Permalänk
Medlem

Speldator (Ingen Prisgräns)

Hej,
har tänkt att köpa en ny dator snart och har börjat söka lite efter bra dator delar.
Nu till min fråga vad tycker ni om min byggsats, jag vill ha en dator som inte låter så mycket och kan vara ganska svall.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/352718/navve

MvH Navve

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navve:

Hej,
har tänkt att köpa en ny dator snart och har börjat söka lite efter bra dator delar.
Nu till min fråga vad tycker ni om min byggsats, jag vill ha en dator som inte låter så mycket och kan vara ganska svall.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/352718/navve

MvH Navve

tror du skulle tjäna på att ha alla dessa helar i ett fulltower, där kommer du kunna ha fler tysta/lågvarviga fläktar. ljuddämpning är också att rekommendera om det ska blir tyst. kom ihåg att geforce 590 är ett av de bästa grafikkorten på marknaden och de är aldrig tysta, visst det är tystare än 6990 men ett så bra kort blir aldrig ljudlöst. lycka till! hoppas kunna få se ett galleri på detta

EDIT: du tror inte "riktig vattenkylning" skulle vara ett altrenativ?

Permalänk
Medlem

jag har funderat på det men på vatten kylning har jag ingen koll på vad man ska ha osv. sen blir det lite jobbigt om jag skulle åka på DH igen med vattenkylningen. men ett fulltower kanske är ett måste då för jag vill inte döda mina nya grafikkort.
MvH Navve

Permalänk
Medlem

Ska du inte vänta tills X79 släpps istället? Om du ska lägga 30k på en dator så kanske du kan hålla i stålarna lite.

Permalänk

Jag hade väntat in OCZ Vertex 3 SSD:n då den kommer vara bättre. Sen håller jag med föregående talare, fulltower. Sen varför hålla in på moderkortet om du nu inte har någon prisgräns?

/ Andreas

Visa signatur

Cooler Master HAF X | Intel i7 930 + Corsair H50 | Asus P6X58D Premium | Corsair HX1000W | 3x2GB Corsair Dominator 1600Hz | XFX5770 XXX | Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Champion | Intel SSD80GB | Windows 7 Professional 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Ska du inte vänta tills X79 släpps istället? Om du ska lägga 30k på en dator så kanske du kan hålla i stålarna lite.

Läste lite om X79, men det finns inget datum för när det släpps : /.

"Andra detaljer är 14 st. USB 2.0, Gigabit Ethernet, 8-kanals ljud med stöd för HDMI och Displayport samt att Intel nu slutar använda den till åren komna PCI-bussen. Intel Sandy Bridge E och X79 Express släpps någon gång i årets fjärde kvartal"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lupachiotto:

Jag hade väntat in OCZ Vertex 3 SSD:n då den kommer vara bättre. Sen håller jag med föregående talare, fulltower. Sen varför hålla in på moderkortet om du nu inte har någon prisgräns?

/ Andreas

Ska ändra till något stilrent chassi när jag kommer hem, och då SSD:n. men jag lär få vänta till döds på moderkortet

Permalänk
Medlem

Alltså vad är meningen med dubbla gtx 590?
Blir fan förbannad...
Om du inte sitter på 3-6 skärmar och kör Eyefinity eller liknande så finns det absolut ingen mening med 2 så brutala kort...
Sattsa på dubbla 6970 eller 580 SLI där har du prestanda för pengarna och 16gb ram är helt waste om du inte sitter med 214 program och redigerar etc etc sammtidigt som du spelar...

Sen varför inte ocz vertex 3 ?
Sen som övriga sa sattsa på ett rejält moderkort samt ett rejält chassi...

Du behöver inte punga ut mer än strax under/över 20k för en dator som ska palla allt du kasstar på den!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Medlem
Skrivet av synthiax:

Alltså vad är meningen med dubbla gtx 590?
Blir fan förbannad...
Om du inte sitter på 3-6 skärmar och kör Eyefinity eller liknande så finns det absolut ingen mening med 2 så brutala kort...
Sattsa på dubbla 6970 eller 580 SLI där har du prestanda för pengarna och 16gb ram är helt waste om du inte sitter med 214 program och redigerar etc etc sammtidigt som du spelar...

Sen varför inte ocz vertex 3 ?
Sen som övriga sa sattsa på ett rejält moderkort samt ett rejält chassi...

Du behöver inte punga ut mer än strax under/över 20k för en dator som ska palla allt du kasstar på den!

Vad är meningen med en bil som går i 350 när man bara får åka i 120 ändå?
Kom igen, du vet likaväl som jag att vissa vill ha det bästa av det bästa!
Varför detta hat? :S avundsjuka?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Här har du så du klarar dig!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/354089/2011-04-08
Känner du att 1000w är för mycket så ta antec´s 900w på inet.. funkar det med!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Medlem
Skrivet av synthiax:

Alltså vad är meningen med dubbla gtx 590?
Blir fan förbannad...
Du behöver inte punga ut mer än strax under/över 20k för en dator som ska palla allt du kasstar på den!

QFT!

Håller helt med detta. Komponenterna du har valt är enskilt väldigt bra, men några av dina val är lite märkliga.

Behövs verkligen 6TB lagring?
Kolla på Silverstone Fortress 02 för riktigt stilrent och uber luftkylning, alt obsidians fulltower med bra fläktar.

Byt ut moderkortet till Asus värsting eller kanske F4tality kortet.

580 SLI är en kombo som kommer att räcka gott och väl i minst några år till.

Köp ett gäng gentle typhoon 1450 rpm fläktar till chassi + PnP på din H70!

...Detta blev en jävligt osammanhängande post, men jag hoppas att du förstår.

Lycka till med ditt bygge, väldigt roligt att kunda gå loss hos inet:P

Visa signatur

i7 2600K @ 4,5Ghz | P8P67 Pro | 4GB Corsair @ 1600 7-7-7-20 | Corsair Force SSD 64BG OS-Disk | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Gigabyte Radeon HD6970 2GB | Fractal 650W Modulär PSU | H50 | BenQ 24HDBL

Permalänk
Medlem

Kan rekomendera fortress 2, inte helt 100 om den tar ett gtx 590, den tar dock 5990 vilket jag tror är ett större kort

http://www.inet.se/artikel/6900678/silverstone-fortress-ft02b

Stilligt, tyst och mycket god kylning

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Vad är meningen med en bil som går i 350 när man bara får åka i 120 ändå?
Kom igen, du vet likaväl som jag att vissa vill ha det bästa av det bästa!
Varför detta hat? :S avundsjuka?

haha ja men den jämnförelsen va ju bra?
okej din bil går i 350 men du får köra max 120 finns det hastighets lagar inom datorvärlden? knappast och om du hittar en tråkig skogsväg kan du dra på i 350 med din bil!

Har du en dator med 2x 590 kort och en skärm som stödjer 1920x1080 upplösning KAN DU INTE nyttja max kapacitet av dina komponenter!

och avundsjuka nej.. har så jag klarar mig

Enough said!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk

- 2x 590
- SB 2600k
- 8-16gb Vengeance (8gb räcker alltid ifall du inte ska ha en server eller köra simulering/beräkning på datorn).
- Ordentligt med lagring. BILLIGT.
- SSD för spel (kör dock en 120gb versionen av force, 180gb är inte prisvärd alls, kör hellre 2st 120 och raid0:a om du kan.

Så långt håller jag med. Däremot borde du lägga gott om pengar på ett bra moderkort som gör att dina utmärkta grafikkort får alla kanaler de vill ha. Det ger en aning prestanda, sen ska du se till att det finns bra överklockningsstöd och bra säkerhet till BIOS om du tänkt klocka. Jag gillar Asus flaggskepp, annars är MSI helt ok. Gigabyte har något vettigt också. Sabretoothkortet är inte dåligt, men om du lägger 20-30k på en dator ska fan komponenten som håller ihop allt hålla måttet.

Jag tycker det är overkill med 2st 590, men det är garanterat häftigt och kommer att köra benchmarks som bara fan. Ett 590 klarar alla spel i högsta upplösningarna och inställningarna, lite extra samt även rejääääält med AA på det. Typ 16xq< utan att tappa någon märkbar prestanda. Överklocka det lite och du kommer att kunna lira alla spel på högsta inställningar i säkert två år framåt.

Med två kort är datorn en aning mer framtidssäker, men jag hade nog budgeterat om det andra grafikkortet till att köpa nästa stora flaggskepp från NVIDIA istället. Men gör som du vill, det blir en häftig burk, om än lite overkill för allt som finns just nu. Se fan till att ordna NVIDIA Surround dock, lägg även på mycket AA, annars är det pärlor på grisar och ett vanligt 580 skulle klara det lika bra som dina 2 590.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerfherder:

- 2x 590
- SB 2600k
- 8-16gb Vengeance (8gb räcker alltid ifall du inte ska ha en server eller köra simulering/beräkning på datorn).
- Ordentligt med lagring. BILLIGT.
- SSD för spel (kör dock en 120gb versionen av force, 180gb är inte prisvärd alls, kör hellre 2st 120 och raid0:a om du kan.

Så långt håller jag med. Däremot borde du lägga gott om pengar på ett bra moderkort som gör att dina utmärkta grafikkort får alla kanaler de vill ha. Det ger en aning prestanda, sen ska du se till att det finns bra överklockningsstöd och bra säkerhet till BIOS om du tänkt klocka. Jag gillar Asus flaggskepp, annars är MSI helt ok. Gigabyte har något vettigt också. Sabretoothkortet är inte dåligt, men om du lägger 20-30k på en dator ska fan komponenten som håller ihop allt hålla måttet.

Jag tycker det är overkill med 2st 590, men det är garanterat häftigt och kommer att köra benchmarks som bara fan. Ett 590 klarar alla spel i högsta upplösningarna och inställningarna, lite extra samt även rejääääält med AA på det. Typ 16xq< utan att tappa någon märkbar prestanda. Överklocka det lite och du kommer att kunna lira alla spel på högsta inställningar i säkert två år framåt.

Med två kort är datorn en aning mer framtidssäker, men jag hade nog budgeterat om det andra grafikkortet till att köpa nästa stora flaggskepp från NVIDIA istället. Men gör som du vill, det blir en häftig burk, om än lite overkill för allt som finns just nu. Se fan till att ordna NVIDIA Surround dock, lägg även på mycket AA, annars är det pärlor på grisar och ett vanligt 580 skulle klara det lika bra som dina 2 590.

håller helt med att 590 sli är för mycket.. det är ju dumt att ta i för mycket från början.. bättre att lägga 20k på datorn sen kanske uppgradera senare! tänk på att det jag skrev tidigare att för 2x590 sli så krävs det mer än 1920x1080 upplösning för att nyttja datorns max kapacitet!

förklarade detta längre upp också!

ocz vertex 3 måste ju vara dagens hit kör 2 sånna i raid 0 och din dator kommer fan starta innan du hunnit tryckt på knappen ^^

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Kom ihåg att vara trevliga mot varandra i forumet.

Permalänk
Medlem

Sluta gapa, klart herren skall ha det bästa av det bästa.

Lägg bra med pengar på kylning.

Visa signatur

Den som vandrar utan lykta genom natten,
finner ofta sitt beslut så fatalt.

Permalänk
Medlem

Om jag hade obegränsad budget:

Så skulle köpt 2x GTX580 3GB och kört surround med 3 skärmar istället. Antingen 120Hz om man vill ha 3D eller 3stk 27-30tum skärmar med brutalare upplösning. Då kanske man kan få ut något annat än en virtuell fps siffra på 200-300 som ändå är begränsad av en skärm som bara går att uppdatera 60 frames i sekunden.

Sedan skulle jag lagt mycket mer pengar på kringutrustning, bekväm stol, bra ljudsystem, ergonomiskt tangentbord osv osv.

Permalänk
Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem

Tanken är att jag inte ska behöva köpa några nya komponenter på ett antal år : / varför allt hat?

Permalänk
Medlem

Så nu har jag lyssnat på allas olika åsikter och mina egna.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/354913/navve
Vill minst ha 12gb ram men hittar bara 16

Permalänk
Skrivet av Navve:

Så nu har jag lyssnat på allas olika åsikter och mina egna.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/354913/navve
Vill minst ha 12gb ram men hittar bara 16

12 går nog bara till tripple channel=1366 tror jag. Men jag tycker att du ska ta high tower ( kanske 1200? ) Ax nätagget på 1200 och ett lite bättre moderkort med dual 8x t.ex. ASRock extreme 6
http://www.inet.se/kundvagn/visa/354941/2011-04-08 samma kundvagn fast jag ändrade till det som jag skrev ovan.

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem

Raptor för lagrning, det bästa jag hört på länge. Troll eller okunnig, hur som helst håll dig ifrån köprådsdelen.

Permalänk
Medlem

Prestanda Eller Tyst gående, Välj själv.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderat*

Jag tog bort ett oseriöst inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Prestanda Eller Tyst gående, Välj själv.

Om jag måste välja blir det prestanda. säger sig själv..

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/355704/2011-04-08 om du absolut vill maxa allt tar du ett till gtx 580 i quad sli! sorry om jag glömt något fick stressa lite innan inet skulle stänga ner sin server

EDIT: bytt cpu kylaren till en h70

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Noctudas fläktkylare har faktiskt visat sig kyla bättre än H70.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

lite overkill?

Men om man har pengar så är det ju nått att satsa på:D

Klarar nog alla spel inom närmsta åren ( på högsta ):)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |