Permalänk
Medlem

GTX 560 Ti Problem ?

Tjenare, har funderat ett tag på att bygga en dator och har kommit fram till att ett GTX 560 Ti verkar vara optimalt för mig. Känns som bra prestanda för pengarna och vissa modeller verkar kunna bli ungefär lika bra som GTX 570 vid överklockning. Man har dock hört lite här och där att det skulle vara ett inbyggt fel i Nvidia GTX 460/560 korten. Sökte lite i forumet men hittade inte så mycket. Är det någon annan som vet någonting angående det här ?

Modellerna i fråga som jag har kikat närmare på är MSI GTX 560 Twinfrozer samt Asus GTXTi DirectCU II,
lutar dock åt det senare.

Permalänk
Antielefant

Det enda kortet som är känt för att ha bekymmer är Gigabyte's OC-kort, då dessa verkar vara högre klockade än korten klarar. Har inte hört något liknande om varken MSI eller Asus, och kan verifiera att problemet inte existerar alls på stock-korten.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av zourz:

Tjenare, har funderat ett tag på att bygga en dator och har kommit fram till att ett GTX 560 Ti verkar vara optimalt för mig. Känns som bra prestanda för pengarna och vissa modeller verkar kunna bli ungefär lika bra som GTX 570 vid överklockning. Man har dock hört lite här och där att det skulle vara ett inbyggt fel i Nvidia GTX 460/560 korten. Sökte lite i forumet men hittade inte så mycket. Är det någon annan som vet någonting angående det här ?

Modellerna i fråga som jag har kikat närmare på är MSI GTX 560 Twinfrozer samt Asus GTXTi DirectCU II,
lutar dock åt det senare.

Vad jag hört är det bara SOC korten från gigabyte som haft problem.

Skrivet av Zcenicx:

Det enda kortet som är känt för att ha bekymmer är Gigabyte's OC-kort, då dessa verkar vara högre klockade än korten klarar. Har inte hört något liknande om varken MSI eller Asus, och kan verifiera att problemet inte existerar alls på stock-korten.

Jag har ett Gigabyte GTX 560 TI OC och jag har inte något problem med det, maxar l4d2 (inget att skryta med, men det är det jag kör) med x16 AA utan minsta lagg. och den låter inte mer för det, den har inte gåt töver 55 grader någonsin, inte ens efter flera timmars körande i ovanstående. Det verkar inte vara någon som har haft problem med det som du säger; (källa:Inet)
http://www.inet.se/artikel/5409095/gigabyte-geforce-gtx-560-t...

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krutovs:

Vad jag hört är det bara SOC korten från gigabyte som haft problem.

Jag har ett Gigabyte GTX 560 TI OC och jag har inte något problem med det, maxar l4d2 (inget att skryta med, men det är det jag kör) med x16 AA utan minsta lagg. och den låter inte mer för det, den har inte gåt töver 55 grader någonsin, inte ens efter flera timmars körande i ovanstående. Det verkar inte vara någon som har haft problem med det som du säger; (källa:Inet)
http://www.inet.se/artikel/5409095/gigabyte-geforce-gtx-560-t...

Nu har jag inte orkat söka något om Gigaplast kortet men att använda inet.se som källa funkar inte för 5öre då det finns 11st som har skrivit om det och det säger egentligen inte ett skit om kortet, utan ska man hitta något så lär man nog ge sig ut och göra lite djupare dykning än www.inet.se, då man knappast hittar trovärdiga statistiker där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Nu har jag inte orkat söka något om Gigaplast kortet men att använda inet.se som källa funkar inte för 5öre då det finns 11st som har skrivit om det och det säger egentligen inte ett skit om kortet, utan ska man hitta något så lär man nog ge sig ut och göra lite djupare dykning än www.inet.se, då man knappast hittar trovärdiga statistiker där!

Jag antar att dina rykten är bättre källa än inets kunder som är 100% nöjda.. och hur i h-vete kan det inte vara trovärdig statistik från inets kundrecensioner om det är kunder själva som skrivit och röstat? hur resonerar du nu? har du någon källa som säger att Gigabyte's GTX 560 TI OC är dåligt så varsågod att ta fram det.

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk

Det är in OC korten utan SOC som har haft problem. Punkt slut.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Skrivet av InluZion:

Nu har jag inte orkat söka något om Gigaplast kortet men att använda inet.se som källa funkar inte för 5öre då det finns 11st som har skrivit om det och det säger egentligen inte ett skit om kortet, utan ska man hitta något så lär man nog ge sig ut och göra lite djupare dykning än www.inet.se, då man knappast hittar trovärdiga statistiker där!

Vilket i största sannolikhet är skälet till att han nu vänder sig till Sweclockers.com för att få vidare introduktion samt rådgivning angående 560 TI GTX.

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Det är in OC korten utan SOC som har haft problem. Punkt slut.

Precis. det inte är bara SOC-korten som ska ha haft problem, och om jag inte minns fel så ska dom släppa en ny version med 950mhz istället för 1000, då problemet försvann vid en sådan nedklockning

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Det finss redan en version med 950mhz klock på inet för 50-100kr mindre än 1ghzkortet. http://www.inet.se/sok http://www.inet.se/artikel/5409157/gigabyte-geforce-gtx-560-t...
Mitt 560 fungerar felfritt, blir aldrig varmt och presterar bättre än vad jag hade väntat mig. Jag rekomenderar verkligen det kortet!

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Mitt msi gtx560 Twin Frozr II har rullat på i 1000mhz core sedan release , inte krashat en enda gång.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krutovs:

Jag antar att dina rykten är bättre källa än inets kunder som är 100% nöjda.. och hur i h-vete kan det inte vara trovärdig statistik från inets kundrecensioner om det är kunder själva som skrivit och röstat? hur resonerar du nu? har du någon källa som säger att Gigabyte's GTX 560 TI OC är dåligt så varsågod att ta fram det.

OM du kunde läsa lite kanske du hade sett att jag inte läst på något om Gigaplast´s kort, och att jag inte skulle se inet som pålitligt då det kan sitta vilken skit unge som helst där som egentligen inte kan ett skit och spelar på 1024*768 och ja då lär ju alla kort funka bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

OM du kunde läsa lite kanske du hade sett att jag inte läst på något om Gigaplast´s kort, och att jag inte skulle se inet som pålitligt då det kan sitta vilken skit unge som helst där som egentligen inte kan ett skit och spelar på 1024*768 och ja då lär ju alla kort funka bra!

om man resonerar som dig så kan man inte lita på vad som skrivs någonstans "kan ju vara ljug som skrivs" tänk om du sitter å ljuger nu det du skriver ! så du menar att folk på komplett sitter å får GRAVA problem med sina kort från inet tex fattar eld kortet och smälter tillock med så då skriver dom ändå "funkar utmärkt" det är nog tvärt om , att folk skriver skit om kort som inte i själva verket dom haft problem med...

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk

OC korten har haft problem också, inte bara SOC korten.

Kolla t.ex. http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=193106 för källa. Folk där har visserligen problem med alla möjliga märken men jag tycker att Gigabytes OC och SOC är något överrepresenterat. Man kan hitta kommentarer om detta lite varstans på nätet men det verkar som om att vissa av korten inte klarar av GBs överklockning. Detta gäller inte alla exemplar dock så det kan nog bero på om man har tur (och får ett bra ex) eller inte. Kan ju alltid skicka tillbaka det annars även om man måste vänta lite :).

/Tjalle

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

OM du kunde läsa lite kanske du hade sett att jag inte läst på något om Gigaplast´s kort, och att jag inte skulle se inet som pålitligt då det kan sitta vilken skit unge som helst där som egentligen inte kan ett skit och spelar på 1024*768 och ja då lär ju alla kort funka bra!

Varför tar du diskutionen och påstår att gigabytes kort HAR problem om du inte läst nåt om det? eller kan visa någon direkt källa på det? "Det enda kortet som är känt för att ha bekymmer är Gigabyte's OC-kort..."

Skrivet av brajonk:

om man resonerar som dig så kan man inte lita på vad som skrivs någonstans "kan ju vara ljug som skrivs" tänk om du sitter å ljuger nu det du skriver ! så du menar att folk på komplett sitter å får GRAVA problem med sina kort från inet tex fattar eld kortet och smälter tillock med så då skriver dom ändå "funkar utmärkt" det är nog tvärt om , att folk skriver skit om kort som inte i själva verket dom haft problem med...

Instämmer. Folk brukar alltid ha wikipedia som källa trots att alla vet att vem som helst kan gå in där och skriva (Ja det kan kontrolleras av andra jämt och ständigt, men faktumet kvarstår att alla kan skriva) kundrecensioner är nog det enda relevanta för det är då man ser hur varan i fråga presterar i varje specifikt fall vilket man får sammanställa resultat på.
Och självklart stämmer det ju inte alltid överens med sin egna erfarenhet med produkten för det kan alltid förekomma fel, även om meningen är att dom ska vara identiska.

