Helgsnack: "Vilken webbläsare och varför?"

Permalänk
Medlem

På Mac-tiden var det Netscape som gällde. Fanns väl inget annat som ens kom i närheten då?

På Win 95-98 var det Netscape i början, efterhand mer och mer Internet Explorer.
Sen runt Win 2000 gick jag över till Mozilla-sviten. Sen höggs den sviten upp och då blev det Firefox.

Provade Chrome när första versionen kom. Hatade den och gick tillbaka till FF. Sen för något år sen var jag missnöjd med FF och provade Chrome igen och blev såld.

Tror inte jag har använt IE på allvar på kanske 10 år. Kanske testar 9:an lite men allergin är svårbotad.

Permalänk
Medlem

Jag själv körde firefox under en flera års period men tröttnade tillslut på hur fruktansvärt seg webbläsaren blev efter att ha varit igång ett tag och tycktes läcka mer minne än någon annan applikation.

En dag så fick jag ett ryck och började köra Chrome och sedan dess har jag aldrig blickat bakåt.

Kört Chrome sedan 6:an eller något sånt.
Otroligt snabb, stabil och framförallt så känns den väldigt fräsch.

En annan stor fördel jag ser med Chrome är också, att den verkligen maximerar ytan istället för andra webbläsare, som har 10 menyer och skit i vägen.
Att man sedan inte behöver starta om för att uppdatera eller installera plugins och dyl. är ju också ett stort plus.

Jag skulle nog kunna fortsätta att prata i evigheter om hur bra jag upplever att Chrome är

Permalänk
Medlem

Jag körde Chrome i 3 månader kanske men sen gick jag tillbaka till Firefox.
Varför jag gillar firefox mer är den gränsnitt och addons, speciellt "downthemall".

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Kör Firefox just nu. "Gick över" till Chrome för någon vecka sedan dock. Men efter två dagar fick jag nog. Klarade inte av det. Firefox var helt enkelt oövervinnligt. IE tänker jag inte ens ge en chans. På den fronten har Microsoft nämligen inga chanser kvar. Opera har jag aldrig testat. Inget jag planerar att göra heller (förresten så ska ni veta att deras iPhone app är den sämsta som finns). Safari skulle jag bara köra på en Mac... Tror inte alls att den funkar lika bra på PC i och med att Apple äger Mac och troligen inte kodar en lika bra webbläsare till PC.

Tack för mig! ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

ffs, hur får man bort bevakningen?

profil > bevakningar ...

hur mycket ansträngde du dig egentligen?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Innan jag hoppar ut genom fönstret pga chrome.. hjälp!

Har försökt få det förbaskade RSS att fungera tillgivande men det verkligen vill inte. Jag vill kunna gå in på en sida som sweclockers, trycka på "RSS" knappen och sen kopiera adressen i adressfältet till ett bokmärke sen så ska det bokmärken säga till mig när det finns nya nyhter så att säga. Som det gör i safari. Men chrome bitchar med mig riktigt ordentligt och jag börjar undra varför folk ens använder den..

Permalänk
Medlem

Är en flitig användare av Firefox / Minefield (men även Cromium mfl).

Den här debatten har kommit lite olyckligt i tiden för Firefox eftersom Firefox 4 släpps först om tre dagar, och om diskussionen förts om ett par veckor istället skulle nog resonemangen låta annorlunda.

Nu är det oklart om folk med Firefox menar gamla halvsega och omoderna version 3.6 eller om de kör version 4 RC2. Jag gjorde en benchmark som jag postade i en annan tråd i natt och som visar att skillnaden i hastighet är avsevärd: http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/995403-mozilla-firefox-4-0-release-candidate-ute-nu/index6.html#post10884200

Dessutom, av kommentarerna om hur överlägsen flikhantering andra webbläsare har, drar jag slutsatsen att de flesta inte satt sig in i hur flikgrupper fungerar i Firefox 4.

Sen finns det saker i Firefox som jag inte gillar, exempelvis hanteringen av nedladdningar. Det går ju att installera exempelvis insticksprogrammet DownThemAll, och även om det fungera mycket bra känns det inte 100% integrerat med Firefox. De inbyggda funktionerna finns ju fortfarande kvar och skräpar ner dialogerna.

En liten detalj jag ogillar är hur sökningen fungerar på en sida. Om jag trycke Ctrl-F och söker på en sida och sedan växlar till en annan flik ligger söklisten kvar och skymmer och jag måste manuellt stänga ner den. Men det kanske finns någon about:config-inställning någonstans som jag inte orkat leta reda på.

Permalänk
Skrivet av solger:

Gillar Opera då man inte behöver en massa plugins utan det mesta fungerar som man vill vid start. Enda jag inte riktigt gillar är tabbhanteringen men jag börjar vänja mig vid den nu samt avsaknandet av bra adblocks.

Inställningar -> Avancerat -> Flikar

Ändra "Vid stängning av flik" till "Öppna nästa flik".
Bocka för "Öppna ny flik bredvid aktiv".

Problem löst!

Skrivet av Linkan90:

Äppelläsaren är inte min grej och har inte prövat Opera.

Är Opera bra? Får en känsla av chrome när jag kollar deras sida, men om någon prövat det kan ni väl försöka få mej attt byta igen

Man kan väl säga att Chrome är starkt "inspirerad" (*host* plagierad *host*) av Opera. Både funktion- och utseendemässigt.
Opera har fler inställningsmöjligheter och mycket inbyggt (tex torrentklient), och därmed litet behov av addons (kallas tillägg i Opera).

Vissa säger att Chrome är snabbare, medan vissa säger att Opera är snabbare. Skillnaden är marginell och nästan alla är överens om att de två är de snabbaste webbläsarna.

Jag valde Opera innan många av deras funktioner kom till andra webbläsare och tycker att de förtjänar mer cred än vad de får eftersom de driver utvecklingen framåt mer än de andra. Ser ingen anledning att byta till något annat eftersom jag klarar mig utan adblocker (sidor som SweC lever på reklam, det kallas gott uppförande att inte blockera deras intäkter).

Övertygad?

EDIT:

Skrivet av gnurk:

Dessutom, av kommentarerna om hur överlägsen flikhantering andra webbläsare har, drar jag slutsatsen att de flesta inte satt sig in i hur flikgrupper fungerar i Firefox 4.

Fx ska ha cred för att de kom på flikgrupper, men själv gillar jag Operas dito mer.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Inställningar -> Avancerat -> Flikar

Ändra "Vid stängning av flik" till "Öppna nästa flik".
Bocka för "Öppna ny flik bredvid aktiv".

Problem löst!

jo jag vet att man kan ändra hur det ska hanteras där, men den inställningen som jag är van vid finns inte.
med din inställning så öppnar den nästa flik om man stänger en popup t.ex

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

Om du menar about:config så har de nog gjort så för att personer som inte har något där o göra inte ska ställa till något av misstag.

Det är väl bra att de inte får kopiera namn och/eller loggan hur som helst

Säker ang adressfältet??

Om google sponsrar mozilla bryr jag mig inte om. Om de väljer att inte sponsra microsoft är väl inte så konstigt. Dessutom så nyttjar ju microsoft tydligen google utan att ge någon form av credit.
http://www.sweclockers.com/nyhet/13436-google-microsoft-bing-...

Det är möjligt att det är ändrat sedan jag använde Fx sist. Då var det i alla fall så att man fick förslag från Google direkt i adressfältet.
Jag ser det inte som att Google sponsrar Mozilla, utan att Mozilla säljer sina användares sökningar till Google.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Murer:

Jag vet inte hur det ligger till med firefox, men hur mycket snabbare kan rendering av en hemsida bli? I Chrome så kommer sidorna jag besöker upp direkt. Bilder och sånt tar ju såklart längre tid, men det beror inte på att de tar längre tid att rendera utan att de tar längre tid att rendera.

Eller gör du det för att få 20ms snabbare uppstart, ändra inställningarna skitfort eller göra något annat supertidkritiskt?

Vad menar du här med:

Citat:

det beror inte på att de tar längre tid att rendera utan att de tar längre tid att rendera.

Vet inte hur jag ska förklara. Allt känns bara rappare, piggare, mer 'snappy'. Min dator är ganska långsam, och min enda uppkoppling är en 3G-lina så alla små skillnader märks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Och det orkar man hålla på med. Berätta gärna i steg hur man gör? En vanlig datoranvändare har inte kunskaperna att kompilera om från grunden. Herregud!

Det jobbiga är inte att kompliera med PGO i sig (förutom att själva komplieringen går långsamt), utan det som kan ta en stund är att sätta upp utvecklingsmiljön med C-kompilator och revisionshanteringssystem mm.

Någon regnig dag när alla läxor är gjorda och man har tröttnat på att städa börjar man läsa här:
Build Instructions

Sedan när man lyckats bygga Firefox utan att bry sig om PGO är det bara att läsa Building with Profile-Guided Optimization, slänga in en extra rad i konfigurationsfilen och kompilera med make -f client.mk profiledbuild istället för bara make -f client.mk.

För övrigt byggs de Firefox-paket man laddar ner från Mozilla till största delen med PGO, men de är ju inte superoptimerade för just din processor. PGO kan ge en prestandavinst på ett antal 10-tal procent. I Firefox 3.6 och tidigare fungerade PGO inte med Linux, och det gjorde att det faktiskt gick märkbart snabbare att köra Firefox i en Windowsemulator under Linux än att köra Firefox direkt i Linux - något som har förbryllat många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

ffs, hur får man bort bevakningen?

inställningar -> fliken bevakningar -> sätt en bock -> välj avsluta bevakning längst ned o tryck på ok.

Skrivet av Xellofan:

Det är möjligt att det är ändrat sedan jag använde Fx sist. Då var det i alla fall så att man fick förslag från Google direkt i adressfältet.
Jag ser det inte som att Google sponsrar Mozilla, utan att Mozilla säljer sina användares sökningar till Google.

Du behöver ju inte använda google som sökmotor, det går väl lika bra o ändra som i andra webbläsare.

Permalänk
Medlem

Har använt Chrome sen officiell release, det är snabbast och enklast. Webbläsaren ska bara vara en webbläsare, den ska visa hemsidor som de ska se ut snabbt, inget annat. Fast bokmärken och sådant kanske man kan unna sig ändå

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

Du behöver ju inte använda google som sökmotor, det går väl lika bra o ändra som i andra webbläsare.

Jajamensan, Keyword.URL heter inställningen i Firefox.

Permalänk
Avstängd

Började använda FF när jag fick min första dator för nästan 10 år sen. Sen dess har jag använt FF, fram tills Chrome kom och tog mig med storm tack vare det snabba och effektiva gränssnittet - På senare tid har jag valt att gå tillbaks till FF pga säkerhet och ny beta som är i princip lika snabb som chrome är, fast med bättre kortkommando, bokmärksfunktioner m.m. Varför jag inte gillar Chrome speciellt mycket efter att ha använt det är väl mest att alla lösenord man sparar ligger i en textfil i en mapp nånstans... Värdelöst.

Permalänk
Medlem

Jag kör Firefox nu men kan tänka mig att byta till Chrome om de fixar stöd för färgprofiler. Som fotograf är det väldigt viktigt för mig att alla bilder visas med rätt färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apple:

Av de som inte vet hur det skall förkortas, ja.

Rekommenderad förkortning av Firefox är Fx eller fx.

För att citera Mozilla FAQ

Dagens Nyheter DR Sveriges Radio SO Förenta Nationerna FA Oljekompaniet OT Firefox FX

Tja, varför inte...

Men om man snabbgooglar så verkar det som att ca 4 gånger så många på nätet föredrar att förkorta Firefox FF framför Fx. Lite illavarslande att en webbläsarorganisation, som borde ha extremt bra känsla för vad som är intuitivt, behöver skriva folk på näsan hur det ska vara.

Permalänk
Medlem

Har FF som primär webbläsare och har väl haft det sedan urminnes tider tillbaka. Dock har jag börjat köra Chrome lite parallellt, men kan ganska ofta känna att den är lite väl avskalad ibland, det finns många små detaljer där FF känns mer genomtänkt. När det gäller prestanda så tycker jag det är lite hugget som stucket, FF4 känns i vardagligt användande precis lika snabb som Chrome. Dock börjar 3.6 kännas gammal. Min åsikt om Opera är att senast jag provade den så märkte jag av att den renderade sidor på ett märkligt sätt och vissa sidor såg lite märkliga ut. Men det kan mycket väl ha förändrats sedan dess, känner dock inte något behov av att kika på den.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

FFS "använt firefox sen urminnes tider" lägg av. firefox är ju hur färskt somhelst
tacka vet jag Netscape.....

Tänker utan att ens prova såga alla webbläsare förutom E9.

Min gamla polare Bill förtjänar all cred.

Alla som har några kvalificerade invändningar ignoreras då ni förmodligen
använder invalidtelefoner såsom Iphone & dyl. och kabn då kanske kan
ladda hem en "app" som gör livet roligare för er.

Har ni glömt bort vad hela PC grejjen handlade om från början ?

BTW. Har någon som har PC någonsin övervägt tanken på att skaffa sig en
äppeltelefon ?, skulle inte tro det. skippa isåfall hela PC konceptet.

Sug i er. haha....

Glömde en grej. Hoppas ingen hängt på massdrogen "google" som vill in och snoka i minsta detalj
av våra liv. (undrar om dom hackat mina webbcams).

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

(kallas tillägg i Opera).

Du menar på svenska?

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk

Kör Firefox 3.6, funkar hur bra som helst!

Testade chrome 10 ett par dagar men även jag upplevde den seg och lite buggig!

Gillar Opera som fasen förutom en sak - att de tryckt in så mycket i webbläsaren som inbyggd mail, torrentklient osv.

Skulle nog köra på Opera om de släppte en version som t.ex. Opera LITE som enbart är en webbläsare!

Är så klart sugen på att testa Firefox 4 skarp!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk

Safari (testar dock IE9 för tillfället, men kommer gå tillbaka), varför? är aldrig inne på tungt reklambelastade sidor, förutom Swec om man nu
får lov att säga att de har MYCKET reklam vilket jag egentligen inte tycker.
hastigheten? märker ingen skilnad, skulle jag märka någon skillnad skulle jag inte bry mig ändå för det skulle vara en sådan petittes (stavning?) enligt
mig.
gillar det för att det tilltalar mig.

Permalänk

vilken: firefox
varför: varför inte?

Permalänk

Har såklart alla de större installerade, just nu är det mest IE9 och Firefox 4 RC som drillas. Väldigt imponerad av den uppryckning IE-teamet gjort, från katastrofalt dåliga IE8 till riktigt fina IE9 är steget gigantiskt. Är dock en firefox-användare i själen så mycket ska väl till innan jag släpper räven.

Permalänk
Medlem

Google Chrome! Gjorde inte SweC ett test förut där alla medlemmar fick rösta på vilken dom tyckte var bäst?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Firefox 4

Jag kör med firefox 4.

Firefox var den första läsaren som på allvar utmanade IE. Och sedan dess har det bara fortsatt. Gillar att det finns många addons och den senaste versionen gör ju inte ont direkt. Gillar också att man kan stänga av "tabs on top" då jag aldrig gillat funktionen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

chromium 12 för surfande mozilla 3.6 för internetbank.

Permalänk
Medlem

Kör med chrome+adblock och det funkar finfint. Chrome har dock värdelösa inställningsmöjligheter, som är svåra att förstå sig på och saknar en hel del. Bara det att stänga av plugins (för att spara pdfer, då den inbyggda inte har någon knapp för det) kräver att man går in på about:plugins i stället för att finnas tillgängligt via menyerna. Men det är bäst, då den passar mina vanor bäst, kan hantera tabbar bra, söker bra (tex ctrl+t, y, tab och sökord så har man videosökt på nolltid) och mycket andra små finurliga egenskaper. Inte heller har man en massa menyrader som är i vägen hela tiden. Den är också bra, då den backupar bokmärkena hela tiden och de är åtkomliga från alla mina datorer. Även fast chrome är lite begränsad ibland (rss, tillägg, etc) så är den så smidig och tidsbesparande att det är värt det.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

Kör Chrome

Tidigare så körde jag Firefox. Kärlek vid första ögonkastet blev det när chrome kom. Sen dess har jag försökt andvända både FF, Safari, Opera och nu senast IE9. Men det slutar alltid med att jag efter nån dag går tillbaka till chrome för att jag trivs så mycket bättre där.

Att folk använder FF endast för adblocker och andvänder det som argument till att dom inte vill köra andra webbläsare förstår jag mig inte på. Adblocker eller liknande plugins finns nog till alla listade webbläsare i artickeln.

Visa signatur