Permalänk
Medlem

Finns det några nackdelar med XL jämför med R3an? Annars känns det ju som att den ska vara minst lika tyst, kyla minst lika bra + att de är rätt lika i designen. Skilnaderna är ju tyngden å storleken men det är ju mest positivt. Priset skiljer ju inte nämnvärt.

Visa signatur

>> Asus P8P67 Pro • Intel i5 2500K • Noctua NH-D14 • Gigabyte GTX 570 • Corsair 8gb XMS3 1600Mhz • Corsair 120 Force Series + Samsung F3 1TB + Western Digital 2TB • Fractal Design XL • Corsair AX850 • Zalman ZM-MFC1-Plus • LG W2600HP • Qpad 5K + Steelseries 4HD • Qpad QH-85
>> Asus UX303LN

Permalänk
Medlem

700 D är det kanmanj på nu 1100 så flir nog ett snåt:)

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Skrivet av Frequey:

Finns det några nackdelar med XL jämför med R3an? Annars känns det ju som att den ska vara minst lika tyst, kyla minst lika bra + att de är rätt lika i designen. Skilnaderna är ju tyngden å storleken men det är ju mest positivt. Priset skiljer ju inte nämnvärt.

Jag har både R3 samt Xl.. Gillar båda skarpt. men vill man "dela" av komponenterna lite o har plats o skruva i är XL o föredra. R3 vart riktigt "kompakt" när alla komponenterna var monterade.

mina grafikkort gillade Xl chassit mer, svalare i dessa även fast XL saknar fläkt i botten. Bort med den övre HDD chassit så har du en fläkt som blåser fint på grafikkorten.

Annars är dom väldigt likvärdiga. men lägger plus i kanten för XL modellen.

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kings:

Hallo.... nu får ni XL-ägare allt ge en "review" av dessa lådor. Vilka för- och nackdelar har ni upptäckt?
Ja, jädrans vad svårt det är att skaffa ny låda. Var inne på Storm Sniper/Fractal R3 för att sedan glida över på XL'en. Har dock läst en del reviews där den får kritik för kylningen pga utformning/fläktar. Har även börjat kolla på Silverstone FT02R-W, ev. en FT02R-RWI. Så hur nöjda är ni med era XL nu .......

Tja, nu behöver jag inte fundera mer på det......har min nya FD XL låda hemma nu. Kan bara säga - varför har jag ej köpt denna typen av chassi förut??!!! Underbart! Stort! Mycket för pengarna.....ångrar det inte en millisekund, funderade på en R3 men det hade jag ångrat nu! Inga skavanker på min låda som en del rapporterat om angående FD's lådor. - Köp!

Visa signatur

Intel i5 2500K,MSI P67A-C45 REV B3, Noctua NH-U9B SE2, Kingston DDR3 32GB 1600Mhz HyperX, Corsair TX 650W, EVGA GTX 1070 8GB SC, Corsair SSD Force 3 Series 120GB, 1TB Western Digital Caviar Black 64MB,
2x500GB Western Digital Caviar SE, Zalman ZM-MFC1 Plus Fläktkontroll, Fractal Define XL, Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardstyler:

Jag har både R3 samt Xl.. Gillar båda skarpt. men vill man "dela" av komponenterna lite o har plats o skruva i är XL o föredra. R3 vart riktigt "kompakt" när alla komponenterna var monterade.

mina grafikkort gillade Xl chassit mer, svalare i dessa även fast XL saknar fläkt i botten. Bort med den övre HDD chassit så har du en fläkt som blåser fint på grafikkorten.

Annars är dom väldigt likvärdiga. men lägger plus i kanten för XL modellen.

Tackar får bli ett sånt med sandy bridge snart då

Visa signatur

>> Asus P8P67 Pro • Intel i5 2500K • Noctua NH-D14 • Gigabyte GTX 570 • Corsair 8gb XMS3 1600Mhz • Corsair 120 Force Series + Samsung F3 1TB + Western Digital 2TB • Fractal Design XL • Corsair AX850 • Zalman ZM-MFC1-Plus • LG W2600HP • Qpad 5K + Steelseries 4HD • Qpad QH-85
>> Asus UX303LN

Permalänk
Skrivet av Kings:

Tja, nu behöver jag inte fundera mer på det......har min nya FD XL låda hemma nu. Kan bara säga - varför har jag ej köpt denna typen av chassi förut??!!! Underbart! Stort! Mycket för pengarna.....ångrar det inte en millisekund, funderade på en R3 men det hade jag ångrat nu! Inga skavanker på min låda som en del rapporterat om angående FD's lådor. - Köp!

Många plus på det. Fruktansvärt lätt att arbeta i chassit.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Tja!
Har precis lagt en beställning på en Fractal Design XL från Inet
Men jag undrar, jag har ett XFX 750W nätaggregat som har fläkten uppåt, Kan jag vända på nätaggregatet så jag får fläkten nedåt mot filtret?
Tacksam för svar!

// Ercha

Visa signatur

Stationär:Antec Three Hundred | M4A785TD-V EVO | AMD x4 955 "black edition" | Powercolor Radeon 5970 | 4GB DDR3 1333mhz | 2st 1000GB HDD 7200rpm | 1000GB extern HDD | Samsung DVD-burner LableFlash | XFX 750W nätagg | Win7 Ultimate x64 |
Bärbar: Acer Gamestone 8920G "bluray edition - Full HD"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ercha:

Tja!
Har precis lagt en beställning på en Fractal Design XL från Inet
Men jag undrar, jag har ett XFX 750W nätaggregat som har fläkten uppåt, Kan jag vända på nätaggregatet så jag får fläkten nedåt mot filtret?
Tacksam för svar!

// Ercha

Hej, inga problem.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Hej, inga problem.

Tack! =D

God fortsättning på dig!

Visa signatur

Stationär:Antec Three Hundred | M4A785TD-V EVO | AMD x4 955 "black edition" | Powercolor Radeon 5970 | 4GB DDR3 1333mhz | 2st 1000GB HDD 7200rpm | 1000GB extern HDD | Samsung DVD-burner LableFlash | XFX 750W nätagg | Win7 Ultimate x64 |
Bärbar: Acer Gamestone 8920G "bluray edition - Full HD"

Permalänk
Hedersmedlem

Byggde precis en dator åt en kompis. Fronten var skadat och även gallret var trasigt. Mejlade Inet och kunde hämta ut en ny front dan efter. Monterade den och skulle öppna luckan in till fläktarna. Tryckte på luckan och en av de små pluttarna i dörren gick av. Nu går det inte att stänga den riktigt.
Tror faktisk mest på nåt materialfel. Verkar som riktigt porös och billigt skitplast. Skärpning FD!

Dock är det helt klart en trevlig låda att bygga i. Enda minus, bortsett från plasten, är att ljudkabeln till frontpanelen är lite väl kort.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Fractals front är ett jävla skämt.
Fick först hem 1 fractal Define XL där hela fronten var sönder, alla plastplugga som är av extremt dåligt kvalite var av och flänsarna på sidorna på fronten var helt sönder.

Fick hem ett nytt fractal define XL, fronten satt fast men åter igen så var typ 8-10 st flänsar av på frontens sidor.

Extremt dålig kvalite på plasten. Mycket sämre än random 500kr chassi.

Vilket är synd för i övrigt ett trevligt chassi.

Permalänk
Medlem

Varför köper man det här skräpet?

Permalänk
Skrivet av Pöjk:

Varför köper man det här skräpet?

Skräp?

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardstyler:

Ja grejer som går sönder, lossnar samt att själva chassit är av billig plast och tunn plåt. Visst finns det bra lösningar på Fractals chassin och de ser helt ok ut men de är inte mycket att hänga i granen kvalitéts eller byggmässigt.

Permalänk
Skrivet av Pöjk:

Ja grejer som går sönder, lossnar samt att själva chassit är av billig plast och tunn plåt. Visst finns det bra lösningar på Fractals chassin och de ser helt ok ut men de är inte mycket att hänga i granen kvalitéts eller byggmässigt.

Nag fronten så är det packeteringsproblem som största problemet, sedan hanteringen. chassit vilar lite galet i förpackningen och den tunga vikten gör att fronten lossnar. men som sagt så får man en ny front PRONTO från dem utan snack. 15min så är det bytt.

klart det finns mer kvalitets chassin, utan tvekan.. men kollar vad man får för pengarna så är det rätt bra saker..:D

Jag är iaf nöjd..:D min front var också paj. men fick en ny.

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem

min front va trasig med
):

Permalänk
Medlem

Hur tyst är chassit?
Nu när det verkar som flera personer äger det, så vill man gärna höra åsikter om vad ni tycker om det.

Chassit kostar ju bara 999 hos Inet så kanske blir ett exemplar.

Samt vad har ni för negativt om det?

Länk: https://www.inet.se/artikel/6901311/fractal-define-xl-svart-k...

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Antar att jag inte kommer kunna dra PSU kablarna genom hålet vid psun med ett Hx1000?

Visa signatur

Intel I7 2600k @4,5Ghz | Gtx 480 Sli | Corsair Vengeance 16gb| Sabertooth P67 | Corsair Force 120gb | 2xCorsair Force 3 120gb | Corsair HX1000w | Fractal Design Define XL | Phobya DC12-260 | EK-Supreme HF | EK-CoolStream RAD XT 360 | 2xEK Water Blocks EK-FC480 GTX |

Permalänk

Fick mitt Define XL idag och det har en spricka på undersidan på fronten och så har ena pinnen som håller fast luckan till 140mm i fronten gått av... Ni som pratat med Fractal och fått en ny front, skicka ni mail till deras Technical support/RMA - World då eller skall man ta Other?

När ni skicka skrev ni på engelska eller skrev ni på svenska? Tänkte eftersom Fractal är väl svenskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lergöken:

Fick mitt Define XL idag och det har en spricka på undersidan på fronten och så har ena pinnen som håller fast luckan till 140mm i fronten gått av... Ni som pratat med Fractal och fått en ny front, skicka ni mail till deras Technical support/RMA - World då eller skall man ta Other?

När ni skicka skrev ni på engelska eller skrev ni på svenska? Tänkte eftersom Fractal är väl svenskt?

När jag maila Fractal om en ny front så valde jag Other och skrev både på svenska och engelska. Dem svarade att dem skulle skicka en ny front till mig på engelska. Så det verkar som engelska är det som gäller.

Visa signatur

Fractal Design Define XL | Asus P8Z68-V Pro | Intel Core i5 2500K | Cooler Master Hyper 212 Plus | G.Skill Sniper 8GB | Asus GTX580 DirectCU II | Corsair AX 850W

Permalänk

HELA min frontpanel va av

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Beställde mitt chassi av inet förra onsdagen (4/5) nu idag så har den ännu inte kommit fram, ska det inte vara snabba leveranser på inet? Skulle dock inte förvånat mig ifall min frontpanel också är av!

När man följer orden så står detta på leverans: Status Ankomst utlämningsställe.

2011-05-05 13:13 Posten Företag Globen Försändelsen har kommit till Postens serviceställe
2011-05-05 13:13 Posten Företag Globen Posten har tagit emot försändelsen
2011-05-05 06:32 Stockholm Sorterad
2011-05-04 20:43 Göteborg Sorterad

Detta är långt ifrån min hembostad och mitt vanliga utlämningsställe från posten, visst är det så att den har en destination till? Vilket bör vara till mitt utlämningsställe i söderort närmare min bostad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sykox:

Beställde mitt chassi av inet förra onsdagen (4/5) nu idag så har den ännu inte kommit fram, ska det inte vara snabba leveranser på inet? Skulle dock inte förvånat mig ifall min frontpanel också är av!

När man följer orden så står detta på leverans: Status Ankomst utlämningsställe.

2011-05-05 13:13 Posten Företag Globen Försändelsen har kommit till Postens serviceställe
2011-05-05 13:13 Posten Företag Globen Posten har tagit emot försändelsen
2011-05-05 06:32 Stockholm Sorterad
2011-05-04 20:43 Göteborg Sorterad

Detta är långt ifrån min hembostad och mitt vanliga utlämningsställe från posten, visst är det så att den har en destination till? Vilket bör vara till mitt utlämningsställe i söderort närmare min bostad?

Tyvärr kan inte inet rå över posten, så klaga på dom istället.
Det enda dom gör är att lämna godset till posten, sen är det dom som sköter leveranserna.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Fan vad sugen jag är på detta chassit till min kommande bulldozeruppgradering. Ni som har detta nu och har haft det ett tag. Något ni har att anmärka på eller jubla över lite extra? Frontpanelsproblemet är noterat, bra att dom fixar ersättningsfront från FD i brist på andra lösningar.

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk

haha de faktiskt SJUUUUUUUUKT nice om du får med din frontpanel

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av safarisoya:

Diggar bootsen han har på sig ! Hmm, intressant chassi dock! Väldig sugen på ett fulltower igen, mitt lilla Lian Li PCA05 är förjävlig och greja i.

då köper jag ditt andra a05 så har jag 2!

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Skrivet av joshoa:

då köper jag ditt andra a05 så har jag 2!

Hmm, synd att jag kanske ska använda den till annat :/

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Då var ett XL beställt och skickat, hoppas jag får hämta ut det idag.
Såhär ett tag efter lanseringen, är ni fortfarande nöjda med lådan, ni som haft den några månader?
Problemet med trasig front vid leverans, var det relaterat till vintern och kylan? Någon som fått ett trasigt levererat under våren/nyligen?
Det ska hur som hellst bli skönt att kasta ut den gamla Enermax Chakra-lådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

jo den är ju skön och fram för allt stilren, men gör verkligen 180mm fläkten på toppen så mkt?

ska ge mej på några modds på den snart

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Var aldrig ett Fractal Design fan förut, men jag testade ett 550w nätagg som jag var nöjd med.

Såg på blocket ett Fractal Design R2 chassi för 400:- så ja köpte chassit, blev riktigt impad av chassit, såg riktigt stilrent ut.
Var så nöjd med R2 till mitt extra bygge att jag bestämmde mig för o köpa XL till min huvuddator som har 6st hdd.

Hade tidigare Antec 1200, o XL är bättre på dom flesta sätten, smartalösningar osv,
det ända jag inte gillar är att det är för trångt mellan baksidan av chassit och dörrsidan för o gömma kablarna ordentligt,
fick verkligen pressa fast dörrsidan

Köpte till Noctua Fläktar till alla platser både till R2 och XL, kyler fint o är mycket tyst, original fläktarna flyttar inte mycket luft, utan dom är dåliga..
Annars mycket bra