Asus Geforce GTX 590 i bilder

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lollol7:

http://www.ss427.com/dvi-d-dual-link-digital-video-interface-...

Ifall man kollar på bilden ser man att DVI-I har fler pinnar än både DVI-A (analog) och DVI-D (digital). De pinnar som finns extra på DVI-I jämfört med DVI-D funkar dels som analoga pinnar om man har analog skärm, eller som ljudpinnar när man kör DVI-->HDMI konverterare. Detta gör att DVI porten kan skicka ut ljud ifall man har ett ljudkort i grafikkortet eller sladd från ljudkortet till grafikkortet.
Så ljud från DVI går ifall kortet har stöd för det, och som någon sagt tidigare finns det flera standarder så för att det garanterat ska funka ska man ha en konverterare som följde med kortet.

Man behöver inga extra pinnar för att skicka ljud över HDMI eller DVI, ljudet bakas in i samma signal som bilden.

On topic: Vad litet kortet såg ut att vara. Hur får dom plats med allt? Det hade inte så mycket plats över för utblås med alla DVI-kontakter där, kanske blir problem att få ut all värme ur lådan.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Mitt grafikkort med DVI kan skicka ljud till min TV, fast det kanske funkar när man har DVI->HDMI adaptern som följde med eller nåt.

Med adapter är det inte längre DVI, det är HDMI som leds över en kontakt som är till förväxlingen lik en DVI-anslutning.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Är det bara jag som tycker kylaren som presenterats på GTX 590 är riktigt ful?
Nästan lite billigt utseende.

Håller med. Den ser VÄLDIGT plastig ut. Nästan som 460´s refenenskylare Tycker 6990 ser mer..."påkostad" ut.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LoTex94:

Håller med. Den ser VÄLDIGT plastig ut. Nästan som 460´s refenenskylare Tycker 6990 ser mer..."påkostad" ut.

Dock tråkig fyrkantig box, som alla andra ref. 6xxx grafikkort. Ser tråkiga ut och har knappt ngn design alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Dock tråkig fyrkantig box, som alla andra ref. 6xxx grafikkort. Ser tråkiga ut och har knappt ngn design alls.

Men dem känns gedigna. Du menar att 590 är bättre? En enkel kåpa, du får ½ backplate istället för hela kortet och en plastig fläkt. Nej tack

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chainzaw:

Dock tråkig fyrkantig box, som alla andra ref. 6xxx grafikkort. Ser tråkiga ut och har knappt ngn design alls.

Dom är iallafall stilrena. Detta ser för plastigt ut.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Har dom lyckats att göra så "litet" kort med snabb prestanda så skiter jag i hur det ser ut.
Bevisar väl att korten inte behöva bli längre och längre hela tiden.

AMD kortet är ju på tok för långt.

Ska bli kul att se hur det presterar sen.Men lyckas dom få ut samma prestanda eller bättre än AMD kortet och den storleken så hatten av för Nvidia

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Vad ska du med hdmi till öht?
Samma signal som dvi fast utan möjlighet att skicka ljud, och kan ju inte skicka ljud från ett 590 ändå.
Dyrare standard bara, skulle bli lite dyrare grafikkort, dyrare kablar, sen passar det inte till alla skärmar(finns fler skärmer med dvi än med hdmi menar jag)

Man kan väl ändå skicka ljud med 590 om man kan med 460

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

Ska bli kul att se hur det presterar sen.Men lyckas dom få ut samma prestanda eller bättre än AMD kortet och den storleken så hatten av för Nvidia

Verkligen hatten av i så fall men Nvidia måste nog trolla på riktigt om GTX 590 ska vinna mot 6990. Som det finska testet Nordic Hardware länkade till visade så rår inte två GTX 580 i SLI klockade i GTX 590 frekvenser på ett 6990. Dessutom vi vet att Dubbel-GPU-kort alltid är lite långsammare än två separata kort med identisk GPU i SLI/CF. Så summa sumarum så verkar det inte särskilt troligt att GTX 590 presterar likvärdigt eller bättre 6990. Men vi får väl se imorgon.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Verkligen hatten av i så fall men Nvidia måste nog trolla på riktigt om GTX 590 ska vinna mot 6990. Som det finska testet Nordic Hardware länkade till visade så rår inte två GTX 580 i SLI klockade i GTX 590 frekvenser på ett 6990. Dessutom vi vet att Dubbel-GPU-kort alltid är lite långsammare än två separata kort med identisk GPU i SLI/CF. Så summa sumarum så verkar det inte särskilt troligt att GTX 590 presterar likvärdigt eller bättre 6990. Men vi får väl se imorgon.

Enda gången jag hade använt det syntetiska testet som referens är om dom hade tagit 6990 specs och gjort ett syntetiskt test på det också.

Då hade man haft en referens som fyllt en funktion.

Permalänk

Sweeeeeeeeeeeeeeeet

Visa signatur

Oskar :)
Fractal Design Define R3 Black Pearl | Intel Core i5 2500 3.3 GHz | Asus P8P67 LE REV B3 | Asus Radeon HD6870 1GB Referens | Corsair 2x2048MB 1600MHz |1TB Samsung Spinpoint F3 |XFX Core Edition 550W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sony MDR-XB700 | Steelseries 6G v2 | Qpad 5K | http://bfbc2.statsverse.com/stats/pc/%5BSWE%5D%20fait/

Permalänk
Avstängd

Enligt klocken kommer kortet att prestera 57% bättre än GTX 580 och 43% sämre än GTX 580 SLI haha kommer ju fan att vara sämre än HD 6870 CF xD

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Bara jag som tycker att kortet var extremt fult?

Ser verkligen fram emot rester med 6990 o GTX 590.

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur folk bryr sig om hur det ser ut, de är ju ändå inne i burken som du inte kan se iaf (Om man inte har en ful jäkla fönster vid sidan)

Jag är imponerad över hur liten Nvidia kortet är, få bara hoppas på att den är bättre så slipper man köpa en ny låda. (Dock kommer nvidia nog inte klå ATI, ATI fan här )

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Tycker kortet ser bra ut. Ska vara blanksvart rakt igenom. Inte massa löjliga actionfigurer eller sånt trams.

Kommer bli en lång arbetsdag imorgon, och tråkigt nog inget kort före/under helgen.

Permalänk

mmmhh?? du får nog kolla upp det.

Skrivet av skooglund:

Konstigt! Jag trodde det var ljud jag fick ut hemma! Men det kanske är något annat

mmmhh?? du får nog kolla upp det.

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Avstängd

Beräknad prestanda:

Enligt mina beräkningar kommer kortet att ha en poäng på 4.07 på Sweclockers prestanda index om SLI har 100%skalning men blir 3,663 med 90% skalning :/ kommer att presterara sämre än 6950 CF :/ 85% skalning ger 3.46 poäng beräknade enligt denhär listan --->http://www.sweclockers.com/recension/13610-amd-radeon-hd-6990

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Beräknad prestanda:

Enligt mina beräkningar kommer kortet att ha en poäng på 4.07 på Sweclockers prestanda index om SLI har 100%skalning men blir 3,663 med 90% skalning :/ kommer att presterara sämre än 6950 CF :/ 85% skalning ger 3.46 poäng beräknade enligt denhär listan --->http://www.sweclockers.com/recension/13610-amd-radeon-hd-6990

Enligt samma länk ger ett GTX580 70% mer prestanda i SLI (skalningen blir då 85%). Så om det var så du räknade verkar allt stämma

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Bara jag som tycker det är komiskt att det står "Faster. Cooler. Quieter" på HD6990 ?

haha, kul där! 8D
Made my day!

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Medlem

DVI (standarden) har inte stöd för att skicka ljud.
Sen att det går att utnyttja DVI-kontakten till detta ändamål är en helt annan sak.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Enda gången jag hade använt det syntetiska testet som referens är om dom hade tagit 6990 specs och gjort ett syntetiskt test på det också.

Då hade man haft en referens som fyllt en funktion.

Förstår inte riktigt vad du menar. Skulle man ha tagit två 6970 och kört dom i 6990 frekvenser och jämfört med de två GTX 580-korten i 590-frekvenser eller vad?

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Inaktiv

Om det är nåt kort som ser mindre bra ut så är det väl HD 6990, en rektangulär låda..

Permalänk
Citat:

Since 2008, PC manufacturers have gradually upgraded the PC's controller to support HDMI-output in addition to DVI. Due to electrical and pin compatibility between the DVI and HDMI, only a simple passive adapter (or DVI-D to HDMI cable) is necessary in order for the PC to output HDMI to a compatible HDMI-display (such as a television), and take advantage of HDMI features (such as audio output.)
- http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

Ska visst gå

Permalänk
Medlem

E bara & vänta på vattenblock då!

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ase:

E bara & vänta på vattenblock då!

Går ju med all sannolikhet att köra två stycken enkelblock på kortet annars. Följer med VRM och minnes-kylare ändå.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Ful,ser billig ut,bara halv backplate.

Permalänk
Medlem

Borde prestera sämre än 6990 iom test med 580's med samma klock, som har länkats tidigare.

Men jag är inte den som är den. Tror nvidia kan ha något extra kort i rockärmarna. Det märker vi imorgon :]

Permalänk
Medlem

Så länge man inte behöver hörselkåpor som på HD6990

Permalänk
Medlem

Nä, det går verkligen inte köpa ett grarfikkort som är fult, jag sitter alltid och kollar in i min låda medans jag packar upp filer. Detta är min vardagliga syssla och detta blir inte lika trivsamt om jag inte har ett grafikkort som är snyggt och blinkar i regnbågens färger.

Hoppas dom bättrar sig på denna punkt, ljudnivå och prestanda tycker jag dom ska sluta fokusera på.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

skitfult imo!
prestandan är nog en annan femma

Visa signatur

burken: I7 870@2.93Ghz| corsairA50| corsair 8gb@ 1333Mhz| powercolor,xfx 5870 crossifire+ 2x Arctic Cooling Accelero Twin Turbo Pro | corsiar f3 60gb, 3x500gb hdd| asusp7p55d| fractal design R3|corsair HX750w 80+
Kringutrustning: benq22" full hd lcd benq24"LED 2ms, | philips full hd 32"