Filing or Piling, hur gör du?

Permalänk
Medlem

Filing or Piling, hur gör du?

Tänkte vi kunde diskutera/dela med oss kring det här med hur man sparar, använder, arkiverar och raderar filer och data.

Lite bakgrund:
Jag står inför en ominstallation av operativ och förmodligen ett skifte i mitt sätt att lagra data då mitt nuvarande sätt känns smått utdaterat och osexigt.
Jag har sen urminnes tider vägrat Microsofts "My Documents/Mina Dokument/Desktop/Skrivbordet" osv. Istället har jag skött allting manuellt på en antingen separat partition från systempartitionen eller på en helt annan fysisk disk i form av en katalogstruktur/system jag själv hittat på.

Jag känner dock på senare tid att det kan vara dags att uppdatera lite och försöka framtidssäkra det lite bättre då det börjar kännas lite mossigt. Mitt system har anor från tiden utan internet och allt som kommer med det. Övergången har lämnat mer att önska av vissa delar och mindre av andra.

Det vore kul och intressant att se hur andra gör så kanske man kan få sig en "Eye Opener" för andra sätt och metoder. Intressant är hur man håller ordning och reda, enkelt och snabbt att navigera samt framtidssäkert.

Så dela gärna med er av era strukturer/system eller bara enkla smarta knep för att hålla ordning på saker och ting. Filing eller Piling? Platt eller hög struktur? Namnkonventioner? Vanor för hantering/trimmning? Aktiva/Inaktiva mappar? Backup? Offline arkivering?

Lätt översikt av hur jag har det nu:

C: <program> <operativ> D: -achive +docs (text-dokument nästan uteslutande) +fonts (fontarkiv) +gfxtools (penslar, script, actions osv) +inspira (mapp med inspirerande bilder +underkataloger) +my creations (här sparar(de) allt jag gjort +underkataloger) +photos -YYYY -MM -DD +tutorials -Download (Här dumpar jag allt smått och gott från nätet) -FTP (+underkataloger) -Games (installationer) -tmp (vet ej riktigt varför, download är minst lika temporär) -werk (arbetsrelaterade saker) F: <backup> (veckovis)

Som det är nu så sopar jag rent C: varje gång. Om jag då vill behålla saker såsom mails, bokmärken, inställningar för program och nu på senare tid sparfiler till spel så måste jag manuellt leta upp allt och spara ner på D: disken. Känns lite 90-tal.

Permalänk
Hedersmedlem

dropbox!
Spar allt på en server men det ser ut som att filerna ligger i en mapp i mina dokument (eller ja, filerna ligger lokalt i mappen på datorn också). Lägger du in något där så uppdateras det direkt. Är datorn offline så sparas det lokalt i mappen tills datorn får tillgång till uppkoppling igen. Alltså behöver du varken tänka på att göra backuper eller kopior på något sätt. Dessutom kan du låta andra få tillgång till det du vill dela med dig av. Som ett USBminne men kopplat till nätet så att det går att komma åt överallt alltid. Lägg bara upp en mapp i my dropboxfolder och spara allt där.
En extra bonus är att du kan gå till dropbox hemsida och bläddra i alla ändringar som gjorts på varje dokument samt att återskapa slängda grejer.
Spara alla mindre utrymmeskrävande grejer där så gör det inget att datorn kraschar eller att du tömmer datorn. Du har bara 2gig utrymme gratis, men det räcker ganska långt för dokument, bokmärken, mail med mera.

Nu kanske du letade efter en mer övergripande lösning för all typ av backup vilket inte dropbox täcker mo man inte beatlar 100 spänn i månaden för större utrymme, men kanske hjälper en bit på vägen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Systemdisk: C:\ - Bara windows D:\ - Games uTorrent Chrome 7Integrator uTorrent Disk E:\ - uTorrent Lagringsdisk F:\ - By year (Pics & Video) Games Music Other Pictures Program Video Självklart har alla undermappar i sig.

Permalänk
Testpilot

Installera Windows utan att formatera så säkerhetskopieras automatiskt den gamla installationen och dina program till en separat mapp, du kan sen leta igenom mappen efter det du vill flytta till din nya installation och när du är klar tar du bara bort den.

Jag gör alltid på detta sättet och kan sen kopiera mina dokument och allt sånt från min gamla användare. Har allt på min C-disk så på det här viset behåller jag alla mina övriga mappar som inte är Windows eller program.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]