SSD @ SATA/300 3GB/s

Permalänk

SSD @ SATA/300 3GB/s

Hej allesammans!

Jag har nu äntligen byggt ihop min nya rigg. Nu har jag märkt att min SSD (Operativssytemsdisk) inte använder sig av SATA 6GB/s.

Moderkortet är ett P8P67 DELUXE från Asus. Jag har kollat med CrystalDiskInfo 3.10.0 och genom Intel Rapid Storage Technology. Båda säger samma sak.

Jag är helt 100 på att jag satt in disken i rätt sataport på moderkortet. Är detta för att disken inte är gjord för SATA 6GB/s?

Disken i fråga är en Intel SSD x25-M G2 80GB.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

X25-M och X18-M är inte SATA v3 diskar.

För att använda sig av en sata v3 koppling (eller v2) krävs det att båda enheter stödjer det. Det vill säga den kontroller du kopplar disken till, och själva disken du kopplar in.

Det läge som används är det lägsta läget som de båda enheterna tillsammans stödjer. En v1 disk kommer att köras som v1 på en v3 kontroller. En v3 disk kommer på en v1 kontroller att köras som v1.

Av denna anledning bör du koppla in din X25 i en SATA v2 (3gbps) port.

Permalänk
Skrivet av eXale:

X25-M och X18-M är inte SATA v3 diskar.

För att använda sig av en sata v3 koppling (eller v2) krävs det att båda enheter stödjer det. Det vill säga den kontroller du kopplar disken till, och själva disken du kopplar in.

Det läge som används är det lägsta läget som de båda enheterna tillsammans stödjer. En v1 disk kommer att köras som v1 på en v3 kontroller. En v3 disk kommer på en v1 kontroller att köras som v1.

Av denna anledning bör du koppla in din X25 i en SATA v2 (3gbps) port.

Tack för informationen.
Du menar alltså att jag kan tappa prestanda/tillförlitlighet om jag använder disken i en 6GB/s port?
Eller är det på grund av att jag "hoggar" en bättre port än nödvändigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravengaard:

Du menar alltså att jag kan tappa prestanda/tillförlitlighet om jag använder disken i en 6GB/s port?
Eller är det på grund av att jag "hoggar" en bättre port än nödvändigt?

Ibland så fungerar v2 enheter något sämmre i en v3 port än i en v2 port. Detta inte på grund av icke-native portar (vanligtvis marvel kontroller) som ochså brukar vara sämmre. En firmware updatering släpptes ochså just för X25-M serien för att förbättra kompabiliteten med v3 något.

Men som du ochså nämnde så använder du även en v3 port i onödan.