Dirk Meyer lämnar AMD

Permalänk

Ni missar att det var han som sa upp sig? Eller missuppfattar jag? Tror nog han får jobb rätt snabbt den mannen.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av minibite3:

Ni missar att det var han som sa upp sig? Eller missuppfattar jag? Tror nog han får jobb rätt snabbt den mannen.

Om styrelsen kräver hans avgång, tror du han har något val då?

Permalänk
Medlem

Naturen har sin gång, en VD sitter i regel inte särskillt länge i stora bolag. Nya idéer och vägar krävs för att hålla ett företag på tillväxt. Blir säkert bra.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

AMD borde fan göra en Goldstar. http://en.wikipedia.org/wiki/GoldStar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kanske Dirk anställdes som "slaktare", nu vill dom ha en som bygger upp och då passar han inte längre.
Bara en fundering.

Inte omöjligt. Jag misstänker att det var oerhört påfrestande att vara VD under de år som AMD gick som tyngst och att dessutom arbeta varje dag för att styra upp skeppet igen med allt vad det innebär. (Besluta om uppsägningar/anställningar, vad som ska satsas på, hur resurser ska fördelas, hålla förtroendet uppe bland investerare och kunder osv.)
Dirk sade ju upp sig själv då jag tror att han är sliten.
Det vill bara till att de som letar en ny VD hittar ett riktigt ess som kommer kämpa vidare för företagets och kundernas bästa.

För övrigt ska man inte stirra sig blind på ledarna. Dem har stor inverkan på ett företags utveckling men det är inte alltid VD:n och de i toppen som ser till att hålla företaget i utvecklingens framkant - det hänger lika mycket på jobbet som ingenjörerna och utvecklarteamen gör.

Vad ledarna måste göra är att vara engagerade och se till så alla medarbetare presterar max varje dag - för det är då det går riktigt bra - men det är ofta en mycket svår konst! Särskilt när det går riktigt tungt för ett företag och framtidstron vacklar.

Vad AMD lyckats åstadkomma mot alla odds tycker jag är helt enormt! Hoppas att den som efterträder kör ännu hårdare!

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Skrivet av Xstreamz:

Vad AMD lyckats åstadkomma mot alla odds tycker jag är helt enormt! Hoppas att den som efterträder kör ännu hårdare!

Allt tackvare köpet av ATI.
Om det var inte för det så skulle AMD gå i konkurs eller marginaliseras till en obetydande aktör på CPU marknaden. Även om ekonomiskt så var det förödande, så har AMD's köp av ATI säkrat de kunskap och teknik som kommer vara avgörande för AMD's fortsatta konkurans och tillväxt.

Nästa VD måste, bara måste, sattsa mer på PR för AMD. PR är AMD's akilles häll.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Om en person inte längre passar i en position, så måste han bytas ut, det fattar ju vem som helst.
Har inget med otacksamhet osv o göra, sluta bete er som barn.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Han var tveksam till en början, men han lovades personligen av Intel att han skulle få plocka ihop en egen dator och få välja fritt ur Intels sortiment på deras bekostnad
Efter det vart det "lämnar AMD med omedelbar verkan"

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Det är inget konstigt att en VD lämnar ett bolag.
På en VD i Meyers position så ställs det i princip helt omänskliga krav - Jag vet inte hur många timmar i veckan de jobbar egentligen, och de förväntas superprestera i allt. Ytterst få har det som krävs för att vara VD i ett sånt stort bolag, och de som är meriterade kan därför ta ut väldigt hög lön. Vad folk ofta glömmer, är att de ofta faktiskt gör skäl för lönen.

Permalänk
Avstängd

Hoppas att dom får in någon ny och det lär ske snabbt, samt att han får dom på fötterna ordentligt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kanske Dirk anställdes som "slaktare", nu vill dom ha en som bygger upp och då passar han inte längre.
Bara en fundering.

Du har en poäng där Inte för att jag kan något om företagsledning men det låter logiskt.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Allt tackvare köpet av ATI.
Om det var inte för det så skulle AMD gå i konkurs eller marginaliseras till en obetydande aktör på CPU marknaden. Även om ekonomiskt så var det förödande, så har AMD's köp av ATI säkrat de kunskap och teknik som kommer vara avgörande för AMD's fortsatta konkurans och tillväxt.

Nästa VD måste, bara måste, sattsa mer på PR för AMD. PR är AMD's akilles häll.

Jäklar ja, jag glömde ATI... Det var ett kalasbra drag från AMD's sida!

Verkligen, det är otroligt viktigt att synas. En "random snubbe på stan" kan nog säga vad Intel gör och att dem har hört talas om dem iochmed att dem syns i reklam på TV och i diverse skyltfönster medans AMD är outsiders eller doldisar för många. Det bör verkligen ändras på, för annars kommer AMD kämpa i motvind.

