Permalänk
Medlem

Skärmen har problem att starta..

När jag ska starta min dator så funkar datorn hur bra som helst men när jag sätter igång skärmen så bara blinkar on/off knappen på den och det knäpper lite smått i den. Skärmen typ blinkar till lite smått med.
Efter ett tag kan skärmen starta eller om man starta om datorn några gånger. Och när den väl är igång är det inga problem men om jag lämnar datorn igång men stänger av skärmen ett tag brukar den börja blinka igen.
Har inte testat den på en annan dator än men ska göra det ikväll.

Hjälp mig gärna, börjar tröttna på det men har inga pengar till ny skärm.

MVH JoyBoy

Permalänk
Medlem

För att säkert veta att ditt grafikkort inte är boven så borde du testa med en annan skärm. Du skulle kunna testa med kabel till annan alternativ port mellan skärm och grafikkort för att se om problemet kvarstår, kontrollera gärna stiften i kabelns kontakter så att de inte är skadade. Om kablarna är hela och ej verkar glappa, så låter det faktiskt som att någon/några kondensatorer håller på att ge upp i din skärm (detta verkar inte vara helt ovanligt på vissa modeller). Kan du konstatera att felet verkligen ligger i skärmen så är jag rädd att den kommer vara totalt svart inom kort.

Edit: Kan tillägga att det ofta går att laga om du själv eller en polare är nått så när händig med en lödpenna. Man kan ju aldrig veta exakt om det är en kondensator eller flera som gått sönder i elektroniken eller om andra komponenter är skadade för den delen, men om man öppnar upp skärmen och upptäcker kondensatorer som är bulliga i översidan (skall vara släta) eller att de verkar ha läckt av någon brunaktig vätska så betyder det oftast att de gjort sitt. Andra komponenter kan ha gett upp men det behöver inte kosta många tior att prova med att byta ut kondensatorerna så vet man lite mer säkert, för det mesta verkar det vara kondensatorer som ger upp. Googla på din skärms modellnamn samt "schematics" så kanske du även kan hitta en manual på hur man demonterar skärmen på rätt sätt!

Sitter själv och väntar på 5 kondingar till en Samsung! Sen får vi se om det hjälper med ett byte

Edit:

Nu är jag klar med den Samsung jag skulle försöka mig på att laga! Den var totalt död, rev ner den förra veckan och konstaterade 5 bulliga kondingar!

Bilderna är tagna med min iPhone så de är inte av bästa kvallitet, men jag hoppas de illustrerar lite av vad jag gjort. Vill även passa på att säga att jag är inte något proffs på detta, jag har läst lite svagströmselektronik för bilar för 20 år sen. Har nog glömt det mesta men jag drivs alltid av min nyfikenhet att ta reda på vad som är fel på saker och ting. Därför reserverar jag mig i att allt jag skriver kanske inte är riktigt fackmannamässigt, jag påstår inte heller att det är fakta! Bara så ni vet.

Första bilden visar ett av kretskorten till skärmen där det fanns 5 elektrolytkondensatorer på 25V 820uf som var lite svullna i överkanten. Den som är inringad är en av de fem, ni kan se att den är lite bullig i överkant! Det sitter ytterligare 2 runt denna som är likadana. Det sitter 2 till lite längre in på kortet, den ena av dem skymtas genom kylflänsen.

Nästa bild visar på samma kort snett uppifrån!

Nedan ser ni en gammal kondensator bredvid de nya jag beställde! Den som är uppmärksam ser även att jag inte fick tag på kondensatorer av samma typ vid ordertillfället. Förutom att de skiljer fysiskt i storlek så kan man även se att jag valde 1000uf istället för 820uf som var original. Inom 20% marginalen som jag har för mig att det skall vara. Spänningen är viktigast och den är här samma på både gammal och ny 25V! Avståndet mellan benen är samma 5mm, kan ju vara bra att tänka på!
Edit: Som hunden påpekade bör man alltså hålla sig på samma spänning eller över på utbyteskondingarna!