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjalle.2000:

OC korten har haft problem också, inte bara SOC korten.

Kolla t.ex. http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=193106 för källa. Folk där har visserligen problem med alla möjliga märken men jag tycker att Gigabytes OC och SOC är något överrepresenterat. Man kan hitta kommentarer om detta lite varstans på nätet men det verkar som om att vissa av korten inte klarar av GBs överklockning. Detta gäller inte alla exemplar dock så det kan nog bero på om man har tur (och får ett bra ex) eller inte. Kan ju alltid skicka tillbaka det annars även om man måste vänta lite :).

/Tjalle

Det var bla den tråden som gjorde mig lite fundersam över valet av grafikkort. Här även sett någon tråd här på sweclockers ang gigabytes oc kort och att de tydligen inte skulle klara stock-klock. Verkar ju som de flesta kommer till bukt med just gigabytekorten genom att sänka klockfrekvensen men det är ju synd att skaffa nått som man vet att man troligen kommer få problem med. Det här är mitt första egna bygge så man vill hellst ha så lite som möjligt som kan krångla.
Även om vi har en bra ångerrätt här i Sverige när det kommer till internetköp så känns det som sagt lite drygt om man måste betala frakt fram och tillbaka för flera kort. Kan tänka mig att detta även kan gå under reklamation men då är ju kraven lite hårdare, har för mig att de måste testa och få samma fel mm.
Kanske dock inte är ett problem om man väljer en välrenomerad firma såsom inet alt komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zourz:

Tjenare, har funderat ett tag på att bygga en dator och har kommit fram till att ett GTX 560 Ti verkar vara optimalt för mig. Känns som bra prestanda för pengarna och vissa modeller verkar kunna bli ungefär lika bra som GTX 570 vid överklockning. Man har dock hört lite här och där att det skulle vara ett inbyggt fel i Nvidia GTX 460/560 korten. Sökte lite i forumet men hittade inte så mycket. Är det någon annan som vet någonting angående det här ?

Modellerna i fråga som jag har kikat närmare på är MSI GTX 560 Twinfrozer samt Asus GTXTi DirectCU II,
lutar dock åt det senare.

Du har inte funderat på 6950?
6950 med moddat bios och klockat är ju tveklöst bättre än något annat Nvidia kan kasta på´n i den prisklassen

Edit*
Syftar då såklart på 2 Gb versionerna Sapphire hade nog ett med annan kylare (ref korten låter lite mer än man vill)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Antielefant

Konstigt att alla rekommenderar 6950 för att låsas upp och får det att låta självklart att det klarar det - trots att rätt många stöter på patrull när de gör det. Krävs både bra nätagg och bra moderkort för att orka leverera mer ström än kortet egentligen är byggt för att ta in.

Fungerar oftast - men långt ifrån alltid, ungefär som det *oftast* fungerar att klocka ett 560 till över 900 MHz... men inte alltid.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Mitt 560 OC har aldrig krånglat. Jag har testat det mesta (metro 2033, crysis, heaven, just cause 2, crysis 2, starcraft 2, orange box) och jag har aldrig haft någon crash eller någon fpsdrop. Och jag har sett många som har klockat sitt kort till 1ghx och fortfarande inte har problem.

Men har ni problem med klocken så höj bara volten lite. Med rimlig volt så klarar ju 560 lätt 1ghz. Gigabyte kanske bara ville ha ner strömförbrukningen lite och snålade på volten.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Enda problemen jag haft med mitt GB 560Ti är att jag fick artefakter i furmark när jag klockade det över 950Mhz (funkade dock finfint i tessmark på den klocken). Går hur stabilt som helst i 920 nu och har inte kollat var övre gränsen går exakt än, än mindre börjat leka med volten om jag nu ens törs det.
Mitt exemplar kan jag ju rekommendera men som med all elektronik så finns det ju måndags-ex.

Permalänk
Skrivet av LoTex94:

Du har inte funderat på 6950?
6950 med moddat bios och klockat är ju tveklöst bättre än något annat Nvidia kan kasta på´n i den prisklassen

Edit*
Syftar då såklart på 2 Gb versionerna Sapphire hade nog ett med annan kylare (ref korten låter lite mer än man vill)

Undrar om jag kan smyga in en fråga där då det hade varit intressant för mig och förmodligen för den blivande köparen och förmodligen många fler.