Bland tillverkarna behöver dem nog inte synas eller introduceras mer, det är jag rätt säker på. Fusion tekniken har fått ordentligt med uppmärksamhet bland flera av dem och även investerare har hakat på.
Bulldozer är, likt Fusion, en lovande plattform men typiskt nog har det gått saktare än planerat och Intel är före igen med sin nya SandyBridge...
Om Fusion blir den hit den ser ut att bli, så kommer det bli klirr i kassan och förhoppningsvis skyfflas då en del av vinsten till slutfasen av Bulldozers' utveckling och skyndar på lanseringen.

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det är inget konstigt att en VD lämnar ett bolag.
På en VD i Meyers position så ställs det i princip helt omänskliga krav - Jag vet inte hur många timmar i veckan de jobbar egentligen, och de förväntas superprestera i allt. Ytterst få har det som krävs för att vara VD i ett sånt stort bolag, och de som är meriterade kan därför ta ut väldigt hög lön. Vad folk ofta glömmer, är att de ofta faktiskt gör skäl för lönen.

You know what you're talking about, sir! Jag håller med!

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Hjälpsam

Det viktigaste är att AMD äntligen fått tillgång till OEM-marknaden, den blockerades tidigare genom shady deals från Intel, men efter de senaste domarna drar sig nog Intel för att göra om den saken.
Blir nu bara Bulldozer en lyckad produkt, bör AMD ha en framtid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag har hört några rykten(obekräftade) om att Kaliforniens avgående guvernör Arnold Schwarzenegger ska ta över!
Han är bra på att göra PR dessutom kan han tillföra cyborg teknik till AMD. Ska skynda mig att köpa en stor aktiepost innan detta blir officiellt.

Permalänk
Avstängd

vi får hoppas att en ny VD vet vad han gör och ser till att det blir riktigt tuff konkurrens mellan intel och amd. om sedan nVIDIA kommer med i lekan så blir det riktigt bra.

det skall bli intressant att se hur amd bulldozer står sig mot intel xeon(i7 processorerna kommer de utprestera med marginal).

ifall AMD lyckas på servermarknaden kan de börja tjäna grova pengar.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

Bara jag som såg "Intel och nvidia tecknar licensavtal"
*bläddrar ner lite*
"AMD's VD säger upp sig"?

Permalänk
Medlem

Nästan alla stora företag byter VD efter några år.
Och han kan ju inte välja att stanna kvar när styrelsen kräver hans avgång.

AMD hittar någon ny, och livet fortsätter.

Visa signatur

Eh!

Permalänk

Jag gråter inombords. Usch vad tråkigt. Han har ju stabiliserat AMD och sett till att AMD fått upp momentumet på alla fronter. Och de nya Fusion kretsarna får jättebra kritik. Och snart har vi Bulldozer. Och då har jag inte talat om AMD Radeon grafikkortsdivision som har gått jättebra en lång tid nu.

Och tydligen vill styrelsen konkurrera med ARM? Det betyder att man får konkurrera mot tex Nvidia, Marvell Technologies, Qualcomm, Texas Instruments och Samsung för att nämna några företag. VIA Technologies kör också på ARM även om dom satsar mycket på X86.

Mycket tråkigt beslut som kan påverka AMD negativt.

En grej som fått AMD att gå in i det röda som många missar är att GlobalFoundries har gått rött ett tag nu vilket direkt påverkar AMD i och med att AMD äger andelar i det företaget.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Efter den första bänkningen mellan Sandy Bridge och Bulldozer utbrister Dirk "va fan håller jag på med, är detta allt!!".
Dirk vänder på klacken, går med bestämda steg in på kontoret och skriver sin avskedsansökan.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Det har gjorts en hel del strategiska blundrar under Dirk Meyers ledning, försäljningen av Xilleon 2006 till Broadcom och Imageon 2008 till Qualcomm är exempelvis två. Av dessa två var säkerligen det största misstaget försäljningen av Imageon vilken var ATI's linje av gpus riktad mot mobila tillämpningar, serien blev senare omdöpt av Qualcomm till Adreno och den sitter nu i snapdragon processorerna.

För mer info om Xilleon vilken är en soc lösning för set-top burkar läs mer på http://en.wikipedia.org/wiki/Xilleon

Det som dock känns mycket anmärkningsvärt är det hårda tonläge som används av styrelsen med tanke på att Dirk Meyer sedan länge är en tongivande person inom AMD samt givetvis tidpunkten för tillkännagivandet under själva CES mässan.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Bra nyhet. Vi behöver en (ännu) starkare kille i AMD. En Apple-typ (minns inte vad den cancerdrabbade superledaren i Apple heter).

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk

Får väl ta och skicka in min ansökan då!

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

“Mark my words, at some point they're going to try to sell the company to ATIC. Let ATIC deal with fighting Intel, and the board/investors can pocket a nice profit. Certainly if you were trying to sell, you'd sack Dirk. He doesn't seem like the kind of guy that would let them do it.”

Intressant artikel hos Anandtech: http://www.anandtech.com/show/4123/what-a-day-amds-ceo-dirk-m...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att Atic känns betydligt troligare som köpare om det är det det handlar om än Oracle som det ryktats om tidigare, har personligen svårt att se hur AMD skulle passa in i Oracle.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Allt tackvare köpet av ATI.
Om det var inte för det så skulle AMD gå i konkurs eller marginaliseras till en obetydande aktör på CPU marknaden. Även om ekonomiskt så var det förödande, så har AMD's köp av ATI säkrat de kunskap och teknik som kommer vara avgörande för AMD's fortsatta konkurans och tillväxt.

Detta baseras på?
Med tanke på deras tidigare processorer (ej phenom) så har de kunnat fixa minst sagt konkurrenskraftiga arkitekturer. Varför skulle utvecklingen stannat om de inte köpt ati??
edit:Menar inte att det var en dålig affär..

Permalänk
Hjälpsam

Han fick upenbarligen sparken med kort varsel, annars hade dom haft en annan dirre utsedd.
Kanske var det dealen mellan Intel och Nvidia som fick styrelsen att gå i taket? Nvidia får in nästan lika mycket pengar, som AMD fick i skadestånd från Intel, skadeståndet var jädrigt magert.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av storsnusaren:

Detta baseras på?
Med tanke på deras tidigare processorer (ej phenom) så har de kunnat fixa minst sagt konkurrenskraftiga arkitekturer. Varför skulle utvecklingen stannat om de inte köpt ati??
edit:Menar inte att det var en dålig affär..

På observation och efterforskning

Ja, AMD tidigare arkitektur, K7 och tidiga K8 var lyckade i gemförelse till Intels Pentium 4. Sedan kom Core 2 som var motsattsen till tidiga Pentium 4 och AMD hade inget att sätta emot förutom Athlon 64 X2 och sedan Phenom I. Men det var inte tillräckligt och icke konkurans kraftigt mot Intel. Detta är på den stationära marknaden.

På den bärbara markanden hade Intel redan en bra position, när Core 2 kom erbjöd Intel en bredd sortiment av CPU till bärbara. En marknad som bara växte och är nu majoriteten av den totala PC-markanden. AMD hade lite eller inget som lockade OEM. Idag så dominerar Intel den bärbara marknaden som är väldigt ekonomiskt lukrativ.

Idag så skulle AMD inte överleva om de bara höll på med CPU. De skulle tryckas undan gradviss efter att Intel har introduserat Core 2-arkitekturen och till sist gå i konkurs, eller bara reduseras till ett minimum i storlek av VIA.

Köpet av ATI va en nödvändighet som både AMD och ATi gynnades av. Men för AMD var det ett absolut nödvändighet för att kunna på något sätt säkerställa företagets överlevnad. För idag, även om de fortfarande blöder pengar i en löjlig mängd, så börjar AMD uppvissa mer liv.

Men AMD måste lägga majoriteten av sitt krutt på den bärbara markanden. Denna marknad kommer fortsätta att växa och AMD måste ta en del av kakan, inte bara lågprestanda/budget delen som de försöker nu men hela segment. Och till sist måste AMD jobba på PR. Hur förväntar de säga att växa och sälja sina produkter om de inte markandsför sig till konsumenter?

AMD har allt att lyckas, men fortfarande gör inte det.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka ibland att du rätt färgad och klankar mesta dels ner på AMD, Datanusse, men här lägger du fram ett riktigt bra svar och argumet. Och jag håller med.

Vars är AMD? Rent på reklam m.m? Jag varken ser eller hör så mycket från AMD. Kom igen AMD! Visa lite jävlar och anamma, i den bransch ni är med i så är det tyvärr så att den som syns och hörs mest brukar få mer blickar på sig.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Han fick upenbarligen sparken med kort varsel, annars hade dom haft en annan dirre utsedd. Kanske var det dealen mellan Intel och Nvidia som fick styrelsen att gå i taket? Nvidia får in nästan lika mycket pengar, som AMD fick i skadestånd från Intel, skadeståndet var jädrigt magert.

Samtidigt får också Intel möjlighet att göra integrerade CPU/GPU med licensierad teknik från Nvidia, vilket är en nackdel för Fusion i längden (Intel lär ju inte kunna använda det än på ett tag).