Helgsnack: "Är SSD värt pengarna?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

Vad är det då du vill snabba upp??? Starten av windows??

Haha du har failat bigtime, tror du serriøst at du har haft "HDD-lagg"?
"WoW ladddar 3 gånger snabbare och jag märker mindre lagg och bättre känsla" sånna posts hör hemma på fragbite under "Kan du lira Crysis på Max" trådarna.

#1 Förklara vart du har fått idén om HDD-lagg ifrån
#2 Ja snabb start av windows kan vara en orsak, du sparar mycket mer tid på det än på att ladda wow en halv sekund snabbar (om inte du har 10sec load time på wow då) men annars tänker han nog på hur snabbt operativ systemet funkar, det är inte bara uppstart ifall du trodde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Ny bil vs gammal bil, är det värt och köpa en ny bil när den gamla funkar (inte lika snabb såklart)
(vi måste låssas vi bor i Tyskland iom autobahn)

Och vad säger att en ny bil är snabbare än en gammal?

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Ny bil vs gammal bil, är det värt och köpa en ny bil när den gamla funkar (inte lika snabb såklart)
(vi måste låssas vi bor i Tyskland iom autobahn)

Ditt resonemang håller inte, då du inte har räknat med bagageutrymmet i bilen.

Det är dock bra med en SSD för mig som använder en del relativt tunga program man vill använda snabbt såsom Photoshop, klarar mig knappt om jag byter till en dator utan SSD längre.

Permalänk
Medlem

Jag har ägt min Corsair Force 120 sedan den lanserades. Gav då 2900 pistoler för den, är helnöjd och ångrar inte att jag betalade så mycket för den. Kör tunga program som PS och Autocad plus en del spel. Windows startup går väsentligt mycket snabbare och allt annat man kör från den disken går med kortare laddtider.

Tveka inte om du är trött på att vänta!

Permalänk
Medlem

Om SSD är värt eller inte mot nuvarande HDD, är en smak sak.
Men jag minns för många årsen när 300GB HDD kom, så kostade den inte 30öre per GB som den gör nu och vet flera som köpte 300GB då och även 120GB HDDna som fanns.
Och hittade även detta på nätet

1956 kostade det uppskattningsvis ca 500 000 kronor att lagra en Mb på hårddisk. Idag kostar det bara 0,3 öre. Det är vad jag kallar framsteg!

Man kan alltid diskutera om det är värt med SSD mot en HDD, men tillbringar man mer än 50% av sin tid vid datorn, så är en SSD värt pengarna, att påstå att SSD är riktig dyra är ju lite fel, visst 300+GB SSDna är dyra.

Men 120GB är inte dyra tycker jag.
Man ska tänka på att i en dator är det alltid hårddisken som är flaskhalsen, varför spendera 5000kr på ett grafikkort för att få mer prestanda när du har en gammal HDD som flaskhalsar i din dator?
Har jag råd med 5000kr grafikkort tycker jag man ska i första hand uppgradera det som flaskhalsar i en dator, istället för något som rinner på bra.
Finns grafikkort som kom ut för 1-2år sen som fortfarande presterar bra i nya spel och annat.

jag rekomenderar starkt en SSD istället för att köpa något annat nytt i en dator, när man uppgradera ska man alltid uppgradera det som flaskhalsar eller presterar sämst i en dator först.

Edit: tänk på att en kedja är aldrig starkare än den svagaste länken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricitum:

Om SSD är värt eller inte mot nuvarande HDD, är en smak sak.
Men jag minns för många årsen när 300GB HDD kom, så kostade den inte 30öre per GB som den gör nu och vet flera som köpte 300GB då och även 120GB HDDna som fanns.
Och hittade även detta på nätet

1956 kostade det uppskattningsvis ca 500 000 kronor att lagra en Mb på hårddisk. Idag kostar det bara 0,3 öre. Det är vad jag kallar framsteg!

