Vilket är minsta möjliga chassi till dessa komponenter?

Permalänk
Medlem

Vilket är minsta möjliga chassi till dessa komponenter?

  • ASUS Sabertooth X58 LGA 1366 Intel X58 SATA 6Gb/s USB 3.0 ATX Intel Motherboard

  • EVGA 012-P3-1470-AR GeForce GTX 470 (Fermi) 1280MB 320-bit GDDR5 PCI Express 2.0 x16 HDCP Ready SLI Support Video Card

  • Intel Core i7-950 Bloomfield 3.06GHz LGA 1366 130W Quad-Core Processor BX80601950

  • CORSAIR CMPSU-750TX 750W ATX12V v2.2 SLI Certified CrossFire Ready 80 PLUS Certified Active PFC

  • G.SKILL Ripjaws Series 12GB (3 x 4GB) 240-Pin DDR3 SDRAM DDR3 1600 (PC3 12800) Desktop Memory Model F3-12800CL9T-12GBRL

  • ASUS DRW-24B1ST/BLK/B/AS Black SATA 24X DVD Burner - Bulk - OEM

  • Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 1TB 7200 RPM SATA 6.0Gb/s 3.5" Internal Hard Drive -Bare Drive

Utrymme och vikt är det jag försöker hålla nere. Om moderkortet skulle vara begränsande, föreslå gärna ett alternativ.

Tack!!

Visa signatur

Mor åt gröt. Far åt helvete.

Permalänk
Medlem

Funderar du på att köpa dessa komponenter så skulle jag råda dig att köpa lite nyare grejer, t.ex. Sandy Bridge och ett GTX 560 Ti.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Funderar du på att köpa dessa komponenter så skulle jag råda dig att köpa lite nyare grejer, t.ex. Sandy Bridge och ett GTX 560 Ti.

Håller med där, åtminstone när det gäller processor och moderkort. (skillnaderna mellan 560 och 570 har jag inte riktigt tillräcklig koll på för att kommentera)

Ska du köpa nytt skulle jag nog även ta ett annat nätagg. TX750 är en av de äldre av Corsairmodellerna, och är varken effektivast eller tystast av dem. Och ska du bygga kompakt är det fint att ha modulära kablar förresten

Föreslår även att du kollar på en vettig CPU-kylare som alternativ till boxkylaren.

---

För minsta möjliga chassi så kanske man dessutom borde fundera på Micro ATX? Eller om man är tillräckligt modig MiniITX

Ett ATX-chassiförslag: Lian Li A05. Lågt och hyfsat kompakt, men i och för sig ganska djupt om det är en nackdel. Lite udda kyllösning också. Utöver det så är ju ganska många miditowers ungefär lika stora...

MicroATX: Lian Li v 354, Lian Li A04, Coolermaster 341, Ace Ecco 220, Silverstone TJ08, kanske Antec 3480 mfl...

Mini ITX: Silverstone SG07 (kräver dock slimdrive) eller Lian Li Q08

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Funderar inte på att köpa, jag har redan dessa komponenter. Och jag har redan en Lian Li A05, så mitt mål är att gå ännu mindre men det verkar som om microatx är enda lösningen. Och sedan ett modulärt nätagg.

Datorn används inte för spelande utan en applikation där minne, processorhastighet+kärnor och NVIDIAs CUDA är till hjälp.

Visa signatur

Mor åt gröt. Far åt helvete.

Permalänk
Medlem

Ok,
Kan du tänka dig HTPC-burkar? Kan kanske finnas nån sån ATX som är lite mer slimmad? (trickigt att hitta såna med bra kylning dock)

Riktigt kompakta och lite charmiga ATX-chassin är annars GMC Toast och GMC Corona, men de verkar inte säljas längre. (och har även de lite begränsad kylning, plus är rätt tunna skapelser, plus är nog gränsfall på längden för ditt grafikkort)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jo... Jag lutar åt att skaffa miniITX med SG07 och en i5, och använda de komponenterna jag redan har i en annan dator.

tack!

Visa signatur

Mor åt gröt. Far åt helvete.