Säga upp bredbandsbolaget

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jamespond:

Flyttar till ett ganska nytt ställe. där det är telia som står för fiber. trippleplay. ej möjligt med andra aktörer. annars kunde jag gladeligen ta deras lösning med adsl.

Om man flyttar ta gärna ett äldre hus med hederlig kopparlina.

Sen ska man inte vara lojal mot företag. man ska hoppa runt. alltid gama åt sej. enl gammal katt och råtta princip.

För det är jag som är boven i detta drama. Jobbig kund som inte förstår nånting. helt galen, eller nått...

Det är ju helt rätt att man inte skall vara lojal mot företag i onödan. Hoppa runt är bra. Men återigen så gäller det då att inte teckna avtal som förhindrar detta. Då binder man ris för egen rygg.

För övrigt är det en märklig lägenhet du flyttat till som inte har vanliga telefonuttag i lägenheten. Eller du kanske har uttag men Telia har förhindrat andra aktörer. Om så är fallet så är det snarare Telia du bör vara sur på. Att begränsa kopparlinan till en aktör skulle vara riktigt fulspel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamespond:

Jo men man kanske inte ska se allt svart eller vitt. Måste allt vara juridiskt? Varför gör konkurenter annorlunda? Konstigt att de ser olika på saken.

Dom bör ha ett bättre kund fokus och se kunden. Konstigt att folk i forumet anser annorlunda

Det kan väl aldrig vara fel med goodwill???

Tänker inte ge mig in i diskussionen men blir lite nyfiken. Du säger att det är inga problem att säga upp Comhem och Telia? Jag har helt andra erfarenheter av dom två företagen. Dom är stenhårda mot kunder och dom är även stenhårda mot oss återförsäljare vad det gäller bindningstider (i synnerhet Comhem).

Vid något enstaka fall har vi fått makulera abonnemang mer än 24 timmar efter täckning då det varit vi som klickat i fel tjänst eller liknande.

Håller med dig om att lite goodwill aldrig är fel men tyvärr så funkar vårt samhälle idag till stor del inte så.

Har ingen personlig erfarenhet av BBB men ville upplysa om att dom (enligt mina erfarenheter) inte är värre än någon annan.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamespond:

För det är jag som är boven i detta drama. Jobbig kund som inte förstår nånting. helt galen, eller nått...

Det är så jag upplever dig i.a.f. - som en jobbig kund som inte förstår någonting.

Gällande lojaliteten så har du rätt och fel. Är man inte nöjd ska man förstås inte vara kvar, men är man en kund med några år hos företaget har man finfina förhandlingsmöjligheter (INNAN man skriver på kontrakt, självklart). Har förhandlat upp bredbandshastigheten hos Telia, blivit kvitt inträdesavgiften när jag gick från Tele2 till Telia. Fått ner räntor vid lån hos Swedbank, m.m.

Det finns ett trevligt förhandlingsutrymme när man är en lojal kund, men det är en förhandling man gör >>> INNAN <<< man skriver under något.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamespond:

Möjligt, men kul du nämner det med leasing, hållt på lite med sånt ett tag. Beror ju på.

hade jag en annan kund som vill leasa en beggad bil. så skulle jag kunna leasa den engång till. möjligen låta andra kunden betala en liten summa. då är ju bilen fortfarande i bruk. 2 kanon nöjda kunder. och jag har plussat på mitt TB massor. Sen när han får tillbaka kortet leasar han en ny bil av mej igen. De flesta som vi leasade till hade varit kunder i 10-20år eller kanske haft i 3-5år. tappa en sån kund skulle vara katastrof. jaga nya är alltid tufft. men suga ut 10 år till eller 20 år från samma kund. Rätt grymma pengar. Kul att ha nöjda kunder oxå.

Men inte enligt de flesta som läst tråden är viktigare att hålla ett avtal.
Men alla är olika.

Det är lite skillnad, där har du en annan potentiell kund som kan utnyttja bilen.
Eller vänta, det är ju inte skillnad - lösningen har redan nämnts ett par gånger i tråden. Det finns ju faktiskt en potentiell kund som kan ta över "leasingen" av din tjänst - personen som flyttar in efter dig.

Du har skrivit på ett avtal med bindningstid. Ingen har en bindningstid på 4 år så vitt jag vet, alltså har du vid något tillfälle bundit om ditt abonemang - med största anledning för att minska månadskostnaden eller få en router på köpet, eller liknande. Det är ett pris du inte skulle ha fått om du inte hade bundit på den tiden. Självklart vill dom att du ska fullfölja ditt kontrakt, annars har dom ju gett dig en för stor rabatt. Om dom skulle bara rakt av avsluta ditt kontrakt utan att ta betalt för mellanskillnaden, då är det ju Du som har lurat BBB (ok kanske inte medvetet, men än dock).

Sen att BBB skulle vinna i goodwill genom att hitta en lösning för dig - det är ju självklart. Men det är inget dom måste. Kanske inte ens något som supportpersonalen du pratade med har tillåtelse att göra, utan du måste hitta någon person högre upp som har rättigheter att göra såna överenskommelser.
Som kund kan även Du vinna goodwill gentemot BBB. Vet inte hur du har agerat i dina samtal med BBB, men där finns enormt mycket att vinna genom att agera lugnt och sansat och vänligt. Rätt framlagt med rätt person i andra ändan så kan Din goodwill som kund öppna många dörrar.

Visa signatur

"And even tho the computer was off and unplugged, an image stayed on the screen! It was.. THE WINDOWS LOGO!"
- Bender

Permalänk
Medlem

Egentligen är det ju BBB som borde skapa en tråd om hur du försöker blåsa dem.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För övrigt är det en märklig lägenhet du flyttat till som inte har vanliga telefonuttag i lägenheten. Eller du kanske har uttag men Telia har förhindrat andra aktörer. Om så är fallet så är det snarare Telia du bör vara sur på. Att begränsa kopparlinan till en aktör skulle vara riktigt fulspel.

Det är inte alls speciellt ovanligt att nyproducerade bostäder helt saknar kopparlina in.

I hyreshus brukar det i regel innebära att det är ett någorlunda öppet stadsnät och flera operatörer att välja mellan, medan bostadsrätter och villaföreningar så gott som alltid låst sig till en leverantör för några år i taget. Brukar vara rätt ekonomiskt fördelaktigt att göra så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fourbyfour:

Det är inte alls speciellt ovanligt att nyproducerade bostäder helt saknar kopparlina in.

I hyreshus brukar det i regel innebära att det är ett någorlunda öppet stadsnät och flera operatörer att välja mellan, medan bostadsrätter och villaföreningar så gott som alltid låst sig till en leverantör för några år i taget. Brukar vara rätt ekonomiskt fördelaktigt att göra så.

Inte ovanligt men fullkomligt idiotiskt.
Det begränsar allt val av telefoni till IP-telefoni, vilket även i de bästa fall är en i grunden defekt teknik för telefoni. Sen lägger man till att det banne mig alltid är inkopplat helt åt pipsvängen så det är ett mindre mirakel att ens det fungerar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryden:

Spyr lite mer galla här, för denna tråd är just nu den roligaste på hela Sweclockers.

Är det bredbandsbolagets fel att du måste flytta med kort varsel, och vad betyder _måste_? Radon i huset, vägglöss, våldsamma grannar eller rabiessmittade hundar?
Du har hört om företag ComHem och Tele2 som gör på något sätt och sen är du förbannad på att Bredbandsbolaget gör på annat sätt? Stämmer detta? Tog mig tiden ca 5min att kolla upp dessa tre företags avtal:

Com Hem:
Kan jag ta med Com Hems tjänster
om jag flyttar?
Om du flyttar till en ny bostad som är
ansluten till Com Hem kan du flytta över
Com Hems tjänster och därtill hörande
utrustning till den nya bostaden under
förutsättning att tjänsten är tillgänglig i
den fastighet där tjänsten skall användas.
Adressändring skall meddelas Com Hem
senast 1 månad i förväg. Com Hem har
rätt att ta ut en flyttavgift. Om du flyttar till
en bostad som inte är ansluten till Com
Hem kan du säga upp ett avtal med viss
bindningstid – mot uppvisande av bestyrkt
kopia av flyttanmälan samt betalning av
avgift enligt Com Hems vid var tid gällande
prislista.

Tele2:
Vad händer om jag flyttar?

Om du flyttar till en adress där Tele2 kan leverera Bredband via telejacket kan du ta med dig din bredbandstjänst.

Några andra saker att tänka på vid flytt: Det telefonnummer som ska användas i din nya bostad och som du vill ha bredband via telejacket kopplat till måste vara aktiverat innan en överflyttning av bredbandsabonnemanget kan göras. Detta gäller oavsett om du ska behålla ditt gamla nummer eller får ett nytt i samband med flytten. För att vi ska kunna kontrollera om din nya bostad har tillgång till Bredband via telejacket är det bra om du känner till det aktuella telefonnumret dit när du kontaktar kundservice.

Det tar ca 4 veckor att göra överflyttningen och Tele2 kan behöva ta ut en flyttavgift. Observera att du under tiden överflyttningen sker, inte kommer att ha tillgång till Internet via ditt Tele2 Bredband via telejacket.

Bredbandsbolaget:
7. Överlåtelse och flyttning
7.1 Under förutsättning att Bredbandsbolaget har teknisk och praktisk möjlighet att tillgodose sådan begäran har Abonnent som flyttar från sin bostad till annan bostad som är ansluten eller kan anslutas till Bredbandsbolagets nät rätt att flytta med sitt abonnemang på Tjänst alternativt byta till annan Tjänst som Bredbandsbolaget kan leverera till den nya bostaden. Vid sådan flytt av abonnemang alternativt byte av Tjänst äger Bredbandsbolaget rätt att debitera Abonnenten en administrationsavgift enligt Bredbandsbolagets då gällande prislista samt, i förekommande fall, ny installations-, anslutnings- och startavgift. Priset för Tjänst kan även komma att ändras i anledning av flytten. Abonnenten skall snarast möjligt, dock senast trettio (30) dagar före sådan flytt, meddela Bredbandsbolaget och lämna erforderlig information för att Bredbandsbolaget skall kunna administrera flytt av abonnemanget.
Om Bredbandsbolaget inte kan leverera Tjänsten till den nya bostaden, löper Avtalet vidare oförändrat. Således är Abonnenten bunden till Avtalets ursprungliga villkor och den avtalade bindningstiden.
7.2 Abonnenten har inte rätt att till annan helt eller delvis överlåta eller upplåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt Avtalet.

7.3 Abonnent har inte rätt att ”frysa” abonnemang av Tjänst, d.v.s. stänga av abonnemanget under en viss tid.
7.4 Bredbandsbolaget får överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till ett annat företag som, självt eller genom underentreprenör, kan förväntas fullgöra Bredbandsbolagets åtaganden mot Abonnenten. Bredbandsbolaget skall informera Abonnenten om sådan överlåtelse senast en (1) månad i förväg.

Vad i bredbandsbolagets avtal är svårt att fatta? Du har gått med på det som står på pappret, du MÅSTE följa det som står på pappret! Väx upp och sluta lipa!

Självklart får du ha din egen åsikt, liksom jag/vi får ha vår åsikt om att du beter dig som en idiot.

Ringde KTIB nyss och de menar att enligt rättsfall från ARN kan det inte anses oskäligt att operatören debiterar återstoden av bindningstiden för abonnemanget. Detta då operatören fullgör sin del av avtalet genom att denne de facto levererar bredband till adress A. Att man sen avser att flytta är - menade KTIB via ARN - en separat del som inte har med avtalet att göra.

Rådet är att man förhandlar med operatören och ser om man inte kan få t.e.x. välja abonnemang utan bindningstid, kanske få ta med sig ett mobilt bredband till adress B, att betala avgiften för 3 månader och sen säga upp avtalet etc. Men detta har bara med goodwill att göra och inget man kan kräva.

Summa summarum torde bli: försök och deala med operatören för att hitta en lösning som passar er båda bäst i den specifika situation som just Ni befinner er i.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Jag sitter i en liknande situation och höll på att gå i taket på grund av bredbandsbolaget. Dock på grund av andra anledningar.

Jag är utbildad jurist och har således kläm på det här med avtalslagen (the basic of the basics), så jag vet mycket väl att det är jag som åtagit mig skyldigheten att fullfölja avtalet. Det råder ingen tvekan om den saken. Har jag bundit upp mig så måste jag fullfölja min de av avtalet om inte min motpart godkänner någonting annat.

Dock förhindrar inte detta s.k. goodwill. Vilket inte riktigt tycks vara BBB:S melodi. Helt ok med det. Dock har jag fått ett extremt taffligt bemötande.

I och med min flytt till nytt boende, så blev jag informerad om att det var stört omöjligt att flytta mitt tv-abonnemang. Helt galet, nej det gick inte, stört omöjligt. Fanns ingenting hon i luren kunde göra. Hon beklagade sig. Det har jag förståelse för. Sådant kan tyvärr inträffa och dom kan omöjligt åta sig att leverera till samtliga fastigheter, och det är inte heller någonting dom lovade.

Mitt avtal ingick jag gällande mitt gamla boende.

Men nu till det roliga; efter ett par vändor fram och tillbaka med BBB för att fråga efter alternativa lösningar via ADSL eller liknande, och fått kalla handen varje gång (jag ville verkligen använda min tjänst), fick jag gång på gång veta att det var tekniskt omöjligt.

Men igår ringde jag igen för att ordna med autogiro och fick prata med en trevlig kille och fick ett svar som jag helst hade fått tidigare.: jo men det är klart det går. jag ordnar det på en gång..

Till saken är att jag då moloket, i tron att inte min BBB-tv tjänst inte fungerat, tecknat ett nytt avtal hos ComHem då jag verkligen vill ha en sådan tjänst...Det har nu gått fyra månader sedan jag första gången frågade om det var möjligt.

Så nu sitter jag här med ett extra abonnemang som jag egentligen inte behöver tack vare att BBB inte kunde leverera ett korrekt svar.

Är det för mycket begärt att man utbildar sin personal i tekniska frågor när man trots allt jobbar som support för en bredbandsleverantör? Det är så pinsamt att jag ibland måste förklara uppenbara bredbandstermer för supporten...suck.

Det ovan framförda går tyvärr inte att se som annat än uselt kundbemötande. Till saken hör att tjejerna jag pratade med först var riktiga elakingar i bemötandet!

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk

Jag har exakt samma problem!
Jag köpte en motorcykel som jag tog ett lån för att ha råd med.
Problemet är att jag nu ska på forskningsexpedition till nordpolen i 6 månader och där kan man typ inte köra hojjen för det är alldelens för kallt.

Jag har försökt kontakta banken och snackat med företaget jag köpte hojjen av men dom säger båda att jag inte har någon rätt att häva köpet. Känns förjävligt...
*sarcasm off*

Permalänk
Medlem

Jag flyttade nyligen in en lägenhet med Bredbandsbolaget-uttag. Jag gjorde så att jag tog över abonnemanget från den gamla hyresgästen. Det kostade 300 kr, men då slipper jag bindningstiden.

Försök prata med den som tar över din lägenhet och se om den vill ta över ditt abonnemang.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk hela tiden vill ha goodwill från företagen...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tehlamah:

Förstår inte varför folk hela tiden vill ha goodwill från företagen...

Handlar i grunden om att inte vilja ta ansvar. Genomsyrar samhället på alla plan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Fyfan va mycket pajkastning och sk*t det ska vara i denna tråden. Sura bittra människor som bara säger "stå ditt kast stå ditt kast".....

Självklart bör BBB ha bättre avtal än att:

Om Bredbandsbolaget inte kan leverera Tjänsten till den nya bostaden, löper Avtalet vidare oförändrat. Således är Abonnenten bunden till Avtalets ursprungliga villkor och den avtalade bindningstiden.
7.2 Abonnenten har inte rätt att till annan helt eller delvis överlåta eller upplåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt Avtalet.

Detta är ju rent utsagt det sämsta avtalet jag någonsin läst. 3 år hos Comhem, 1 år hos Telenor, och några andra utspridda år hos t.ex. Telia och Bilprovningen, aldrig har jag sett sådana kalla och kundavskräckande avtal. Självklart har TS rätt att ojja sig över, och avreagera sig över, dessa dåliga avtal som BBB har med sina kunder.

Hade hela Sveriges befolkning varit som nästan alla i denna tråd och sagt "jaja, skyll dig själv, ta den i r*ven och håll k*ft", då hade samtliga avtal sett ut på detta sätt och då hade bindningstid varit på mer än 24 månader, och uppsägningstid på minst 6 månader. det är f*n självklart att man ska klaga på sådana kontrakt som helt visar på noll kundförståelse, kundrespekt och ren girighet.

Tänk om Martin Luther King hade fått samma svar som denna TS får här. "håll k*ften och acceptera, lagen är sådan, det är så det är". Inte samma situation, men samma princip. Det är själklart att samtliga företag bör ha någon typ av kompromiss i fall där en kund inte kan möta kontraktet av oförutsedda skäl, precis som ComHem har (hälften av kvarvarande bindningstid ska betalas) och det är självklart att det är kasst av BBB att inte ha någon sådan, att man inte ens får överlåta ett bundet kontrakt? Vilken girig liten pengak*t dvärg kom på den idén?

Att sedan TS bör ha läst avtalet innan, och borde vara förstådd med reglerna, det håller jag med om. Han har inte blivit "blåst" på något sätt, då det står klart och tydligt i kontraktet vad som gäller, och han får helt enkelt "stå sitt kast" som de flesta är så glada att poängtera.
men det ska väl ändå vara f*n till hur folk faktiskt accepterar all typ av kontrakt? Om ingen gnäller på kassa kontrakt, ja nog f*n kommer de inte bli bättre för kunderna.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Men ja hoppas du får överlåta abonnemanget till den som skall flytta in i din gamla lägenhet! får väl bjuda han på en femhundring för att övertala hon/han.
Är det många som binder sig på 12-24mån idag ? aldrig haft en operatör där det är bindningstid ens.. och ja har fiber 100mbit är det bara på adsl och sådana tjänster som det är långa bindningstider ?

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av brajonk:

Men ja hoppas du får överlåta abonnemanget till den som skall flytta in i din gamla lägenhet! får väl bjuda han på en femhundring för att övertala hon/han.
Är det många som binder sig på 12-24mån idag ? aldrig haft en operatör där det är bindningstid ens.. och ja har fiber 100mbit är det bara på adsl och sådana tjänster som det är långa bindningstider ?

Där jag bor ute i ingenstans finns det f n bara en leverantör. De använder ändå samma avtal som i övriga landet: 299kr/månad om man tar obundet, men 259kr om man binder sig 12 månader. Enkelt val för många eftersom man sparar 480kr/år på att binda sig. Skulle jag behöva flytta är det bara att acceptera läget och betala färdigt för en tjänst jag inte kan använda. Jag har trots allt haft betydligt lägre kostnader i över 10 år nu pga bindningstider.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Sjukt rolig tråd det här. Jag tillhör majoriteten som inte ser det riktiga problemet.

Är man inte nöjd med kontrakter skriver man inte på.
Visst är det trevligt med goodwill, dock inget man kan kräva.

Jag har själv varit i liknande sits och behövde betala för alla 12 månader. Det var ingen hit men samtidigt hade jag inte varit noga med att läsa det kontrakt jag skrev på heller.

Ett tips för TS är att ta upp detta med BBB och se om det möjligtvis går att lösa på något annat sätt. Exemeplvis, som andra redan har skrivit i tråden, försöka kontakta kommande hyresgäst och se om han/hon kan ta över abonnemanget.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

men det ska väl ändå vara f*n till hur folk faktiskt accepterar all typ av kontrakt? Om ingen gnäller på kassa kontrakt, ja nog f*n kommer de inte bli bättre för kunderna.

Ge fan i att skriva på kontrakt som inte gillas då. Inte kan man förvänta sig att det blir bättre när man sätter en kråka på något man inte håller med om.

VERKLIGHETEN:

Korkad kund: "Jag skriver på det här avtalet fast jag inte gillar det som står."
Föreaget: "Kunden godkänner avtalet, då behöver vi inte justera det."

Förväntar du dig:

Korkad kund: "Jag skriver på det här avtalet fast jag inte gillar det som står."
Företaget: "Kunderna accepterar inte avtalen, vi måste ändra!"

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ge fan i att skriva på kontrakt som inte gillas då. Inte kan man förvänta sig att det blir bättre när man sätter en kråka på något man inte håller med om.

VERKLIGHETEN:

Korkad kund: "Jag skriver på det här avtalet fast jag inte gillar det som står."
Föreaget: "Kunden godkänner avtalet, då behöver vi inte justera det."

Förväntar du dig:

Korkad kund: "Jag skriver på det här avtalet fast jag inte gillar det som står."
Företaget: "Kunderna accepterar inte avtalen, vi måste ändra!"

För det första så talar vi inte om exakt denna kund. Jag talar om alla andra människor som inte låter TS gnälla och klaga över hur kasst det faktiskt är, vilket han självklart har rätt till.
För det andra så är det inte heller så som du skriver. Ja, jag tror att jag har en hel del erfarenhet efter att ha jobbat på ComHem, Bilprovningen, Telenor m.m. Märker cheferna att det är många kunder som ringer in och klagar på något i kontraktet, FASTÄN DE ÄR BUNDNA, så kollar man upp om det går att ändra och förbättra för kunden. För t.o.m. företaget fattar att om många av kunderna inte gillar något i avtalet, då kommer detta att sprida sig bland konsumenter. ComHem har själv märkt detta då sistaplatsen i SKI (svensk kvalitets-index) skapade stora problem och stora investeringar i förbättringar.

Så nej, verkligheten är inte så som du Tror att det är.
Dessutom är det dumt att säga "om du har skrivit på kontraktet, så har du inte rätt att gnälla och klaga över det som står där", vilket verkar vara det som alla på detta forum tycker/tror. DÅ kan man talat om korkade kunder som accepterar allt de får. för DÄR har man verkligen bra konsumenter som tar allt. självklart är det inte acceptabelt att inte kunna överlåta abbonemanget.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag tror att de flesta accepterar att man har en viss uppsägningstid faktiskt.

Permalänk
Medlem

Ja man bör tänka långsiktigt innan man skriver på avtal, utöver att bara läsa igenom dom.
Men vad hade Plus-Sverker gjort? Han hade självklart utvunnit en konstruktiv poäng ur det här, utöver det - att bredband inte kan jämföras med att leasa en bil, och om det inte är något exceptionellt långtsträckande erbjudande är det dåligt att man inte erbjuder någon form av kompromiss vid plötsligt flytt. Bredband eller snarare internet går att jämföra med värme, telefon och el ur behovssynpunkt. Men visst, vill man totalt (för nästan ingen har gett ett mer komplext svar än - "du har gjort fel") böja sig bakåt för privata företag som inskränker såna områden (och dom behöver verkligen all hjälp dom kan få!) om så i det lilla så är det ju jättebra. Eller?
Någonting säger mig, innan någon svarar, att det finns marginaler för att ha såna här avtal trots det. Dvs. när det inte går att återuppta på den nya adressen och inte är en "hit and run", oavsett om det är för att man flyttar under vanliga omständigheter eller hamnar på bar backe. Det är ingenting man verkar för att uppnå, och även om det på något sätt är beräknat för från deras sida känns det snarare som att man håller hårt i tyglarna av andra skäl - det är eller kan säkerligen med samma intäkter vara ett "gummiavtal", inom rimliga gränser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

självklart är det inte acceptabelt att inte kunna överlåta abbonemanget.

Har nog missat det, men vart nämns det att man inte kan överlåta det?

Visa signatur

E det så?

Permalänk

Finns ju lite folk i denna tråd som skriver lite vett.

Problemet bredbandsbolaget får är ju ett dåligt rykte. Bara hört sämre och sämre om dem. Tror det är hur dom behandlar kunder som märks av.
Tjänsten i sej har jag nog inte haft några skillnader i, i de lägenheter jag bott i. men hur man bemöts är så otroligt viktigt.

Speciellt om man är missnöjd. Oavsett hur fel man har. Vissa kan ju vända en kund. Men göra kunden mer arg?! blir ju inte + poäng. kommer inte ihåg hur många. men blir man missnöjd säger man det till många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Har nog missat det, men vart nämns det att man inte kan överlåta det?

"Om Bredbandsbolaget inte kan leverera Tjänsten till den nya bostaden, löper Avtalet vidare oförändrat. Således är Abonnenten bunden till Avtalets ursprungliga villkor och den avtalade bindningstiden.
7.2 Abonnenten har inte rätt att till annan helt eller delvis överlåta eller upplåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt Avtalet."

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

För det första så talar vi inte om exakt denna kund. Jag talar om alla andra människor som inte låter TS gnälla och klaga över hur kasst det faktiskt är, vilket han självklart har rätt till.
För det andra så är det inte heller så som du skriver. Ja, jag tror att jag har en hel del erfarenhet efter att ha jobbat på ComHem, Bilprovningen, Telenor m.m. Märker cheferna att det är många kunder som ringer in och klagar på något i kontraktet, FASTÄN DE ÄR BUNDNA, så kollar man upp om det går att ändra och förbättra för kunden. För t.o.m. företaget fattar att om många av kunderna inte gillar något i avtalet, då kommer detta att sprida sig bland konsumenter. ComHem har själv märkt detta då sistaplatsen i SKI (svensk kvalitets-index) skapade stora problem och stora investeringar i förbättringar.

Han får klaga hur mycket han vill, men sympatier får han uppenbarligen inte här. Vill han få något gjort bör han kontakta leverantören, inte gråta på ett forum där BBB förmodligen inte finns.

Skrivet av Mithras:

FSå nej, verkligheten är inte så som du Tror att det är.
Dessutom är det dumt att säga "om du har skrivit på kontraktet, så har du inte rätt att gnälla och klaga över det som står där", vilket verkar vara det som alla på detta forum tycker/tror. DÅ kan man talat om korkade kunder som accepterar allt de får. för DÄR har man verkligen bra konsumenter som tar allt. självklart är det inte acceptabelt att inte kunna överlåta abbonemanget.

Om du har skrivit på ett kontrakt har du godkänt det som står där. Du får gnälla och gråta hur mycket du vill, men jag tycker inte synd om dig. Din rätt att gnälla (yttrandefrihet) har du som sagt kvar, men att förvänta sig att man ska få riva upp ett kontrakt bara för att man inte längre känner för att följa det... ja, det är en annan femma.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Han får klaga hur mycket han vill, men sympatier får han uppenbarligen inte här. Vill han få något gjort bör han kontakta leverantören, inte gråta på ett forum där BBB förmodligen inte finns.

Om du har skrivit på ett kontrakt har du godkänt det som står där. Du får gnälla och gråta hur mycket du vill, men jag tycker inte synd om dig. Din rätt att gnälla (yttrandefrihet) har du som sagt kvar, men att förvänta sig att man ska få riva upp ett kontrakt bara för att man inte längre känner för att följa det... ja, det är en annan femma.

Håller med. Att tro att företaget ska riva kontraktet, det är idiotiskt, helt rätt. Det jag protesterade emot var just det att TS fick sk*t kastat på sig när han dels ville gnälla av sig lite, vilket MÅNGA gör på detta forum, dels gjorde många uppmärksamma på BBB's kundkontakt och kontrakt. Att många tycker att man ska hålla k*ften och bara ta det, det är idiotiskt, för med den inställningen kommer man i princip aldrig förbättra något som är dåligt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Antielefant
Skrivet av jamespond:

ringde precis telia,

kommer ha dom i nya lägenheten. Bredbandsuttag precis som i denna lägenhet.
Dom säger upp det om dom inte kan leverera dit man flyttar.

Det stämmer, men detta står också UTTRYCKLIGEN i Telias allmänna villkor. Dessutom gäller att du som kund enlight avtalet är tvingad att flytta med dig Telias bredband dit du flyttar, även om det innebär leverans via annat medium eller annan hastighet, så länge Telia kan leverera någon form av bredband dit du flyttar.

Jippie, konstigt att Telia kan acceptera att avtalet sägs upp om de inte kan leverera, va? Inte alls, då de alltså kan tvinga dig att fortsätta som kund via ADSL, även om hastigheten inte är densamma som den du hade via fiber, och de har också i praktiken hundraprocentig täckning för ADSL om du inte flyttar flera kilometer ut i skogen.

Men - det står i det avtal du skriver under med Telia, vilket också är vad som gäller.

Citat:

dom binder upp en i 24månader när man tecknar. berättade hur bredbandsbolaget gör.
men han sa, kan vi inte leverera så säger vi upp det.

Som sagt, flyttar du till ett BBB-hus inom de månaderna kan jag gratulera till ett mycket trevligt och förhållandevis billigt 24 Mbps ADSL-abonnemang resten av de 24 månaderna avtalet sträcker sig. Synd bara att du inte blir av med det så du kan köra 100/10 igen.

Skrivet av jamespond:

nope.

säger det tjänsten har fungerat fint.

Men många med mig anser att tjänsten och avtalet är inte allt.

Att avtalet du praktiskt skriver under (eller spelar in, får hem i brevlådan och har två veckor att läsa igenom ordentligt och kolla alla sådana här regler i innan det blir juridiskt bindande) inte gäller? Ska BBB alltså göra sig skyldiga till kontraktsbrott?

Citat:

Pratat runt med kompisar flera som känner sej lurade.

Jag vill förr se att dom stora bolagen går ut med någon liknande regel.
eller lösning. så dom slipper bli kallade för att dom "luras" ( som jag känner det ).

Återigen, hur kan du bli lurad när det uttryckligen står hur det fungerar i avtalsvillkoren?

Citat:

Visst dom har levererat. Men den känslan jag fått, gör att jag inte har en bra uppfattning om operatören.

Om jag så hade betalat 100kr i månaden och fått 1000mbit upp och ner.

Men det är sättet jag är arg och ledsen över. Vilket har etsat sej fast i mitt huvud. Kommer förmodligen förbli där ett bra tag. Kommer ju alltid ta upp detta om någon påtalar bbb. Mina vänner och bekanta brukar lyssna på mig vad gäller sånt.

De har levererat sin del av avtalet, vilket är lika juridiskt bindande som det är för dig. Tycker du att det suger att betala långa bindningstider... umm... ta inte avtal med långa bindningstider då? Det är högst frivilligt.

I just fallet Bredbandsbolaget har du ju valt att binda dig 12 månader för att få 50 kr lägre månadsavgift (20% rabatt). Det var högst frivilligt och att säga att du inte informerades om detta när BBB ringde upp dig vore skitsnack - samtal och avtal spelas in och där säger den säljare som ringer dig också uttryckligen att "vid brutet avtal faktureras alla i bindningstiden kvarvarande månadsavgifter" (har gjort samma sak själv).

Du får sedan hem en avtalskopia där detta uttryckligen står, ganska logiskt under 7.1 (Överlåtelse och Flytt);
Om Bredbandsbolaget inte kan leverera Tjänsten till den nya bostaden, löper Avtalet vidare oförändrat. Således är Abonnenten bunden till Avtalets ursprungliga villkor och den avtalade bindningstiden.

Du har dessutom fått åtskilliga identiska avtal skickade till dig om du haft BBB i fyra år, var och en av gångerna med 14 dagars möjlighet från avtalets ingång att avbryta bindningstiden och återgå till standard tillsvidareavtal, där du har 3 månaders rullande uppsägningstid.

Däremot har du rätt att få avtalet hävt omedelbart vid vissa specifika omständigheter, såsom personlig konkurs, myndighetsutövande, dödsfall (eget, dvs) eller påbörjat fängelsestraff som exempel.

Vad gäller Telia är reglerna exakt lika hårda.

Citat:

Synd att dom inte ansträngt sig. Det är min uppfattning oavsett som sagt vad lagar avtal osv gäller.

dom har köpt badwill av mej

Pytt. Gillar du inte läget är det bara att ta avtal utan bindningstid.

Det kommer förstås att innebära att du får högre kostnader för abonnemanget - i Telias fall en inkopplingsavgift på 595 kr (0 kr med bindningstid), att man får betala de ordinarie pris de första tre månaderna (0 kr med bindningstid), en 29 kr högre månadsavgift samt att du inte får en trådlös router kostnadsfritt första året, då detta är vad du får av dem mot att du i gengäld binder dig i 24 månader.

Citat:

Annars på sweclockers brukar de kommas med bra lösning rätt snabbt.
Hjälpte en kompis med en tvist mot dustin. löstes inom några timmar efter jag skrivit här. Och då krävde vi bara de han borde ha rätt till. Han fick mycket mer. Goodwill till DUSTIN.

Du, det är väl ändå så att avtal inte bara gäller åt ena hållet, va? Det är ändå tecknat mellan två parter, varav du är den ena.

Det ärendet gällde att Dustin inte höll sina åtaganden i köpeavtalet, och då var du inte långsam att påpeka detta och för den delen också få rätt i frågan.

På vilket sätt har inte BBB full rätt att på exakt samma sätt kräva att DU fullföljer ditt åtagande i det kontrakt du har med dem, och vilken rätt har du att gnälla över det?

Vi är inte långsamma att hjälpa till om det är så att det faktiskt finns något att hjälpa till med, men du sitter i en situation du själv försatt dig i och med ett avtal som är så praxis att till och med tant Agda, 95 vet hur det fungerar.

Tough luck, men BBB gör absolut inget fel här och det är totalt bortkastat att försöka svartmåla dem här. Alla andra närvarande vet att det är inte bara branschpraxis utan rakt av avtalspraxis vi pratar om, och samtliga operatörer har i praktiken exakt identiska (och lika juridiskt vattentäta) avtal.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

man får helt enkelt strunta i att ha internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamespond:

man får helt enkelt strunta i att ha internet

Fattar inte varför du ska vara så fånigt grinig? Som sagts 45 gånger så behöver du inte oroa dig över att bli "lurad" om du läser igenom de avtal du skriver under.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk

mailat bbb 2ggr och frågat om jag inte kan få ett simkort för mobiltbredband den resterande tiden. Detta svarar dom inte på...