Apple stämmer Samsung för likheter med Iphone och Ipad

Permalänk
Medlem

Har själv en Galaxy S och håller dagligen i Iphones på jobbet. Visst finns det likheter. Men då man håller i telefonerna är det helt olika upplevelser. Blir intressant att se hur det här utvecklar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Men sen tror du ju också att Jobs är den drivande kraften bakom jordbävningen på Haiti, Japan med efterföljande kärnkraftkris. Kalla kriget var nog också Jobs en drivande kraft bakom för att inte tala om hur han var den som lärde upp Hitler..

Det är helt sjukt hur folk kan hata ett annat företag så mycket, Apple har sedan det startade kommit med flera innovationer som antingen revolutionerat eller helt skapat sina marknader. Datormusen är ett tidigt exempel. Iphone (första) är den första väl fungerande fulltouchmobilen och den startade hela dagens "smartphone" segment. Ipad var visserligen inte den första tablet datorn, men det var den som startade trenden och gjorde tabletts till något som "alla" ville ha.

Man kan tycka vad man vill om Apples design eller priser men om man inte kan inse vad apple har gjort för dagens moderna teknikindustri så måste man vara blind va ogrundat hat eller rent dum i huvudet!

Jag fick en idé! Låt oss återupfinna datorn! Och sen betalar vi hela vår budget på reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Öh, typ alla mobiler i den högre prisklassen det här året?

Lg optimus black, Sony ericsson arc etc etc,

Det är skärmar som direkt visar en bättre bild till en betydligt lägre strömförbrukning, sen har du mobiler som optimus 2x som kan registera 10 fingrar istället för 3 etc etc.

Visar ju lite på din inkompetens att du inte vill jämföra skärmens upplösning, det är det som var/är speciellt med retina. Små skärmar med en högre upplösning än vad människans öga kan uppfatta.

En bra mobilskärm är så stor som möjligt, så hög ljusstyrka som möjligt, multitouch som klarar av iaf 4 fingrar för spel/mer avancerade appar, har en standard upplösning för video uppspelning typ 480 eller 720-1080 (framtiden). Och framförallt är riktigt strömsnål.

Sen har jag svårt o se vad detta har med topic och göra? Den handlar ju om Apples desperata agerande när de tappar marknadsandelar.

Så stor som möjligt? jag kan gå med på så stor del av mobilens framsida som möjligt, för som du uttrycker dig så är större skärm per definition alltid bättre och det är helt idiotiskt att påstå.
Det finns en anledning att folk inte springer runt med 42" HDTV i fickorna, det ska vara så bra utnyttjat format som möjligt. t.ex. din Arc anser nog många är för stor för att ha i fickan bekvämt

Vi kan väl jämföra med din Arc t.ex.. Den är större (ditt trumfkort) än iphone4 men har både sämre upplösning (för att visa min kompetens) och sämre dpi vilket gör läsning av liten text obehagligt och ökar behovet av att zoma in och ut mycket.
Rent färgmässigt är det rätt jämt, och även om arc skulle vara marginellt bättre så vet jag inte om det är något att ge beröm för att en helt nylanserad mobil precis (klart tveksamt också) klarar av att slå en mobil som är ett år gammal..

Blacks skärm använder t.o.m. samma teknik som Retina i Iphone4 men är även den av lägre upplösning trotts större skärmyta och har lägre dpi.

Sedan får du rätta mig om jag har fel men är inte multitouch främst en mjukvarufråga vilket då också kan das tillbaka till att iphone4 är ett år gammal och man får väl bara hoppas att utvecklingen går frammåt..
För övrigt undrar jag hur du håller din telefon om du vid spelade har behov att använda fler än 3(2?) fingrar, möjligvis någon form av pusselspel. Gyrot ger ju även andra styrmöjligheter för spelutvecklarna att använda..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem

Och 2 månader senare så lever han fortfarande. Även om nu inte han har något med detta att göra så ser jag fortfarande inte poängen du försöker bevisa.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju gränssnittet i telefonen som är onekligen näst intill identisk till Iphones däremot är inte designen på själva telefonen vad jag förstått som Apple stämmer Google för deras egna design då enligt bevisat ovan så kan man se att Samsung har redan producerat en telefon vars utseende drag syns lätt på 3GS'en. Däremot kan inte Google neka att gränssnittet är i liknelse till 3GS'ens gränssnitt.

Ska Sony Ericsson stämma Nokia och tvärtom för deras likheter i följande bilder:

Enda dom gjort är att flytta på placeringen och ändra texten från "Back" till "Exit" och tagit bort "Select".

Apple har bara tråkigt tror jag...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Vi kan väl jämföra med din Arc t.ex.. Den är större (ditt trumfkort) än iphone4 men har både sämre upplösning (för att visa min kompetens) och sämre dpi vilket gör läsning av liten text obehagligt och ökar behovet av att zoma in och ut mycket.
Rent färgmässigt är det rätt jämt, och även om arc skulle vara marginellt bättre så vet jag inte om det är något att ge beröm för att en helt nylanserad mobil precis (klart tveksamt också) klarar av att slå en mobil som är ett år gammal..

Har en arc framför mig nu och jag tycker inte den är speciellt jobbig att ha i fickan, nästan bättre än iphone 4 till och med. Därimot är inte skärmen så jättebra. Jag gillar Iphone 4 skärmen OCH galaxy S. Även om galaxyn var lite jobbig att läsa ifrån när det var mycket och liten text så är den där svärtan helt underbar.

Permalänk
Medlem

Apples ikoner är lite mer runda i kanterna och mail-ikonen är 3:e från vänster för samsung och 2:a från vänster för apple. T.o.m. klockan har de satt på lite olika ställen. Som sagt: STOOOR skillnad mellan telefonerna

Permalänk
Medlem

blir samsung dömda ska apple bli dömda för samma sak gällande deras datorer och operativsystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anzen:

Detta kan jag inte hålla med om, väldigt innovativt att återlansera videosamtal, dessutom att det ENDAST går om man är kopplad till WiFi och endast mellan iPhones. Sanslöst om de inte fixat detta vid nuläget.
Gränssnittet och funktioner har sett ut i princip på samma sätt sen första iPhonen.
Föråldrad hårdvara vad gäller allt förutom skärmen, och de tillverkar inte ett knyst själva utan köper hårdvaran från andra.
Förstår inte alls hur du tänker, du får gärna utveckla.

Skrivet av KAN1N:

Kanske för att Apple är störst vad gäller innovation av smartphones i dagsläget...

Jag är också väldigt intresserad över detta. Förklara denna innovation av smartphones.

Permalänk
Medlem

Nu är jag en Android-användare och allt vad det kan innebära, men i det här fallet så får jag nästan hålla med Apple. Vissa av Galaxy-telefonerna är verkligen onödigt lika 3GS/4. Sen tycker jag att Apple är dryga som stämmer hit och dit, men är man ett amerikanskt företag så är man...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Essin:

Så stor som möjligt? jag kan gå med på så stor del av mobilens framsida som möjligt, för som du uttrycker dig så är större skärm per definition alltid bättre och det är helt idiotiskt att påstå.
Det finns en anledning att folk inte springer runt med 42" HDTV i fickorna, det ska vara så bra utnyttjat format som möjligt. t.ex. din Arc anser nog många är för stor för att ha i fickan bekvämt

Vi kan väl jämföra med din Arc t.ex.. Den är större (ditt trumfkort) än iphone4 men har både sämre upplösning (för att visa min kompetens) och sämre dpi vilket gör läsning av liten text obehagligt och ökar behovet av att zoma in och ut mycket.
Rent färgmässigt är det rätt jämt, och även om arc skulle vara marginellt bättre så vet jag inte om det är något att ge beröm för att en helt nylanserad mobil precis (klart tveksamt också) klarar av att slå en mobil som är ett år gammal..

Blacks skärm använder t.o.m. samma teknik som Retina i Iphone4 men är även den av lägre upplösning trotts större skärmyta och har lägre dpi.

Du missa ju hela poängen att de skall vara ljusstarka så man ser något + strömsnåla. Skillnaden mellan black och iphone 4 är att du får dubbla ljuststyrkan till halva strömförbrukningen. Trots det faktum att den är större.

Jag förstår inte logiken när du säger att du behöver zooma mer på en större skärm. Det är ju tvärtom..

Poängen med retinan, eller vad skall vi kalla det kärnan av idioti. Är att man kastar bort energi på att ha en upplösning du inte kan se skillnad mellan. Det resulterar i att man är tvungen att skruva ner ljusstyrkan till en nivå där man inte ser ett piss i dagsljus (såvida man vill iaf ha ett par timmars aktivt användande).

Förenklat: Retinan är utvecklad för att låta betydligt bättre än den är, med en DPI som är ologisk och i all typ av vardagligt användande är den medelmåttig at best. Precis som resten av telefonen.

Nu behöver det inte nämnas att trots att utöver en bättre skärm, bättre batteritid, betydligt bättre prestanda, bättre lagring så kostar en Iphone 4 det dubbla.

En iphone 4 kostar tom mer än min optimus 2x, det är ungefär som att en phenom 555 skulle kosta mer än i7 990x.

Det finns bara tre anledningar till att de kunnat kräva det priset.

1. Varumärket, av någon anledning tycks folk gilla slutna källkoder och enorma kostnader för att byta enkla saker som batteriet/baksidan för att man låst chassit med en special skruvmejsel.

2. Designen, förutom att den är av värdelös kvalité.. (tappade en från 40 cm och skiten sprack) så är den snygg och stilren.

3. Namnet, sätter du ett i framför ett helt vanligt ord så blir skiten apple-ized och voila 4 gånger så dyr.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

blir samsung dömda ska apple bli dömda för samma sak gällande deras datorer och operativsystem

Varför det?

http://www.mackido.com/Interface/ui_history.html

http://obamapacman.com/2010/03/myth-copyright-theft-apple-sto...

Permalänk

Ärligt talat så reagerade jag också på det första gången jag såg den, är inte ett dugg förvånad.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Avstängd

Riktigt mycket jävla careface på detta...

Permalänk

Dags att stämma alla andra telefoner som har ett avlångt högtalar hål, en knapp, svart högblank finish, skärm och rutnäts meny? Typ 75% av alla smartphones som släppts typ, någonsin? Geeses..

Permalänk

Formen och rutnätet i uin på iphonen är misstänkt likt denna t300...

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!

Permalänk
Skrivet av Robeliboban:

Tycker det här är svammel, jag menar varenda smartphone liknar ju iphone.

46.7%

Allvarligt? Sweclockers läsare måste ha en grav syndefekt för att inte se likheten. Klart som f*n samsung inte kopierat designen.

Här har ni svaret:

Skrivet av equipped:

Bilden här är ju ganska felvinklad, då det faktiskt är SGS applikationsmeny som visas, inte hemskärmen som oftast ser väldigt annorlunda ut med olika widgets, klockor, apps osv.

Visst finns det likheter mellan de två enheterna, men de är bara stilrena. Apple var inte först med att ha en svart lur med en kromad kant runt! I verkligheten så skiljer sig även enheterna något enormt, då SGS är mycket tunnare, längre, stilrenare och snyggare.

Som citerat är det helt olika menyer på vardera mobil som visas.

Iphone'n visar sin hemskärm och Galaxy'n sin "appdrawer", alltså inte sin hemskärm. Om ni testar dessa två telefoner märker ni ganska snabbt att Galaxy'n skiljer sig mer och mer från ihpone'n pga av android. I övrigt liknar mobilerna väldigt mycket varandra men notera "liknar" alltså inte kopierat.
Galaxyn har blå ram, 3 knappar och baksidan ser helt annorlunda ut med deras haka och kamera. För övrigt så har Samsung kört med "krom"ramar tidigare för att skydda skärmen mot repor och de gör inget undantag med galaxy. Rättegångarna lär gå trögt för apple.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Lär dig skilja på en telefon och ett operativsystem. Sen om du tror att Android inte konkurrerar med IOS får du nog allt ta och läsa på lite.

Jag vet att android är OS och iphone en telefon... Men lättare att förstå om man skriver så. Hatar folk som klagar på "småfel" gjorda med flit som inte spelar någon roll.

Android konkurrerar med iPhone ja, men det är inte konkurrenskraftigt nog... iPhone har en betydligt trevligare upplevelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangler:

Apple kan nog få lite problem med denna stämningen trots allt, verkar som att de stal/kopierade designen från samsung.

http://img830.imageshack.us/img830/8822/73e7bcd2.jpg

Hahah! Samsung har ju bara använt sin gamla design^^

Apple alltså..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekka75:

Samsung får lägga ner telefonindustrin och leverera lite mekaniska hårddiskar istället.

hahaha!

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

Hahah! Samsung har ju bara använt sin gamla design^^

Apple alltså..

Här har du rooten till Iphone 4

Apple är pengatörstiga PR monster som alla borde bojkotta.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

Jag vet att android är OS och iphone en telefon... Men lättare att förstå om man skriver så. Hatar folk som klagar på "småfel" gjorda med flit som inte spelar någon roll.

Android konkurrerar med iPhone ja, men det är inte konkurrenskraftigt nog... iPhone har en betydligt trevligare upplevelse

Fast när du inte skiljer på saker förstår ingen vad du menar. Men om du nu försöker säga att Android konkurrerar med IOS, men inte är konkurrenskraftigt nog, så har du uppenbarligen fel. Kolla marknadsandelar.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lösbonde:

2. Designen, förutom att den är av värdelös kvalité.. (tappade en från 40 cm och skiten sprack) så är den snygg och stilren.

http://gadgetstress.com/2010/09/stress-test-of-apple-iphone-4...

