Permalänk
Medlem

Dator död, vilken komponent är trasig?

I dag dog datorn jag byggde ihop för 2 månader och som fungerat fullständigt felfritt fram till nu. Specsen ser ni i Signaturen.

Jag satt och spelade när det plötsligt var som att rycka ur strömsladden. Ingen bluescreen, inga varningar, ingenting.

Har överclockat (som synes i signaturen) men knappt höjt stockvolt och tempsen aldrig över 60 grader. Därav verkar det osannolikt att nått skulle brunnit.

Så, jag började felsöka. Testade ett annat nätagg, ingenting.

Datorn bara precis startar upp, dvs fläktarna går igång 1 millisekund, kör cirka 1-2 varv innan de slutar. Samma med nätaggsfläkten.

Så jag tog ur komponent för komponent. Ingenting.

I slutändan hade jag tagit/kopplat ur allt (dvd, HD:s, grafikkort, fläktar, chassi-usb-kopplingar, till och med småsladdarna till chassits powerknapp, LED osv.). Tog sen även ut RAM-minnena, men ingenting.

Så, uteslutningsmetoden (förutsatt att jag inte har 2 brända nätagg) är att antingen processorn eller moderkortet gått åt helvete, hur nu det kunnat gå till.

Min fråga är, förutom om någon har en teori, om det finns något sätt att UTAN en andra dator ta reda på om det är just processorn eller moderkortet?

Köpt allting på Inet men eftersom jag satte ihop det själv har jag ingen garanti på hela datorn, bara separata delar. Så att ta reda på exakt vilken komponent det är som gått åt helvete skulle hjälpa.

Hoppas jag givit tillräcklig info

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Medlem

Låter som trasigt modekort? Agget kanske tog med sig det? säker att din gamla agg är trasigt?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Hm har du kört båda hårdiskarna i 6gb/s sata utgångarna?

Permalänk
Medlem

Pompa: Det agget jag testade att byta till är helt nytt. Och nej, jag vet inte att nått av aggen är trasiga. Pinsamt nog har jag inget gem eller liknande hemma så kan inte försöka tjuvkoppla aggen.

Det agget som satt i datorn när den dog kör dock inte igång sin fläkt när man försöker sätta igång. Det klickar istället till och sen är allt fortsatt dött.

Wille: Hm, ja, jag körde nog båda HD:s i SATA 3,0 portarna och DVD:n i en 2,0 port (De som riskerar att bli deffekta efter ett tag).

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Medlem

Hoppas att du även tog bort kringutrustning som tangentbord, mus osv och inte glömde ta bort SATA/IDE kablarna.

Har du testat att nollställa bios ordentligt?
Det kan lösa jättekonstiga fel. Finns flera sätt men bästa är att göra som det står i manualen. Glöm inte dra ur strömkabeln så att det blir ordentligt gjort. Du kan även testa att ta bort batteriet en stund som ser ut som ett mynt när du ändå väntar och gör sättet som står i manualen.

Minnen kan du chansa att åtminstone 1 av de som redan sitter funkar. Testa 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. Ibland måste minnena sitta på vissa plaster för att få bild eller starta. Tex plats nr 1.

Sista saken är att ta isär och sätta ihop de 4 viktigaste delarna. Samtidigt kollar du om du ser några skador, fel, böjda pinnar osv.

Edit:
Nätagget gjorde du rätt i att låna ett annat. Nättagg kan vara trasiga trots att datorn startar så ett nätaggs test kan du bara lita på för att bekräfta att den är död.

Permalänk
Medlem

Ja, dragit ur mus, tangentbord, nätverkskabel, skärm och headset.

Ska testa resetta BIOS, men med tanke på att moderkortet inte verkar få ström undrar jag om det är BIOS-fel. Men ska absolut testa.

Ska även testa minnena.

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Medlem

moderkort trött

eftersom det är en direkt eller nästan direkt nedstängning så bör kortet själv förstå att något är fel och det stängs av. retur på det till handlaren och om du kan, testa allt med annat moderkort.

om ingen garanti/reparation blir aktuell kan jag reparera det åt dig. pm isåfall!