ATI 5 serie grafikkort har ett problem då 2 skärmar är inkopplade, en/2 skärmar flimrar då grafikkortet växlar minnesfrekvens. ex går från idle till low power 3D eller high power 3D. (jag känner till detta eftersom jag skickade in mitt moderkort för felsökning pågrund av detta och blev fly förbannad när jag väl fick reda på att det var grafikkortets fel (5850)) Detta har tydligen förekommit på några grafikkort i ATIs 4 serie också.

Är det någon som kan svara på om ATIs 6 serie har samma problem?

En lösning på detta är att flasha en BIOS som är konstant klockad till "max hasstighet" på minnet. Varför jag inte gillar denna lösning är för att grafikkortet drar mycket mer ström. (detta kan man diskutera någon annan stans för den som tycker att jag tänker fel)
En annan lösning är att bara använda en skärm. Denna lösning anser jag inte är rimlig då jag har 2 skärmar och är i behov av att använda båda samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Du har inte funderat på 6950?
6950 med moddat bios och klockat är ju tveklöst bättre än något annat Nvidia kan kasta på´n i den prisklassen

Edit*
Syftar då såklart på 2 Gb versionerna Sapphire hade nog ett med annan kylare (ref korten låter lite mer än man vill)

Tjenare Lotex, jo jag har självklart funderat på 6950 2 Gb, var också sugen som fasiken på greattechs 6970 2 gb erbjudande på 2390 kr men hittade inte tillräckligt med info om just VTX så jag avstod.
Anledningen till att jag har vart mer intresserad av Asus och msi GTX 560 har varit för att de känns som man får mer prestanda till ett billigare pris (nåja, iallafall till det som jag vill använda det till"). Om man kollar på Asus GTX 560 så kostar det ju runt 2000 kr och det presterar bättre i Bad company 2 än ex 6950 2 gb som ligger på ungefär 2300-2400 kr. Asuset är ju nästan lika bra som 6970:it som i sin tur kostar runt 3000 kr. Visst har har man ju läst att man skall kunna låsa upp 6950it (2gb) med 6970 bios alt 6950 moddad bios men det verkar som att det inte är 100% säkert. Har även hört att 6950 kretsen inte tål lika mkt ström som 6970in och att man därmed kan få problem. Skall dock sägas att jag giller referensdisignen eftersom det är bra med utblås där bak på kortet om man får för sig att köra crossfire. Men som sagt, vissa GTX 560 kort skall väll gå att klockas så att de når GTX 570 prestanda och det kortet spöar ju både 6950 2 gb och 6970 2 gb i de spelen jag vill köra.

Permalänk
Skrivet av LoTex94:

Du har inte funderat på 6950?
6950 med moddat bios och klockat är ju tveklöst bättre än något annat Nvidia kan kasta på´n i den prisklassen

Edit*
Syftar då såklart på 2 Gb versionerna Sapphire hade nog ett med annan kylare (ref korten låter lite mer än man vill)

HD6950 2gb kostar ju en ~300kr mer. Dessutom så har jag läst om en del fall där 6950 inte orkat köras som ett 6970, troligen pga att 6950 korten är ett 6970 som inte ansågs hålla måttet i fabrik och låstes då till ett 6950 där det borde klara sig bra. Samtidigt så verkar 560 gå att klocka upp till en nivå där det närmar sig 480/570 vilket i sin tur ligger tämligen nära ett legitimt 6970. Så det verkar inte spela så stor roll utan mer om man lyckas få tag på ett bra exemplar som orkar klockas/låsas upp bra. Dessutom så är jag lite trött på strul med AMDs drivrutiner och tänkte testa om Nvidia sköter sig bättre.

Detta är hur jag tänkte iaf när jag beställde mitt 560 idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zourz:

Tjenare Lotex, jo jag har självklart funderat på 6950 2 Gb, var också sugen som fasiken på greattechs 6970 2 gb erbjudande på 2390 kr men hittade inte tillräckligt med info om just VTX så jag avstod.
Anledningen till att jag har vart mer intresserad av Asus och msi GTX 560 har varit för att de känns som man får mer prestanda till ett billigare pris (nåja, iallafall till det som jag vill använda det till"). Om man kollar på Asus GTX 560 så kostar det ju runt 2000 kr och det presterar bättre i Bad company 2 än ex 6950 2 gb som ligger på ungefär 2300-2400 kr. Asuset är ju nästan lika bra som 6970:it som i sin tur kostar runt 3000 kr. Visst har har man ju läst att man skall kunna låsa upp 6950it (2gb) med 6970 bios alt 6950 moddad bios men det verkar som att det inte är 100% säkert. Har även hört att 6950 kretsen inte tål lika mkt ström som 6970in och att man därmed kan få problem. Skall dock sägas att jag giller referensdisignen eftersom det är bra med utblås där bak på kortet om man får för sig att köra crossfire. Men som sagt, vissa GTX 560 kort skall väll gå att klockas så att de når GTX 570 prestanda och det kortet spöar ju både 6950 2 gb och 6970 2 gb i de spelen jag vill köra.

Låt mig säga såhär då, det är lika säkert att låsa upp 6950 som det är att klocka dvs nästan idiotsäkert, SÅ LÄNGE du inte lägger in ett 6970 bios, dvs 6970 timings till minnen och allt, det är det som förstör korten Kör du bara med ett moddat 6950 bios så är det ingen fara alls

Jag förstår dig, hade jag kollat på 560 lite närmare före jag köpte mitt så helt klart att det hade varit en bra kandidat, men jag valde 6950 av just de anledningarna att det 1) Gick att låsa upp till 6970 2) klockar väldigt bra om jag får säga det själv 3) jag fick mitt Gigabyte för ett sjuhelvetes pris (2199
Men 560 kanske är ett bättre val för just dig om man såklart får det att klocka bra

Edit*
Förresten, om du klockar 560 så den ligger på 570 nivå...så tar det förmodligen stopp där, men då kan ju 6950/70 ha ytterligare ~25% OC potential kvar Tänk på att det egentligen inte går att jämföre ett klockat kort mot ett av annan modell med stock klock. Jovisst 560 blir bättre än 6950 stock om du klockar mycket, men tänk då mot ett likvärdigt klockat 6950, det blir ju fortfarande bättre än 560 då?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjalle.2000:

HD6950 2gb kostar ju en ~300kr mer. Dessutom så har jag läst om en del fall där 6950 inte orkat köras som ett 6970, troligen pga att 6950 korten är ett 6970 som inte ansågs hålla måttet i fabrik och låstes då till ett 6950 där det borde klara sig bra. .

Anledningen till att 6950 är just 6950 är inte för att det är sekunda på fabriken, anledningen till att dem förstörs om du låser upp dem på fel sätt har att göra med timingsen och minnena. Du har "billigare" minnen i 6950 som gör att kortet förstörs om du lägger in ett 6970 bios (lägre timings och större spänning på 6970).

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanderWilliams:

Undrar om jag kan smyga in en fråga där då det hade varit intressant för mig och förmodligen för den blivande köparen och förmodligen många fler.

ATI 5 serie grafikkort har ett problem då 2 skärmar är inkopplade, en/2 skärmar flimrar då grafikkortet växlar minnesfrekvens. ex går från idle till low power 3D eller high power 3D. (jag känner till detta eftersom jag skickade in mitt moderkort för felsökning pågrund av detta och blev fly förbannad när jag väl fick reda på att det var grafikkortets fel (5850)) Detta har tydligen förekommit på några grafikkort i ATIs 4 serie också.

Är det någon som kan svara på om ATIs 6 serie har samma problem?

En lösning på detta är att flasha en BIOS som är konstant klockad till "max hasstighet" på minnet. Varför jag inte gillar denna lösning är för att grafikkortet drar mycket mer ström. (detta kan man diskutera någon annan stans för den som tycker att jag tänker fel)
En annan lösning är att bara använda en skärm. Denna lösning anser jag inte är rimlig då jag har 2 skärmar och är i behov av att använda båda samtidigt.

Jag har kört med eyefinity och endast 2 skärmar som körs som 2 olika fönster på både mina gamla 5770 crossfire och på mitt 6950 och jag har inte upplevt något problem som helst med någotdera av korten.
Sen har du den fördelen att du kan köra Eyefinity och soon to come AMD HD3D på endast ett kort.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Låt mig säga såhär då, det är lika säkert att låsa upp 6950 som det är att klocka dvs nästan idiotsäkert, SÅ LÄNGE du inte lägger in ett 6970 bios, dvs 6970 timings till minnen och allt, det är det som förstör korten Kör du bara med ett moddat 6950 bios så är det ingen fara alls

Jag förstår dig, hade jag kollat på 560 lite närmare före jag köpte mitt så helt klart att det hade varit en bra kandidat, men jag valde 6950 av just de anledningarna att det 1) Gick att låsa upp till 6970 2) klockar väldigt bra om jag får säga det själv 3) jag fick mitt Gigabyte för ett sjuhelvetes pris (2199
Men 560 kanske är ett bättre val för just dig om man såklart får det att klocka bra

Edit*
Förresten, om du klockar 560 så den ligger på 570 nivå...så tar det förmodligen stopp där, men då kan ju 6950/70 ha ytterligare ~25% OC potential kvar Tänk på att det egentligen inte går att jämföre ett klockat kort mot ett av annan modell med stock klock. Jovisst 560 blir bättre än 6950 stock om du klockar mycket, men tänk då mot ett likvärdigt klockat 6950, det blir ju fortfarande bättre än 560 då?

I Sweclockers test av GTX 560 presterar Asusen med stock klock bättre än ett 6950 2Gb i fler speltester än vice versa. Kortet ligger ju mellan 6950 2 gb och 6970 2 gb med stock-klock. Visst det är ju lite overklockat från fabrik men de flesta verkar ju kunna klämma ut mer än så ändå. För att få ett 6950 2 Gb att prestera generellt sätt bättre än ett Asus GTX 560 stock så måste man ju låsa upp det och efter det så är ju kortet ändå bara marginelt bättre än asuset och detta till ett dyrare pris samt med mer krångel. Ville helst bygga ett så problemfritt och prisvärt system som möjligt. Med tanke på att det är ungefär ett hopp från 2000 kr till 2400-2500 för ett 6950 2 gb så känns det nästan som det är lika bra gå all in och köpa ett GTX 570 för en femhundring mer isåfall. Då har du ju bättre prestanda än 6970 2 gb stock och överklockninsmöjlighet. Men jag valde just GTX 560 för att det känns som man får mest prestanda för pengarna på den nivån jag har valt att lägga datorsystemet.

Edit: Meningsbyggnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjalle.2000:

HD6950 2gb kostar ju en ~300kr mer. Dessutom så har jag läst om en del fall där 6950 inte orkat köras som ett 6970, troligen pga att 6950 korten är ett 6970 som inte ansågs hålla måttet i fabrik och låstes då till ett 6950 där det borde klara sig bra. Samtidigt så verkar 560 gå att klocka upp till en nivå där det närmar sig 480/570 vilket i sin tur ligger tämligen nära ett legitimt 6970. Så det verkar inte spela så stor roll utan mer om man lyckas få tag på ett bra exemplar som orkar klockas/låsas upp bra. Dessutom så är jag lite trött på strul med AMDs drivrutiner och tänkte testa om Nvidia sköter sig bättre.

Detta är hur jag tänkte iaf när jag beställde mitt 560 idag.

Grattis till nyförvärvet! Vilket av dem blev det då, Gigabyte ? Du kan väll rapportera här sen vad du tycker om kortet ? Berätta om det är stabilt i stock-klock osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det enda kortet som är känt för att ha bekymmer är Gigabyte's OC-kort, då dessa verkar vara högre klockade än korten klarar. Har inte hört något liknande om varken MSI eller Asus, och kan verifiera att problemet inte existerar alls på stock-korten.

Tillägg till detta är att Gigabyte har en ny revision på dessa kort där hastigheten är sänkt till 950Mhz.
De verkar som de har lärt sig något.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av zourz:

Grattis till nyförvärvet! Vilket av dem blev det då, Gigabyte ? Du kan väll rapportera här sen vad du tycker om kortet ? Berätta om det är stabilt i stock-klock osv.

Tack, jo det blev ett GB 560 OC 1gb tillslut. Man kan ju alltid byta om det skulle bli problem men det verkar som att de flesta av dem ändå funkar bra. Kan ta ett par dagar att få det dock eftersom det med största sannolikhet skall bli ett utbyteskort från inet för mitt 5670 (+mellanskillnad ofc ).

