Apple lanserar nya Macbook Pro med Intel Sandy Bridge, Thunderbolt och Radeon

Permalänk
Medlem
Skrivet av omii:

Kolla min "sign" och jämför med Apples 17" där man får lägga ~25.000 om man ska ha en SSD + 4GB ram.

Köp inte minne och SSD från Apple då.

Skrivet av omii:

Beställde min G73:a från USA för ett år sedan och fick väl ge runt 17.000 för den, och den slår ju fortfarande Apples "värsting".

Hur vet du det?
Här är lite benchmark-mätningar som visar ett stort lyft från tidigare modeller i alla fall: http://www.macrumors.com/2011/02/25/new-macbook-pro-benchmark...

Sen handlar inte allt om techspecs på pappret, men det visste vi ju redan.

Skrivet av omii:

Vad betalar man för, designen och OS:et eller? :/

Ja, det är därför det blir lite skevt att direkt jämföra pris mot ”vanliga” datorer som kommer med Windows. Det är inte riktigt samma sorts produkt man köper.

Skrivet av Mr_Lazy:

Nej det är det polerade och lysande äpplet på ovansidan av datorn samt putsduken man får med. Vaddå det är väl inte ytligt?!?!?

För folk som har 0 koll vad de har köpt och vad man får... ja just det, bakgrundsbilden på en kissekatt ingår även i priset.

Förenklad slutsats av både Apples produkter och de som använder dem.

Skrivet av jens:

fast då vare väll inte billigaste 15" modellen? för den have väll inte quad-core.

såg att första thunderbolt tillbehöret kommit, lite som man trodde då, tillverkarna har haft det liggande i pipelinen, redo att trycka ut det på marknaden, http://macworld.idg.se/2.1038/1.370802/forsta-tillbehoret-for...

Bästa processorn i förra MacBook Pro-generationen var en dubbelkärnig i7:a.
Men det visas ju fyra processorstaplar i Aktivitetskontroll då den har två virtuella kärnor, kanske därför han trodde sig ha en fyrkärnig? Följaktligen borde man se åtta staplar i Aktivitetskontroll (Activity Monitor) på de nya maskinerna med den nya i7:an.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av omii:

Vad betalar man för, designen och OS:et eller? :/

* Skärmen i särklass bättre än övriga laptops.
* Batteriet rymmer i särklass många fler Wh i förhållande till sin storlek än övriga laptops.
* Laddaren är densamma för alla Mac-datorer, så glömmer man laddaren till skolan eller dylikt så är det troligt att man kan få låna någon annans.
* Bakgrundsbelyst tangentbord är det väldigt få laptops som har.
* Touchpaden i särklass bättre än övriga laptops.
* Högtalarna låter inte som oljud och går faktiskt att använda.
* Förhållandevis låg vikt och lång batteritid
* OSX: Jag ska inte säga att det slår Windows, men det har sina fördelar att kunna nyttja det bästa av två världar.
* It just works.

Det i sig är värt ett par tusenlappar extra.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

vill man inte ha en, då köper man den helt enkelt inte. vad som folk prioriterar är olika.

angående processorn, så har det testats lite på de nya macbook pro, o näre kommer till processorn, är den tydligen mycket snabbare än i förra generationen.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Skrivet av joeghurt:

* It just works.

Det måste vara den största myten av de alla. De kunder jag har som börjat skaffa Mac har minst lika mycket problem som PC användarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeghurt:

* Skärmen i särklass bättre än övriga laptops.
* Batteriet rymmer i särklass många fler Wh i förhållande till sin storlek än övriga laptops.
* Laddaren är densamma för alla Mac-datorer, så glömmer man laddaren till skolan eller dylikt så är det troligt att man kan få låna någon annans.
* Bakgrundsbelyst tangentbord är det väldigt få laptops som har.
* Touchpaden i särklass bättre än övriga laptops.
* Högtalarna låter inte som oljud och går faktiskt att använda.
* Förhållandevis låg vikt och lång batteritid
* OSX: Jag ska inte säga att det slår Windows, men det har sina fördelar att kunna nyttja det bästa av två världar.
* It just works.

Det i sig är värt ett par tusenlappar extra.

