Port Forwarding fungerar ej på Thomson TG784

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarbi
Löste det genom att köra setup guiden o välja BridgeInet i modemet och sedan starta om, allt funkar som det skall nu..

En dum fråga men hur kommer jag åt inställningarna igen på gatewayen nu när jag har externa IPn på varje burk?

Jag har ju en NAS utan skärm, hur f*n ska jag veta vad den har fått för IP då?

Visa signatur

Allt är relativt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodin
Jag har ett liknande problem, jag kan dock forwarda alla portar utom 2 :P. Jag har exempelvis lyckats att forwarda SSH på port 22 samt torrent på ett flertal portar.

Problemet som jag har är att jag inte kan portforwarda HTTP och HTTPS alltså 80 och 443 för att komma åt min webserver. När jag ändrar port i webservern till 81, eller vilken som helst förutom 80 och 443 så fungerar det.

Har haft samma problem med min router, men av någon skum anledning så fungerar port forward på port 80 idag utan att jag gjort något åt det.

Någon som vet ifall dessa routrar uppdaterar sig själv eller något liknande?

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Medlem

panik

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iZi
En dum fråga men hur kommer jag åt inställningarna igen på gatewayen nu när jag har externa IPn på varje burk?

Jag har ju en NAS utan skärm, hur f*n ska jag veta vad den har fått för IP då?

Hej jag har exakt samma problem. Gjorde den där ny intsallationen av routern och nu kan jag ej komma in på den och ändra inställningar. kommer dock ut på nätet som ni förstår. men vad är ip för att komma in på routern nu?

Permalänk
Medlem

Re: panik

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iZi
En dum fråga men hur kommer jag åt inställningarna igen på gatewayen nu när jag har externa IPn på varje burk?

Jag har ju en NAS utan skärm, hur f*n ska jag veta vad den har fått för IP då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vhek
Hej jag har exakt samma problem. Gjorde den där ny intsallationen av routern och nu kan jag ej komma in på den och ändra inställningar. kommer dock ut på nätet som ni förstår. men vad är ip för att komma in på routern nu?

För att komma åt den igen efter att man satt den i bryggat läge så behöver man vara kabelansluten och sätta en fast ip-adress från samma scope som annars hade delats ut på datorn.

Med andra ord, anslut med tp-kabel och sätt en 192.168.x.x-adress på datorn så kommer man åt den som vanligt. Men ja kommer inte ihåg om det är 192.168.1.x eller 192.168.0.x. Det står i guiderna på deras hemsida. Man kommer dock inte åt internet på datorn under tiden den fasta ip-adressen är aktiv.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

hade precis samma problem jag också, hittade något om det på portforwards forum. följ den här guiden exakt (inte samma men liknande router) PortForward.com - Port Forwarding Action PC Football 2010 on the Thomson-Alcatel SpeedTouch536 det funkade för mig när jag lämnade vissa fält blanka enligt portforward guiden

Permalänk
Medlem

(funkar med lite trix)

Ett sent svar på ett fortfarande aktuellt problem..

Problemet med att HTTPs (port 443) inte går att forwarda beror på att Bredbandsbolaget använder den för att logga in på modemet vid felsökning.

För att åtgärda felet behöver man bara få bort en onödig rad i konfigurationen:

[ servmgr.ini ]
..
ifadd name=HTTPs group=wan
..

(som kort och gott betyder att HTTPs mot modemet är tillgänglig utifrån)
Det som gör att det inte funkar (alls) för andra än bredbandsbolaget är några rader lite längre ner i samma grupp i konfigurationen:
ipadd name=HTTPs ip=195.54.[96-121].*
ipadd name=HTTPs ip=195.54.122.[1-174]
ipadd name=HTTPs ip=213.163.128.[129-231]
ipadd name=HTTPs ip=212.247.164.[128-191]

(dvs en blockering av alla IP-adresser utom dom tillåtna näten, dvs BBB's egna admin-nät)

Hur du får access till modemets fullständiga funktioner beskrivs i andra forum (det finns ett antal sätt, men det enklaste är att du på något sätt får en kopia av din konfigurationsfil från Bredbandsbolaget)

Kommer du åt att labba med konfigurationen så kan det vara trevligt att samtidigt lägga till ett par rader:
(fortfarande i samma grupp)
ipadd name=TELNET ip=192.168.[0-1].*

(byt mot ditt lokala nät)

Rekommenderat är att kanske också ta bort BBB's tillgång till telnet (så dom inte kan förstöra din konf)
(ta bort)
ifadd name=TELNET group=wan

Förutom att BBB råkat förstöra lite saker som man vill komma åt att greja med (HTTPs i det enklaste fallet, som dom helt och hållet hade kunnat köra på en annan port för sin admin-access), så är det ett av de få ADSL-modem som ger användaren en massa möjligheter, och dessutom har allt dokumenterat (ett par tusen sidor manualer av olika slag och många avancerade guider).

/PeO

Permalänk
Medlem
Skrivet av peoy:

Ett sent svar på ett fortfarande aktuellt problem..

Problemet med att HTTPs (port 443) inte går att forwarda beror på att Bredbandsbolaget använder den för att logga in på modemet vid felsökning.

För att åtgärda felet behöver man bara få bort en onödig rad i konfigurationen:

[ servmgr.ini ]
..
ifadd name=HTTPs group=wan
..

(som kort och gott betyder att HTTPs mot modemet är tillgänglig utifrån)
Det som gör att det inte funkar (alls) för andra än bredbandsbolaget är några rader lite längre ner i samma grupp i konfigurationen:
ipadd name=HTTPs ip=195.54.[96-121].*
ipadd name=HTTPs ip=195.54.122.[1-174]
ipadd name=HTTPs ip=213.163.128.[129-231]
ipadd name=HTTPs ip=212.247.164.[128-191]

(dvs en blockering av alla IP-adresser utom dom tillåtna näten, dvs BBB's egna admin-nät)

Hur du får access till modemets fullständiga funktioner beskrivs i andra forum (det finns ett antal sätt, men det enklaste är att du på något sätt får en kopia av din konfigurationsfil från Bredbandsbolaget)

Kommer du åt att labba med konfigurationen så kan det vara trevligt att samtidigt lägga till ett par rader:
(fortfarande i samma grupp)
ipadd name=TELNET ip=192.168.[0-1].*

(byt mot ditt lokala nät)

Rekommenderat är att kanske också ta bort BBB's tillgång till telnet (så dom inte kan förstöra din konf)
(ta bort)
ifadd name=TELNET group=wan

Förutom att BBB råkat förstöra lite saker som man vill komma åt att greja med (HTTPs i det enklaste fallet, som dom helt och hållet hade kunnat köra på en annan port för sin admin-access), så är det ett av de få ADSL-modem som ger användaren en massa möjligheter, och dessutom har allt dokumenterat (ett par tusen sidor manualer av olika slag och många avancerade guider).

/PeO

Någon idé varför MySQL server, alltså port 3306, inte vill fungera? Kollade igenom user.ini lite snabbt men hittade inget.
Kommer inte ens åt serverm från samma nätverk, men största problemet är att inte komma åt den utifrån.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD