dessutom har jag läst flera tester där det har slagit både Norton och ESET på fingrarna!

Kör MSE och Comodo Firewall och detta tycker jag funkar bra!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crakso:

Har känslan att de flesta anti-virusprogram skyddar relativt lika bra, har testat avg, windows variant, nod32, kaspersky och några till, största skillnaderna jag märker är hur segt det är/hur mycket det segar ner och hur skönt GUI är att jobba med. Hittills är nod32 bäst för min smak.

Har också kört nod 32 i typ 2 år tills igår och vart nöjd med det dock aldrig hittat något... men mse har lättare gui än nod och segarner dubbelt så lite som nod, och bevisligen är nod skit idagens läge.
dessutom segar norton lika mycket som nod.

Permalänk

Kan vara värt att kolla, min licens för NOD32 dog nyss, och tycker det har blivit lite väl bloated för att jag ska skaffa en ny. Kör Outpost Firewall också (betalversionen), men det bråkar förhoppningsvis inte.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Observera att all antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden (se § 7 i reglerna).

Permalänk
Medlem

Har kört security essentials i ett år eller så och jag tycker det funkar alldeles utmärkt men man vet ju inte om skyddet är bra förrens man råkar ut för något riktigt illa När jag hörde om SE tyckte jag det bara var på tiden att Microsoft tag tag i saken och gjorde något åt ett av problemen som plågat deras OS länge.

Glad för uppdatering och nytt godis att leka med. Sweetness Nu saknar man bara en vettig terminal så är Win7 på samma nivå som OSX

Go M$ go!... eller?

Visa signatur

Det var bättre förr när datorer var något man kunde göra vad man ville med. Lägg ner hårdvarubegränsningar och fåniga förhinder så hårdvaran kan utnyttjas på ett kreativare sätt.

Permalänk
Medlem

Igår åkte AVG free ut ut stationära.. Kändes som något av en befrielse. Säkerligen är det placebo efter att ha läst om att Security Essentials är snabbare, men datorn känns snabbare. Framförallt den irriterade väntan från inloggning till användbar dator (inga ssd här inte.. ) känns kortare. Imorgon åker AVG från bärbara och flickvännens dator också. Orkar inte med deras popups längre..

Permalänk

Använder själv mig av Security Essentials. Har kört utan anti-virus väldigt länge och tänkte att jag kan väll använda Microsofts egna som är gratis. Får aldrig virus eller trojaner och den enda gången anti-virus har skrikit på mig har varit vid false-positives som det heter.

Är väl ganska enkelt ändå.. Kör inte suspekta .exe filer och andra filer som du ej vet vad tusan det är och använd inte utdaterade program..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Musikälskare

Avast eller MSE?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Använder du antivirusprogram?

Nej 254 12.2%

LOL

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk

I min erfarenhet är den enskilt viktigaste faktorn för hur pass "säker" man är i sitt datoranvändande den egna mängden kunskap och försiktighet vid surfande osv. Ett antivirusprogram är ett bra komplement men i slutändan är det ju användaren själv som klickar på länken i spammailjet eller installerar konstiga .exe-filer. När det står "Grattis, du har blivit utvald och har chans att vinna 1 miljon" i en banner eller i ett mejl så är det klokt att inte klicka där. Medvetenhet är det viktigaste redskapet för att unvdika att bli infekterad av virus och annat skräp. Därför är ju säkerhetsprogrammens marknadsföring lite missvisande i vissa fall, tycker jag. Och framförallt älde och okunniga kan ju råka illa ut när dom tror att sig vara säkra och surfar runt helt ohämmat. My two cents.

Men ska nog testa MSE så småningom, verkar vara välgjort och det är positivt att det är välintegrerat med windowsbrandväggen.

Permalänk
Skrivet av goliat:

Igår åkte AVG free ut ut stationära.. Kändes som något av en befrielse. Säkerligen är det placebo efter att ha läst om att Security Essentials är snabbare, men datorn känns snabbare. Framförallt den irriterade väntan från inloggning till användbar dator (inga ssd här inte.. ) känns kortare. ...

Jag gjorde exakt samma sak på min dator igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorkelfarsan:

I min erfarenhet är den enskilt viktigaste faktorn för hur pass "säker" man är i sitt datoranvändande den egna mängden kunskap och försiktighet vid surfande osv. Ett antivirusprogram är ett bra komplement men i slutändan är det ju användaren själv som klickar på länken i spammailjet eller installerar konstiga .exe-filer. När det står "Grattis, du har blivit utvald och har chans att vinna 1 miljon" i en banner eller i ett mejl så är det klokt att inte klicka där. Medvetenhet är det viktigaste redskapet för att unvdika att bli infekterad av virus och annat skräp. Därför är ju säkerhetsprogrammens marknadsföring lite missvisande i vissa fall, tycker jag. Och framförallt älde och okunniga kan ju råka illa ut när dom tror att sig vara säkra och surfar runt helt ohämmat. My two cents.

Men ska nog testa MSE så småningom, verkar vara välgjort och det är positivt att det är välintegrerat med windowsbrandväggen.

Jepp, 99% av virusproblem beror på ditt beteende på nätet. Surfa lugnt. Använd brandvägg. Undvik sociala nätverk och mess. Använd inte krack- och piratvaror eller nyckelgeneratorer. Sunt förnuft räcker långt. Ta imagebackup på systempartitionen då och då.

Permalänk
Avstängd

Hjälper ju inte bara att vara försiktig, tog ju ca 30 sek för mig att få sasser med nyformaterad dator XP SP1 då det var i farten utan att jag ens gick in i Iexplore, men det var ju ett skriptkiddie virus.
De farliga som handlar om att tjäna pengar syns ju inte.
Dock är väl mest trojaner maskar och spyware mer vanligt än virus idag.
Fick nyligen en fin liten trojan som satte sig på mbr gick inte att formatera bort ens körde en massa fixar som skulle få bort skiten men lyckades ej. var på ett fullt uppdaterat XP. Så då var det krångla med program eller installera win 7 som täckt för hålet som gällde. Den datorn surfades knappt på hade iofs ingen brandvägg mer än router. Sen som sagt farsans jobbdator krackade ihop med 40 trojaner och fejk AV som låste alla andra antivirusapplicatoner han klickade som tur var inte på rensa han hade AVG free på den datorn.
lyckligtvis hittade jag en video hur man fick bort det manuellt, Det var till att söka mappar tur att det fanns en fullständig tutorial annars hade det minst sagt vart jobbigt och det hade dröjt ett jävligt bra tag för en skillad tekniker att fixa skulle jag tro.
Körde sedan en scan med malwarebytes, AVG free och zonealarm spyscanner hittade 6 virus/trojaner och en downloader.
Klockan var sent och han hade jobb att göra så hann inte installera något mer. Dagen efter så hittades som sagt 40 trojaner till på hans dator då deras datatekniker fick kolla igenom den lite mer noggrant han höll på 8+ timmar med den+tiden jag lagt ned. Var skit OS:et vista ultimate.
Han säger själv han inte varit inne på något skumt men jag tvivlar Då sitter han bakom deras VPN oftast med riktig hårdvarubrandvägg och grejor, så datateknikern har nu en del jobb att göra med att lägga om hela systemet. En anledning varför inte jag ville bli datatekniker puh

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushio:

Hjälper ju inte bara att vara försiktig, tog ju ca 30 sek för mig att få sasser med nyformaterad dator XP SP1 då det var i farten utan att jag ens gick in i Iexplore, men det var ju ett skriptkiddie virus.
...........

Precis detta som är det farliga med Windows, hur försiktig man än är så finns det en väg in. Jag har gjort samma miss som du, kopplat upp mig mot nätet med XP SP1. Tar inte många sekunder förens datorn starta om med en ruta om "RPC" kraschat.

Idag känns det dock som webbläsaren är det största säkerhetshålet, har inte haft några oväntade besök sedan jag började köra med Firefox, noscript + adblockers. Även legitima sidor har haft problem med att deras ads innehåller malware.

Man tycker ju att Microsoft har bäst koll på hur OS fungera så de borde kunna integrera in något i kärnan som har access till att minnesområden och dyl

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Hello World,

Jag håller med om att MSE är ett mycket attraktivt alternativ.
Har själv gått över ifrån AVG, som jag använt sedan Win95 eller där omkring.

Fick in något %¤# i datorn som vare sig AVG, MBAM eller Stinger lyckades ta bort (inkl felsäkert läge, stänga av återställningspunkter, rkill och ATF). La in MSE och vips var problemet borta!

Mitt resonemang:
Vilka är bäst lämpade att rensa upp malware i ett OS om inte OS-tillverkaren själv?

Man behöver inte stänga av återställning, boota i säkertläge, MSE klarar av att rensa utan detta.
Resursmässigt, tja från och med AVG 9 tycker jag att AVG har börja använda mer och mer resurser och ibland rent av sugit musten ur datorn.
Därmed inte sagt att MSE är obefinntligt, den ligger högt upp enligt Process Explorer.
Jag är lätt paranoid, vägrar konsekvent coockies och vill omedelbart veta varför inte datorn gör vad den skall(*). Så jag kör Process Explorer; Process Explorer. Visar dig detaljerat vilka binärer som körs.

Håller med om att den största bristen med MSE är avsaknad av brandvägg, men Defender finns ju inom ett musklicks avstånd!

Jag kör MSE på alla maskinerna i huset, XP och Vistaburk.
På XP-maskinerna kör jag med McAffe's 2007 FW, fick den gratis i någon Datortidning för ett tag sedan.
Vistaburken kör Defender.

Brandväggen i mitt Thompsons ADSL-modem/router/FW är ett skämt; blockera av allt, blockera allt inkommande, gör ingenting. Men det har lite med mitt AV-skydd att göra...

Tack för ordet!

/TML

(*) Jag skulle vilja ha LAN-dioderna på fronten av datorn, varför skall de sitta där bak

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Jepp, 99% av virusproblem beror på ditt beteende på nätet. Surfa lugnt. Använd brandvägg. Undvik sociala nätverk och mess. Använd inte krack- och piratvaror eller nyckelgeneratorer. Sunt förnuft räcker långt. Ta imagebackup på systempartitionen då och då.

varför ta imagebackup då och då om nu är så säker om man surfar säkert?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hello World,

Jag håller med om att MSE är ett mycket attraktivt alternativ.
Har själv gått över ifrån AVG, som jag använt sedan Win95 eller där omkring.

Fick in något %¤# i datorn som vare sig AVG, MBAM eller Stinger lyckades ta bort (inkl felsäkert läge, stänga av återställningspunkter, rkill och ATF). La in MSE och vips var problemet borta!

Mitt resonemang:
Vilka är bäst lämpade att rensa upp malware i ett OS om inte OS-tillverkaren själv?

Man behöver inte stänga av återställning, boota i säkertläge, MSE klarar av att rensa utan detta.
Resursmässigt, tja från och med AVG 9 tycker jag att AVG har börja använda mer och mer resurser och ibland rent av sugit musten ur datorn.
Därmed inte sagt att MSE är obefinntligt, den ligger högt upp enligt Process Explorer.
Jag är lätt paranoid, vägrar konsekvent coockies och vill omedelbart veta varför inte datorn gör vad den skall(*). Så jag kör Process Explorer; Process Explorer. Visar dig detaljerat vilka binärer som körs.

Håller med om att den största bristen med MSE är avsaknad av brandvägg, men Defender finns ju inom ett musklicks avstånd!

Jag kör MSE på alla maskinerna i huset, XP och Vistaburk.
På XP-maskinerna kör jag med McAffe's 2007 FW, fick den gratis i någon Datortidning för ett tag sedan.
Vistaburken kör Defender.

Brandväggen i mitt Thompsons ADSL-modem/router/FW är ett skämt; blockera av allt, blockera allt inkommande, gör ingenting. Men det har lite med mitt AV-skydd att göra...

Tack för ordet!

/TML

(*) Jag skulle vilja ha LAN-dioderna på fronten av datorn, varför skall de sitta där bak

Är det ett sånt thomson tg 784 smart modem
Jag packade upp det ur lådan packade ner det och skickade tillbaka omedelbums det var ju sämsta skiten jag någonsin sett.... hade ju inte ens platsat i början av 90 talet :S

Permalänk
Medlem

essentials är det bästa hittills, att det är bättre än all skit som kostar 1500 om året är ofattbart,

integration med höjd stabilitet och prestanda. Helt plötsligt kan windows 7 vara värt pengarna man betalt för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Använder du antivirusprogram?

Nej 254 12.2%

LOL

Hur många % kör Linux och Mac?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur många % kör Linux och Mac?

Intressant iakttagelse...
Kollar man bilden i inlägg #62 så stämmer faktiskt siffrorna riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Tror dock inte att Linux och Mac kommer att vara befriade från virus i all evighet!
Finns ju redan virus som bitar på Linux i alla fall...

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Kör med windows inbyggda brandvägg och firefox, har inte haft några virusproblem på över 3 år. Gäller å ha lite internet smarts bara så kommer man långt. Men visst, är man ute å porrsurfar regelbundet å håller på med massa skit så får man nog räkna med att ett å annat virus hittar in till slut även med ett bra AV.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilen81:

Kör med windows inbyggda brandvägg och firefox, har inte haft några virusproblem på över 3 år. Gäller å ha lite internet smarts bara så kommer man långt. Men visst, är man ute å porrsurfar regelbundet å håller på med massa skit så får man nog räkna med att ett å annat virus hittar in till slut även med ett bra AV.

klart man inte har virusproblem utan virusprogram dope!

Permalänk
Medlem

Tänkte tillägga samma sak som sushio!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Inaktiv

Defender vs MSE

Hej, ny här.
Nån som vet om Defender inte fungerar ihop med MSE?
Jag la in MSE för några veckor sedan och det har fungerat problemfritt tills nu.
Datorn segar och defender är avaktiverat och går inte att aktivera, försöker jag kommer det upp en ruta med felkod.
Skall defender vara avstäng om man kör MSE?

Tacksam för svar.