Helgsnack: "Är det värt att köpa surfplatta?"

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Hur är det att skriva på en surfplatta? Funkar det att ha som digitalt anteckningsblock? Lär ju suga att skriva med penna på den, menar mer och skriva på touch tangentbordet.

Permalänk

Jag skulle personligen inte kunna motivera ett köp av en surfplatta i dagsläget.
Får jag en så skulle jag förmodligen vara rätt snabb på att hitta på användningsområden!

Vet man redan innan att man behöver en för specifika användningsområden där laptops är för klumpiga så visst, det kan va värt det.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Har ingen iPad själv, men min mamma vars laptop gav upp har sedan någon månad endast iPad och kan göra allt hon vill och behöver på den. (Synkar gör vi mot min dator) Det hon använder den till är surf, (visst, flash fungerar inte, men det är inget hon säger sig sakna - än) mail, (hon skriver nu snabbare på iPad än laptop och skulle hon vilja/behöva skriva längre är det bara att använda bt-tangentbord.), kolla på SVT Play (iPhone varianten iof. men hon är nöjd även med den) och liknande tjänster, betalar räkningar (swedbank) och så anävnder hon Facebook.

Givetvis används även appar flitigt och deklarationerna, såväl hennes som pappas, signerades genom skatteverkets app. (tidigare år har hon ringt) Patiens, sudoku och mahjong spelas det om man ser till regelrätta spel men även andra appar har laddats ner i underhållssyfte.

Vi har även provat att strömma film till AirVideo och även med Plex. Där tycker i alla fall jag att AirVideo känns roligare för att det har stöd för fler format medan Plex hittills känns stabilare. Prismässigt ligger de rätt lika dock.

Jag har lekt lite med iPaden och jag måste säga att den skulle ju aldrig kunna göra som mamma och bara ha en iPad, som komplement - ok, men inte som enda "dator". Sedan, som förälder till en treåring och ett spädbarn, njä den känns lite för ömtålig för att vara uppriktig. Såväl jag som min man har varsin iPod Touch och dessa går verkligen varma, men de är så mycket enklare att ha i fickan och ta fram och använda. En iPad behövs det ju liksom en väska till och tja, då blir den lätt liggande kvar. Sedan ammar jag och en iPod Touch går fint att manövrera med en hand, iPad funkar ibland men rädslan att tappa den är aningen för hög. (Å andra sifan är inte laptop heller något kul alternativ om man ligger och ammar - sitter jag så kan jag vara vid min stationära).

Jag sammanfattar det såhär, jag ville ha en, provadeoch böev lite mindre sugen. Hade jag en lång resa framför mig så skulle jag kanske vilja ha en, men nja, inte riktigt än. Sedn är jag lite snål också - det måste jag erkänna. Men, jag har sett bevis för att en iPad kan vara exakt rätt produkt så jag tycker att var och en själv får rannsaka sitt behov och handla därefter. (Personligen är jag glad att min mamma köpte en för nu vet jag att jag inte ska skaffa någon riktigt än)

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk
Medlem

Har en billig 7 tums androidplatta. Använder den för att styra datorn, surfa lite nyheter när man äter frukost och inte har ngn tidning, kolla på youtube etc. Funkar fint till det jag använder den till.

http://www.archos.com/products/ta/archos_70it/index.html

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Känner inte att funktionerna i en surfplatta väger upp priset, men visst fick jag en så varför inte, är en häftig produkt

Permalänk
Medlem

nej...

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Lite knasigt att kalla dom för surfplattor när flera är mer än det, vissa är utmärkta att ha till jobb & annan hobby också.
Jag var inne på Ipad när det endast fanns den (näst intill), sedan android men nu har jag halkat in på win7-spåret då en sådan klarar allt. Dock skulle man förmodligen kunna tjäna kosing på att skriva appar för android 3.0 honeycomb men men... Sedan är det tråkiga att de flesta dröjer i väg så jädrigt, 3g versioner lär ju inte komma förens sommarn nästan är slut.