Efter bytet ser det ut så här! Var lite orolig att de lite fetare kondingarna skulle få trängas för mycket närmast i bild. Men det gick ju bra! Observera det ljusa bandet på kondensatorerna, den sidan är minuspol vilket kan vara bra att tänka på så ni inte monterar kondensatorn fel. Innan ni tar bort en så kan det vara bra att dokumentera om det inte står tydligt på kretskortet (det gjorde det på detta objekt)!

Så till sanningens ögonblick.. kommer det fungera?

Lite dåligt foto, men bilden är verkligen bra på riktigt! Så jag är mer än nöjd!

Ett litet tips, använd inte en mesig lödpenna på 25W! Kondensatorer suger värme så det kan vara svårt att värma upp lödpunkterna på de gamla kondensatorerna. Jag tycker att en hög effekt och större försiktighet på hur länge man värmer är bättre!

Kostnad för nya kondingar med moms och frakt 140:-

Hittade ett schema online som passade hyfsat in på den Samsung jag jobbade med! Denna gav en bra beskrivning på demonteringen av skärmen ifråga även om det inte var samma modell!
http://rapidshare.com/#!download|611tl|265378787|SyncMaster_2...

Edit: fixade bildlänkarna!

Permalänk

Jag har samma problem och jag konstaterade att det var skärmen genom att koppla loss DVI kabeln och skärmen fortsatte blinka. Det känns som om det varit grafikkortet så hade skärmen indikerat att det inte fanns någon signal.
Återkom gärna om du lyckas fixa skärmen.

/Steeve

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steevenippel:

Jag har samma problem och jag konstaterade att det var skärmen genom att koppla loss DVI kabeln och skärmen fortsatte blinka. Det känns som om det varit grafikkortet så hade skärmen indikerat att det inte fanns någon signal.
Återkom gärna om du lyckas fixa skärmen.

/Steeve

Om det var mig du syftade på (som skulle återkomma) så kan jag självklart göra det! Den skärmen jag tänkte byta några felaktiga kondingar på blev plötsligt totalt livlös, så symptomen är kanske inte samma direkt. Lite googling bekräftade dock mina misstankar att det var ett vanligt förekommande fel på den skärmmodellen. Efter lite undersökning hittade jag 5st trasiga kondensatorer, så vi får hoppas det räcker med ett byte.

Permalänk
Medlem

Var likadant med en skärm jag hade förut,i början tog det kanske 5-10min för den att starta sen tog det det 2-3 timmar innan den kom igång,sen stod den bara och blinkade i en evighet.

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Om det var mig du syftade på (som skulle återkomma) så kan jag självklart göra det! Den skärmen jag tänkte byta några felaktiga kondingar på blev plötsligt totalt livlös, så symptomen är kanske inte samma direkt. Lite googling bekräftade dock mina misstankar att det var ett vanligt förekommande fel på den skärmmodellen. Efter lite undersökning hittade jag 5st trasiga kondensatorer, så vi får hoppas det räcker med ett byte.

Jag har också en Samsung, SyncMaster 22"(kommer inte ihåg modellen) men min uppträde liknande det som Razec beskriver. Den har dock inte lämnat in totalt än, men från början tog det bara lite längre tid att starta tills nu då det kan ta ett bra tag innan den kommer igång. Det är väl bara en fråga innan den ger upp totalt. Kanske värt att öppna upp den och kolla om någon konding ser skum ut. Var beställde du dina?
Jag beställer en del från ELFA genom jobb så man kan ju smyga med några extra kondingar därifrån.

/Steeve

Permalänk
Medlem

Hej Tack för svaren..
Det är skärmen och jag vill döda den.. Kom på att jag hade nått liknande hända med en annan skärm.
Jag har inte en aning hur en skärm funkar eller var kondensatorerna sitter men jag råkar ha en pappa som är bra på att lödda.
Om det finns en billigare lösning som inte är för komplicerad så förklara gärna.

/JoyBoy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steevenippel:

Jag har också en Samsung, SyncMaster 22"(kommer inte ihåg modellen) men min uppträde liknande det som Razec beskriver. Den har dock inte lämnat in totalt än, men från början tog det bara lite längre tid att starta tills nu då det kan ta ett bra tag innan den kommer igång. Det är väl bara en fråga innan den ger upp totalt. Kanske värt att öppna upp den och kolla om någon konding ser skum ut. Var beställde du dina?
Jag beställer en del från ELFA genom jobb så man kan ju smyga med några extra kondingar därifrån.

/Steeve

Ja jag beställde från Elfa och den skärmen jag skall kolla upp är också en Syncmaster 226BW. Har fått kondingarna men fick ta en konding som var lite fetare så vi får se om jag kan klämma in dem på kortet. Jag återkommer.

Skrivet av Joyboy:

Hej Tack för svaren..
Det är skärmen och jag vill döda den.. Kom på att jag hade nått liknande hända med en annan skärm.
Jag har inte en aning hur en skärm funkar eller var kondensatorerna sitter men jag råkar ha en pappa som är bra på att lödda.
Om det finns en billigare lösning som inte är för komplicerad så förklara gärna.

/JoyBoy

Jag ska göra det, ska ta ett par bilder när jag gör bytet så får vi se om det ger något. Denna gången hade min multimeter gett upp så jag beställde lite prylar på chansning. Vi får hoppas det räcker med den visuella besiktningen denna gången!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steevenippel:

Text..

/Steeve

Skrivet av Joyboy:

Text..

/JoyBoy

Nu har jag uppdaterat mitt första inlägg längst upp med lite bilder osv ifrån operationen!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av kerbo:

Spänningen är viktigast och den är samma 25V! Avståndet mellan benen är samma 5mm, kan ju vara bra att tänka på!

Det stämmer inte, bara de nya kondensatorerna klarar av minst samma spänning är det lugnt. Du kunde ha köpt 50V-kondensatorer med andra ord
Kondensatorer som klarar högre spänning är dock oftast större så det är inte säkert att de passar fysiskt. Det är inte säkert att kondensatorerna som sitter innan ens laddas upp till 25V utan de kan bara laddas med så hög spänning man laddar med, en vanlig spänning i nätdelar är 24V som används till att driva backlighten samt 12V och 5V till signalbehandlingskortet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Det stämmer inte, bara de nya kondensatorerna klarar av minst samma spänning är det lugnt. Du kunde ha köpt 50V-kondensatorer med andra ord
Kondensatorer som klarar högre spänning är dock oftast större så det är inte säkert att de passar fysiskt. Det är inte säkert att kondensatorerna som sitter innan ens laddas upp till 25V utan de kan bara laddas med så hög spänning man laddar med, en vanlig spänning i nätdelar är 24V som används till att driva backlighten samt 12V och 5V till signalbehandlingskortet.

Jo det är riktigt, formulerade mig lite fel då jag egentligen ville poängtera att det måste vara minst samma spänning som på originalkondingarna. Jag rättar till det och tack för din input!

Edit: Har formulerat om det, i den ursprungliga meningen syftade jag på att spänningen var viktigast och att den var samma på gammal som ny på bilden. Men nu är det säkert tydligare hoppas jag!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket grabbar/tjejer! Och tack kerbo för beskrivningen, ska absolut testa detta.
På både denna och min gamla skärm.
Fan skulle man göra utan internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joyboy:

Tack så mycket grabbar/tjejer! Och tack kerbo för beskrivningen, ska absolut testa detta.
På både denna och min gamla skärm.
Fan skulle man göra utan internet?

Varsågod, och lycka till med din egna skärm!

Internet e najs för den vetgirige, bara man inte glömmer att vara källkritisk också!

Permalänk

Jag har samma typ av skärm så detta ska jag också testa. Tack för tipsen!!

/Steeve

Permalänk

Nu har jag öppnat upp skärmen och konstaterat att det är 3 av de fem som är trasiga. Bör man byta ut alla 5 ändå? De som verkar hela är det två som sitter lite avsides.
Kondingarna är beställda och förhoppningsvis kommer dessa imorgon. Nu ska jag bara rota fram lödkolven var den än kan finnas.

/Steeve

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steevenippel:

Nu har jag öppnat upp skärmen och konstaterat att det är 3 av de fem som är trasiga. Bör man byta ut alla 5 ändå? De som verkar hela är det två som sitter lite avsides.
Kondingarna är beställda och förhoppningsvis kommer dessa imorgon. Nu ska jag bara rota fram lödkolven var den än kan finnas.

/Steeve

Härligt att du fått lite inspiration!
Ja du bör byta alla 5! De kondingar som sitter där från början var tydligen av en sämre kvallitet som jag förstod det efter lite googling på problemet. Jag minns inte källan tyvärr men det var en reparatör som skrev om att detta var ett vanligt fel på just den modellen av Samsung. Det finns alltså en risk att de 2 som ännu verkar hela har en klart försämrad prestation och att de kommer gå sönder inom en snar framtid. Så vill du slippa göra om proceduren så är det ju lika bra att byta alla 5 samtidigt, de kostar ju inte många kronor heller så det är inget vunnet med att spara på de gamla!

Lycka till och skriv gärna hur det gick!

Edit: Kan tillägga att jag reparerade min skärm på jobbet och testade den där med enbart VGA (bilden ovan var från det tillfället) tog hem den och kopplade upp den med DVI mot min hemmadator och bilden var verkligen skarp och fin, bättre än innan haveriet. Så de trasiga kondingarna påverkade säkert en del på bildkvalliteten innan dom dök helt.

Permalänk

It's alive!!
Fick kondingarna idag och sitter just nu framför en fullt fungerande skärm.

Tackar så hemskt mycket för tipsen.

/Steeve

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steevenippel:

It's alive!!
Fick kondingarna idag och sitter just nu framför en fullt fungerande skärm.

Tackar så hemskt mycket för tipsen.

/Steeve

Grattis!
Visst känns det härligt att slippa lägga upp ett par lakan i onödan på en ny skärm?

Har faktiskt gjort det här på slutsteg, förförstärkare och även tv-apparater tidigare med goda resultat, så det är applicerbart på det mesta. En god regel är att dock att låta bli högspänningsdelar om man inte vet vad man gör! Kondingar kan laddas med en hel del ljuice om de sitter i exempelvis ett maffigt slutsteg.

Permalänk
Medlem

Hejsan

Tack för en bra och mycket hjälpsam tråd. I mitt fall som väldigt oerfaren så var jag lite osäker på exakt vilka kondensatorer jag ska köpa.

Uploaded with ImageShack.us

Så ser mitt kretskort ut just nu och 4 av 5 är dåliga plus en mindre. Era poster är väldigt informativa och utförliga så det ska inte vara några problem när jag väl har grejerna. Jag är osäker dock på exakt vilka kondensatorer jag ska beställa. Efter att varit inne på elfa.se så har jag hitta väldigt många olika och man känner sig lite osäker minst sagt! Vad jag behöver är 5 av den större och 1 av den lite mindre och jag skulle bli väldigt glad för en direkt link till dessa produkter.

Tack igen

Magnus

Permalänk
Medlem
Skrivet av miyago:

Hejsan

Tack för en bra och mycket hjälpsam tråd. I mitt fall som väldigt oerfaren så var jag lite osäker på exakt vilka kondensatorer jag ska köpa.

http://img228.imageshack.us/img228/1518/img0914db.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Så ser mitt kretskort ut just nu och 4 av 5 är dåliga plus en mindre. Era poster är väldigt informativa och utförliga så det ska inte vara några problem när jag väl har grejerna. Jag är osäker dock på exakt vilka kondensatorer jag ska beställa. Efter att varit inne på elfa.se så har jag hitta väldigt många olika och man känner sig lite osäker minst sagt! Vad jag behöver är 5 av den större och 1 av den lite mindre och jag skulle bli väldigt glad för en direkt link till dessa produkter.

Tack igen

Magnus

Det ser ut som samma kort som satt i min skärm, de 5 lite större som är på 820uf kan ersättas med denna (om dina kondensatorer har samma värde 25V 820uf) https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-043-74&h... .
Den som är lite mindre har jag ingen aning om vad den har för värde. Regeln är att man har samma värde för spänning eller högre på utbyteskondensatorn, man brukar dock säga att man har en marginal på 20% på värdet "uf" som kan avläsas på kondensatorn. Så kolla vad den lilla har för värde så kan vi se lite mer noggrant vad som kan ersätta den.

Edit: Om 4 av 5 likadana kondingar är dåliga så byt alla 5! Den lilla såg bra ut på min skärm så den struntade jag i (får väl sota för det senare).

Permalänk
Medlem

Tack för svar Kerbo

Jag hittade en annan tråd: http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18069187&pa...

Det verkar som det handlar om vilken panel man har fått till sin skärm och en användare vid namn C64 på overclockers tog reda på listan av kondensatorer som behövs:

5x 820uf 25V 105c
1x 22uf 50V 105c
1x 330uf 25V 105c
1x 47uf 50V 105c

För med utförlig beskrivning så kolla linken och scrolla ner till "C64" post, där finns bilder.

Så i slutsats ska jag köpa:

5x https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-043-74&h...

och sen?

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-042-99&t... för 22uf ?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-009-26&t... för 330uf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av miyago:

Tack för svar Kerbo

Jag hittade en annan tråd: http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18069187&pa...

Det verkar som det handlar om vilken panel man har fått till sin skärm och en användare vid namn C64 på overclockers tog reda på listan av kondensatorer som behövs:

5x 820uf 25V 105c
1x 22uf 50V 105c
1x 330uf 25V 105c
1x 47uf 50V 105c

För med utförlig beskrivning så kolla linken och scrolla ner till "C64" post, där finns bilder.

Så i slutsats ska jag köpa:

5x https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-043-74&h...

och sen?

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-042-99&t... för 22uf ?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-009-26&t... för 330uf?

Ja om det C64 skriver också stämmer med värdena på originalkondingarna så ska de ovan länkade kondingarna fungera. Det ser faktiskt ut som C64 har samma kretskort som vi båda så det är nog riktigt, verkar ju som både han och flera andra fick ihop sina skärmar till slut!
Att jag valde den kondingen jag gjorde på 1000uf istället för 820uf var för att det inte fanns några 820uf i lager och 1000uf funkar lika bra!

Lycka till och skriv gärna en rad om hur det funkar efter bytet!

Permalänk
Medlem

Hej! Jag hade exakt samma problem som dig på min Samsung 226BW.
Det jag gjorde var bara att lämna in den. De lagade den på en vecka.
Nu fungerar den hur bra som helst igen. Ifall du har garanti kvar så
säg bara till vad som är fel, och att du testat att det inte är grafikkortet
det är fel på så löser dem det.
Minns inte exakt vad det var för fel enligt specifikationen de skickade
från verkstaden men jag har för mig att de bytte någon nätdel.
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Hej! Jag hade exakt samma problem som dig på min Samsung 226BW.
Det jag gjorde var bara att lämna in den. De lagade den på en vecka.
Nu fungerar den hur bra som helst igen. Ifall du har garanti kvar så
säg bara till vad som är fel, och att du testat att det inte är grafikkortet
det är fel på så löser dem det.
Minns inte exakt vad det var för fel enligt specifikationen de skickade
från verkstaden men jag har för mig att de bytte någon nätdel.
Lycka till!

Här handlar det om reparation efter att garantitiden löpt ut, men tack för ditt bidrag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av miyago:

Tack för svar Kerbo

Jag hittade en annan tråd: http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18069187&pa...

Det verkar som det handlar om vilken panel man har fått till sin skärm och en användare vid namn C64 på overclockers tog reda på listan av kondensatorer som behövs:

5x 820uf 25V 105c
1x 22uf 50V 105c
1x 330uf 25V 105c
1x 47uf 50V 105c

För med utförlig beskrivning så kolla linken och scrolla ner till "C64" post, där finns bilder.

Så i slutsats ska jag köpa:

5x https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-043-74&h...

och sen?

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-042-99&t... för 22uf ?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-009-26&t... för 330uf?

De elfa linkarna jag använde där var det jag köpte också, 1000ufen var lite stora så jag fick sättanågra snett men det spelar ingen roll. Nu fungerar skärmen som ny, bytte ut 7 kondensatorer. Har tyvärr inga bilder. 84 kr kostade det så det känns värt, samt tar det typ 30 min att löda dit dem.