Permalänk

Uppgradering eller ny dator?

Vad ska jag göra, uppgradera nu och köpa en ny dator när ivy bridge/haswell kommer ut eller köpa ny dator om någon månad när sandy bridge kommer tillbaka?

Och om jag ska uppgradera, ska jag köpa en Q8300 eller en 1055T?

Håller mycket på med rendering, UDK, after effects+premiere och programmering.

Tack på förhand.

edit:
Klarare val:

  • Köpa en Q8300 och vänta på ivy bridge.

  • Köpa en AMD x6 och vänta på haswell, möjligtvis ivy bridge om det blir mycket prestanda ökning jämfört med sandy bridge.

  • Vänta i ett par månader och köpa sandy bridge.

Visa signatur

Mainboard : Asus P5B Processor : Intel Core 2 Duo E6400 @2.5 ghz Physical Memory : 4GB Video Card : NVIDIA Zotac 470 Hard Disk : Seagate (1500GB) + Western Digital (250GB) DVD-Rom Drive : SONY DVD RW DW-Q120A Monitor Type : Samsung SyncMaster - 20" + 21.5" Operating System : Microsoft Windows 7 (64-bit)

Permalänk
Medlem

Om du ska uppgradera tycker jag du ska köra på Sandy Bridge. Det finns ju kvar i många butiker, men man måste kontakta deras kundsupport för att kunna beställa.

Permalänk
Skrivet av Lizbet:

Om du ska uppgradera tycker jag du ska köra på Sandy Bridge. Det finns ju kvar i många butiker, men man måste kontakta deras kundsupport för att kunna beställa.

Om det blir Sandy Bridge så blir det en helt ny dator. Dessutom så orkar jag inte krångla med de nuvarande SB, känns lite dumt att köpa en plattform som det finns en stor chans att den kommer gå sönder.

Visa signatur

Mainboard : Asus P5B Processor : Intel Core 2 Duo E6400 @2.5 ghz Physical Memory : 4GB Video Card : NVIDIA Zotac 470 Hard Disk : Seagate (1500GB) + Western Digital (250GB) DVD-Rom Drive : SONY DVD RW DW-Q120A Monitor Type : Samsung SyncMaster - 20" + 21.5" Operating System : Microsoft Windows 7 (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeBeast:

Om det blir Sandy Bridge så blir det en helt ny dator. Dessutom så orkar jag inte krångla med de nuvarande SB, känns lite dumt att köpa en plattform som det finns en stor chans att den kommer gå sönder.

Inte fördelaktigt att betala för en CPU med soket 775 utan bättre att köpa nyt Moderkrot/CPU och minnen. Grafik har du redan. Biligast nu är att köra på AMD sokelen. SB är dyrare men lite bättre. Nakdelen med AMD är ifall du skall köra SLi på ditt GTX 470 måste du välja mellan dessa två modekort - http://www.inet.se/artikel/1901838/asus-m4n98td-evo-sli 1029kr eller det utan stöd för USB 3 - http://www.inet.se/artikel/1901839/asus-m4n75td 790kr. Men är du inte intreserad av SLi så är det bara att ta vilket som hälst.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Skrivet av NightFred:

Inte fördelaktigt att betala för en CPU med soket 775 utan bättre att köpa nyt Moderkrot/CPU och minnen. Grafik har du redan. Biligast nu är att köra på AMD sokelen. SB är dyrare men lite bättre. Nakdelen med AMD är ifall du skall köra SLi på ditt GTX 470 måste du välja mellan dessa två modekort - http://www.inet.se/artikel/1901838/asus-m4n98td-evo-sli 1029kr eller det utan stöd för USB 3 - http://www.inet.se/artikel/1901839/asus-m4n75td 790kr. Men är du inte intreserad av SLi så är det bara att ta vilket som hälst.

Varför är det inte fördelaktigt att köpa en 775:a? Den prestanda är ju väldigt lik PII dock lite svårt att överklocka den eftersom det är en låg multipel, det skulle väl vara en av de få nackdelarna med en Q8300, låg multipel. Men det tar den upp med priset då det skulle vara billigare att uppgradera till den då jag redan har ett 775 moderkort och 4gb RAM.

Om jag köper AMD paketet så kan jag visst köra SLI, med hacket. Och så vitt jag vet så har inget av de där moderkorten USB3 eller SATA3. Dock så skulle man kunna köpa MSIs fuzion kort, men då måste man ju betala ett par hundra extra och det känns onödigt om man kan köra SLI hacket och eftersom detta bara är en temporär uppgradering inför ett köp av ny dator.

Visa signatur

Mainboard : Asus P5B Processor : Intel Core 2 Duo E6400 @2.5 ghz Physical Memory : 4GB Video Card : NVIDIA Zotac 470 Hard Disk : Seagate (1500GB) + Western Digital (250GB) DVD-Rom Drive : SONY DVD RW DW-Q120A Monitor Type : Samsung SyncMaster - 20" + 21.5" Operating System : Microsoft Windows 7 (64-bit)