Permalänk
Medlem

CMOS tvingas vid uppstart

Hejsan,

Jag köpte ett nytt dator kabinett för 3 dagar sedan. Efter jag flyttat över mina delar ifrån det gamla till det nya så började datorn bete sig konstigt.

1. Hittade inga av mina hårddiskar.
2. Tvingar sig in till CMOS
3. Kan ej komma in till BOOT Menyn ( Mer än i CMOS)

Ibland hittar han som sagt inte hårddiskarna, Utan jag får sitta och starta om hela tiden tills jag på något sätt lyckas få fram BOOT Menyn. Annars bara tvingar sig datorn in i CMOS som sagt.
Min OS och enda hårddisk i datorn är som #1 Boot Device. Ändå så beteer den sig som den gör.

Vänder mig nu till Er kära Sweclockers, I hopp om hjälp med detta. Följade hårdvara har jag i datorn.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 x64 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD Phenom2 X4 945
Processorkylare: Coolermaster V8
Moderkort: Asus M4N75TD
Minne: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
Grafikkort: XFX ATI HD4850 xXx
Hårddisk: HD74GB WesternDigital* 16MB SATA1.5GB/S 10K RPM
Nätaggregat: Corsair HX 750W 80+

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D kabinett & NZXT Sentry LX rev.1 | AMD Phenom2 X4 945 3,0Ghz @ 3.87Ghz | Asus M4N75TD | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | MSi GeForce 8800 GTS |

Permalänk
Medlem

Ide wait time? Många moderkort kan man ställa in hur lång tid systemet ska vänta på media innan den "tvingar" sig själv till nästa steg.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Har du monterat alla saker rätt och kopplat kablarna rätt, är man osäker på varför en dator beter sig såhär efter en enkel flytt så är det oftast pga man missat nåt någonstans..hur noga var du med distanserna t e x eller att du kopplat in alla s-ata kablar på samma portar som innan?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Ide wait time? Många moderkort kan man ställa in hur lång tid systemet ska vänta på media innan den "tvingar" sig själv till nästa steg.

Vet tyvärr inte riktigt vad det är ? Eller hur jag ändrar det ?

Skrivet av godspeed:

Har du monterat alla saker rätt och kopplat kablarna rätt, är man osäker på varför en dator beter sig såhär efter en enkel flytt så är det oftast pga man missat nåt någonstans..hur noga var du med distanserna t e x eller att du kopplat in alla s-ata kablar på samma portar som innan?

Jag har kollat distanserna och alla kablar, Vilket sitter korrekt. Jag använder datorn nu. Som jag skrev så lyckas jag att ta mig in i windows ibland. Men det är helt random. Och att OS disken sitter på samma plats som innan är korrekt. Har bara en och den sitter i port #1

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D kabinett & NZXT Sentry LX rev.1 | AMD Phenom2 X4 945 3,0Ghz @ 3.87Ghz | Asus M4N75TD | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | MSi GeForce 8800 GTS |

Permalänk
Medlem

Du ändrar det i bios
Btw ifall du kör on knappen, väntar 10sek å sen trycker reset, funkar de bättre då?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Du ändrar det i bios

Du får gärna vara lite mer specifik då jag inte vet alls vad det är. Under vilken inställning. Och vilket värde skall det sättas på ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D kabinett & NZXT Sentry LX rev.1 | AMD Phenom2 X4 945 3,0Ghz @ 3.87Ghz | Asus M4N75TD | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | MSi GeForce 8800 GTS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av .P:

Vet tyvärr inte riktigt vad det är ? Eller hur jag ändrar det ?

Jag har kollat distanserna och alla kablar, Vilket sitter korrekt. Jag använder datorn nu. Som jag skrev så lyckas jag att ta mig in i windows ibland. Men det är helt random. Och att OS disken sitter på samma plats som innan är korrekt. Har bara en och den sitter i port #1

----------------
Okej, antar att du gjort en bios reset också?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

----------------
Okej, antar att du gjort en bios reset också?

Japp, Det har jag

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D kabinett & NZXT Sentry LX rev.1 | AMD Phenom2 X4 945 3,0Ghz @ 3.87Ghz | Asus M4N75TD | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | MSi GeForce 8800 GTS |

Permalänk
Medlem

Du säger att os-disken sitter där den ska, men resten? Man vet aldrig var bootladdaren hamnar om man installerar med flera diskar under installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du säger att os-disken sitter där den ska, men resten? Man vet aldrig var bootladdaren hamnar om man installerar med flera diskar under installationen.

Har bara in disk inkopplat. Nyformaterat och nyinstallerat på datorn

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D kabinett & NZXT Sentry LX rev.1 | AMD Phenom2 X4 945 3,0Ghz @ 3.87Ghz | Asus M4N75TD | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | MSi GeForce 8800 GTS |

Permalänk
Medlem

Det är svårt att lokalisera felet om nu allt är likadant monterar som tidigare. Något måste ha blivit flyttskadat. Du skulle kunna prova crystal diskinfo (i windows). Med det kan du kolla hälsostatusen på hårdisken. För att utesluta ram-minnet kan du köra memtest86+ som du bootar från cd-skiva. Får du fel så prova ramstickorna ensamma.