Helgsnack: "Vilken webbläsare och varför?"

Permalänk
Skrivet av storsnusaren:

Firefox
Den gör det jag vill o funkar bra.
NoScript
Adblock Plus

Har inte hittat någon fördel med cronium eller opera, iexplorer vet jag inte ens om man kan köra i linux? spelar iofs ingen större roll då mitt förtroende för microsoft är noll.

Chrome är av min erfarenhet stabilare och snabbare men har mindre tillägg, dock finns Adblock och Adblock+ till Chrome, osäker på NoScript dock

Permalänk
Medlem

Jag har gått över till Opera från IE eftersom texten i IE9 är så suddig. Enda andledningen att jag inte bytt tidigare är att jag gillat gränssnittet i IE7-8 så bra.

Mina åsikter om webbläsare:

Opera:
+Drar väldigt lite systemresurser jämfört med IE
+Kör Flash resurssnålt
+Inbyggd torrentklient, mycket bra för mig som nästan aldrig kör torrent
+Att man kan få den att öppna en markerad webbbadress från en sida direkt.
-Något instabilt
-Öppnar inte nya flikar på samma sätt som IE och öppnar inte sökningar från markerade ord i ny flik

Chrome:
+Snabbt
+God kompabilitet
+Ganska snyggt gränssnitt
-Tar upp mycket minne
-Har dåliga inställningsmöjligheter

Firefox:
+Många tillägg
-Fult gränssnitt
-Dålig på att rendera sidor
-Krångligt att göra inställningar
-Filhämtningsfunktionen är vidrig eftersom man inte kan välja själv var filen ska sparas
-Låtsas att det är fri programvara fast det inte är det
-Säljer de webbadresser som användarna skriver in till Google

IE:
+Snyggt gränssnitt
+God kompabilitet
+ Acceleratorer funkar bra
- IE9 har EXTREMET suddig text
-Drar mycket systemresurser, särskilt vid Flash
-IE9:s grässnitt är ändrat utan att det ger någon förbättring.
-Tar ofta lång tid innan säkerhetshål är tilltäppta

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Firefox är det självklara valet med noscript. Vissa plugins som adblock finns ju till andra webbläsare med. Firefox sync gillar jag med som fungerar riktigt smidigt, även det finns det ju motsvarigheter för men tycker inte dessa fungerar lika bra.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Firefox:
-Filhämtningsfunktionen är vidrig eftersom man inte kan välja själv var filen ska sparas

http://support.mozilla.com/sv-SE/kb/Inst%C3%A4llningarf%C3%B6...

Citat:

-Låtsas att det är fri programvara fast det inte är det
-Säljer de webbadresser som användarna skriver in till Google

Kostar inte mig något.
vad säljer de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Opera
...+ Inbyggd "Greasemonkey"...

Nu fick du mig att tänka på att även Chrome har Greasemonkey inbyggt. Mycket smidigt!

Jag har i princip kört Chrome sedan det kom ut, och innan dess körde jag FX (kan folk snälla skriva FX istället för FF?).

De saker jag gillar bäst är snabbheten, det avskalade gränssnittet, att alla flikar körs som egna processer och att de plugins jag behöver finns. Alltså adblock och flashblock, de två viktigaste.

Synkar även perfekt med mitt googlekonto så att jag alltid har mina bokmärken oavsett operativsystem jag har Chrome på.

Permalänk
Medlem

Firefox, går att ställa in det mesta, många addons, adblock plus som är överlägsen dom andras just nu. Awesomebar är super, IE9:es sök/urlbar är usel på att hitta sidor man skriver in keywords för när jag testa det.

Skrivet av Xellofan:

Firefox:
+Många tillägg
-Fult gränssnitt
-Dålig på att rendera sidor
-Krångligt att göra inställningar
-Filhämtningsfunktionen är vidrig eftersom man inte kan välja själv var filen ska sparas
-Låtsas att det är fri programvara fast det inte är det
-Säljer de webbadresser som användarna skriver in till Google

Förklara mer om hur du testade det och hur länge. Och hur kan det vara svårt att hitta inställningarna när det ligger under Verktyg->inställningar och allt är lätt att hitta där, går även att ställa in att man får välja vart filer sparas och hur då låtsas att det är en fri programvara? Och det sista förstod jag inte alls.

Permalänk
Skrivet av Xellofan:

Jag har gått över till Opera från IE eftersom texten i IE9 är så suddig. Enda andledningen att jag inte bytt tidigare är att jag gillat gränssnittet i IE7-8 så bra.

Mina åsikter om webbläsare:

Opera:
+Drar väldigt lite systemresurser jämfört med IE

IE:
- IE9 har EXTREMET suddig text
-Drar mycket systemresurser, särskilt vid Flash

för mig drar opera mer än ie?, har inte provat nyaste crome elr ff enu

har sett flera klaga på suddig text, jag kan inte se någon skillnad mellan webläsarna elr för den delen texten som är i windows?
är det nånting som ska ändras?
tycker inte texten är suddig iallafall men kanju vara värt o prova om texten på något vis kan bli bättre, inte för att det behövs men endå
kanju aldrig bli för bra

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Normano:

Firefox, går att ställa in det mesta, många addons, adblock plus som är överlägsen dom andras just nu.

Många verkar tycka så, men vad är det som gör adblock bättre i firefox än i till exempel chrome?

Permalänk
Medlem

Kör just nu Opera 11.10 BETA. Riktigt skön webbläsare. men har även Lite minus..

+ Snabb!
+ <3 speed dial <3
+ UI't

- Filmer laggar... Vet ej varför.. har varit så på från opera 10 för mig.. Jag har flash o allt men funkar då ändå icke.
- Den crashar rätt lätt för mig. Men nu efter jag installerade betan så funkar den as bra!

Permalänk
Medlem

Självklart FX eller Chrome.
Opera är väldigt mycket bättre än IE.
Tycker IE är den värsta och undrar varför folk inte byter fort till något bättre.

Finns inget i IE som tilltalar mig. Nej, stannar vid FX och Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Många verkar tycka så, men vad är det som gör adblock bättre i firefox än i till exempel chrome?

Kanske inte är helt säkert men vad jag har förståt så går Adblock plus mer på djupet än Chromes, vet ej riktigt med Opera så den kan ju faktis vara bra. Men iaf så tar Fx adblock plus bort ads i videos och liknande vilket inte Chromes gör på alla sidor.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Firefox 4 RC1 just nu. Mest för att jag tycker gränssnittet känns bäst, man kan även flytta runt det mesta hur man vill och även placera bokmärken och flikar under adressfältet, vilket man inte kan på t.ex. Chrome. Men det är väl mest en gammal vanesak. För övrigt så är Firefox ledande på tillägg och 4an tycker jag är riktigt snabb.

Det jag gillar minst är Chrome och IE, Chrome för sina handikappade inställningsmöjligheter och IE för att, ja det är IE

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Normano:

Kanske inte är helt säkert men vad jag har förståt så går Adblock plus mer på djupet än Chromes, vet ej riktigt med Opera så den kan ju faktis vara bra. Men iaf så tar Fx adblock plus bort ads i videos och liknande vilket inte Chromes gör på alla sidor.

Nu kanske det bara är jag som tittar på fel filmer, men jag skulle nog påstå att adblock för chrome fungerar lika bra (jag har inte sett någon reklam).

Permalänk
Medlem

Vill nästan påstå att jag är en militant användare av Opera sen 5-7 år.

+ Snabb som fy fasiken själv...
+ EXTREMT lätt att navigera vid surfande med gester med musen...
+ Tusentals skins/UI's att hämta ner...
+ Allt nödvändigt finns redan installerat...

När det gäller hastigheten att ladda upp en sida, så spelar det INTE ett skvatt så länge man har en SSD.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

vad säljer de?

Skrivet av Normano:

Förklara mer om hur du testade det och hur länge. Och hur kan det vara svårt att hitta inställningarna när det ligger under Verktyg->inställningar och allt är lätt att hitta där, går även att ställa in att man får välja vart filer sparas och hur då låtsas att det är en fri programvara? Och det sista förstod jag inte alls.

Det var ett tag sedan jag körde FF men jag kommer ihåg att vissa inställningar var man tvungen att gå till en "hemlig" lokal webbsida för att komma åt.
Källkode till FF är fri men det är hårda regler för hur namnet Firefox och loggotypen får användas tillsammans med körbar kod.
Så fort man skriver en adress i adressfältet i FF så skickas informatonen till Google för webbsökning, likaså är Google standard sökmotor för FF. Mozilla samarbetar med Google och får pengar för att FF användarnas sökningar och inmatade webbadresser skickas till Google. Under 2008 fick Mozilla 71,5 millioner dollar från Google som betalning för att FF skickade sökningar och webbadresser till Google.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag använder Firefox 4 RC1, och alltid använt Firefox så länge jag kan minnas. Har testat flera stycken andra (Chrome, Opera, Safari, GreenBrowser, IE, och säkert någon mer) och har alltid fallit tillbaka till Firefox pga. alla tillägg som fungerar väldigt mycket bättre i Firefox än i någon annan webbläsare. Nya FF 4 är dessutom väldigt snabb, vilket jag inte tycker Chrome är, och dessutom väldigt stabil. Alla inställningsmöjligheterna i Firefox är även ett stort plus, som Gender Bender sa så har Chrome alldeles för handikappade inställningsmöjligheter.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Jag har i princip kört Chrome sedan det kom ut, och innan dess körde jag FX (kan folk snälla skriva FX istället för FF?).

Eh, förkortningen har ju alltid varit FF?

Jag har kört Firefox i flera år nu, tills häromveckan då jag bytte till Chrome efter att ha testat det en kort period. Mitt FF hade blivit sjukt segt på den här installationen, så bytet till Chrome blev som dag och natt. Den enda pluginen jag behöver finns (adblock, och ja, den är avaktiverad för swec) och allt går mycket fortare och är dessutom snyggare på alla sätt.

Den enda nackdelen är att jag inte längre kan öppna länkar i nya tabs med mittenknappen på musen, men jag tror det beror på min fulhack-programvara till musen som inte vill kännas vid Chrome av nån anledning. Enda andra problemet jag märkt av är att om man drar upp en stor bild i webbläsaren och visar den i fullt läga samtidigt som man trycker ner mittenmusknappen och försöker navigera runt så är det väldigt hackigt och inte alls lika mjuka rörelser som i FF.

Permalänk
Medlem

Har kört med Chrome du drygt ett år .. Aldrig gillat internet explorer men har testat IE9 nu sen det har kommit ut. Väldigt imponerad! Både snyggt och snabt. Blir IE9 i fortsättningen !

Visa signatur

Lancool K-62 | ASUS P7P55D-E PRO | Intel i5 @3,2 | Corsair XMS3 8GB 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD 5970 | Corsair 750W
Samsung Galaxy S3, Cyanogenmod

Permalänk
Medlem

Jag kör Iexplorer 8 (32-bitar) och Firefox 3.6.6. Givetvis testat andra webbläsare men inte riktigt sett någon anledning att fortsätta med dem då man har en hyfsat snabb dator och 100/100 Mbit/s-lina. Jag är väldigt konservativ. En gång i tiden var det Netscape från nån cdrom som gällde. Stabilitet och kompabilitet är viktigare för mig än snabbhet.

Permalänk
Medlem

Själv kör man Opera både i datorn och mobilen. Stabilt och framför allt snabbt. Är lite av en minimalist så har avinstallerat IE för att endast ha en webbläsare. Har dock testat alla nya webbläsare.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Jag kan inte annat än säga att jag föredrar Maxthon som jag använt sedan 2004. Det är givetvis lögn att jag använder det nu då de skaffat sig ett "intuitivt" Fisher Price meny system som precis som alla andra är upplagt för att man ska bli förbannad (föredrar man ikoner framför text tycker man fel och ska omskolas i nån sorts läger på en plats där det är kallt en bit i från andra läger av samma sort, ja så att de bildar en sorts omskolningslägers skärgård i ödemarken.).

Nu får jag gott sitta med Firefox som trots sitt larviga namn faktiskt funkar efter att man dragit ner Download statusbar, Easy DragToGo, Stop Autoplay och Flashblock.

Men det kommer aldrig kunna bli lika bra som att sitta med 250tabbar innan folk visste att man kunde sånt och njuta av att man aldrig behövde högerklicka
Blanda inte ihop Behövde med kunde det är inte nån sorts förryckt "det som aldrig må nämnas" hyllning utan ett enkelt konstaterande som endast kan led atill slutsatsen att alla andra webläsare är värdelösa och bör i största möjliga mån anpassas till det som var bra med Maxthon i Begynnelsen.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nu kanske det bara är jag som tittar på fel filmer, men jag skulle nog påstå att adblock för chrome fungerar lika bra (jag har inte sett någon reklam).

Det har nog hänt en del sen jag testade adblock senast till Chrome då jag inte kör Chrome. Adblock Plus finns ju nu till Chrome det gjorde det inte då. Ber om ursäkt där.

Skrivet av Xellofan:

Det var ett tag sedan jag körde FF men jag kommer ihåg att vissa inställningar var man tvungen att gå till en "hemlig" lokal webbsida för att komma åt.
Källkode till FF är fri men det är hårda regler för hur namnet Firefox och loggotypen får användas tillsammans med körbar kod.
Så fort man skriver en adress i adressfältet i FF så skickas informatonen till Google för webbsökning, likaså är Google standard sökmotor för FF. Mozilla samarbetar med Google och får pengar för att FF användarnas sökningar och inmatade webbadresser skickas till Google. Under 2008 fick Mozilla 71,5 millioner dollar från Google som betalning för att FF skickade sökningar och webbadresser till Google.

Firefox programvaran är fri, men logo och det är copyright och sådant på eftersom annars skulle vem som helst kunna använda det. Någon skulle kunna gör om Firefox och sen tror folk att det är Firefox och ogilla Firefox för det.

Inmatede webbadresser skickas till Google? Firefox får betalt för att man söker via Google, det har ju positiva och negativa delar med det är också Google som vill vara största sökmotorn och därför erbjuder Mozilla det erbjudandet.
+ Firefox har förkortningen Fx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalimac:

Eh, förkortningen har ju alltid varit FF?

Av de som inte vet hur det skall förkortas, ja.

Rekommenderad förkortning av Firefox är Fx eller fx.

För att citera Mozilla FAQ

Citat:

How do I spell Firefox? How do I abbreviate it?
Firefox is spelled F-i-r-e-f-o-x - only the first letter capitalized (i.e. not FireFox, not Foxfire, FoxFire or whatever else a number of folk seem to think it to be called.) The preferred abbreviation is "Fx" or "fx".

Visa signatur

Stationär: HP Phoenix | 12 GB RAM | 120 GB SSD | 1 TB HDD
Laptop 1: Sony Vaio | 4 GB RAM | 80 GB SSD
Laptop 2: Dell Inspiron | 1 GB RAM
Telefon: Apple iPhone 4S

Permalänk

Jag själv har svårt med byte av webbläsare använde IE7 länge tillsammans med tillägget ie7pro som gav adblock, mousegesture (och massa annat). Men när IE8 kom ut var inte det tillägget helt kompatibelt och orsakade istället många krascher. Då försökte jag mig på Fx på allvar och lyckades tvinga mig att använda den och tillslut fasta.

Jag har utöver det testat Opera, IE9, Safari och Chrome och utav dem gillar jag helt klart Chrome bäst, tack vare en minimalistisk design och många tillägg. Tvåa på den listan är IE9 just pga att den har svårt för tillägg (anledningen av varför jag bytte till Fx från början).

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normano:

Inmatede webbadresser skickas till Google? Firefox får betalt för att man söker via Google, det har ju positiva och negativa delar med det är också Google som vill vara största sökmotorn och därför erbjuder Mozilla det erbjudandet.
+ Firefox har förkortningen Fx.

Så fort man skriver något i Fx adressfält får man förslag från Google. För att det ska vara möjligt måste det man skriver skickas till Googles sökmotor, alltså skickas webbadresserna till Google.
Jag har inger emot att Fx erbjuder Google som sökmotor, men jag är kritisk till att något som utges för att vara fri programvara har ett kommersiellt samarbetet med ett företag som lever på besök av sina sidor och information om surfvanor. Jag tror knappast att Microsoft får pengar av Google för att Google finns med bland sökleverantörerna i IE.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Avstängd

Återigen precis som med SSD-hårddiskarna, så handlar det allt om man vad man vill ha för funktion och/eller
behov och vad man är redo att betala detta för (laddningstid, buggar, prestanda osv). Det är bara en dold
statuskåthet annars om man är "ute efter det bästa, värsta, största för att impa på sin vänskapskrets!"...

Skrivet av Trimmy:

Jag kör med eldräven bara för möjligheten att installera adblock plus så att man slipper alla annonser.

Samma här! Det är onaturligt nice hur alla tillägg på Firefox blockerar allt. Visst
får man betala en smula prestanda för detta, men det äré klart värt enligt mig.

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Adblock Plus är det tillägg som använder sig av Firefox Adblock Plus-filtreringsmotor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag kör med Firefox 4 RC1 just nu. Mest för att jag tycker gränssnittet känns bäst, man kan även flytta runt det mesta hur man vill och även placera bokmärken och flikar under adressfältet, vilket man inte kan på t.ex. Chrome. Men det är väl mest en gammal vanesak. För övrigt så är Firefox ledande på tillägg och 4an tycker jag är riktigt snabb.

nu förstår jag inte riktigt vad du menar med att det inte går att placera bokmärken under adress fältet i Chrome..
Menar du att dom bara visas då man öppnar ett nytt fönster och sen i bokmärkeshanteraren?
För jag har fäst alla mina bokmärken under addressfältet i GC.

Visa signatur

"This is VAR, spelled A-U-T-O"