Permalänk

Ati Radeon 6870 2 skärmar och en TV

Hej!
(Får ursäkta men jag kunde inte hitta svaret på min fråga i forumet plus att jag bara blir förvirrad utav all läsning!)

Jag har precis skaffat mig ett ATI Radeon 6870 och nu är det så att jag vill kunna använda bägge mina skärmar samtidigt som TV:n.
De två skärmarna är ikopplade just nu med DVI och TV:n med HDMI dock så får jag inte alla tre att fungera.

Har läst runt lite att man måste köpa sig någon sorts adapter?

Så frågan är, vad är det för adapter jag behöver för att detta ska fungera, vad är det billigaste alternativet och var finns den?

Tack så hemskt mycket på förhand!

Permalänk
Medlem

www.xfxforce.com kan du ladda ner manualer för att köra eyefinity eller med flera skärmar inkopplade De har även ett bra support!

Permalänk
Medlem

Har inte Eyefinity själv: men denna guide kanske hjälper? Set Up

Edit: Kollade inte igenom guiden först, men såg nu att den inte var så mycket att ha.

Det jag däremot svagt vill minnas är att man inte kan köra båda DVI + hdmi samtidigt, att kör man med båda DVI så stängs hdmi av. Så att man får köra sin andra skärm på displayport.
Finns nog många har som har all fakta i detta fall. Men kan vara en fördel om du skriver vilket kort/märke du har eller länkar till det. Brukar väl skilja på utgångarna mellan olika märken.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Har själv ett 6870 och har en datorskärm inkopplad med DVI och en TV inkopplad med vanlig HDMI. Funkar jättebra, så borde inte va något problem att koppla in en till datorskärm

Visa signatur

Dator 1: Amd 940 3.0 ghz / Gigabyte GA-MA790X-UD3P / 8gb 1333mhz / XFX 5770 1gb / Fractal Design Tesla 550w / Western Digital 500gb / Fractal Design Core 3000
Dator 2: Amd FX6300 3,5ghz / CM Hyper 212 EVO / ASUS M5A78L-M/USB3 / 8gb 1333mhz / Powercolor 6870 1gb / Corsair AX 750W / Samsung F3 500gb / A-Data SSD Pro 128gb / Fractal Desgin Arc Mini

Permalänk
Medlem

Är någon av datorskärmarna kopplade med en Vga-dvi adapter?

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk

Nej, ingen utav skärmarna har adaptrar, vanliga DVI kablar.. Grafikkortet är ett Saphire Ati Radeon HD 6870.

Vad är det för adapter jag behöver till TVn för att få den "aktiv"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskukert:

Nej, ingen utav skärmarna har adaptrar, vanliga DVI kablar.. Grafikkortet är ett Saphire Ati Radeon HD 6870.

Vad är det för adapter jag behöver till TVn för att få den "aktiv"?

En Mini Displayport -> HDMI adapter borde lösa ditt problem

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk

Jag verkar bara kunna hitta Apples Mini Displayport > HDMI och de verkar inte vara så extremt bra.

"Protokollet kan förutom bild också överföra ljud, även om det tyvärr verkar som att inte det går att få något ljud ur Apples DisplayPort. Den kanske viktigaste fördelen är dock att hdmi har stöd för hdcp. Hdcp står för High-bandwidth Digital Content Protection och fungerar som ett slags kopieringsskydd, vilket gör att du med vissa kopieringsskyddade filmer inte kan spela upp dem i hög upplösning på din tv om du kör via dvi, utan behöver då en hdmi-adapter. "

Källa: http://www.idg.se/2.1085/1.220967/hdmi-adapter-till-mini-disp...

Ska springa iväg till Claes Ohlsson nu och se ifall de har en som inte är Apple! Återkommer med svar ifall det fungerade.

Edit: Claes Ohlsson hade inga såna adaptrar, var kan jag hitta en som inte är från apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskukert:

Jag verkar bara kunna hitta Apples Mini Displayport > HDMI och de verkar inte vara så extremt bra.

"Protokollet kan förutom bild också överföra ljud, även om det tyvärr verkar som att inte det går att få något ljud ur Apples DisplayPort. Den kanske viktigaste fördelen är dock att hdmi har stöd för hdcp. Hdcp står för High-bandwidth Digital Content Protection och fungerar som ett slags kopieringsskydd, vilket gör att du med vissa kopieringsskyddade filmer inte kan spela upp dem i hög upplösning på din tv om du kör via dvi, utan behöver då en hdmi-adapter. "

Källa: http://www.idg.se/2.1085/1.220967/hdmi-adapter-till-mini-disp...

Ska springa iväg till Claes Ohlsson nu och se ifall de har en som inte är Apple! Återkommer med svar ifall det fungerade.

Edit: Claes Ohlsson hade inga såna adaptrar, var kan jag hitta en som inte är från apple?

Har inga egna erfarenheter av mini Displayport -> HDMI men det finns ett antal under denna kategorin på prisjakt.

Sen så förstår jag det som att det är Apple som valt att inte stödja ljud ut via mini displayport på majoriteten av deras datorer och att det inte handlar om någon form av begränsning i adaptern.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk

Nu har jag kommit fram till en lösning... Jag skiter i det, då tillverkarna är så invalida som gör ett grafikkort som måste ha adaptrar för att flera skärmar än 2 ska kunna köras... dessutom så är adaptrarna enbart på 50/60hz och varför skulle jag vilja ha det när min tv är på 100hz? Retarded. Och skiten kostar ca 150-200:-....

Permalänk
Medlem

Adaptern måste vara aktiv...

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Hej lånar tråden lite!
Har samma problem som TS, jag har ett Gigabyte HD 6870
http://www.inet.se/artikel/5409092/gigabyte-radeon-hd6870-1gb...

Använder den undre DVI-porten till bildskärmen och hdmi-sladd till tv'n, men jag får det inte att fungera så jag kan köra båda samtidigt.. hur gör jag?

Det fungerar klockrent och jag tar ut dvi-sladden, då blir det bild och ljud på tv'n. har suttit flera timmar men får det inte att fungera!

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Skrivet av Konichiwa:

Adaptern måste vara aktiv...

Vad menar du med detta? är inte att uttagen aktiva från början? Om inte Hur aktiverar man?

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jemtegrannen:

Vad menar du med detta? är inte att uttagen aktiva från början? Om inte Hur aktiverar man?

http://www.inet.se/artikel/8903457/displayport-till-dvi-d-dua... passiv
http://www.inet.se/artikel/5408938/displayport-till-dvi-singl... aktiv

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -