Fractal Design avslöjar chassiserien Core

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sgart:

Behöver Fractal det här?
Lågsegments chassin med mängdförsäljning?

Dom var ju så bra på det dom gjorde. Kvalitativa produkter i låg/mellansegmentet som verkligen stod ut för sin kostnad. Ett chassi för 300 kr är ju knappt några stålar. Och de som köper så billiga chassin tror jag heller inte har några högre förväntningar (väldigt fördomsfullt av mig, jag vet)

Nä. Tillbaka till högre prissegment och mer "värdiga" produkter till de som bryr sig

Låt Jula mm. syssla med lågprissakerna.

så vi ska ha produkter i lågsegmentet som är gråa på insida,utan kabeldragnings möjligheter? ska FD inte få in fina pengar så att de kan utveckla finare produkter? Alltid bra med budget produkter enligt mej

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Nya chassin är alltid roligt att se. Dock är det inget jag skulle använt till min nuvarande setup.
Men som sekundär/Lan-dator funkar det nog fint!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Arc tycker jag är helt okej, Core gillade jag inte.. Hade hellre sett ett litet r3.. tänkt Elite 341 ungefär..
Define mini är ju nästan Miditower.. :/

Permalänk
Medlem

Core 1000 ser enkelt och smidigt ut,undra bara hur ljudnivån kommer vara?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Core var ju fula som stryk, påminner ju om Antec 300, Arc var däremot nice

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

fruktansvärt fula

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem

Tyckte dom var fula som stryk! Håller mig till min r3'a.

Dessutom har man ingen möjlighet att dra 4pins på något snyggt sätt?

Permalänk
Medlem

FD (Core) ser ju ut att ha lånat lite här av Lian Li (PC-A77F) med kanter i 45° och så. Vi kanske lämnar jämförelserna där, men vad Arc-serien beträffar så ser den riktigt nice ut.

Permalänk
Medlem

Finns ju faktiskt inte så många billiga M-ATX chassi med bra kylning, jag tror inte många fattat det. 300 spänn för ett M-ATX med dubbla 120MM är ett kap. Sedan så är det inte 2001 längre, det går att bygga tysta datorer relativt smidigt i dagsläget, nästan till den grad att silentPCreview blivit överflödig på nätet (jämför med 2001).

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

så vi ska ha produkter i lågsegmentet som är gråa på insida,utan kabeldragnings möjligheter? ska FD inte få in fina pengar så att de kan utveckla finare produkter? Alltid bra med budget produkter enligt mej

Saken är den att det är svårt att behålla en kvalitetsstämpel om man ger sig in på lågbudgetprodukter med lägre standard (för även om det är "FD" så kommer ju knappast standarden på ett chassi för 300kr hålla sig i nivå med deras övriga chassin).

Jag hoppas givetvis att jag har fel, eftersom jag diggar deras övriga chassin.

Men jag har sett så många gånger när varumärken svärtas för att de vänder från att fokusera på kvalitet till att börja med lågprisprodukter i mass-segment.

Och detta tycker jag särskilt är konstigt i FDs läge som ju faktiskt har grymma produkter för lågt pris redan innan denna Core. Jag vågar nog sticka ut hakan och tro/påstå att Define måste vara ett av de mest sålda chassina 2010 i Sverige?

I varje fall verkar det så när man läser på forumet eftersom väldigt många verkar ha köpt dom (inklusive mig själv nov 2009)

Nog fan måste de ha en bra bit av marknaden på det segmentet de befinner sig (befann?) innan.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Finns väl ingen HD led eller reset knapp?

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

ge mig ett FD Arc "Exclusive" med aluminiumfront så köper jag direkt ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazman:

Finns ju faktiskt inte så många billiga M-ATX chassi med bra kylning, jag tror inte många fattat det. 300 spänn för ett M-ATX med dubbla 120MM är ett kap. Sedan så är det inte 2001 längre, det går att bygga tysta datorer relativt smidigt i dagsläget, nästan till den grad att silentPCreview blivit överflödig på nätet (jämför med 2001).

Håller med. Är själv på jakt efter ett annat chassi med just dessa egenskaper och jag diggade Arc serien. Mitt Lian li chassi är där inget fel på, men föredrar faktiskt tower designen + att det blir lite luftigare.
Vill ha ett mATX chassi som har clean stil och fortfarande har plats för kabeldragning och att man kan ljuddämpa det + köra med låga fläktar och samtidigt slippa betala 2k för ett chassi.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Dessa var ingen fröjd att titta på. Tråkiga och fula.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Asus Maximus IV Extreme | Intel Core i7 2600K 3,4GHz @ 4,6GHz | Corsair H100 | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Corsair 4x4GB 1600MHz XMS3 | MIS GeForce GTX 680 | Samsung SSD 840 512GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Seagate 2TB SATA-II 5900 RPM | LG 22" TFT & BenQ TFT 24" XL2410T 120Hz | Win 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Tycker att de gör ett bra jobb med dessa chassin, ser fina ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser inte så dumt ut gillar förgyllningen.

Men att dom ska skriva in Fractal Design på fronten är inte så snyggt, om man ska ha ett chassi som inte sticker ut.

Arc ser stilrent ut (något som kan tilltala mig).

Men Core Är inget i min smak är alldeles för plottrigt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tycker att Define är fractals ända snygga chassin

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Vet inte vilken planet man kommer ifrån om man anser att något utav Fractals chassin är snygga... Det är i stort sätt svarta lådor.
Funktionella, fine. I'll give 'em that. Men inte snygga, nej.

Detta var bara två nya tråkiga serier. Känns som att många ger fullt för att försöka gilla deras chassin. Själv skulle jag bli deprimerad av att ha en sån tråkig låda.

Permalänk
Skrivet av Miggro:

Vet inte vilken planet man kommer ifrån om man anser att något utav Fractals chassin är snygga... Det är i stort sätt svarta lådor.
Funktionella, fine. I'll give 'em that. Men inte snygga, nej.

Detta var bara två nya tråkiga serier. Känns som att många ger fullt för att försöka gilla deras chassin. Själv skulle jag bli deprimerad av att ha en sån tråkig låda.

+1
Håller helt med, dock så visst en smaksak men jag skulle heller stå ut med en så trist låda som en FD.

Permalänk
Medlem

tycker alla verkligen att dem är så hemska? Tycker dem var rätt trevliga och absolut ett bra alternativ i den prisklassen. Kommer nog bygga någon burk i något av dem framöver kommer lätt att ersätta tex CM elite serien i mina budget byggen till mig och andra. Sedan stödjer jag ju mycket hellre ett svenskt företag en ett asiatiskt

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Ser väl ok ut, men skulle vilja att dom kommer med chassin av högre kvalitet istället, men då också dyrare, med rejäl tjock plåt eller aluminium, eller kanske nån kombination plåt plast, misstänker också att dessa inte har dammfilter heller, vilket är ett måste

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Nu Har jag iofsig bara byggt en dator med ett Fractal chassi men det var verkligen ingen bra upplevelse.
I helgen satte jag ihop min kompis dator med ett tror det var R3 chassi.

Första jag märker när ja plockar ut chassit ur förpackningen är att limmet till ena ljuddämpningsmattan på en sidan hade släppt och inte ville fästa igen. Sagt och gjort, ditt med nytt lim och la en massa böcker som tyngd för att det skulle fästa igen.
Nästa grej jag märker är att alla fästpluggar till frontplasten är helt förstörda. Tyckt då att min kompis skulle returnera chassit till Inet för att få ett nytt. Tyvärr var han så ivrig att få igång sin nya dator att han ville att jag skulle försöka limma tillbaks de trasiga pluggarna. Så efter lite letande vilken av plugarna som passade i vilka brott gjorde jag detta och funktionen var återställd.
Sedan tycker jag gummi tätningarna för kabelgenomföringarna är rent uselt fastsatta. De skulle kunnat limmats för att inte iderligen losssna så fort man drar igenom en större kabel eller flera små.
Även chassit känns väldigt dåligt stagat i vissa led. Man kan nästan för hand skrynka ihop chassit konservburk.
Sedan är detta en subjektiv bedömning men så pass många fläktplatser det finns i detta chassiet behövs det verkligen? Jag tycker INTE det.

Permalänk
Medlem

Det som vissa tycker är trist tycker andra är trevligt och enkelt.

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på det där lilla, enkla ITX chassit...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Haha, de har lyckats skapa ett hönshus! Fy sjutton så fult core 1000 är!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk

agget sitter ju fel på core 1000

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

ha hat koll på fd ett tag nu. tillhör minoriteten som skiter blanka faan i hur chasit ser ut bara det för plats med mycke skit inuti och bra kylning. mina twin towers(chieftech mesh) gör sitt jobb det enda jag skulle kunna klaga på är att det bor en lucka där fram, vafaan jag vill inta ha en massa lulz jag vill ha en rektangulär låda det är alt. min poång är att att runt 1k som deras fultowers kostar är var min plånbook är villig att betala för något som bara ska förvara all min älskade elektronik.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Hade Core1000 varit 25mm bredare och haft stöd för 160mm luftkylare och en bakre 120mm platts hade jag köpt den direkt.

Och djupet hade väll gått fila lite på? Menar 350mm grafikkort? Det längsta på marknaden nu är väll Radeon 5970 på ca 310mm och Radeon 6990 kommer kanske hamna runt 295mm om den behåller pcb längden med design på kylkåpan från 6000-serien. Så kanske kapa 3cm där?
Minitower under 400mm är alltid mer atraktivt för dom som är ute efter just minitowers.

Sedan går det ju fila bort ytligare 1,5cm genom montera moderkotet direkt mot baksidan och låta pci fästena sticka ut på utsidan, det kommer aldrig synas framifrån.

Med dessa ändringar skulle vi hamna på 375cm djup och direkt i minitower älskarnas hjärtan

Yttligare går det ju ge konsumenten valmöjligheten att byta platts på luftfiltret och fläktarna i fronten, så luftfiltret hamnar i chassiet och fläktarna utanför, innanför plastfronten. På så sätt kan chassiet göras 2-2,5cm grundare.
Detta betyder att man skulle kunna rymma ett Radeon 5970 i ett chassie på bara 350-355mm djup

Just brainstorming!

Permalänk
Medlem

Den som tror att de får vad jag skulle kalla kvalitet i den prisklassen så borde omyndigförklaras. Den är säkert i klass med övriga chassin i lågprisgruppen så att säga. Själv blir jag bara lite förvirrad över hela det här segmentet.

De jag känner som är intresserade nog av datorer att de köper allt i delar och bygger själv tenderar att vara villiga att lägga några hundringar mer på ett dugligare chassi..... Men tydligen finns det de som vill ha dessa. Utseendemässigt så ser det lilla m-atx chassit rätt bra ut faktiskt.

Skulle någon kompis eller släkting be en att snickra ihop max dator för pengen och de inte har krav på chassit (tysthet, o.s.v) så skulle jag väl tänka mig att hamra in det hela i detta... Men troligvis så skulle jag bara köra på en liten Chieftec Bravo i det fallet.