Permalänk

CPU fläkt spökar i ny dator.

Tjenare tjenare! Har gjort trådar förut och nu när jag har byggt ihop allt och alla andra delar förutom en funkar. Nämligen CPU fläkten. Den startar inte alls ibland och då måste jag dra igång med fingret. Men det håller bara i typ 1-2 min sen stannar den. Men ibland startar den och snurar enligt bios 100 rpm.
Detta resulterar att jag kan installera OS eller något. CPUn går ju upp i 60 grader direkt känns det som.
Har absolut ingen aning om vad felet är. Och kan inte ens byta till PWR fan för att kabeln är för kort.
Alla andra fläktar funkar däremot. Vad är felet? Är less på att sitta och vänta och att det ska krångla nu!

http://data.fuskbugg.se/dipdip/Kundkorg.JPG

Här har jag allt jag har beställt och satt ihop.

Permalänk

Ingen som kan?

Permalänk
Medlem

testa originalkylarn?

Permalänk
Medlem

Ingen bumpning!

Testa att koppla in den i en annan kontakt, även om du måste dra loss den från fästet.

Permalänk
Hedersmedlem

Läs manualen. Ändra därefter inställningarna i BIOS för CPU-fläktsuttaget. Testa tills det fungerar. Det beror egentligen på hur många kablar din CPU-fläkt har. 4st=PWM 3st=det andra valet (minns ej nu). Är detta rätt så kan du stänga av att fläkten ska snurra efter hur varm processorn är, så går den max hela tiden. Ibland kan man ställa inom vilka intervaller fläkten ska gå. t ex 50-85%.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

@MultiMan
Min cpu fläkt har 1 kabel med 4 hål för pinnarna.
Känns ju redigt onödigt att den ska gå max hela tiden eftersom ja tog den för att få bort den risiga originalkylarens skrik.
Aja får väll sitta och mixtra runt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MofalofaN:

@MultiMan
Min cpu fläkt har 1 kabel med 4 hål för pinnarna.
Känns ju redigt onödigt att den ska gå max hela tiden eftersom ja tog den för att få bort den risiga originalkylarens skrik.
Aja får väll sitta och mixtra runt.

Då ska BIOS stå på PWM (pulse width modulation) för fläkten. Ibland passar inte fläkt ihop med moderkortet om man temp-styr eftersom spänningen blir för låg, även om det är väldigt ovanligt. Testa därför med det jag föreslog. Allt är bättre än en fläkt som inte snurrar alls.

Börja med att läsa manualen, som jag skrev. Sitta och "mixtra" i blindo är aldrig bra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Drog fram en oanvänd original kylare och testade i CPU FAN. Den gick hur fint som helst men lät ju som en jävla crossare typ.
Har nu prövat att byta till PWR FAN och det fick inte heller. Har testat system fan1 och 2 och det funkar inte heller. Samma visa med att den ligger runt 100-200 RPM. Har även testat att inte ha igång temp styrning så att dom ligger på max hela tiden. Detta gav ingen skillnad och den kör på 200 rpm och stannar efter 2 min.
Ni tror inte att det är själva fläkten som det är fel på?
Har kollat om att beställa en http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...
Föresten så hittar jag inte ens PWM :S