Geforce GTX560TI, skärmen visar inget, fläktarna varvar på max.

Permalänk
Medlem

Geforce GTX560TI, skärmen visar inget, fläktarna varvar på max.

tjenare!

Köpte idag mitt Geforce GTX560TI som jag väntat på en vecka ungefär. Nu när jag har kopplat in den så fungerade det inte för den varvade fläktarna på max och skärmen startar inte. Var lite orolig att mitt moderkort P5P41D inte stödjer PCI-e 2.0 kort men de ska tydligen fungera och vara bakåtkompatibla. Det fungerade inte så petade in det gamla kortet och uppdaterade BIOS som enligt datorbutiken jag köpte ifrån skulle kunna lösa problemet vilket det inte gjorde.

Tror det är kompatibelt men det verkar som att det är något annat som är galet. Kortets 2 lampor lyser, ett grönt och ett rött som sitter på kortet.
Börjar fundera på om detta kan ha med mitt nätagg (500w) att göra? har någon annan något förslag på var felet kan ligga?

tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av doddel:

tjenare!

Köpte idag mitt Geforce GTX560TI som jag väntat på en vecka ungefär. Nu när jag har kopplat in den så fungerade det inte för den varvade fläktarna på max och skärmen startar inte. Var lite orolig att mitt moderkort P5P41D inte stödjer PCI-e 2.0 kort men de ska tydligen fungera och vara bakåtkompatibla. Det fungerade inte så petade in det gamla kortet och uppdaterade BIOS som enligt datorbutiken jag köpte ifrån skulle kunna lösa problemet vilket det inte gjorde.

Tror det är kompatibelt men det verkar som att det är något annat som är galet. Kortets 2 lampor lyser, ett grönt och ett rött som sitter på kortet.
Börjar fundera på om detta kan ha med mitt nätagg (500w) att göra? har någon annan något förslag på var felet kan ligga?

tacksam för svar!

Man måste tänka lite först...... båda 6pins kontakterna ska vara i

Permalänk
Antielefant

Låter mest som om grafikkortet inte får ström.

Vad har du för nätagg (exakt tillverkar- och modellbeteckning, står på sidan av det)? Har det dubbla PCI-E kontakter eller kör du adaptrar?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Låter mest som om grafikkortet inte får ström.

Vad har du för nätagg (exakt tillverkar- och modellbeteckning, står på sidan av det)? Har det dubbla PCI-E kontakter eller kör du adaptrar?

Jag klantade mig och stoppade inte in båda pci-e kontakterna, nu fungerar allt som det ska. Känns dock som jag måste fixa en ny psu då jag bara har en 500w.

Permalänk
Antielefant

Mja, 500W räcker mer än väl till ett 560Ti, så det är inget krav.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Mja, 500W räcker mer än väl till ett 560Ti, så det är inget krav.

perfekt!

Det står på boxen att rekommenderad ska vara 550W, men hur vet man vad som räcker till allt? hur räknar man?

Permalänk
Antielefant

Beror lite på vad det är för nätagg och vad mer man har i datorn. Ett kvalitetsagg á 400W räcker gott till ett 560Ti, men ett skräpagg i lägsta budgetklass kan behöva vara ända uppemot 550-600W för att orka med samma grafikkort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Vet att detta inte är helt rätt tråd, men jag frågar ändå

Jag har en intel Core i3-2100 processor som har Max TDP 65W. Tänkte nu sätta i ett Gainward GeForce GTX 550 Ti 1GB som kräver 400W. Mitt nätaggregat ligger på 450W. Har precis fått datorn ihop byggd och vet inte fabrikatet på det.

Min fråga är: Kommer detta fungera ihop?

Har hört att de som gör grafikkorten alltid krämar i lite extra när det gäller kraven, men jag vill ändå vara på säkra sidan och hoppas att någon här kan ge bra svar

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Nutsack90:

Vet att detta inte är helt rätt tråd, men jag frågar ändå

Jag har en intel Core i3-2100 processor som har Max TDP 65W. Tänkte nu sätta i ett Gainward GeForce GTX 550 Ti 1GB som kräver 400W. Mitt nätaggregat ligger på 450W. Har precis fått datorn ihop byggd och vet inte fabrikatet på det.

Min fråga är: Kommer detta fungera ihop?

Har hört att de som gör grafikkorten alltid krämar i lite extra när det gäller kraven, men jag vill ändå vara på säkra sidan och hoppas att någon här kan ge bra svar

Tror du missförstått vad grafikkorten "kräver". Ett grafikkort har en TDP precis som vilken processor som helst, vilket är det teoretiska maximum grafikkortet ska kunna dra under normala förutsättningar (och i standardklock förstås).

Ett 550 Ti har en TDP på 110 watt, och även om man räknar med att man har annat typ hårddiskar och fläktar som drar en del ström lämnar det gott om utrymme i ett bra 400W-agg.

Är det ett billigt noname skitagg kan det däremot dels vara så att dessa 400W har mycket lägre kapacitet på 12V-linan (ofta så lågt som 200-250W!) och dels att dessa 200-250 watt är uppdelade på två eller tre separata rails så det aldrig kan mata mer än 100-120W per komponent.

Kan låta som att det inte ska vara något problem ändå, men tar man då ett grafikkort á 110W och lägger det på samma rail som en hårddisk (~15W) och en fläkt (~5W) kan man alltså lätt överbelasta en 10A-rail.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Tack för det svaret Zcenicx! Blir lite förvirrad bara haha men jag tror inte det ska vara några problem Har verkligen kollat upp allt jag kan om alla komponenter och det ska nog fungera.

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Tror du missförstått vad grafikkorten "kräver". Ett grafikkort har en TDP precis som vilken processor som helst, vilket är det teoretiska maximum grafikkortet ska kunna dra under normala förutsättningar (och i standardklock förstås).

Ett 550 Ti har en TDP på 110 watt, och även om man räknar med att man har annat typ hårddiskar och fläktar som drar en del ström lämnar det gott om utrymme i ett bra 400W-agg.

Är det ett billigt noname skitagg kan det däremot dels vara så att dessa 400W har mycket lägre kapacitet på 12V-linan (ofta så lågt som 200-250W!) och dels att dessa 200-250 watt är uppdelade på två eller tre separata rails så det aldrig kan mata mer än 100-120W per komponent.

Kan låta som att det inte ska vara något problem ändå, men tar man då ett grafikkort á 110W och lägger det på samma rail som en hårddisk (~15W) och en fläkt (~5W) kan man alltså lätt överbelasta en 10A-rail.

TDP är den maximala värmeutvecklingen och energiförbrukningen under extrema förhållanden...
TDP på min processor är 95W den drar med den klock och volt som jag har nu, 77.85 W

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"