kan man klocka för mycket??

Permalänk
Avstängd

kan man klocka för mycket??

när jag klockade mitt 3dkort till 315@630 fick jah mycket bättre p i 3dmark än när det låg på 330@667 finns detnågon gräns man inte ska/kan överstiga för att få bästa resultat verkar extremt att jag förlorat ca 1100 p från igår genom att klocka lite till

Visa signatur

P4 2.0 GHZ ♂ Sapphire Radeon 9700 np @ 364/349 ORGINAL kylning ♂ Hercules Game Theater XP 7.1 ♂ Segate Barracuda IV 80+40 ♂ Logitech T-bord, Mus & Webcam!! Bäst noterad på 16 plats på www.snyggast.com ;)

Permalänk
Medlem

du kan förlora prestanda när kortet börjar räkna fel...
Du borde få massa grafikfel först..

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl främst minnet som man kan klocka för långt. Minnen har olika timings beroende på vilket klockfrekvens man har. Höjer man klockfrekvensen över någon viss gräns (som är olika för minnen av olika tillverkare) så finns det alltså möjlighet att minnet höjer sina timings så att man totalt går med förlust.

Jag har inte märkt samma trend när det gäller klockfrekvens på grafikprocessorn. Där hänger den sig när man klockar för långt.

Jag utgår från att du bootat om mellan dina tester eftersom 3dMark tappar poäng om man benchmarkar flera gånger i rad.