>Gillar man Apple och deras inlåsta system samt att surfa (ej Flash), lyssna på musik, se mycket film och använda många touchvänliga appar, kör Ipad 2.

>Vill man ha något annat tabletbaserat som till exempel Android som anses bli riktigt bra framöver, ha flash samt några få appar så verkar eee pad transformer helt ok.

>Är man dock inte petig på bästa touchvänligheten och vill ha komplement med penna så vore en win7-baserad kanske bättre, alla windowsprogram, skola/jobb inkl Flash etc. Kör man EP121 får man hästar så det räcker, dock blir batteritiden lidande, perfekt för handskrift samt ritande i diverse applikationer pga stor bra skärm och penna.
Vill man ha betydligt bättre batteri än EP121 så kommer ytterligare en med win7 som kör dual atom, Stylistic 550, också med penna dock inte i EP121 klass. Bra på det mesta annars och inga större nackdelar.

Dessa är de tre jag tittat speciellt på, även om det finns fler.

Permalänk
Medlem

Som dom sa på anantech man saknar tagentbordet ,telefonen fyller samma funktion (android eller iphone) annars så använder man hellre en labtop själv föredrar jag stationärt & tycker det bara e fjoll med de andra om jag skulle välja nåt så blir de en ny mobil så surfplatta är ett fjasko bara prylnördar som vill ha ,fast & andra sidan så funkar det ,apple säljer som smör

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd

-Jag gillar inte mobiler, väljer hellre en bärbar dator med riktigt tangentbord istället.
Nej så är det ju inte. Plattor är något mellan iphonen och den bärbara datorn. Jag tycket de är perfekta till att konsumera webb, text, foto, mm. Det är vikten och formfaktorn som gör dem så bra. Sedan att tekniken och priserna inte har samma nivå som annan teknik är en sak. Men detta är bara början. Så är du priskänslig eller kritiskt till buggar just nu. Då ska du vänta. Jag tycket nog inte att en padda riktigt är till barnen ännu. Det kommer, men vi är inte där just nu.

Permalänk
Medlem

Ser själv en surfplatta som en smidigare laptop, sämre prestanda men smidigare.
Och skulle aldrig klara av att ha någon av dom som finns i dagsläget då jag inte är iOS största fan.
(Android plattorna håller inte måttet)

Och jag fullständigt hatar att skriva på "touch"tangentbord...Så för mig så skulle jag lägga pengarna på en bra laptop istället.
Själv så behöver jag inget smidigare och är inte direkt så jätte impad på surfplattor.

5000kr är bra pengar för en laptop, 5000kr för en surfplatta är....erm...det vet vi inte ännu, finns inte direkt något priskrig på den fronten.

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

De är ju så klumpiga...dessutom så är ju touch paden helt värdelös!! Väntar tills det kommer touch screen till laptops

En av anledningarna att man köper en platta är väl för att dom inte är klumpiga. Menar du att touchen är dålig eller vad menar du ?

Skrivet av Piece of Cake:

Många ser surfplatta som en lyxprodukt, iaf ett kompliment till dator, men jag funderar faktiskt på att köpa en till min mormor, som inte haft nån dator tidigare, så att hon kan maila och surfa. Det är ju mindre krångel med drivrutiner och antivirus och liknande och det är lättare att lära sig peka på det man vill än att navigera med mus och tangentbord. Hon verkar också positiv till den idén.

Nån som har nån synpunkt på detta?

Jag skulle tro att det både är smart och dumt. Tror nog att det är lättare att surfa och maila på en bärbar dator, men har hon stuga eller flyttar sig mycket så är väl en platta bättre kanske ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Jag förstår inte att så många missat användningsområdena för surfplattor.

1: Batteritiden jämfört med laptop är ju mycket bättre
2: Smidig att ta med när man bajsar, jämfört med laptop. (man måste ju alltid var uppkopplad eller hur )
3: Läsa böcker, tidningar, lyssna på musik, se på film, skicka sms och ringa på vissa modeller.