Skärmen, seriöst?
Jag har sett tokmånga fler laptops med bättre skärmar. Apples Cinema serie är också löjligt dyra och har sedan ett antal år tillbaka haft typ precis samma paneler som Dell har.

Touchpaden är Macbookens starka sida. Som laptop funkar maskinen klockrent. Allt annat är rätt mediokert.

It just works, jo tjena...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Det måste vara den största myten av de alla. De kunder jag har som börjat skaffa Mac har minst lika mycket problem som PC användarna.

Rör de problemen att användaren är okunnig eller att datorn får funktionsfel?

Skrivet av fredlovebot:

Skärmen, seriöst?
Jag har sett tokmånga fler laptops med bättre skärmar. Apples Cinema serie är också löjligt dyra och har sedan ett antal år tillbaka haft typ precis samma paneler som Dell har.

Touchpaden är Macbookens starka sida. Som laptop funkar maskinen klockrent. Allt annat är rätt mediokert.

It just works, jo tjena...

Skulle du vilja speca dessa laptops med bättre skärm?

"It just works" - Okej det är inte hela sanningen. Många program fungerar dåligt, funkar inte alls eller ibland finns inte till OSX, vilket är rätt störande. Det gör att väldigt många Mac-datorer är i behov av en Windowspartition som komplement.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeghurt:

Rör de problemen att användaren är okunnig eller att datorn får funktionsfel?

Vad är skillnaden på Win och OSX där? Du menar att när det blir fel i OSX är användarna dumma, men blir det fel i Win så är OS:et dumt?

Det är också en hejdundrande vinkel folk brukar ha. Mycket underhållande.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem

Folk som använder MBP behöver inte ha alla program som en win-freak är tvångsmässig vid. Som alla andra maskiner kan en mac gå sönder och detta är inget undantag. Delarna tillverkas till trots av samma kinesiska fabriker oavsett om de paketeras under Lenovo eller Mac. I övrigt får var och en ha sina + och - listor när de köper en hårdvara som överensstämmer med sina behov. Jag har en win-maskin hemma enbart för spel, och allteftersom jag spelar mindre med åldern och professionell utveckling (ej data-relaterad) blir den utan ström.

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Nej det är det polerade och lysande äpplet på ovansidan av datorn samt putsduken man får med. Vaddå det är väl inte ytligt?!?!?

För folk som har 0 koll vad de har köpt och vad man får... ja just det, bakgrundsbilden på en kissekatt ingår även i priset.

Precis som PC/Win-användare alla är trångsynta personer som intalat sig själva att hårdvara-specar är det enda som betyder nåt?

Suck, att det skall vara så svårt för folk att förstå att vi alla prioriterar saker olika helt enkelt.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av S_Z:

Precis som PC/Win-användare alla är trångsynta personer som intalat sig själva att hårdvara-specar är det enda som betyder nåt?

Suck, att det skall vara så svårt för folk att förstå att vi alla prioriterar saker olika helt enkelt.

det är det ända som betyder nått därför kör man pc

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Skrivet av joeghurt:

Rör de problemen att användaren är okunnig eller att datorn får funktionsfel?

Skulle du vilja speca dessa laptops med bättre skärm?

"It just works" - Okej det är inte hela sanningen. Många program fungerar dåligt, funkar inte alls eller ibland finns inte till OSX, vilket är rätt störande. Det gör att väldigt många Mac-datorer är i behov av en Windowspartition som komplement.

Visa saker är okunskap, annat beror på insnålade macdrivrutiner. Det största problemet är nog att folk köper kringutrustning utan att kolla att den fungerar ordentligt på Mac.

Träffat på problem med skärmupplösningar där man fått ladda ner 3:e part programvara som känts rätt buggig för att lösa problemet.

Träffat på mac där os:et kraschat utan förklarlig anledning.

Det lilla Mac jag träffar på i jobbet är det snarare otroligt att det kan vara så mycket strul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Snälla tillverkare av moderkort låt inte Apple ha Thunderbolt ensamma för länge då är det helt plötsligt samma visa som med allt annat "Apple uppfann det". Nej.

Men det var ju Apple som faktiskt upfann det (i detta fallet). Sedan gav de bort tekniken till Intel.

Däremot så hade jag hellre sett USB3 än detta. USB är mycket mer spritt, och USB3 börjar att bli hyfsat vanligt ibland andra datorer och externa HD.

