Helgsnack: "Den ultimata datorlådan"

Permalänk
Avstängd

Säger HAF X för både vattenkyling och luft.
Mycket snyggt,stort och genomtänkt.

Visa signatur

ADHD - i7 950 4.0Ghz - Rampage III Extreme - Corsair Dominator-GT 6Gb DDR3 1744Mhz - SB X-Fi Titanium Fatal1ty Champion - TRUE Kylare - SLI 2 Gigabyte GeForce GTX 460 1GB - CorsAir Force SSD 60GB - Samsung F1 HD 1.5Tb - Seagate Barracuda 500Gb - Western Digital Elements Desktop 1TB - Cooler Master HAF X - CorsAir HX 1000W - 24 Tum LCD - Windows 7 Pro 64bit - Asrock Ion 3d 4Gb 152d spelare - Xbox360 Slim - Proj hemmaBio

Permalänk
Medlem

Om pengar inte är ett hinder så hade jag valt Lian Li PC-V2120, snyggt, rymligt och lätt (för sin storlek).

http://lian-li.com/v2/tw/product/upload/image/v2120/flyer.htm...

Permalänk

800D som många säger är för stor för mig då jag flyttar datorn en gång i veckan. Mitt nästa chassi blir nog ett 650D, som för mig vad jag sett verkar vara i stort sett perfekt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Nu kanske det är en minoritet som kör vattenkylning men för mig vore det iallafall attraktivt med ett kompakt chassi där en radiator redan är integrerad på ett väldigt finurligt sätt. På detta vis kan man komma förbi den här barriären att små system inte kan vara extremt överklockade och högpresterande.

Det behöver inte vara ITX men mATX och kompakt ATX vore helt klart intressant.

Gärna med en större fläkt (över 140mm om det får plats) än flera mindre. Man måste ändå erkänna att även fast 120mm var stort förut så är det mellanklass i dag.

Ljudisolera sedan och få det se cleant ut från utsidan som t ex Antec Performance.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Skrivet av Patria Nostra:

Säger HAF X för både vattenkyling och luft.
Mycket snyggt,stort och genomtänkt.

Väldigt tydligt att smaken är delad, skulle personligen hellre ha ett gammalt klassiskt grå vitt chassi från början av 90 talet än att ens fundera på att köpa nått av HAF Chassina tycker dem är bland de fulaste som finns i datorlåde form. Gillar iofs inte Raven heller föredrar Fortress över Raven vilken dag som helst, gillar inte att fronten buktar ut så, då tycker jag mitt TJ05 är mycket snyggare.

Skrivet av Alopex:

Ja skulle aldrig i livet vilja ha en Mac men skulle vilja ha deras lådor och kunna fixa insidan lika snyggt som dem gjort. för vad de gäller design är Mac kung men sedan faller de på allt annat.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem

Det finns inget ultimat chassi.
Kommer aldrig att finnas ett heller tyvärr.

Krav som vissa har på ett chassi kan vara tex.
300000 dioder som lyser starkare än solen medans andra som jag inte vill ha en enda.
Vissa måste ha en plexiglas skiva andra vill absolut inte ha det.
osv,osv,osv,osv så ultimata chassit är och kommer att förbli en myt.

Ganska många har tipsat om raven,fortress,tj11 redan och det är riktigt intressanta chassin tycker jag.
vem det nu var som tyckte raven,fortress var för liten så tj11 är betydligt större än dom andra.
Jag var nästan på väg att handla nåt av silverstones 90 graders vridna moderkorts chassin.
Men hittade ganska mycket runt om på nätet att vissa grafikkort med heatpipes har STORA problem med kylningen i dessa chassin.
Dvs dom fungerar inte alls tex idle temp på över 90 grader och belastar du kortet så 110-130 grader och kortet har trotlat ner så det knappt är användbart, samtidigt som kylflänsen är KALL då heatpipsen inte fungerar.
Så en stor varning på dessa chassin om du använder ett grafikkort,moderkort med heatpipes.
Visst många fungerar men än så länge är det ganska oklart vad som funkar heller inte.

Jag har mailat till sweclockers om att det kanske kan vara en bra ide att testa grafikkort,etc vridna 90 grader då dessa lådor verkar ganska populära och det skulle inte förvåna mig om fler tillverkare hakar på den trenden snart.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Musikälskare

Word!

Nån dag ska man ha råd med det samt vatten etc.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0rk:

Silverstone Raven RV02B-W (Svart/Transparent)
Sen byter man ut fläktarna som följer med mot Silverstone Air Penetrator 180mm
Då har du ett hyfsat tyst chassie med grym luft genomströmning.
Med en 3e parts hd bur för 5.25 platser få man in en drös hdd med.
Dedikerad plats för ssd finns givetvis med.

Det du beskriver är mer eller mindre RV02-E, dvs en remake av vanliga RV02
http://www.inet.se/artikel/6900475/silverstone-raven-rv02-e-w...
Air Penetrators - Check
HDD bur - Check

Men håller helt klart med RV02-E är det ultimata chassit, kan inte tänka mig nåt som kunde bli bättre, kanske en bra inbyggd fläktkontroller dock. Och kanske även göra det ett par centimeter högre för att få gott om plats för långa grafikkort + radiator under.

Permalänk
Inaktiv

Prestanta, storlek, utseende.

Alltså, så liten och snygg låda som möjligt, med plats för kraftfulla komponenter.

Har inte hittat något sånt än...

Permalänk
Medlem

Eget chassi såklart.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Drawmly:

Det du beskriver är mer eller mindre RV02-E, dvs en remake av vanliga RV02
http://www.inet.se/artikel/6900475/silverstone-raven-rv02-e-w...
Air Penetrators - Check
HDD bur - Check

Men håller helt klart med RV02-E är det ultimata chassit, kan inte tänka mig nåt som kunde bli bättre, kanske en bra inbyggd fläktkontroller dock. Och kanske även göra det ett par centimeter högre för att få gott om plats för långa grafikkort + radiator under.

Och fixa till den fula fronten gillar inte de utbuktande 5,25" platserna då är Fortress mycket snyggare med en slät front eller TJ05 som jag har med en inbuktande lucka som täcker 5,25" samt fixa genomdragningar i gummi för sladdar, och öka antalet 2,5/3,5 platser och minska ned antalet 5,25

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem

ingen som gillar antecs p1xx längre?

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

800D eller Raven/Fortress skulle nog jag säga.

Håller helt med bara priset som är ivägen.

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Håller helt med bara priset som är ivägen.

Men varken Raven eller Fortress är ju dyra om man jämför med 800D skiljer ju 1000 +- 200

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

Det du beskriver är mer eller mindre RV02-E, dvs en remake av vanliga RV02
http://www.inet.se/artikel/6900475/silverstone-raven-rv02-e-w...
Air Penetrators - Check
HDD bur - Check

Men håller helt klart med RV02-E är det ultimata chassit, kan inte tänka mig nåt som kunde bli bättre, kanske en bra inbyggd fläktkontroller dock. Och kanske även göra det ett par centimeter högre för att få gott om plats för långa grafikkort + radiator under.

Där ser man.

Haft mitt ca 1år så inte sett att det kommit färdig kittat så att säga

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Inaktiv

Chieftech Dragon DA-01W - riktigt old school. Chassit har varit med i 10 år och visst har man varit tvungen att modda den med lite våld.

Permalänk
Medlem

Varför vill man ha ett pluttchassi i klass med en brödrost? Flyttar ni på den ofta? Bor ni trångt?
800D såg ju väldigt trevligt ut! Inte så man klämmer sig och fastnar överallt

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Inaktiv

Tommy_h: Beror på målgrupp helt enkelt. Mitt nästa projekt ska vara ett mini-itx. Numera har man diverse NAS-lösningar. Sällan man behöver mer än 2 hårddiskar i datorn. Portabilitet är något man värnar om. Speciellt de som åker ofa på LAN.

Permalänk
Medlem

Även om jag inte åker på lan vill jag inte ha en jätteblaffa under eller på skrivbordet.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon2110:

Tommy_h: Beror på målgrupp helt enkelt. Mitt nästa projekt ska vara ett mini-itx. Numera har man diverse NAS-lösningar. Sällan man behöver mer än 2 hårddiskar i datorn. Portabilitet är något man värnar om. Speciellt de som åker ofa på LAN.

Om man åker på LAN så krävs ju massa hårddiskar! Vad dillar du om?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av DonLinos:

Jag har ett ecco 250 och ska stoppa i två 580 gtx så att...ja just det

Det var som fan! Går det att få in två sånna i ett minitower? :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett Silverstone Raven RV02-E.

Oh, wait, I have one of those...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Avstängd

Har ett p183 och saknar inget speciellt. Kanske lite mer plats bakom skulle vara trevligt.

Annars ser ju Little Devils chassie ut att vara gud. Vad kostar det?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Ett Silverstone Raven RV02-E.

Oh, wait, I have one of those...

Blir ju lite avis nu på det när jag har det "gamla" RV02
Det som störde mest var ju hd buren och den verkar ju vara fixad i E versionen.
Får väl stryk av frugan om man går och byter till ett lika dant enligt henne

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0rk:

Blir ju lite avis nu på det när jag har det "gamla" RV02
Det som störde mest var ju hd buren och den verkar ju vara fixad i E versionen.
Får väl stryk av frugan om man går och byter till ett lika dant enligt henne

jag får stryk av kärringen när jag bara nämner att jag vill byta lite leksaker :S
suck!

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag älskar utseendet på Thermaltake level 10, nästa dator kanske.....
http://www.ttlevel10.com/

Permalänk
Medlem

Jag har HAF X till min burk i signatur och är mer än nöjd med utrymme, luftgenomströmning m.m.. kan utan problem få in ett 580 till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0rk:

Blir ju lite avis nu på det när jag har det "gamla" RV02
Det som störde mest var ju hd buren och den verkar ju vara fixad i E versionen.
Får väl stryk av frugan om man går och byter till ett lika dant enligt henne

Näe det är väl bara att sparka ut henne ett par timmar och byta chassi under tiden.
Det kommer ju inte hon o märka efteråt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!