Jag tyck dock med om att priserna skulle ner under 3000:- för en bra modell typ Ipad och jag hoppas också på att det ska komma bra Androidvarianter eller varför inte x86 varianter med linux.

Permalänk
Medlem

Låter som att surfplattan kommer täcka dina behov under resan, men kommer den också att täcka dina behov efter resan? Och vad tycker barnen? Vill dom kolla på film och surfa på internet under en bilresa eller vill dom kunna äta oändligt med glass i sommar (500 glassar får man istället för en ipad)?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

Det är det helt klart! Använder knappt min MacBook Pro nu när jag har en iPad. Funderar tillochmed på att skaffa mig en till. iPad 2 då.

Håller med, det är precis samma sak för mig. Jag använder så gott som enbart min iPad 2 nu, den är ju så fruktansvärt smidig. Har en 13" Mac så den är ju inte direkt blumpig men mot iPaden har den inte en chans.

Permalänk
Medlem

Surfar, mejlar och läser böcker på min lilla Pre. Visserligen vore det kul med en Touchpad med webOS men ser personligen inget behov då jag redan har en bärbar dator. Blir istället att upgradera telefonen till en med större skärm (Pre3).

Köper jag en platta så blir det till min kära mor, det är hon värd.

Permalänk
Rekordmedlem

Surfplattor är åtminstone i sin nuvarande form bara en pryl, de har så dålig ergonomi att de är obrukbara till arbete, de är dessutom för tunga att ligga o läsa från, samt att de funkar dåligt i solljus, Det kanske blir nått så småningom när de mognat, och man fått dem att fungera på ett bekvämt sätt, idag är de inget som helst alternativ till en liten laptop, de är svårmanövrerade i praktiken, och tunga att hålla i handen, men löser man inmatningsproblemen och att de kan växla skärmläge så man kan läsa dem utomhus och göra dem vattentäta och tåliga då kan de bli ett bra verktyg.
idag kan man ju knappt surfa på dem, de duger kanske till att visa pdf er, men inte utomhus..
Nä... de suger... idag är det bara en överprisad status accesoar som saknar vettigt användningsområde.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja!

Värt pengarna? kanske , kanske inte.

Men jag har iallafall många avnändning områden för den så för mig är det värt pengarna.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk

Nej, det är inte värt att lägga ut flera tusen på skräp. Du får en laptop som är bättre prestandamässigt, öppnare, större kompatibilitet m.m. för en avsevärt mindre summa. Gillar man att fingra så finns det ju laptops som har den funktionen också. Roligt också att många som köper plattor "för att det är så smidigt" ändå släpar med sig ett tangentbord.

Men visst, en kinaplatta med Android som du får för några hundralappar, helt ok, men inte mer.

Permalänk
Medlem

Utan att ha provat en surfplatta måste jag ändå säga att dem känns onödiga i sig själva dock ett trevligt koncept/extrafiness för en vanlig laptop.

En surfplatta är bara en nerbantad laptop med anpassat os.... och ett bra sätt för tillverkare att ta extra betalt för mindre.

Om det är något som borde efterfrågas så är det en laptop/surfplatta/hybrid som är tunn nog att rivalisera surfplattorna. En sådan enhet skulle vara mycket mera användbar i alla lägen.

Jag hoppas på detta när Windows 8 kommer där en sådan hybrid skulle kunna dra nytta av ARM stöd samt anpassning för touchdisplay. Kanske till och med viss bakåtkompatibilitet/emulering med x86 hade inte varit fel.

Det enda jag sett hittils som kommit i närheten är:

Kräver dock mera utveckling. Att göra datorn tunnare, snyggare, snabbare, tåligare borde inte vara något problem då det redan finns supertunna laptops såsom macbook air osv.

Voila, surfplatta, laptop. Bästa ur alla världar.

