Permalänk
Medlem

LG 42 PlasmaTV slutat fungera

Hej ! Jag har en gammal TV LG RZ-42PX10 Ser.409MAWB46109 som det inte blir någon bild på.
Den startar upp,och sen blir det vertikala färgränder över nästan hela skärmen. Vet inte hur man gör för att lägga in en bild här.
Är det någon som vet var felet är ? om inte Tack i allafall.

Olle

Permalänk
Inaktiv

Har skärmen blivit skadad? Tappat den någon gång?
Du kan posta bilder som en kommentar.
Ta en bild -> Lägg in på datorn -> Ladda upp på tinypic.com -> Ta länken till bilden -> klicka på symbolen med en bild -> posta kommentaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXMickeXx:

Har skärmen blivit skadad? Tappat den någon gång?
Du kan posta bilder som en kommentar.
Ta en bild -> Lägg in på datorn -> Ladda upp på tinypic.com -> Ta länken till bilden -> klicka på symbolen med en bild -> posta kommentaren.

Skärmen är ej skadad eller tappat. fungerade i går men ej i dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KA52:

Skärmen är ej skadad eller tappat. fungerade i går men ej i dag.

http://tinypic.com/view.php?pic=fabozp&s=7

Permalänk
Medlem

Tack micke

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KA52:

Tack micke

Inga problem.

Vad i helvete?
Har inte sett något sånt innan.
Hade kunnat vara ett extremt fall av döda pixlar. Men eftersom den inte har tagit några smällar så skulle jag rekommendera dig att kolla alla kablar som går till den så som Digital box eller vad du har. DVD spelare eller något liknande du spelar upp filmer eller tv från.
Bilden kan bli konstig om det är något glapp i kablarna.

Har du någon garanti kvar på den?
I värsta fall så kanske du måste lämna in den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xXMickeXx:

Inga problem.

Vad i helvete?
Har inte sett något sånt innan.
Hade kunnat vara ett extremt fall av döda pixlar. Men eftersom den inte har tagit några smällar så skulle jag rekommendera dig att kolla alla kablar som går till den så som Digital box eller vad du har. DVD spelare eller något liknande du spelar upp filmer eller tv från.
Bilden kan bli konstig om det är något glapp i kablarna.

Har du någon garanti kvar på den?
I värsta fall så kanske du måste lämna in den.

Har aldrig heller sett sånt innan :S Det enda som kan göra så många döda pixlar är väl om en traktor kör över TV:n. Hade det varit en vanlig hederlig "tjock" TV så hade man ju direkt tänkt på att det är något fel med ljusrören men det där.. tror inte att det är kabelfel dock utan på något sätt har plasman skadats i TV:n!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Har aldrig heller sett sånt innan :S Det enda som kan göra så många döda pixlar är väl om en traktor kör över TV:n. Hade det varit en vanlig hederlig "tjock" TV så hade man ju direkt tänkt på att det är något fel med ljusrören men det där.. tror inte att det är kabelfel dock utan på något sätt har plasman skadats i TV:n!

Kan va det.
Då är det bara att gå till affären om man har garanti.
Det är inte billigt precis att lagga den.

Permalänk

Jag hade en LG PMP1 42" Plasma den dog sotdöden efter 35 månader det var 3 års fabriks-garanti (eller om det var myrornas krig av röda pixlar) i alla fall så fick jag en ny LG 42" LCD Komplett skickade hem en söt tjej från Posten som hämtade upp den gamla och en annan som levererade en ny vid dörren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodiakonline:

Jag hade en LG PMP1 42" Plasma den dog sotdöden efter 35 månader det var 3 års fabriks-garanti (eller om det var myrornas krig av röda pixlar) i alla fall så fick jag en ny LG 42" LCD Komplett skickade hem en söt tjej från Posten som hämtade upp den gamla och en annan som levererade en ny vid dörren.

Det spelar ingen roll om kablar sitter i eller ej, samma bild ändå.Ljud har jag men det har ingen betydelse om bilden. 2 helt olika saker.
Ingen garanti kvar 6 år gammal. Jag har alldrig sett det förut, har ej lagat P tv bara dom från 60-70 talet.
kommer inte att lämna in den, blir för dyrt.

Tack för svar Sweclockers

Olle

Permalänk
Medlem
Skrivet av KA52:

Det spelar ingen roll om kablar sitter i eller ej, samma bild ändå.Ljud har jag men det har ingen betydelse om bilden. 2 helt olika saker.
Ingen garanti kvar 6 år gammal. Jag har alldrig sett det förut, har ej lagat P tv bara dom från 60-70 talet.
kommer inte att lämna in den, blir för dyrt.

Tack för svar Sweclockers

Olle

Hittade en sida där en har ungafär samma fel, tyvärr så är det på Tyska, är inte haj på det.
Verkar vara 1 konding eller 1 IC eller båda.

http://forum.iwenzo.de/reparatur-von-lcd-plasma-fernsehern-so...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KA52:

Hittade en sida där en har ungafär samma fel, tyvärr så är det på Tyska, är inte haj på det.
Verkar vara 1 konding eller 1 IC eller båda.

http://forum.iwenzo.de/reparatur-von-lcd-plasma-fernsehern-so...

Drog en translate i google översätt:
________________________________________________________________________________
Tillverkare: LG
Typ: RZ - 42PX10
Chassi:

Befintliga instrument: Oscilloskop
Schematisk finns: Nej
Din kunskap:

Beskrivning av felet och meddelande:
Hej,

Jag försöker min 2,5 år gamla plasma-TV från företaget LG RZ42PX10 att reparera igen. Enheten har från idag till imorgon, plötsligt ett fel. Jag kommer att ladda upp med några bilder. Vet någon här Feher på LG. ljudet finns där, men väl på bilden?

Det kanske inte är vad det är ingen som inte vet detta fel. Alla lysdioder på varje nätaggregat ljus

Vem kan hjälpa mig här, och säga som styrelsen är defekt?

Tack
____________________________________________________________________________

Här är ett av svaren:

"Hey, det är vad jag har hittat där IC110 som saknas är inte direkt på Y-sys ombord

det finns ingenting exploderade eller brännas,

men

vänster, där två avlånga är infekterade med plug-kabeln.

ansvarar för övre och nedre hälften Bildscirmbereich för nedre skärmen.

Jag satte upp botten så jag får bild, men bara den övre Bildschirmhälfe.

Jag försöker koppla bort den tvärtom, övre och nedre sin tur är bara bilden remsor

nedre halvan, är övre hälften svart. En närmare titt igenom är bara rester av en sådan"

Lek runt i translate så kanske du hittar ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KA52:

Hittade en sida där en har ungafär samma fel, tyvärr så är det på Tyska, är inte haj på det.
Verkar vara 1 konding eller 1 IC eller båda.

http://forum.iwenzo.de/reparatur-von-lcd-plasma-fernsehern-so...

Lägg upp sidan på google translate så kommer du ha en aning om vad som har hänt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av syntaxVI:

Lägg upp sidan på google translate så kommer du ha en aning om vad som har hänt.

Dumt av mig att inte göra det från början.

http://translate.google.se/translate?js=n&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&sl=de&tl=sv&u=http%3A%2F%2Fforum.iwenzo.de%2Freparatur-von-lcd-plasma-fernsehern-sowie-beamer-f26%2Fplasma-tv-lg-rz-42-px10-t30420.html&act=url

Permalänk
Medlem

Tack för att ni hjälper till.
Jag har oxo lagt in sidan på Google och översatt det. Inte den bästa översättningen.
Skall ta bort bakstycket å fundera lite.kondingen kan man ju mäta på men IC,n blir svårare.
Har inget skåp att mäta med ,hade ett för längesedan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KA52:

Tack för att ni hjälper till.
Jag har oxo lagt in sidan på Google och översatt det. Inte den bästa översättningen.
Skall ta bort bakstycket å fundera lite.kondingen kan man ju mäta på men IC,n blir svårare.
Har inget skåp att mäta med ,hade ett för längesedan.

Man får ta och tänka in några ord i meningarna.
Se om det finns några tutorials på hur man fixar det problemet.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kollat lite, och man måste byta hela modulen som dom pratar om (finns 2 st) som är kaputt.
Man kan inte byta IC,n själv. Dyr modul, meningslöst att fortsätta. Nu blir det att åka iväg till Återvinning med den.

Nu stänger vi tråden, Tack för all hjälp.

Olle

Permalänk

Jag fick samma problem idag (2011-02-20) med min LG (RZ-42PX10).
Det ser precis likadant ut på min TV.
Jag köpte min TV 2004 så den är 7 år gammal nu.
Spelar ingen roll vilken ingång man väljer, det är likadant på alla (TV, SCART, composite, S-VHS)

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Bump,

Satt och googlade runt lite och samma skit hände mig nu för 2 veckor sedan. Sitter i telefon med LG för att se vad de säger... Men det är ju råkasst

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dolppen:

Bump,

Satt och googlade runt lite och samma skit hände mig nu för 2 veckor sedan. Sitter i telefon med LG för att se vad de säger... Men det är ju råkasst

Skriv gärna sen vad dom svarar

Permalänk
Medlem

Nu har tv stått i några månader och med studentekonomi så tänkte jag iaf öppna burken och titta lite, jag läste lite av den tyska översättningen och fattade att det var någonting med komponenterna på sida, provade att koppla ur och runt och så vidare och har kommit fram till att min undre är skadad, eftersom bilden fungerar där uppe.

Nu funderar jag på att köpa en ny komponent för att se om man kan hemmafixa.

En ny komponent har jag hittat för 400 kronor på Ebay...

Ska jag fortsätta?

Så heter komponenten
LG RZ-42PX11 42V6 YDRV BTM 6870QFE011A , 6871QDH067B