Ny dator får ingen bild, kylaren måste jag dra igång med fingret.

Permalänk

Ny dator får ingen bild, kylaren måste jag dra igång med fingret.

Tjenare tjenare. Som läget gäller så har jag byggt ihop en dator nu idag. Har varit försiktig med alla delar och haft ESD armband och sådant.
Grejen är nu den. Att jag får ingen bild så jag vet inte ens om jag kommer fram till bios eller något.
Graffe kortet snurar. Hårddisk snurrar. Alla saker snurar och låter som dom ska vill jag påstå.
Ett annat problem är att min kylare som jag har måste jag dra med fingret för att själva fläkten ens ska börja snurra. Då jag väll gjort detta så fungerar den perfekt. ( Ganska jävla drygt för då måste jag dra fram den varenda gång jag ska starta den.. )

http://data.fuskbugg.se/dipdip/Kundkorg.JPG

Känns ju inte så jävla roligt att man kanske ska börja skruva tillbaka allt och skicka tillbaka och ha sig.

Permalänk
Medlem

Har du kopplat kylarfläkten rätt???? CPU_FAN

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk

Ja det har jag. Tyvärr så räcker inte sladden till något annat.

Permalänk
Medlem

Förs bör man ta isär, kontrollera och bygga ihop de 5 viktigaste delarna igen. Kolla distanser under moderkortet. Processorn efter fel, skador, böjda pinnar. En Dator behöver 5 delar för att starta "med bild".

Moderkort
Processor (Kylare)
Grafikkort (Skärm + Kabel)
Nätagg (kabel)
Minne

Lättare att hitta fel med färre delar. Hårddiskar, tangentbord, mus mm är onödiga och ska tas bort tills du fixat båda felen. Det mesta kan orsaka fel man inte allt alls förväntat sig.

Minnen kan du chansa att åtminstone 1 av de som redan sitter funkar.
Testa 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer.
Ibland måste minnena sitta på vissa plaster för att få bild. Tex plats nr 1

Moderkortet har 2 kontakter som behöver kablar från nätagget.

Grafikkortet kan också behöva någon kabel från nätagget. Antal varierar.
Grafikkortet sitter snett. Ej helt nedtryckt.

Fläkten vet jag inte riktigt vad det kan vara förutom att kylaren kanske sitter den dåligt vilket är ett vanligt misstag. Vill man börja med att fixa fläkten så kan man även ta bort grafikkortet så att det bara blir 4 delar kvar.

Permalänk
Medlem

har du kopplat in strömsladdarna till grafikkortet?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

kolla skärmen , vissa skärmar blir fel inställt när det gäller vga eller hdmi

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk

Det löste sig. Kopplade ur och in alla kablar. Testade med ram minnen. Sedan så löste det sig!
Tack så mycket!

Permalänk

nice

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa