Helgsnack: "Vilken webbläsare och varför?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

Att folk använder FF endast för adblocker och andvänder det som argument till att dom inte vill köra andra webbläsare förstår jag mig inte på. Adblocker eller liknande plugins finns nog till alla listade webbläsare i artickeln.

Det är stor skillnad på om det finns och om det finns en mycket bra. Firefoxs Ad block plus funkar mycket bättre än Chromes motsvarighet.

Kör som sagt både Chrome och Firefox så jag använder båda dagligen och skillnaden märks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leovinus:

Kör med chrome+adblock och det funkar finfint.
... söker bra (tex ctrl+t, y, tab och sökord så har man videosökt på nolltid) ...

Motsvarande finns naturligtvis i Firefox.

Förberedelser:

  • Klicka på sökmotor-ikonen och välj "Manage Search Engines..."

  • Välj YouTube

  • Klicka på "Edit Keyword..."

  • I dialogen 'Enter a new keyword for "YouTube"' matar du in förslagsvis y

  • Klicka på OK

När du vill snabbsöka på en video skriver du typ:
<CTRL-L> y <mellanslag> kakmonstret

Du kan naturligtvis klicka i adressfältet istället för att trycka CTRL-L

Himla smidigt! Bara att tagga upp sina sökmotorer så man söker med tex "b" för Bing, "w" för Wikipedia osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Många verkar tycka så, men vad är det som gör adblock bättre i firefox än i till exempel chrome?

Senast jag kollade, runt version 7 eller 8 av Chrome så laddade webbläsaren fortfarande ner reklamen (och cachas) men den lät bli att visa den med AdBlock - men AdBlock för FF laddas inte ens reklamen ner.
Det, såvitt jag kommer ihåg, var den stora skillnaden. Men med tanke på att dom är uppe i version 11 kan detta mycket väl ha förbättrats.

När det kommer till NoScript för Chrome, eller rättare sagt NoScripts som det heter, är det lite samma sak. "NoScripts" är, på grund av begränsningar i extension APIs etc ungefär lika funktionellt som "NoScript"s kromosomskadade kusin.

Sakta men säkert verkar det dock röra på sig. Tråd som behandlar ämnet, sträcker sig från 2009 tills idag, ungefär; http://forums.informaction.com/viewtopic.php?f=10&t=1676.

Permalänk

FF4.

Stabil och gott om modifiering/addon alternativ.
Hade inte klarat mig utan exempelvis Firebug

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Musikälskare

Provade Chrome och Opera nu på min MBP, tre fingrar upp/ner fungerar inte (tror jag har nämnt detta tidigare i nån tråd)

Helt sjukt iaf, fixa det! Inga problem i Fx

EDIT: Fanns tydligen en lösning för chrome http://www.google.com/support/forum/p/Chrome/thread?tid=7bca1...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

jag använder Firefox 3.6. Klarar mig inte utan Treee Style Tabs, YARIP, Beef Taco, Adblock Plus, BetterPrivacy, Cookie Monster, NoScript.

Permalänk
Medlem

Mozilla Firefox 4 in my heart

Har suttit med Firefox ända sen Windows XP nästan var nytt, helnöjd.
Har testat chrome, opera och IE, men bannemig firefox går inte att släppa

Alla säger att Chrome ska vara såå mycket snabbare, märker ingen skillnad alls.
Bara att de inte finns lika många teman och AdBlock samt Easy YouTube Downloader inte fungerade någe vidare.
Dessutom så fanns inte den mycket enkla RRS funktionen i chrome, som för mig är ett absolut måste, blev till att skrota chrome efter 4 dagar av misslyckande.

Opera, nej usch... Snabbt kanske det var, men lika snabbt som firefox, men med mindre funktioner.

Internet Explorer, visar dom flesta webbsidor som om webbläsaren hade spytt på sidan, trampat i det och sedan spottat i det, blir likadant även efter massa reinstalls.

Med andra ord:
Firefox, never leave me <3

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk

Måste erkänna att Fx låter löjligt. De har nog inte insätt att de gjort ett misstag. FF ska det vara. (<-- . som i punkt slut)

Jag vill också säga att det här var en de bästa trådarna jag läst. Alla som bidrog räknade upp både för och nackdelar med webbläsarna de själva använder och webbläsarna som de prövat. Det var ingen fanboy krig som det annars brukar vara i liknande ämnen där man trycker ner och tvingar på sina åsikter på andra. Det är ju detta som driver utvecklingen: vi vet vad vi själva behöver, vi söker efter det, och lojalitet hör inte hemma här. Det är så vi ska uppträda i alla trådar/ämnen/diskussioner. Jag har lärt mig så mycket här idag eftersom jag läst igenom varenda inlägg. Helt underbart. Tack Sweclockers, och större tack till er som bidrog i diskussionen.

Permalänk
Musikälskare

Har två snabba frågor:

1. Hur fixar man så att länkar öppnas i nuvarande flik i Chrome, efter ca 5min surfande hade jag 10 extra flikar helt i onödan

2. Kan man ha mouse over på flikarna så man slipper klicka?

Fixar Chrome detta går jag över direkt

Så här ser alternativen ut i Fx (Tab Mix Plus)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Firefox, haft det sedan den lanserades och ingen webbläsare har hintintills gett mig en bättre upplevelse, även om jag är flexibel ^^
Tillägg, tillägg underbara tillägg! Firefox regerar ju pga den stora mängden grymma tillägg, finns nått för alla och många åt de flesta

Permalänk
Medlem

Nån som kan svara på om man kan Öppna filer i Chrome istället för att spara dem som man var tvungen förut? Med t.ex. torrentfiler.

Visa signatur

| Corsair HX850 | VTX3D HD5870 @ 900/1300 med Accelero Xtreme Plus | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | AMD 1090T BE @ 3,8 GHz med H50 GT 1450 PnP | HAF 912 Plus | ASUS M4A89GTD Pro/USB3 |

Permalänk
Medlem

borgen92, om du klickar på den lilla pilen till höger om den nedladdade filen (längst ner till vänster) så kan du välja att alltid öppna filer av den typen, ex vis torrent-filer.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Firefox, med addons Adaware+, Noscript, Smart Bookmarks Bar, underbara små addons.
Har även GreenBrowser om jag skulle känna för att leka med någon annan läsare..

Permalänk
Medlem

chrome, har testat opera,safari,firfox,IE...hittils är chrome det enda som inte gjort mig förbannad

Permalänk
Medlem

Firefox 4

Varför:
+ Lika snabb som Chrome.
+ Fler inställningar än Chrome. Speciellt angående automatisk borttagning av historik.

Lite om Chrome:
+ Snabb
+ Klarar tillägg precis som Firefox (inkl ad block plus)
- Är sjukt dålig på historik inställningar (som automatisk borttagning)

Permalänk
Medlem

Sedan ominstallation av 7an på en liten SSD har jag bara kört IE9 som har varit förvånansvärt bra, ska lägga in FF4 om slutversonen kommer, månne går jag tillbaks till den. Chrome kommer jag inte att installera igen, hur i helv*** har de tänkt att jag ska klara mig utan bokmärkesknapp?

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Jag går emot strömmen och säger Safari!

Jag provade Firefox en gång för länge sedan men tyckte inte om den.
Jag hittade då Safari och tyckte om den. Apple kan sina grejer.
Jag gillar bokmärkesraden, utseendet och den hanterar hämtade filer på ett bra sätt.

På det senaste har jag dock börjat använda Chome på laptopen då det fungerar bättre på maskiner med lägre prestande.

Permalänk
Medlem

Kör Safai på min MBP för att det var det som följde med och det fungerar bra. Har Firefox installerat också och använder det ibland.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twiggeh:

Jag körde Firefox rätt bra länge (långt innan de bytte namn till Firefox, kommer dock inte ihåg vad gamla namnet var) men det kändes på tok för trögt och hackigt på senare versoner, så jag bytte snabbare än blixten till chrome när det kom, den webbläsaren går ju som på inoljad luft, allting känns mjukt och lätt.

Det är helt enkelt en befriande upplevelse

Ursprungligen hette projektet Phoenix, men du tänker säkert på Mozilla Firebird.

Permalänk
Medlem

Bra diskussion här. Måste då passa på att fråga om det finns en ad block till IE 9? Sen ser jag att många nämner No script, vad är det/vad gör den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrgrim:

Sen ser jag att många nämner No script, vad är det/vad gör den?

NoScript är ett insticksprogram till Firefox som bland annat blockerar JavaScript och Flash vilket gör att surfningen blir både säkrare, trevligare och mindre slirig. En form av brandvägg helt enkelt fast huvudsakligen inriktad på just skript.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

NoScript är ett insticksprogram till Firefox som bland annat blockerar JavaScript och Flash vilket gör att surfningen blir både säkrare, trevligare och mindre slirig. En form av brandvägg helt enkelt fast huvudsakligen inriktad på just skript.

Ok, det låter bra! Kanske man skulle pröva sig på Firefox då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/9/99/Mozilla_F...

Ursprungligen hette projektet Phoenix, men du tänker säkert på Mozilla Firebird.

Ja juste, den hette bara Firebird innan.. Tackar!

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Jag har kört alternativa webbläsare sen Netscape, de senaste åren har det blivit Opera för att sedan dyka över till Firefox. Van dataanvändare som man är så får man hjälpa vänner ibland. För 6 månader sedan så dök ett sådant ärende upp. Väl på plats hade vännen Chrome installerat. Jag hade testat Chrome när det lanserades, men blev aldrig imponerad. Men nu, jäklar vilken trevlig webbläsare. Att kunna söka i adressfältet är en helt underbar uppfinning. Så fort mans skriver fel så får man en rättelse. Sen måste jag säga att ha sina bokmärken sparade på sitt Gmail-konto är för underbart. Inget import/export. När man installerar Chrome så är det bara att skriva i sina inloggningsuppgifter och vipps så har man webbläsaren konfigurerad som den var senast. Sen de inbyggda stavningskontrollerna har hjälpt en riktigt mycket när man sitter på utländska forum. Nej 5+ för Chrome idag. Jag kan varmt rekommendera webbläsaren.

Visa signatur

Senior

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

NoScript är ett insticksprogram till Firefox som bland annat blockerar JavaScript och Flash vilket gör att surfningen blir både säkrare, trevligare och mindre slirig. En form av brandvägg helt enkelt fast huvudsakligen inriktad på just skript.

Okej, men är det virus man skyddar sig mot? För det har jag inte haft på flera år även fast jag kör avast! free och ändå inte är direkt försiktig på internet. Så vad finns det annars för fördel?

Tyckte det var mycket krångligt iom att man behöver acceptera saker på varje sida?

Permalänk
Medlem

Kanske mer tycke nu än prestanda

Kör som några till med Safari 5, Känns väldigt stabilt och snabbt, har i hela taget inte haft några som helst problem fast några detaljer i gränssnittet kunde vara lite bättre utformade så kommer väl och prova Chrome också.

IE9-64 känns fortfarande ostabil (32-bits klart bättre) men det är väl som vanligt man får vänta ett tag tills MS fixat alla buggar, fast dom är väl på rätt väg med den nya versionen med klart bättre prestanda. Gillar själv minimalistiska gränssnitt men det finns en risk att det blir tungjobbat om man hela tiden måste leta i undermenyer för funktioner som används ofta.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

Kör Opera, Firefox och Chrome
Då alla är bra på sina punkter.
Opera är snabbast, snyggast och lättast att hålla på med. Använder den mest.
Firefox då alla hemsidor inte har stöd för Opera så blir man tvungen o hoppa över till Firefox eller Chrome.
Chrome tycker om deras stil där, men den buggar ibland med flash.

1: Opera
2: Chrome
3: Firefox

Samma här. Bra att ha lite olika om någon av dem skulle få för sig att krångla.

Annars tycker jag att alla dessa är tillräckligt bra. Jag ser inte längre nödvändigheten i att hålla på att slita med nya versioner i snabb takt till dessa läsare. Iallfall jag märker inga som helst förbättringar på de nya versionerna längre. Websidorna kommer upp så snabbt uppkopplingen och datorns hastighet tillåter.
Tar en sida 1001 istället för 1002 millisekunder att få upp så tycker jag att just den förbättringen är helt poänglös för användarna.
Sedan kanske det är trevligt med lite omväxling vad gäller design i läsarna, men det känns inte speciellt nödvändigt för min del.

Så mitt råd skulle vara, släpp det pedantiska polerandet av en redan så nära perfekt produkt man kan komma och ägna energin och tiden åt något nytt istället.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Känns som att väldigt få har testat nya IE9, men ändå ratar den pga tidigare strul med IE. IE9 är helt fantastisk!
Bör tilläggas att det går att söka direkt i adressfältet på IE9 som många berömmer Chrome för

Visa signatur

Chassi: Cosmos 1000 | PSU: ZM1000-HP | MB: Asus P6T Deluxe | RAM: OCZ3P1333LV12GK | CPU: Intel i7 970 | Grafik: 2st XFX HD-5870 XXX Crossfire | SSD: 2st Corsair Force 60GB Raid 0 | Skärm: Samsung T220

Permalänk
Medlem

Noscript behöver ställas in lite grann för att bli bekvämt.
Men!!
Grymt skönt att slippa massa skräp!

Hmm.. jag brukar ändra detta i Options:
Temporär tillåtelse av top-nivå-platser "andranivå-domäner" noscript.net så funkar det mesta bra
Ta bort "Uppdatera när skripttillstånd ändras" Så blir det lättare att tillåta flera sajter man litar på utan att sidan uppdateras hela tiden
Ta bort "Tillåt skript globalt" För det behöver inte användas
Ta bort "Tillåt allt på denna sida" För det behöver inte heller användas

Med lite mindre i listan så går det fortare att pricka rätt.

Jag använder ganska ofta "Tillåt hela denna sida tillfälligt" när jag litar på sajten.
Men det är bra att ta för vana att markera som betrodd/ej betrodd, de script som man räknar med komma dyka upp ofta.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Okej, men är det virus man skyddar sig mot? För det har jag inte haft på flera år även fast jag kör avast! free och ändå inte är direkt försiktig på internet. Så vad finns det annars för fördel?

Tyckte det var mycket krångligt iom att man behöver acceptera saker på varje sida?

NoScript är inget antivirusprogram, men skyddar datorn mot virus och trojaner som elaka sidor kan försöka installera på datorn genom fula scripttricks bara genom att man besöker dem. Det skyddar dessom mot kapning av kryperade kakor, vilket annars kan leda till att man får konton på nätet kapade.

Jag håller med om att det blir lite krångel med att godkänna saker på varje sida, men efter några dagar brukar man ha godkänd/spärrat det man använder oftast så då blir det inte så mycket jobb.

Det ursprungliga skälet till att jag installerade NoScript var att jag var innerligt trött på alla dessa flash-snutttar som drar igång utan att man bett om det. Det blinkar och det fladdrar och spelar musik och andra ljudeffekter. Dessutom flyger det upp reklam och lägger sig ovanpå sidan. Jag har (o)vanan att ibland öppna upp 30-40 flikar på en gång, och om det ligger ett par flashscript på varje sida blir det ruskigt segt.