Man kan alltid diskutera om det är värt med SSD mot en HDD, men tillbringar man mer än 50% av sin tid vid datorn, så är en SSD värt pengarna, att påstå att SSD är riktig dyra är ju lite fel, visst 300+GB SSDna är dyra.
Men 120GB är inte dyra tycker jag.
Man ska tänka på att i en dator är det alltid hårddisken som är flaskhalsen, varför spendera 5000kr på ett grafikkort för att få mer prestanda när du har en gammal HDD som flaskhalsar i din dator?
Har jag råd med 5000kr grafikkort tycker jag man ska i första hand uppgradera det som flaskhalsar i en dator, istället för något som rinner på bra.
Finns grafikkort som kom ut för 1-2år sen som fortfarande presterar bra i nya spel och annat.

jag rekomenderar starkt en SSD istället för att köpa något annat nytt i en dator, när man uppgradera ska man alltid uppgradera det som flaskhalsar eller presterar sämst i en dator först.

Fast hårddisken flaskar aldrig när du väl börjar spela utan snarare laddnings tiden innan du drar igång. Men visst är det härligt att kunna starta en match inom 5-10 sek istället för 30-45 sek
SSD är värt pengarna ifall man inte ska ha en stor disk i mitt tycke, 80-120 gb räcker för program och favorit spel (mest spelade) och de du bara spelar nån gång sätt dem i den mekaniska där du har bilder/musik/film osv.
Att köpa en 300 gb+ disk däremot tycker jag är riktigt dyrt och finns ingen praktisk fördel igentligen för vem har program/spel på över ens 100gb som man spelar ofta nog för att dra nytta av snabba laddningstider.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hooward:

Haha du har failat bigtime, tror du serriøst at du har haft "HDD-lagg"?
"WoW ladddar 3 gånger snabbare och jag märker mindre lagg och bättre känsla" sånna posts hör hemma på fragbite under "Kan du lira Crysis på Max" trådarna.

#1 Förklara vart du har fått idén om HDD-lagg ifrån
#2 Ja snabb start av windows kan vara en orsak, du sparar mycket mer tid på det än på att ladda wow en halv sekund snabbar (om inte du har 10sec load time på wow då) men annars tänker han nog på hur snabbt operativ systemet funkar, det är inte bara uppstart ifall du trodde det.

Min bror har wow på en ssd och det är en märkbar skillnad direkt efter man har laddat (en laddning som är runt 3 ggr snabbare, ja) att det flyter på mycket bättre de första 5-10 sekunderna. Det blir mindre fryslagg tack vare att spelet inte behöver vänta på att hårddisken har laddat klart texturer X.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Avstängd

Nej... SSD är verkligen inte värt pengarna. Varken vad gäller prestanda eller lagringskapacitet.

Visst märkte jag stor skillnad när man startar windows... men eftersom jag i stort sett har datorn igång 24/7 så skulle det inte göra så mycket om det tog en halvtimme att starta upp datorn. xD

Däremot när det gäller bärbara datorer så tycker jag nästan att en SSD är värd priset. Ger de bärbara lite bättre batteritid, svalare, lättare, tystare och lite mer tåliga.

Permalänk
Medlem

Det är roligt att det är folk som fortfarande tror man skaffar en SSD för att windows ska starta på 15 sekunder istället för 30 sekunder eller att spel ska ladda med liknande förhållanden.

Permalänk
Medlem

Köpte SSD via komplett erbjudande, dock så har den bara ca: 70MB/s i skriv, men det gör absolut inget då OS ligger på den å det är läshastighet samt åtkomstider man vill åt. Jag har som många andra varit i valet å kvalet ang SSD kontra HDD.

Kort summering vad jag anser:
+Säkerhet
+Kylning
+Prestanda
-Pris
-Lagring
Så har du säkerhet som en prio faktor så är det klart värt å prestanda på kronan så är det ett givet köp.
Är lagring å pris mer åtråvärt så köp hellre 2x2TB diskar i RAID0 lösning.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RoleX:

Fattar inte att folk är så jävlda dumsnåla, man köper en "monster"dator för 8-20 000kr och snålar in på en ssd för att det är för dyrt? dumheter säger jag bara. Flaskhalsen i dagens system är just hdd och att byta ut den mot en ssd är den bästa investeringen när man ändå har en så pass bra dator.

Min dator kostade ca 10 000 kr när jag byggde den för ett par år sedan. Jag skulle idag behöva lägga ungefär 4800 kr för att få en SSD som uppfyller mina krav. Är det dumsnålt att lägga halva budgeten på en komponent?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

Min bror har wow på en ssd och det är en märkbar skillnad direkt efter man har laddat (en laddning som är runt 3 ggr snabbare, ja) att det flyter på mycket bättre de första 5-10 sekunderna. Det blir mindre fryslagg tack vare att spelet inte behöver vänta på att hårddisken har laddat klart texturer X.

Jag tänker inte äns kommentera det, läs igenom och tänk innan du replyar.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara tala av det jag känner sen jag bytte till SSD i min stationära.
Är SSD värt pengarna? Beror på vilken SSD vi talar om och om hur mycket pengar. Under 2000kr skulle jag säga att det är värt det om det är i alla fall 60GB och bra skriv/läs-hastigheter. Den jag köpte var på 60GB vilket visserligen nu känns lite litet, men inte så att det är någon huvudbry. Och med tanke på hur mycket snabbare hela systemet känns så tycker jag helt klart det är värt det.

Visst, det är inge mirakulösa saker. Windows startar snabbare och så vidare och i faktisk tid har jag nog inte sparat så mycket. Men när jag nu kan sparka igång photoshop, packa upp en 2-3 500MB-filer samtidigt och köra webläsare, Songbird och vlc samtidigt utan att någonting känns slött så kan jag inte vara annat än nöjd. Då jag oftast gör minst en 5-6 saker samtidigt och faktiskt vant mig vid att det då börjar bli rätt segt nu istället känner att jag kan dubbla det utan att det har någon större effekt kan jag inte säga annat än att en SSD för mig var bland det bästa jag kunde skaffat.

Jag kunde ha skaffat ett nytt grafikkort, ett bättre ljudkort och så vidare. Men som helhet har min SSD gjort mer för helthetskänslan av mitt system än vad någon annan uppgradering lyckats göra. Visst, spelen är inte snyggare, ljudet är inte bättre och processor-intensiva saker tar fortfarande lika lång tid men jag sitter inte heller och känner mig bedrövad över att behöva starta photoshop på grund av laddtiderna.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Bloopy, jag skulle vilja påstå att 2x2TB i RAID1 är en bra kompromiss. Få bra säkerhet, mycket lagringsutrymme, dock inte SSD-prestandan - men framför allt billigt.

EDIT: Eller två stycken mindre SSD:er i RAID1 för systemet, det vore trevligt. Man ska inte tro att SSD:er inte kan paja bara för att de inte snurrar.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Har en 80gb intel x25:a som systemdisk och visst, saker och ting startar möjligen snabbare, men det man bör tänka på är att inte bara jämföra med är vad man kan få i RAM-minne för samma pris.

Kör man Windows 7 så kan 4gb vs 8gb ram göra en del skillnad på just uppstarten av program då Win7 cache:ar ens vanligast använda program och "allt" man gör så långt det går vilket kan göra mycket ram väldigt mycket mer värt om man använder datorn som en arbetsstation.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hooward:

Jag tänker inte äns kommentera det, läs igenom och tänk innan du replyar.

Vaddå, det är en verklig skillnad. Likadant som att det inte går att mäta microstuttering

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Min dator kostade ca 10 000 kr när jag byggde den för ett par år sedan. Jag skulle idag behöva lägga ungefär 4800 kr för att få en SSD som uppfyller mina krav. Är det dumsnålt att lägga halva budgeten på en komponent?

Ja det är dumsnålt för de allra flesta som klarar sig på 120gb och inte som måste ha 250GB, vem fan har 250gb program installerat huh?!?

Edit:
Sitter själv på en dator som är några år gammal från 2007 närmare bestämt:
core2 duo E6750 @ 3,2ghz
4GB ram och 8800gt

körde tidigare en raptor disk för att senare byta ut den mot en 80gb intel ssd och datorn kändes 10 gånger snabbare. klart den bästa investeringen i hela maskinen.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RoleX:

Ja det är dumsnålt för de allra flesta som klarar sig på 120gb och inte som måste ha 250GB, vem fan har 250gb program installerat huh?!?

100 GB installerat i dagsläget så 120 GB är inte ett alternativ. Möjligtvis 160 GB men det ger ju typ 149 GB tillslut vilket är snålt med tanke på att program inte direkt blir mindre och eftersom man inte vill fylla disken för mycket. Jag har en 150 GB systempartition nu och det känns lite snålt. Jag har grejer som jag inte kunde installera på den på grund av platsbrist.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RoleX:

Ja det är dumsnålt för de allra flesta som klarar sig på 120gb och inte som måste ha 250GB, vem fan har 250gb program installerat huh?!?

Edit:
Sitter själv på en dator som är några år gammal från 2007 närmare bestämt:
core2 duo E6750 @ 3,2ghz
4GB ram och 8800gt

körde tidigare en raptor disk för att senare byta ut den mot en 80gb intel ssd och datorn kändes 10 gånger snabbare. klart den bästa investeringen i hela maskinen.

Jag skaffade mig en SSD på 160Gb och det är verkligen på gränsen just nu att jag får plats med mina mest använda program på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

100 GB installerat i dagsläget så 120 GB är inte ett alternativ. Möjligtvis 160 GB men det ger ju typ 149 GB tillslut vilket är snålt med tanke på att program inte direkt blir mindre och eftersom man inte vill fylla disken för mycket. Jag har en 150 GB systempartition nu och det känns lite snålt. Jag har grejer som jag inte kunde installera på den på grund av platsbrist.

Skrivet av ReZZiE:

Jag skaffade mig en SSD på 160Gb och det är verkligen på gränsen just nu att jag får plats med mina mest använda program på den.

Får man fråga vad ni använder för program som drar så mycket utrymme? Vet att vissa spel drar uppemot 10-15GB men det skulle innebära att ni har 10-15 sånna spel installerade och att ni spelar sånt hela tiden.

Sitter själv med drygt 100 div program och ca 4st spel ändå har jag 20gb ledigt på min 80gb

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Har kört med min Intel X25-M i ca 1 år och jag säger bara att jag ångrar mig inte och skulle aldrig kunna gå tillbaka till en vanlig HDD som systemdisk. Tyckte helt klart det var värt pengarna, men som sagt, har man inte pengar till det lär det ju inte vara värt det, dom är ju fortfarande för dyra tyvärr, hade gärna velat ha mer än 80 GB för att få plats med alla spel på den

Permalänk
Entusiast

Citerar mig själv från en annan tråd: ( http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/991542-nybliven-ss... )

Citat:

Jag själv bytte ut ett par Velociraptor-diskar till en Corsair F120 SSD.
Jag upplevde heller inge större praktisk skillnad.
Visst, benchmarks gav höga poäng och såg lovande ut. Men i praktiken var skillnaden liten.

Jag tjänade några extra sekunder på boot-tiden, en aaaaning kvickare i repsons under disk-belastning, men annars ingen praktiskt märkbar skillnad. Jag är tvungen att mäta mig fram med millisekund-precision för att se skillnaden.

Anledningen till bytet från Velociraptor till Sandforce SSD var för att Velociraptor-diskarna hade dragit på sig "click of death" syndromet. (Tack Inet.se för hjälpen med det smidiga garanti-bytet )

----

Går man från en extremt långsam, lågvarvig hårddisk med extremt hög access-tid, till en SSD, är skillnaden som natt och dag.
Går man däremot från en snabb 10k RPM's disk till en SSD är skillnaden inte alls lika märkbar.
Som grädde på moset, brukar de flesta installera om sitt Windows och den fräsha nyinstallationen ger dem en större prestanda-förbättring än vad själva disk-bytet ger.
Sedan har vi lite av placebo-effekten: Tror man tillräckligt starkt på det, kommer man uppleva det också.

Kort och gott: Allt Guld och glimmer som andra utlovar från en SSD-uppgradering får tas med en nypa salt. (eller en grävskopa salt imho.) Förbättringen finns där, men den är inte så stor som många vill måla upp den som, av anledningarna nämnda ovan. ( I synnerhet nyinstalltion )

Att tillägga:
Man upplever också en prestandaboost med en SSD, om datorn ifråga har för lite minne mot det operativsystem och program den kör, därmed orsakar stora datautbyten mot swapfil/tempfiler.
I dem fallen skulle en minnesuppgradering vara billigare och ge mer prestandavinst än vad en SSD gör.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Köpte en X25-M 80GB för ca ett år sedan som systemdisk och har sedan dess utökat med i F240 för spel och så länge man inte svälter eller måste göra allt för stora uppoffringar så är en SSD solklart värd pengarna. Med min gamla velociraptor hade Itunes en laddningstid på ca 30 sekunder för att start och bli klar att använda. Nu tar det 2-3 sekunder. Det säger en hel del.

Det finns dock 2 nackdelar.

1. Alla andra datorer är en pina att använda. Att starta ett program tar en evighet i jämförelse.
2. I vissa spel får man lite tips underladdningstiderna för att man inte ska bli uttråkad samt att man ska lära sig smarta knep. Tyvärr hinner jag aldrig läsa tipsen för laddningstiderna är sällan mer än 2-3 sekunder.

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RoleX:

Får man fråga vad ni använder för program som drar så mycket utrymme? Vet att vissa spel drar uppemot 10-15GB men det skulle innebära att ni har 10-15 sånna spel installerade och att ni spelar sånt hela tiden.

Sitter själv med drygt 100 div program och ca 4st spel ändå har jag 20gb ledigt på min 80gb

Adobe tuggar i sig rätt mycket tillsammans med lite andra bildbehandlingsprogram. Matlab tar också en del. Sen lite annan mjukvara för beräkning. Släng på ett par spel och då menar jag faktiskt ett par. Lite mjukvara för ljudinspelning och så vidare så drar det snart iväg. Hade velat ha mina Native Instruments på systemdisken också men då de tar typ 80 GB eller nåt fick de inte plats vilket är lite synd. Vill även ha plats kvar för att Premiere och Photoshop ska kunna köra scratchdisk till SSD och inte till en HDD plus att jag vill ha marginal för livslängdens skull. Du ser, alla har inte samma behov så dra inte alla över en kam. Till min laptop hade det inte varit några problem alls med 80 GB för där kör jag inte massa stora tunga program.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Så man kan istället köpa 24GB ram och uppleva betydligt snabbare system om man har windows 7 64-bit.

eftersom att windows 7 bara kan utnyttja 16 Gb så är det nog något av de mest onödiga du kan göra. ca 1000 rent åt helvete, såvida man inte lägger 2-3k på windows 7 pro etc... -.-

Visa signatur

"It is not enough that i should succed, others should fail."
- Unkown

Permalänk
Medlem

För dom 2300 kr jag fick ge för min Intel 80 GB X25-M som jag kör i datorn som är i min sign så kan jag inte rättfärdiga att avråda dig att köpa en SSD disk
Jag kör Windows 7 Pro och VILKEN uppgradering det vart, med 8 gb ram och nästan ingen pagefile (500 mb) så flyter hela operativet på mycket mycket bättre, startmenyns allt-i-allo sök är blixtsnabbt, kan jämföras lite med Google / prisjakts nya sökfunktioner där du får upp svaren direkt när du skriver dom.

Och från att ha haft en WD Raptor 74 GB så slipper man kulsprutan som den medförde.

Så jag säger, köp köp köp köp köp köp köp köp, du kmr inte bli missnöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikkepikke:

eftersom att windows 7 bara kan utnyttja 16 Gb så är det nog något av de mest onödiga du kan göra. ca 1000 rent åt helvete, såvida man inte lägger 2-3k på windows 7 pro etc... -.-

Lägger man ut pengar på 24GB i RAM så har man nå inga betänkligheter på att fixa W7 pro/ultimate. Skulle ju annars vara bra dumsnålt. Lite som att köpa en 50+ tum hdtv till sin vhs

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av belga:

Lägger man ut pengar på 24GB i RAM så har man nå inga betänkligheter på att fixa W7 pro/ultimate. Skulle ju annars vara bra dumsnålt. Lite som att köpa en 50+ tum hdtv till sin vhs

Komiskt nog. Jag har en 50'' plasma med vhs... känner mig träffad! ( dock dvd + box också )

Visa signatur

"It is not enough that i should succed, others should fail."
- Unkown

Permalänk
Medlem

SSD är det bästa jag har köpt till min dator. Det är så skönt att alltid ha den redo, aldrig behöva vänta och alltid ladda snabbt!

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

En SSD är ett måste idag! Man får ett helt annat flyt i datorn med en snabb disk.

Visa signatur

Nätverksnörd