Permalänk
Medlem

Testat med minnena på olika platser, resettat bios (både via jumper och ta ut batteriet) men ingenting.

rmd: Ja, så direkt det kan bli. Som sagt startar absolut ingenting, inga dioder på moderkortet ingenting. Fläkten i nätagget går 2-3 varv (Dvs, den varvar inte ens upp).

Jag ville bara veta om/hur man kan utesluta processorn, för isåfall behöver jag ju inte skicka med den tillbaka utan bara moderkortet.

Köpte som sagt grejerna för 2 månader, så får ju verkligen hoppas garantin håller, men annars hör jag av mig

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar och förslag. Har nu lämnat in både moderkort och processor till Inet då det rimligtvis bara kan vara en av de. Verkar otroligt att det skulle vara processorn, men då jag inte kunnat utesluta den fick den åka med.

Får jag nått svar på exakt vad som var fel uppdaterar jag här för kännedom.

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Hedersmedlem

Är allting monterat korrekt från början? Jag måste återkomma till moderkortsdistanserna. En glömd på fel ställe kan gör att systemet fungerar ett tag, tills det en dag blir total kortslutning. Förklarar varför nätagget inte vill starta t ex.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Gällande distanserna som suttit fel har jag sett trådar i forumet där det var felet där datorn funkat från några timmar till ca 2 månader efter bygget innan det blev total kortslutning.

Permalänk
Medlem

Läste om distanerna i flera trådar och har faktiskt gjort det misstaget med min förra dator (då brann moderkortet direkt). Därför var jag extremt noggrann när jag monterade den här gången och dubbelkollade.

Men, eftersom jag som läst om det trippelkollade jag nu när jag tog ur det döda kortet för att försäkra mig. 10 skruvar, 10 skruvhål i moderkortet, 10 distanser, alla på rätt ställe. Ingen glömd distans i chassit (då distanserna inte kom förmonterade så skulle enda möjligheten vara att jag satt i någon fel, vilket jag alltså inte gjort).

Så nej, i det här fallet är i vartfall inte distanserna boven.

Kontrollerade även moderkortet så gott jag kunde. Inget bränt, inget svart, inget böjt (så vitt jag kunde se). Förstår ärligt inte vad som hänt.

Jag hoppas Inet hittar nått fel på kortet. Att bara få ett nytt och montera in exakt likadant känns ju lite risky då iaf NÅTT gått åt helvete en gång.

Det kan ju ha varit nätagget som gått och då dragit med sig moderkortet. Kommer därav använda det nya jag köpte (det jag använde för att testa) för att försäkra mig om att det inte var felet, om/när jag får nytt moderkort.

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Hedersmedlem

10 är lite udda, men du har helt rätt att din Asrock modell har det.

Eftersom ditt första nätagg dog hade det varit intressant att veta vilket märke och modell det var. En del modeller tar ofta med sig andra delar när de går sönder, pga usel konstruktion. Ytterligare en anledning att aldrig snåla på den delen av bygget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warpony:

Läste om distanerna i flera trådar och har faktiskt gjort det misstaget med min förra dator (då brann moderkortet direkt). Därför var jag extremt noggrann när jag monterade den här gången och dubbelkollade.

Men, eftersom jag som läst om det trippelkollade jag nu när jag tog ur det döda kortet för att försäkra mig. 10 skruvar, 10 skruvhål i moderkortet, 10 distanser, alla på rätt ställe. Ingen glömd distans i chassit (då distanserna inte kom förmonterade så skulle enda möjligheten vara att jag satt i någon fel, vilket jag alltså inte gjort).

Så nej, i det här fallet är i vartfall inte distanserna boven.

Kontrollerade även moderkortet så gott jag kunde. Inget bränt, inget svart, inget böjt (så vitt jag kunde se). Förstår ärligt inte vad som hänt.

Jag hoppas Inet hittar nått fel på kortet. Att bara få ett nytt och montera in exakt likadant känns ju lite risky då iaf NÅTT gått åt helvete en gång.

Det kan ju ha varit nätagget som gått och då dragit med sig moderkortet. Kommer därav använda det nya jag köpte (det jag använde för att testa) för att försäkra mig om att det inte var felet, om/när jag får nytt moderkort.

Vad var det för nätagg som satt i? För jag förmodar att AX850 som står i din sign är det nya agget.
Edit: Multiman är steget före i vanlig ordning

Permalänk
Medlem

Nej, det var agget i min sig som satt i, dvs Corsair 850AX. Jag resonerade likadant när jag byggde, ska jag ha datorn några år kan jag lika gärna lägga några hundra extra på ett bra nätagg, än att köpa budget.

Jag vill dock poängtera att jag inte vet om det är nätagget som strulat och dragit med sig moderkortet. Det är en teori. Det enda jag baserar denna teori på är följande (vilket kan vara fullständigt felaktigt, men jag har som sagt poängterat att det bara är en TEORI från en lekman ):

Jag köpte som sagt ett nytt nätagg (Corsair 850TX) för att försäkra mig om att det inte var problemet. När jag kopplar in allt och trycker på ON går som sagt fläkten på det nya nätagget igång 1 milisekund, 2-3 varv, vilket är det enda livstecken något i datorn gör, sen är allt dött.

När jag kopplar in det GAMLA nätagget (Corsair 850AX) så går dess fläkt INTE igång när jag trycker på ON. Istället klickar nätagget till 2ggr snabbt, vilket är det enda livstecknet.

Om de 2 klicken är normalt vet jag inte, faktiskt aldrig lyssnat på mitt agg tidigare. Hursom är den skillnaden mellan nätaggens agerande det enda jag byggt min teori på.

Det nya agget är alltså ett Corsair 850TX (http://www.webhallen.com/hardvara/97588-corsair_powersupply_8...)

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warpony:

Massa text som kan läsas ovan

Jag vet faktiskt inte om fläkten skall kicka igång direkt på AX850, men hursomhelst så skulle jag kört vidare på det om det fungerar. Det är ju Seasonicbyggt till skillnad från TX agget som är byggt på en äldre plattform av CWT vad jag förstått! http://whirlpool.net.au/wiki/psu_manufacturers

Edit: AX850 ska nog inte fläkten jobba förrän det belastas lite verkar det, så det är nog inget fel på agget.

Permalänk
Medlem

Är bara smått orolig över att få hem ett nytt moderkort, koppla in allt och så kortsluter agget allt igen (OM det nu som sagt alls har med agget att göra). Vet inte om det är värt risken.

Vet inte riktigt hur jag ska försäkra mig om att det gamla agget fungerar. Att tjuvkoppla och kolla så det går igång är vad jag hört ingen garanti för att det är felfritt?

Hursom ska väl ett Corsair 850TX vara ett fullgott agg? Prisskillnaden på 700:- skvallrar ju om att AX så klart är bättre (för att inte tala om modulärt), men med tanke på vilka budgetagg folk driver sina datorer med bör väl även det nya funka fint.

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Hedersmedlem

AX är ljusår bättre på precis alla sätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jo, men om alternativet är ett AX som du misstänker kan ha bränt ett moderkort, eller ett splitternytt TX så väljer jag ju det sistnämnda, men smaken är som baken

Hursom har Inet nu kollat och moderkortet är helt dött, så jag får ett nytt. Dom vet inte varför det dog. Prollen var det inget fel på så den får jag tillbaka.

Lite olustigt att inte veta vad som hänt men det är väl bara hoppas det var nått vajsing på moderkortet så det inte händer igen.

Ska ringa dom imorn och fråga om jag bör lämna in AX-nätagget så får vi se om det går att utröna.

Återigen tack för alla förslag och all hjälp!

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Medlem

Alla komponter i datorn har en säkring.
Som slår ifrån om de händer nått.
SKulle de ha gått sönder så är de med stor sannolikhet bara en komponet.
Du får köra uteslutnings metoden.

Ta bort en grej åt gången först.
Sen ta bort allt och testa en grej åt gången.
Kolla i handboken för moderkortet så finns det förklarat hur datorn piper om en hårdvara saknas eller är trasig.