Under tiden så fick nedanstående citat mig att ta en extra koll på 560/6950/6970:

Skrivet av LoTex94:

Edit*
Förresten, om du klockar 560 så den ligger på 570 nivå...så tar det förmodligen stopp där, men då kan ju 6950/70 ha ytterligare ~25% OC potential kvar Tänk på att det egentligen inte går att jämföre ett klockat kort mot ett av annan modell med stock klock. Jovisst 560 blir bättre än 6950 stock om du klockar mycket, men tänk då mot ett likvärdigt klockat 6950, det blir ju fortfarande bättre än 560 då?

Jag tog och räknade om SweC överklockningsresultat i 560 och 6950/6970 testen* till %(6970 som referens), och slog ut resultaten på ett medelvärde för respektive kort. Om jag nu inte har räknat helt fel så borde det bli såhär:

6970(945/1445) - 105,75%
560(1000/2000/2450) - 100,15%
6970(stock) - 100%
560(975/1950/2242) - 97,5%
6950(885/1385) - 96,9%
560(900/1800/2100) - 89,4%
6950(stock) - 89%
560(stock) - 82,8%

Nu har man inte rört volten på 6950/6970 men jag hittade detta http://www.overclock.net/ati/946615-truth-behind-unlocking-am... där han kommer fram till att ett upplåst 6950 bara tjänar ca 3% medans ett överklockat 6950 (upplåst eller ej) presterar som ett stock 6970. Det verkar alltså svårt att få ett 6950 att prestera över ett 6970 med mer än någon %.

Min slutsats: Att ett stock 6950 presterar bättre än ett stock 560 men att t.ex. GB 560 OC 1gb presterar bättre än ett stock 6950. Om man sedan maxar båda så presterar 560(1000/2000/2450) och 6950(920/1375 upplåst eller ej) i princip likvärdigt med ett stock 6970. Kanske att 6950 ger en fps mer eller så men då kostar det också 300-400 kr mer :). Dock så tror jag 6950 presterar bättre om man kör på högre upplösning än 1920x1080.

Jag kör därför på GB 560 OC 1gb som sägs vara ganska tyst och sval medan en del verkar klaga på ljudnivån hos GB HD6950 2gb.

* http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...
http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjalle.2000:

Tack, jo det blev ett GB 560 OC 1gb tillslut. Man kan ju alltid byta om det skulle bli problem men det verkar som att de flesta av dem ändå funkar bra. Kan ta ett par dagar att få det dock eftersom det med största sannolikhet skall bli ett utbyteskort från inet för mitt 5670 (+mellanskillnad ofc ).

Under tiden så fick nedanstående citat mig att ta en extra koll på 560/6950/6970:

Jag tog och räknade om SweC överklockningsresultat i 560 och 6950/6970 testen* till %(6970 som referens), och slog ut resultaten på ett medelvärde för respektive kort. Om jag nu inte har räknat helt fel så borde det bli såhär:

6970(945/1445) - 105,75%
560(1000/2000/2450) - 100,15%
6970(stock) - 100%
560(975/1950/2242) - 97,5%
6950(885/1385) - 96,9%
560(900/1800/2100) - 89,4%
6950(stock) - 89%
560(stock) - 82,8%

Nu har man inte rört volten på 6950/6970 men jag hittade detta http://www.overclock.net/ati/946615-truth-behind-unlocking-am... där han kommer fram till att ett upplåst 6950 bara tjänar ca 3% medans ett överklockat 6950 (upplåst eller ej) presterar som ett stock 6970. Det verkar alltså svårt att få ett 6950 att prestera över ett 6970 med mer än någon %.

Min slutsats: Att ett stock 6950 presterar bättre än ett stock 560 men att t.ex. GB 560 OC 1gb presterar bättre än ett stock 6950. Om man sedan maxar båda så presterar 560(1000/2000/2450) och 6950(920/1375 upplåst eller ej) i princip likvärdigt med ett stock 6970. Kanske att 6950 ger en fps mer eller så men då kostar det också 300-400 kr mer :). Dock så tror jag 6950 presterar bättre om man kör på högre upplösning än 1920x1080.

Jag kör därför på GB 560 OC 1gb som sägs vara ganska tyst och sval medan en del verkar klaga på ljudnivån hos GB HD6950 2gb.

* http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...
http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...

Tycker du borde tipsa redaktionen med det redovisandet!
Tack så mycket, har inte tänkt på mycket på det annat än teorier och lite små försök.
Dock så var 6950 självklart för mig då jag planerade att köra på 3 st skärmar, och ska man göra det med nvidia kort så måste mna köpa två vilket inte direkt passade mig

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen