Permalänk
Medlem

PvZ - ling / Mutas

Hoj!
Jag spelar protoss och har idag fått en del däng av zerglings och mutas främst. Jag brukar oftast starta 3xgate -> robo -> expo mot zerg. detta brukar funka bra när han går snabb expo / roaches etc även hydras / corruptors. Men på lite större kartor när det blir 3-4 expos brukar jag bli sliten i stycken av harass / Utmacrad. Alltså att han skickar sina snabba trupper runnt och pajar mina expos med både lings + mutas. Känns inte som att kanoner har så stor effekt, stalkers är för långsamma känns det som. Typ så här brukar mitt problem se ut: http://www.youtube.com/user/HDstarcraft#p/u/1/f5vtsXD-kcg känns som att många zergs har börjat spela på det här sättet nu för tiden med, speciellt på större banor då. Hur brukar ni hantera zerg?

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem

blink stalkers krossar hans mutalisker och colossus crossar hans zerglings. ingen lust att ge mer "tips" för det är så obvious och ZvP är obalanserat för tillfället in favor of the protoss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

ingen lust att ge mer "tips" för det är så obvious och ZvP är obalanserat för tillfället in favor of the protoss.

Ta en titt här: http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=2141...

Testa det själv. Grymt skoj är det också.

Permalänk
Medlem

Är du seriös med att du har problem med folk som kör så som det du länkade?

Permalänk
Medlem

Gnäll och nästan idiot förklaringar kan man kanske ta i någon annan tråd.

Faktum är att mirror är min bästa matchup, terran är ca 50% och zerg vinner jag bara 30%. Till saken hör också det att jag spelat ca 100 matcher bara och jobbar på att göra mig av med wc3 tänket fortfarande. Spelet är kanske obalanserat på elit nivå, men för oss i silver / guld skulle jag säga att det är bra balanserat

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Entusiast

Heavy gateway med blink stalkers, zealots och senare high templars är vad jag rekommenderar. försök att alltid ha en sentry med tillräcklig energi för guardian shield när det blir strid, det tar bort mycket av mutas skada(och lings). Jag lirade mycket muta/ling själv emot protoss, och förlorade typ aldrig mot robo.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Börja, forge->expand->double stargate-> mass phoenix

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Firkraag:

Heavy gateway med blink stalkers, zealots och senare high templars är vad jag rekommenderar. försök att alltid ha en sentry med tillräcklig energi för guardian shield när det blir strid, det tar bort mycket av mutas skada(och lings). Jag lirade mycket muta/ling själv emot protoss, och förlorade typ aldrig mot robo.

Sentry skölden gör bara av emd muta dmg, inte ling, där funkar däremot forcefields bättre.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bakemonster:

Sentry skölden gör bara av emd muta dmg, inte ling, där funkar däremot forcefields bättre.

Guardian shield tar bort 2 skada ifrån ALLT.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Firkraag:

Heavy gateway med blink stalkers, zealots och senare high templars är vad jag rekommenderar. försök att alltid ha en sentry med tillräcklig energi för guardian shield när det blir strid, det tar bort mycket av mutas skada(och lings). Jag lirade mycket muta/ling själv emot protoss, och förlorade typ aldrig mot robo.

Guardian Shield skyddar bara mot ranged attacks ju? Men visst, mot mutas är det guld värt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flamso:

Guardian Shield skyddar bara mot ranged attacks ju? Men visst, mot mutas är det guld värt!

Stämmer bra, jag hade fel.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Firkraag:

Guardian shield tar bort 2 skada ifrån ALLT.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Firkraag:

Stämmer bra, jag hade fel.

Blev sjukt orolig över att jag missat något episkt bra, för då hade man kört över zerg som körde lings. xD

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Ling / mutas är det jag själv har mest problem mot men brukar lösas genom 3gate expand till stargate 4-5x Phoenix för att senare gå colossus mot hans mass hydras, detta är dock bara på platinum/Diamond nivå

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk

Zealot stalker mot ling/muta är kung. Sen kan man ha support units som HT/sentries etc men zealot stalker countrar mutaling sååå hårt. Dra ett par kanoner i mineral line så slipper du harass, sen är det bara gogogo

Permalänk

Phoenix äter mutor (glöm inte att du skjuter samtidigt som du rör dig, så gör harass som han vill stoppa med mutorna sedan rör du dig och äter mutorna samtidigt).

Quick Phoenix void ray (lyft queenen, döda den, ät drones, fly innan du tappar phonixes) är bra start.
Då blir plötsligt rollerna omkullkastade och du kan harassas honom medan du expar obehindrat.

Permalänk
Skrivet av lord_real:

Phoenix äter mutor (glöm inte att du skjuter samtidigt som du rör dig, så gör harass som han vill stoppa med mutorna sedan rör du dig och äter mutorna samtidigt).

Quick Phoenix void ray (lyft queenen, döda den, ät drones, fly innan du tappar phonixes) är bra start.
Då blir plötsligt rollerna omkullkastade och du kan harassas honom medan du expar obehindrat.

Stargate openings gör det bara lättare för zergs att expanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_real:

Phoenix äter mutor (glöm inte att du skjuter samtidigt som du rör dig, så gör harass som han vill stoppa med mutorna sedan rör du dig och äter mutorna samtidigt).

Quick Phoenix void ray (lyft queenen, döda den, ät drones, fly innan du tappar phonixes) är bra start.
Då blir plötsligt rollerna omkullkastade och du kan harassas honom medan du expar obehindrat.

Varför ska man äta mutaliskerna och dronesen? Räcker det inte med att man dödar dom?

Skämt åsido så funkar faktiskt air ofta väldigt bra mot Zerg. Inte så förtjust i bara stargate- och warpgateunits mot Zerg som kör speedling/mutalisk för det finns inget bra air unit mot zerglings, men med colosser eller high templars i sin mix blir det fest.