Mångsidigare alternativ till pfSense?

Permalänk
Medlem

Mångsidigare alternativ till pfSense?

Hej tänkte installera pfSense på min server, men nu har idéer om att ha filserver, webbserver och dylikt dykt upp. Vilket operativsystem+programvara bör jag köra på. Vill inte in i terminalen i Linux och fixa routingtabeller men jag är inte främmande för någon linux-dist och kanske någon programvara som fixar routerfrågan.

Servern ska agera:
- Router(& brandvägg?)
- Webbserver(Apache/Mysql borde bli bra)
- FTPserver
- Utdelningar till windowsklienter
- Kanske någon spelserver av enklare karaktär

Så vad ska jag satsa på någon som kan putta mig i rätt riktning? Största frågetecknet för mig är routingfrågan.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte expert på sådant här, men en tanke är att du hade kunnat köra flera OS virtuellt. Då kan du ha ett pfSense för routingen och ett Windows för spel. (Och så får du ju ha ett operativsystem i grunden också såklart.)

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Intressant, har inte så stor erfarenhet av att köra virtuella maskiner men det låter onekligen som ett alternativ.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

ClearOS är mångsidighetens svar till pfSense. Innehåller allt du radat upp än så länge. Det är en router i grund och botten med webUI för att styra allt. Innehåller en hel del funktion så som webserver, sqldatabas, ftp, samba osv. Går även att installera precis vad man vill via terminalen om t.ex.vill sätta upp en spelserver.

Kan rekommendera att logga in på deras demo och klicka runt lite.

https://demo1.clearos.com:81/admin/users.php

anv.: get
lös.: clear

http://www.clearfoundation.com/ har ett relativt stort community där det släpps mycket guider för att installera andra applikationer etc.

Lättdrivet är det också Körde 11MB/s med 2000+ anslutningar på en gammal s939 AMD 3200+.

EDIT: Sedan kan man ju virtualisera också.

Dock är det lite problematiskt att virtualisera pfSense genom t.ex. vmware Server (som körs som ett vanligt program under t.ex. en Windows XP installation) då man inte får ut speciellt god prestanda. Det funkar om man sitter på ADSL och inte får ut mer än 2-3MB/s. Över 6-7MB/s med runt 1000 anslutningar så börjar cpu användningen spika 100% och man tappar stabilitet och hastighet.

Kör man en "bare-metal"-virtualisering i botten, t.ex. vmware ESXi och sedan virtualiserar Windows/linux samt pfSense ovanpå så försvinner prestandaproblemen med pfSense.

Alternativt köra Windows eller Linux i botten som FTP/web/etc. och virtualisera pfSense med en kraftfullare 4-kärnig processor. Kika byggloggen i min signatur för liknande lösning som du är ute efter.

EDIT2: Lite bättre formulerat

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

ClearOS lät väldigt bra, ska ta mig en titt på det.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

ubuntu server funkar bra. jag kör de på EN server hemma som sköter allt

brandvägg, vpn, router, telefonväxel,fildelning,websida,databas,skalserver, hemautomation osv...

Permalänk
Medlem

En brandvägg ska vara brandvägg.

Virtualisera om du vill ha fler saker på samma hårdvara.