Värt mödan att byta till raid?

Permalänk
Medlem

Värt mödan att byta till raid?

Jag har sedan innan en Seagate B IV 80 gig och har köpt en ny precis. Har Raid integrerat på mobot och funderar på att använda det. Nu e frågan om prestandan blir så mycket bättre att det e värt mödan att skicka diskarna till seagate och få nya raid-optimerade. Undrar dessutom hur känsliga raidade diskar e för fel, dvs "hur ofta blir det nåt fel så all data går förlorad"
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

http://www.xbitlabs.com/storage/barracuda-ata4-raid0/

Fast den är inte helt korrekt tror jag inte för att man ska enbart kunna få dom raid optimerade direkt från seagate vilket dom inte skriver nåt om och dom testar andra versioner som inte är det. Men du ser ju prestandan iaf 2.75 sägs vara den raid optimerade förövrigt.

Hur stor risk det är att datan blir förstörd vet jag inte men det är inte mycket större risk än att du skulle köra en disk. bara det att om en av diskarna rycker så är all data åt helvete.

Permalänk
Medlem

Om du stripar diskarna utan peritet (RAID 0) så blir RAID enhetens MTBF (mean time between failures) halva tiden gämfört med diskarnas MTBF, mao så om diskrana gjorda för att hålla i 4 år så är MTBF på raid enheten 2år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gaaaaaa
Om du stripar diskarna utan peritet (RAID 0) så blir RAID enhetens MTBF (mean time between failures) halva tiden gämfört med diskarnas MTBF, mao så om diskrana gjorda för att hålla i 4 år så är MTBF på raid enheten 2år.

Var har du fått den infon? Länk?

Permalänk

mtbf blir lika stor ändå, men risken att det ska bli fel blir dubbelt så stor, för körde man enligt ditt resonemang så skulle en raid01 bara funka ett år innan nån av diskarna skulle packa ihop...

Permalänk
Medlem

Men vänta nu...

...har inte Barracudan lite problem med RAID

Klipp från datorbutiken.com:

"5. OBS! Seagate's hårddiskar fungerar ej tillfredställande att köras i s.k RAID. Välj ett annat hårddisk-fabrikat om du tänker köra hårddiskarna i RAID."

Permalänk
Medlem

Läs det första inlägget igen, Dr Krall.

Permalänk

Att köra 2 diskar i raid höjer INTE odsen att de ska gå sönder jämnför med att köra 2st diskar i icke raid.

Det enda som ökar är data förlusten om en hårddisk går sönder. På raid förlorar man då ALL data på bägge diskar och om man kör två vanliga diskar så förlorar man bara informationen som fanns på den disken som gick sönder.
Detta gäller givetvis raid0, andra raid klarar av hdd krascher.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk

Satte nyligen upp 2 IBM diskar i RAID 0 och jag tycker definitivt att det är värt att vänta. Systemet upplevs betydligt piggare än innan, inte som SCSI men fan så mycket bättre än 1 IDE disk. Iom att jag är hemanvändare så är det inte fatalt för mig att förlora data.

Visa signatur

Proud member of the [><((((*>~] clan www.piranha.nu

Permalänk
Medlem

Man kan ju annars köra 2 stora diskar i raid 0 och ha en mindre där man sparar de saker man absolut inte vill bli av med.
4x80 i raid 0 + 60 på sidan av tex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Man kan ju annars köra 2 stora diskar i raid 0 och ha en mindre där man sparar de saker man absolut inte vill bli av med.
4x80 i raid 0 + 60 på sidan av tex

Eller varför inte tvärt om eftersom det oftast bara är operativet och lite program (spel...) som man vill ska ladda snabbt? Mp3or och filmer mm tjänar knappast på att ligga på en raid.