För den som vill se mer om Samsung Sliding PC 7:

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Musikälskare

Väntar hellre några år tills de har blivit lite mer utvecklade, klarar mig bra med mobil och bärbar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Många ser surfplatta som en lyxprodukt, iaf ett kompliment till dator, men jag funderar faktiskt på att köpa en till min mormor, som inte haft nån dator tidigare, så att hon kan maila och surfa. Det är ju mindre krångel med drivrutiner och antivirus och liknande och det är lättare att lära sig peka på det man vill än att navigera med mus och tangentbord. Hon verkar också positiv till den idén.

Nån som har nån synpunkt på detta?

Har tänkt samma tanke. Min mormor är 80år och väldigt pigg för sin ålder. Hon har inga tidigare erfarenheter av datorer och därför tänker jag att det kan kanske vara lättare att "peka på det man vill" istället för att krångla till det med en mus. Hon ska använda den till korsordsfusk och allmän slösurf. Jag har ingen surfplatta själv, men jag får för mig att det är lättare att navigera med fingrarna än med mus.

Permalänk
Medlem

En surfplatta är ju inte en värdig ersättare för en dator om du ska använda den till att jobba, men om du bara ska resa, skriva lite korta mail och surfa lite så är en surfplatta både roligare och enklare att ha att göra med än en dator.

Frågorna jag ställer mig när jag väljer mellan dator och iPad är följande:
Hur länge ska jag vara borta? Är det mer än att sova hos flickvännen några nätter blir det datorn, annars iPaden.
Kommer jag behöva skriva/arbeta? Ska jag arbeta blir det datorn, även om bluetooth-tangentbord funkar bra så är det lite för grisigt att skriva på iPaden.
Kommer jag vara utan ström långa perioder? Om svaret är ja blir det iPaden eftersom den har 10 timmars filmtittande på lägsta ljusstyrkan och om jag riktigt anstränger sig kan jag pressa ner batteritiden till runt 6 timmar.
Kommer jag behöva bära runt på det jag väljer? Är svaret ja så blir det nästan alltid iPaden.
Vilket filformat är det på filmerna? Är det konstiga filformat så måste jag lägga in dem i VLC, som inte finns kvar i App Store längre, och det fungerar inte alltid felfritt. Att köra alla filmer genom Handbrake tar tid om man har en halvlångsam dator.
Kommer jag sitta trångt när jag behöver använda det jag tar med mig? Är svaret ja så är iPaden mycket lättare. Hur många gånger har man inte suttit med datorn obekvämt på ett flygplan tex? Med en iPad kan man alltid hitta en skön ställning.

Jag är ju en person som använder datorn mycket och vill kunna göra det effektivt. Så om det är långresa som är på tapeten, i mitt fall träningsläger i Montenegro för tillfället, har jag slitit med mig både dator och iPad eftersom de fyller olika behov. Framförallt på flygplanet... som jag nämnde ovan.

Självklart så kan du byta ut "iPad" mot godtycklig surfplatta, men det finns ju knappt några alternativ. Räkna inte heller med att det kommer komma så mycket vettiga Androidplattor som kan konkurrera med pris heller, 500 USD är ett oerhört bra pris för en surfplatta i dagsläget, sen kan man anse att det är dyrt ändå, du får ju mer prestanda och funktionalitet om du köper en dator.

Visa signatur

En potatis

Permalänk

jag ska svara JA!! klart , alla ska ha surtplattor ! som går att göra allt med , och inget ? om man nu råkar detta tycker vara kul !
jag tänker på alla jävla helvetes tidningarn som flyger och far runt göteborgs central tex **** ni får ursäkta att jag går på hårt men jag har redan börjat så är lika bra att avsluta.

Tänk en person som låt säga läste metro på spårvagnen/bussen/tåget eller och får givetvis inte glömma morgontidinignen och kaffet ! TÄNK vilka fantastiska möjligheter att kunna läsa tidning / kalender eller ja rentav leta nått på nätet om nyheter här på sweclockers eller så , ISTÄLLET för att förbruka 2 tidigningar på 1 person som antagligen slänger/kastar den någon olämplig stans.

men för att övergå till topic, har ingen jättekoll på android m.m bara lite ipad. MEN man är väldigt knuten till vad man kan göra men finns givetviser ochså möjligheter. gps-film-musik-spel-tidningar- bla bla bla och att alla säger att det kostar mycket ? det var inte det vi skulle diskutera omkring utan . svaret är JA ! du borde skaffa en ! och om dina ungar är i tillräcklig ålder så kan man säkert få in några segdragna spel så dom håller sig lugna i baksätet !

ha en underbar påsk och detta är min kommentar till det hela !

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk

Alldeles för dyrt tycker jag. Sen har inte Android mognat än på surfplatta fronten. Känns som att iPad är det gedigna valet där. Dessutom är de senaste Android enheterna ganska dyra. Tänker på Motorola Xoom bland annat. Möjligtvis att ASUS Eee Pad kan bli något intressant. Annars kommer jag vänta in bättre ARM processorer och ett mer moget Android.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Många ser surfplatta som en lyxprodukt, iaf ett kompliment till dator, men jag funderar faktiskt på att köpa en till min mormor, som inte haft nån dator tidigare, så att hon kan maila och surfa. Det är ju mindre krångel med drivrutiner och antivirus och liknande och det är lättare att lära sig peka på det man vill än att navigera med mus och tangentbord. Hon verkar också positiv till den idén.

Nån som har nån synpunkt på detta?

Har tänkt samma tankar faktiskt.

Det blir ju så enkelt. Vill man skriva ett mail, ja då trycker man på ikonen där det står mail och vill man surfa, ja då trycker man på internetikonen.

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre671:

Har tänkt samma tankar faktiskt.

Det blir ju så enkelt. Vill man skriva ett mail, ja då trycker man på ikonen där det står mail och vill man surfa, ja då trycker man på internetikonen.

Vet inte vad du har för operativsystem men vad klickar du på för att komma åt mail / internet? Haha.

Förstår dock din poäng

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Surfplattor är åtminstone i sin nuvarande form bara en pryl, de har så dålig ergonomi att de är obrukbara till arbete, de är dessutom för tunga att ligga o läsa från, samt att de funkar dåligt i solljus, Det kanske blir nått så småningom när de mognat, och man fått dem att fungera på ett bekvämt sätt, idag är de inget som helst alternativ till en liten laptop, de är svårmanövrerade i praktiken, och tunga att hålla i handen, men löser man inmatningsproblemen och att de kan växla skärmläge så man kan läsa dem utomhus och göra dem vattentäta och tåliga då kan de bli ett bra verktyg.
idag kan man ju knappt surfa på dem, de duger kanske till att visa pdf er, men inte utomhus..
Nä... de suger... idag är det bara en överprisad status accesoar som saknar vettigt användningsområde.

För dålig ergonomi och för tung för att ligga och läsa med? Inget illa menat men i så fall behöver du träna lite Läser mycket på min iPad 2 och håller den i alla möjliga olika vinklar utan problem.

Förstår förövrigt inte folk som jämför med bärbara datorer. Jag anser inte att det att dessa skall ersätta bärbara datorer.

Permalänk
Avstängd

Ifall jag skulle få... eller köpa en "surfplatta" så tror jag nog att jag skulle tycka den är jätterolig och bra att ha... iallafall första dagen. Sedan så hamnar den nog i någon låda.

Har en hel hög med teknikprylar som bara ligger på lager typ. xD

Permalänk
Medlem

En surfplatta känns för begränsad jämfört med en laptop och för klumpig jämfört med en mobilltelefon. Slösurfa på kafferasten på jobbet går fint på min Desire. Hemma i soffan vill jag ha ett riktigt tangentbord.

Är mer sugen på en ultraportabel laptop med grym skärm, typ en Lenovo X220.

Permalänk
Medlem

3G platta om man åker mycket kollektivt, okej.
WiFi platta hemma? Ruskigt onödigt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9