The circuit board is a real masterpiece. It has a very compact design. There are no unnecessary spaces or details. It looks perfectly made (pic. 39). The circuit board contains the 1000 MHz processor, GPS, Wi-Fi, Bluetooth, Flash-memory 16 Gb etc. Some components are specially designed for the L-shaped board. The quality of the assembly is very high. In order to better dissipate heat away from the circuit board, some shields of the board are provided with rubber pads. This is the first time we’ve tested a gadget with such a high quality of build. The Apple iPhone 4 really deserves a lot of praises.

Overall, the iPhone 4 passed our stress tests successfully. Very often, it showed the best results among all the gadgets that we had ever tested.

Every detail of the iPhone 4 is designed with punctuality. Even the box is stylish. The iOS warns about all possible problems of the phone. For example, this is the only cell phone that warned about overheating. In our opinion, the device deserves its price.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorteX:

Och 2 månader senare så lever han fortfarande. Även om nu inte han har något med detta att göra så ser jag fortfarande inte poängen du försöker bevisa.

Att man inte driver ett företag när man är cancersjuk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Jag skulle också vilja säga att de inte har kopierat designen, per se. De har självklart inspirerats av den, det är ju ändå ett vinnande koncept. Att inse är att Apple har satt standarden för smartphones, och det är naturligt att andra vill efterlikna det så mycket som möjligt. Det är förstås bra om alla mobiler fungerar på liknande sätt, då känner vi snart igen oss i all ny teknisk miljö. Samtidigt är diversitet något att sträva efter, och man kan tycka att Samsung borde ha satt sig ned och riktigt gnuggat geniknölarna för att komma fram med ett nytt revolutionerande koncept. Som sagt, det är svårt, ty alla vet hur en iPhone fungerar, det är enkelt. Varför inte efterlikna?

Sedan ser ju Apple att de faktiskt kan vinna det här, och då får de en del $$$, så att säga

Säger inte att det är dåligt att kopiera, iphone är ju onekligen väldigt populär och samsung (eller andra för den delen) gör inget fel i mina ögon i att kopiera designen, det står dessutom "SAMSUNG" med stora bokstäver på telefonen så det är ju ingen kopia av iphone rakt av (själva produkten a la kina kopior) utan det är "bara" designen som är kopierad.

Personligen finner jag iphones design ointressant så det hade varit roligare om tillverkarna vågade gå sin egen väg som till exempel sony ericsson med arc men det är en annan fråga

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av radim:

Hur mycket har apple egentligen tagit i skada utav att galaxy S finns?

http://news.yahoo.com/s/ac/20110104/us_ac/7521676_samsung_gal...

Äger en galaxy s själv. Lättare, smalare, finare skärm nuff said

Här har ni nått att längta efter!

Permalänk
Medlem

Lika? Ja.
Nödvändigt att stämma? Nej.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk

Istället för att stämma kan Apple klappa sig på bröstet och känna sig stolta över att i detta fallet Samsung har inspirerats av deras design. De är långt ifrån exakt lika.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

http://gadgetstress.com/2010/09/stress-test-of-apple-iphone-4...

The circuit board is a real masterpiece. It has a very compact design. There are no unnecessary spaces or details. It looks perfectly made (pic. 39). The circuit board contains the 1000 MHz processor, GPS, Wi-Fi, Bluetooth, Flash-memory 16 Gb etc. Some components are specially designed for the L-shaped board. The quality of the assembly is very high. In order to better dissipate heat away from the circuit board, some shields of the board are provided with rubber pads. This is the first time we’ve tested a gadget with such a high quality of build. The Apple iPhone 4 really deserves a lot of praises.

Overall, the iPhone 4 passed our stress tests successfully. Very often, it showed the best results among all the gadgets that we had ever tested.

Every detail of the iPhone 4 is designed with punctuality. Even the box is stylish. The iOS warns about all possible problems of the phone. For example, this is the only cell phone that warned about overheating. In our opinion, the device deserves its price.

Jo, visar ju lite på hur värdelösa såna där tester är, såg något liknande från svt där alla tablets skulle "klara att bli överkörda av bilar"

Exempel är när de försöker repa glas med en skruvmejsel - de missade nog kemi kurserna.. glas är flera gånger starkare än järn.

Ungefär som att försöka repa en diskbänk med en träsked. GG

Sen lite längre fram försöker de samma skit fast med plast! Känns som ett aftonbladet test.

Som sagt, jag droppade min från 40-50 cm, från bänken på gymmet till marken skiten sprack totalt.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!