Även om TB är dubbelt så snabbt så är det en meningslös skillnad. FireWire var mycket snabbare än USB, men blev aldrig något när USB2 kom och blev stort. När FW800 kom så var det bara dubbelt så snabbt än det tidigare (FW400), och blev aldrig någon hit. De flesta FW idag är 400, och dessutom är hela FW-standarden på tillbakagång.

Är sugen på en bärbar Mac, men väntar tills när de uppgraderat till USB3 (samma gäller om jag skulle köpa ny bärbar ifrån någon annan tillverkare som alternativ).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

En riktigt riktigt stor miss dom gjorde var att inte öka upplösningen på nya MBP 13"
De var flera månader sedan de släppte Mac Book Air och den har ju högre upplösning. Varför då inte uppgradera MBP 13 med samma upplösning fattar jag absolut inte.

Håller med. Var lite av en besvikelse, eller en ganska stor (nästan större än avsaknaden av USB3).

Sedan tycker jag de kan dumpa den optiska enheten (har ingen nytta av den, onödig vikt och kostnad som kan läggas på bättre saker).

Nåja, kanske blir ett bättre läge att skaffa en MBP när nästa års modell släpps.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

vill man inte ha en, då köper man den helt enkelt inte. vad som folk prioriterar är olika.
.

Jens, är inte det ganska självklart (och nästan helt onödigt att påpeka)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

vill man inte ha en, då köper man den helt enkelt inte. vad som folk prioriterar är olika.

angående processorn, så har det testats lite på de nya macbook pro, o näre kommer till processorn, är den tydligen mycket snabbare än i förra generationen.

Skrivet av martinot:

Jens, är inte det ganska självklart (och nästan helt onödigt att påpeka)?

Jag tror han menade: "Vill man inte ha en, då ska man inte försöka få alla andra att tycka likadant."

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie:

Vad är skillnaden på Win och OSX där? Du menar att när det blir fel i OSX är användarna dumma, men blir det fel i Win så är OS:et dumt?

Det är också en hejdundrande vinkel folk brukar ha. Mycket underhållande.

Betänk att det var en fråga och inget konstaterande. Bara för att jag har en MBP betyder det inte att jag är som många andra fanboys som vägrar se nackdelarna.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satakarnak:

det är det ända som betyder nått därför kör man pc

Solklar exempel på någon som inte talar samma språk.

Det kallas mobilt för en anledning. Liknande siffror har jag sett för win7 men får inte träff på sök ännu.

http://www.anandtech.com/show/2785/the-new-macbook-pro-part-i...

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

Ja avsaknaden av USB3 är faktiskt riktigt tråkigt, har precis gått o köpt mig en extern USB3 disk. Hade det inte varit för det så hade jag nog kunnat tänka mig att uppgradera. CPU prestandan i dessa har ju fått sig ett rejält lyft jämfört med tidigare i7 processorer i och med effektivare arkitektur och dubbelt så många kärnor. De nya grafikkorten från AMD verkar vara ganska så bra också.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Jag vet inte vad andra avancerade mac användare säger men jag skulle nog säga att när något väl går riktigt snett i OSX så är det ofta betydligt mer komplicerat att fixa än i OSX än i Windows miljö och knappast någon normalanvändare eller någons grannbarn som är relativt datorkunning hade klarat av att fixa utan reinstall, jag vet inte hur apples service är på den sidan eller hur det fungerar när man lämnar in den, det har väll att göra med hur duktigt personalen är där.

För en person med hyffsad BSD och Linux vana som mig är det oftast inga problem att fixa men sen är jag ju knappast som den genomsnittliga datoranvändaren. T.ex. så slutade min mac fungera för ett par veckor sedan efter jag joinade ett wlan och dog så fort man loggade in, jag tror inte att Hans 42år gammal skulle tänka att starta datorn i single usermode, mounta hddn, radera plists med inställningar samt skapa en ny användare för att över huvudtaget kunna använda dator resten av dagen och senare hemma mounta smb share från sin nas och kopiera över alla filer som ska sparas samt program med konfigurations filer så att man sedan kan lägga tillbaka det efter att man har installerat om datorn. Antagligen hade Hans aldrig kommit in på datorn igen utan att göra en full ominstallation (och därav förlora massa viktig data), hans granne hade heller inte särskilt lätt kunnat slänga in disken i sin dator och mounta den i windows och få uta datan från HFS+ partionen (klart det går men det är ju inte direkt superenkelt och självklart) utan han hade antagligen fått lämna in den till apple och betala en massa för att de skulle fixa det. Klart det hade säkert funkat bra efteråt (kan ej försäkra då jag aldrig haft med apples support&service att göra förutom när jag fått en nya på reklamation laddare då den gamla glappa, inte det lättaste efter garantitiden heller så super är de ej) men det skulle säkert kostat en hacka. Hade det däremot varit en dator med windows så känner troligen Hans någon som är relativt vass på datorer och Windows och även om han inte hade klarat fixa den med systemåterställaren från felsäkert läge så hade han troligen kunnat slänga in disken i sin dator och kopiera över den viktiga datan utan några större svårigheter. Men för någon som är vass på datorer och olika system så är det antagligen inte mer jobb att trixa med osx än med något bsd eller linux (det är ju trots allt bsd).

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Casual gamer eller inte så förstår jag fortfarande varför man vill envisas med att spela på en 13" skärm med värdelöst grafikkort, då syftar jag både på 320M och HD3000? Spel som mot förmodan går att spela med dessa grafikkort lär nog smida lika bra på båda, du märker ingen skillnad. Sen när det gäller upplösningen så är det en fördel att ha högre upplösning i OSX, det är min erfarenhet. 1280x800 går säkert bra men den borde ha varit bättre.

Men för att svara på din fråga, så skulle jag överväga att sluta spela helt. 10-15 timmar...till vilken nytta ? skaffa konsoll :P.

Så du menar att bara för att 320m inte är bra är det ok att HD3000 är sämre? Hjärntvättad? mening som "envisas med 13" skärm" förstår jag inte alls då jag aldrig spelat på en 13" och tänkte köra mot min gamla 19" där hemma. 15-20% skillnad märker jag mer än väl. Ett tips är att kolla ingame prestanda ist för 3dmark bench då Intel är bra optimerat där. Det är roligt att det gått så långt att en hel del människor tom försvarar en försämring med kommentarer som "man ska väl ändå inte spela på mac" eller "studenter köper inte MBP"
Helt fantastiskt nog spelar ganska många av mina polare på sin mac. Titlar så som HL 2, Modern Warfare 2, Starcraft 2. Det går skapligt på g9400/320m. Dom spelar typ 15-20 timmar i månaden och gillar sitt osx. Löjligt att gå in och läxa upp vad och vad man inte ska göra på en 13" MBP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neoplasm:

Solklar exempel på någon som inte talar samma språk.

Det kallas mobilt för en anledning. Liknande siffror har jag sett för win7 men får inte träff på sök ännu.

http://www.anandtech.com/show/2785/the-new-macbook-pro-part-i...

Kör du OSXpå en pc så får du 50% av batteritiden, och Vista är inte en bra jämförelse när det kommer till batteritiden. Ubuntu skall tillhöra de strömsnålaste OSena, och win7 har något bättre än Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jens, är inte det ganska självklart (och nästan helt onödigt att påpeka)?

jo, men vissa verkar ha ett hat mot apple som företag, o vad de släpper för nått, om det egentligen är bra grejer eller inte, är sekundärt man blir alltid lite förvånad om hur en del som uppenbarligen inte gillar apple som företag, ändå ägnar massa tid åt att kasta skit på nått som de ingen tvingar dem att köpa eller hur man ska säga

efter lite googlande verkar det för övrigt som om apple möjligen kom på ideén, men att det är intel som gjort hela utvecklingen.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Visa saker är okunskap, annat beror på insnålade macdrivrutiner. Det största problemet är nog att folk köper kringutrustning utan att kolla att den fungerar ordentligt på Mac.

Träffat på problem med skärmupplösningar där man fått ladda ner 3:e part programvara som känts rätt buggig för att lösa problemet.

Träffat på mac där os:et kraschat utan förklarlig anledning.

Det lilla Mac jag träffar på i jobbet är det snarare otroligt att det kan vara så mycket strul

fast om du träffat på rätt lite mac, så är det kanske inte en stabil grund att bassera en stark åsikt på eller vad man ska säga.

min farsas företag ahr gått över helt till mac, deras supportkostnader har klart minskat.

men vad som måste understrykas är att OSX på intet sätt är helt felfritt eller perfekt, det finns väll inget som är det

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Skrivet av jens:

fast om du träffat på rätt lite mac, så är det kanske inte en stabil grund att bassera en stark åsikt på eller vad man ska säga.

min farsas företag ahr gått över helt till mac, deras supportkostnader har klart minskat.

men vad som måste understrykas är att OSX på intet sätt är helt felfritt eller perfekt, det finns väll inget som är det

Av det man träffat på kan jag ju konstatera att man behöver vara noggranare med vad man köper för kringutrustning om man väljer Apple.

Det totala hjälpbehovet kring Apple produkter har jag såklart alldelles för liten grund för en bedömning. Det jag vände mig mot var "it just works", som om Apple vore perfekt ;).

Sen saknar jag en vettig motsvarighet till "add/remove programs". Det vore trevligt för en snabb överblick ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundstrom.emil:

Kör du OSXpå en pc så får du 50% av batteritiden, och Vista är inte en bra jämförelse när det kommer till batteritiden. Ubuntu skall tillhöra de strömsnålaste OSena, och win7 har något bättre än Ubuntu.

Och vad baserar du ditt utlåtande på? Läs och grunda innan du öppnar munnen!

http://www.anandtech.com/show/3889/apple-macbook-pro-13-as-wi...

Från Anand med win7 ,

And for good reason; the MBP13 showed fairly similar battery life to some of the older Core 2-based systems. With it’s 63.5 Wh lithium polymer battery, the MBP hits 5.5 hours on our ideal-case battery test, and exactly 5 hours on the web browsing test. While this is decent for the average Core 2 notebook, it’s pretty woeful compared to the OS X battery life of the MBP. If you have no reason to run Windows (program compatibility, gaming, etc) you’re better off in OS X just so that you can get about double the battery life.

Jag tror bestämt att hatet mot Mac är bara en klasskamp och inte mer än det. De som har o de som inte har. Jantelagen my ass! Tråden handlar om Mac och som vanligt samlar den de som har starka åsikter mot MAC. Vi köper inte Mac för att den är perfekt. Vi köper den för att den fyller våra krav på estetik, funktion och smidighet. Om alla inte har råd med det är väl en extra krydda!!!

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

Edit: Hoppsan! Delete please.

Permalänk
Medlem

Rejäl skillnad i CPU prestanda. Nästan dubbelt upp mot tidigare i7 MBP.

http://www.macrumors.com/2011/02/25/new-macbook-pro-benchmark...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Det totala hjälpbehovet kring Apple produkter har jag såklart alldelles för liten grund för en bedömning. Det jag vände mig mot var "it just works", som om Apple vore perfekt

Men allvarligt. Självklart är det där inte 100% sant i alla lägen. Är det någon som tror det?

Detta är lite intressant och något hör de flesta som jobbar med support på dagarna instämmer nog (även jag):
http://www.zdnet.com/blog/apple/tco-new-research-finds-macs-i...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Av det man träffat på kan jag ju konstatera att man behöver vara noggranare med vad man köper för kringutrustning om man väljer Apple.

Det totala hjälpbehovet kring Apple produkter har jag såklart alldelles för liten grund för en bedömning. Det jag vände mig mot var "it just works", som om Apple vore perfekt ;).

Sen saknar jag en vettig motsvarighet till "add/remove programs". Det vore trevligt för en snabb överblick ;).

finns väll inget som är "it just works" inom data/elektronik världen

hur menar du med kringutrustning?

o vet inte om det är så svårt att gå in i programmappen, o kolla alla ikoner

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Skärmen, seriöst?
Jag har sett tokmånga fler laptops med bättre skärmar. Apples Cinema serie är också löjligt dyra och har sedan ett antal år tillbaka haft typ precis samma paneler som Dell har.

Den eviga jämförelsen av saker på pappret.
Det är olika sortering på IPS-paneler. Den matta Cinema Display har en helt fantastiskt behaglig bild, de håller de flesta med om. Vi har flera på jobbet och de uppskattas mycket.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma