Ev. SSD relaterat problem

Permalänk
Medlem

Ev. SSD relaterat problem

Hej.

Senaste dagarna har min dator (se sign) börjar bete sig lite märkligt. När jag startar den funkar den fint, men om jag lämnar den, säg 20 minuter, utan att använda den och kommer tillbaka så kan jag bara röra på musen, men inte klicka på något.

Det är som att hela datorn bara fryser och vägrar släppa, ingenting funkar. Inte heller ctrl-alt-delete.
Enda sättet att komma runt det är att reset:a burken, och då funkar den som den ska igen. Tills jag lämnar den oanvänd ett tag igen...

Om jag lämnar den på med t.ex. OCCT igång så kan den gå hur länge som helst.

Jag har stängt av allt vad energisparfunktioner heter, provat byta mellan Microsofts och Intels AHCI drivers, men ingenting verkar göra någon skillnad.

Det enda jag kan komma på som har förändrats i datorn på senare tid är att jag har installerat SP1, men jag kan inte svära på att det var precis då problemen började.

Någon som har en idé om vad felet skulle kunna vara?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Har du att den hamnar i viloläge efter 20min?
Jag tog bort viloläga från min ssd för att kunna använda hela disken (följde råd här på forumet) sen en gång försatt jag datorn i viloläge utan att tänka på det och då visa den samma symtom så du får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Har du att den hamnar i viloläge efter 20min?
Jag tog bort viloläga från min ssd för att kunna använda hela disken (följde råd här på forumet) sen en gång försatt jag datorn i viloläge utan att tänka på det och då visa den samma symtom så du får.

Nej, jag har ställt in att den aldrig ska gå i viloläge, det är det som är så märkligt.

Jag har formaterat om nu, jag lessnade på skiten så vi får se om problemet dyker upp igen.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850