EXTRA: Intel återkallar alla styrkretsar för Sandy Bridge

Permalänk
Medlem

Surt. Orkar fan inte bygga om.

Visa signatur

www.kategorib.se - Allsvenskan Tifo.

Permalänk
Medlem

Jobbigt värre...
Är det någon som vet lite mer precis om hårdvaran kan ta skada?

Lider med alla drabbade, hoppas det går smidigare än vad man tror

Visa signatur
Permalänk

Detta gäller väl bara H serien!! Eller. För det flesta har väl en P serie. Rätta mig gärna om jag har fel!!!

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxarn:

Så som jag tolkar nyheten så är det väl som så att det är chipsetet i sig som degraderas och därmed så kommer prestandan av SATA-portarna (?) att bli sämre med tiden. Det vill säga att hårddiskar och annan hårdvara inte påverkas i sig.

Stämmer det så kan man väl helt enkelt köra på som vanligt om man är drabbad och helt enkelt skicka iväg moderkortet på RMA när tillverkningen har börjat sätta fart igen. Gissningsvis så tar det åtminstone ett par månader innan degraderingen börjar märkas så det bör väl inte vara så farligt som det låter.

Japp så tolkar jag också det hela, att det är chipsetet i moderkorten som fuckas upp och därmed påverkar
övriga delar av moderkortet och slutar en SATAenheten fungerar så kmr ju OSet inte att vilja startas så då
finns det ju ingen anledning att ha moderkortet kvar. Men minnen, hårddiskar, grafikkort å processorer ska
nog inte påverkas om jag tolkar det rätt, men jag kan oxå ha fel, jag har ingen PhD i datorhårdvarascience.

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoveLeon:

Detta gäller väl bara H serien!! Eller. För det flesta har väl en P serie. Rätta mig gärna om jag har fel!!!

"Intel avslöjar att samtliga styrkretsar för de nysläppta processorerna i familjen Sandy Bridge är drabbade av hårdvarufel. Kretsarna Intel H67, H67 och H65 (Cougar Point) degraderar med tiden vilket kan påverka prestandan för anslutna enheter som hårddiskar och DVD-läsare. "

Sorry grabben!

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

vilket skämt... min fina sabertooth! *sadface*

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Du behöver inte vänta med det är rekommenderat då ALLA tillverkare är drabbade av detta.

Skrivet av zacke08:

Jag fattar inte. Kan någon förklara för en okunnig.

Sandy Bridge baserade processorer påverkas inte. Vad menar man med det?

Jag har tänkt köpa en dator med i7 2600K och ASRock P67 Extreme 4. Innebär det att jag måste vänta då?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxarn:

Så som jag tolkar nyheten så är det väl som så att det är chipsetet i sig som degraderas och därmed så kommer prestandan av SATA-portarna (?) att bli sämre med tiden. Det vill säga att hårddiskar och annan hårdvara inte påverkas i sig.

Stämmer det så kan man väl helt enkelt köra på som vanligt om man är drabbad och helt enkelt skicka iväg moderkortet på RMA när tillverkningen har börjat sätta fart igen. Gissningsvis så tar det åtminstone ett par månader innan degraderingen börjar märkas så det bör väl inte vara så farligt som det låter.

En degradering av prestandan kan ha "oväntade" bieffekter som exempelvis korrupt data, jag tror knappast att Intel hade tagit en smäll på 1 miljard dollars om den ända effekten var att man inte kunde maxa överföringarna till sin SSD. Snarare låter det som att när Intel tar 1 miljard dollar i kostnad kan problemet innehålla mer risker än det som sägs nu.

Spela halvsäkert och skaffa extra kontroller för diskarna medan du väntar på att ersättningskort kommer i lager.

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

"Intel avslöjar att samtliga styrkretsar för de nysläppta processorerna i familjen Sandy Bridge är drabbade av hårdvarufel. Kretsarna Intel H67, H67 och H65 (Cougar Point) degraderar med tiden vilket kan påverka prestandan för anslutna enheter som hårddiskar och DVD-läsare. "

Sorry grabben!

Men P67 serien har väl inte samma styrkrets?

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av zacke08:

Jag fattar inte. Kan någon förklara för en okunnig.

Sandy Bridge baserade processorer påverkas inte. Vad menar man med det?

Jag har tänkt köpa en dator med i7 2600K och ASRock P67 Extreme 4. Innebär det att jag måste vänta då?

De menar att det inte är fel på själva processorn. Man har upptäckt att styrkretsarna som sitter i moderkorten som används tillsammans med Sandy Bridge är defekta. Dock är processorerna ok.

Du får nog vänta, åtminstone när det gäller moderkortet. Därmed finns ingen anledning att inte vänta med resten också.

Edit: Hmm, verkar som att P67-kretsarna kanske är okej. Jag skulle dock avvakta.
Edit2: Så var det visst inte nej, även P67 är drabbade.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Står i artikeln att intel har valt att AVSLÖJA , har de vetat länge tro?

Samt är det bara moderkortet som kommer behövas byta?

Mvh Tom

Permalänk
Medlem

J*vlar, tror aldrig att jag har varit så glad över en utebliven uppgradering!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoveLeon:

Men P67 serien har väl inte samma styrkrets?

"Kretsarna Intel P67, H67 och H65 (Cougar Point) degraderar med tiden vilket kan påverka prestandan för anslutna enheter som hårddiskar och DVD-läsare. "

Står det nu så .. P67 är alltså också drabbat ..

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Fick sms av Inet för ungefär 2 timmar sen där det stod att min order höll på att packas och jag inte kunde avbeställa...
ARGH!!!!!

Visa signatur

"Und bist du manchmal auch allein, Ich pflanze dir ein Schwesterlein"

Permalänk
Medlem

Asså min dator gick så jävla snabbt med sb T_T palla att de återkallar precis allt, stackars intel. Eftersom börsen är uppe igen lär de förlora rätt mycket =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av almightymojo:

Fick sms av Inet för ungefär 2 timmar sen där det stod att min order höll på att packas och jag inte kunde avbeställa...
ARGH!!!!!

Ring dem, öppet 40 minuter till!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

varför kan man fortfarande beställa SB-moderkort på Inet? Borde de inte vara snabbare än så här?

Permalänk
Medlem

Tråkigt tråkigt, får se vad som händer, spännande haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av komodo89:

såär det när man vill köpa budget saker GO 1366 <3

Haha... minnet är kort men bra? Det var ju bisarrt mycket problem med BIOS till de första 1366 moderkorten. Fungerade ju knappt.

ONT: Jag hade kört på tills jag visste att de nya korten fanns i handeln.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duveke:

Kul. Så ja. Fick man ha datan i 3 hela dagar iaf....

Blev den korrupt sen?

Stackars Intel... Hoppas inte priserna höjs nu :/

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

Saxat från Intels pressmeddelande:

"In some cases, the Serial-ATA (SATA) ports within the chipsets may degrade over time, potentially impacting the performance or functionality of SATA-linked devices such as hard disk drives and DVD-drives."

Möjlig risk för försämrad prestanda eller uppfukkad funktionalitet alltså... Jag satt själv med muspilen över köp-knappen som så många andra, men lyckades behärska mig...

Jäklar, se till att sälja era Intel aktier när handeln släpps på igen. Kommer sjunka som en sten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazuo:

Vad innebär "Sandy Bridge-baserade processorer påverkas dock inte av felet." egentligen? Att processorn inte tar skada?

En mycket bra fråga, som Intel borde svara på så snart som möjligt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Inte så farligt ändå...?

Enligt press releasen:
"The systems with the affected support chips have only been shipping since January 9th and the company believes that relatively few consumers are impacted by this issue. The only systems sold to an end customer potentially impacted are Second Generation Core i5 and Core i7 quad core based systems. Intel believes that consumers can continue to use their systems with confidence, while working with their computer manufacturer for a permanent solution"
Så det kanske inte är en så stor ko på isen ändå?

http://www.engadget.com/2011/01/31/intel-finds-sandy-bridge-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

"Intel avslöjar att samtliga styrkretsar för de nysläppta processorerna i familjen Sandy Bridge är drabbade av hårdvarufel. Kretsarna Intel H67, H67 och H65 (Cougar Point) degraderar med tiden vilket kan påverka prestandan för anslutna enheter som hårddiskar och DVD-läsare. "

Sorry grabben!

Sweclockers har uppdaterat nyheten.

Intel avslöjar att samtliga styrkretsar för de nysläppta processorerna i familjen Sandy Bridge är drabbade av hårdvarufel. Kretsarna Intel P67, H67 och H65

Permalänk
Medlem

Jag har gigabyte kortet, UD-4. Måste jag lämna tillbaka det till inet nu? Vad händer om jag fortsätter använda det?:'(

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Jag har inte upplevt några problem med mitt system än. Bara att vänta tills de får in de nya styrkretsarna och returnera då.

Permalänk

http://newsroom.intel.com/community/intel_newsroom/blog/2011/...

Där för er som orkar läsa Intels egna press release om problemet!

Permalänk
Medlem

Jag vill fan inte skicka in mitt kort å vänta på ett nytt. Då får fan de skicka mig ett nytt kort först!

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

"Själva processorerna i familjen Sandy Bridge, bland annat storsäljarna Core i5 2500K och Core i7 2600K, berörs inte av felet"