Efterträdare till Intel Thunderbolt når 50 Gbps

Permalänk
Melding Plague

Efterträdare till Intel Thunderbolt når 50 Gbps

Höghastighetsanslutningar som USB 3.0 och Thunderbolt har knappt hunnit få fotfäste innan Intel börjar tala om nästa generation med upp till 50 Gbps – fem gånger mer än Thunderbolt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och vad kan man använda det till..?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

STREAMA HD FILM!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så finns det SSD diskar som man vill ansluta externt eller bygga upp stora nätverk med en stort stjärnnät med riktigt snabb överföringshastighet.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad kan vi använda thunderbolt till idag?

Ja det undrar jag med

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Så småningom kanske man kan placera en superburk som låter för mycket på andra sidan huset och bara ha skärm och mus/tangentbord i rummet där burken ska användas..

Permalänk
Medlem

Fan va grymt. Kopiera grejer skitsnabbt. o kopiera o kopiera o kopiera...hm det var ju inte så mycket mer nytta den tekniken gjorde

Permalänk
Entusiast
Skrivet av robie76:

Fan va grymt. Kopiera grejer skitsnabbt. o kopiera o kopiera o kopiera...hm det var ju inte så mycket mer nytta den tekniken gjorde

Externa grafikkort till laptopar kan helt plötsligt bli praktiskt användbart. Sen vore det ju trevligt om man kunde dumpa sin dator i källaren och dra en kabel upp till skärmarna och sånt. Tänk lite utanför lådan så finns det enormt mycket användningsområden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag har en idé vad man skulle kunna ha detta till. Kanske för att koppla samman flera datorer till ett kluster där processorerna kommunicerar direkt med varandra via detta gränssnitt. Istället för att köpa en 8-kärnig processor kan man koppla samman två 4-kärniga datorer med en sladd. En huvuddator som man kör mot och ett antal slavdatorer som hjälper huvuddatorn. Eller som en gemensam pool av processorkraft som lånar ut resurser till varandra där det behövs. Det vore något tycker jag! Jag menar datorn står ju för det mesta ändå i idle, eller så jobbar den till max. Då kan ju de datorer som idlar låna ut sitt prestandaöverskott till den som behöver prestandan. Behöver inte bara vara processorkraft, skulle kunna vara lagring, RAM-minne eller grafikprestanda också. Låter som en dröm för de som bygger superdatorkluster eller för att fördela resurserna i en serverhall.

Permalänk
Medlem

Det finns redan en standard som är helt optimerad nämligen firewire. Det kostar dock att andvända det från tillverkare medans den sämre standarden USB är gratis.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Den snabbaste firewirestandarden i dagsläget är ändå bara på endast 3,2 Gbit/s, ganska mycket långsammare än 50 Gbit/s.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Vad kan vi använda thunderbolt till idag?

Exakt! Till absolut ingenting och inte inom överskådlig framtid. Så denna nyhet betyder absolut noll för mig.

Permalänk
Medlem

ändra underrubriken till 5ggr snabbare än thunderbolt.
Skulle vilja se ett gränssnitt som klarar av att ha ett grafikkort på en kabel 5 meter bort utan att bli flaskhals, dvs inga problem med varken latenser eller bandbredd

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

SLäpp det nu istället för att hålla på det så kan utvecklingen gå framåt...
Inget förhindrar utvecklingen så mycket som när en utvecklare vill vänta för att deras gamla produkt ska gå med nog mycket vinst innan de lanserar en ny. Vad hände med konkurrensen?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chris_Kadaver:

ändra underrubriken till 5ggr snabbare än thunderbolt.
Skulle vilja se ett gränssnitt som klarar av att ha ett grafikkort på en kabel 5 meter bort utan att bli flaskhals, dvs inga problem med varken latenser eller bandbredd

Enklare grafikkort skulle gå att köra med dagens Thunderbolt eftersom det motsvarar typ en lane PCI-e 2. När gränssnittet från nyheten kommer borde det gå att köra dubbla grafikkort på 100 meters avstånd.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kan inte AMD och några fler företag börja skissa och trycka ut sina hög-överförings-hastighets produkter så vi får en uppsjö av dem i stället för att en tillverkare skall själv bygga en produkt och sen ta ut licensavgifter med högre priser som följd...

Ny teknik är bra om det inte kostar skjortan sen. Med andra ord, om intels kommande teknik kostar för mycket så vill jag hellre lägga dessa pengar på andra komponenter.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

SLäpp det nu istället för att hålla på det så kan utvecklingen gå framåt...
Inget förhindrar utvecklingen så mycket som när en utvecklare vill vänta för att deras gamla produkt ska gå med nog mycket vinst innan de lanserar en ny. Vad hände med konkurrensen?

Men, det är ju inte färdigt. Målet var 50 Gbps. Huruvida de medvetet dröjer lanseringen när det väl är färdigt är ju lite väl tidigt att spekulera om kanske...

Skrivet av IceDread:

Kan inte AMD och några fler företag börja skissa och trycka ut sina hög-överförings-hastighets produkter så vi får en uppsjö av dem i stället för att en tillverkare skall själv bygga en produkt och sen ta ut licensavgifter med högre priser som följd...

Ny teknik är bra om det inte kostar skjortan sen. Med andra ord, om intels kommande teknik kostar för mycket så vill jag hellre lägga dessa pengar på andra komponenter.

Bättre att de jobbar gemensamt med det då tycker nog jag, vill verkligen inte ha en uppsjö olika gränssnitt som inte är kompatibla med varandra...

Permalänk
Medlem

Konstigt att fråga vad vi ska kunna använda det till, sata 3 är ju redan en begränsande faktor för ssd diskar.
Så innan året e slut så antingen sata4 eller thunderbolt,
sen gillar jag ideén på att kunna koppla ihop flera prylar i en kedja istället för 1 kabel till varje ,synd att det ska dröja så länge till det kommer i ljusform bara.(istället för koppar)
p.s var det inte 100 Gbps som var målet sen. om jag inte minns fel så var det väl den hiskeliga summan av 7 $ som det skulle kosta att implementera på moderkorten

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Ase:

Konstigt att fråga vad vi ska kunna använda det till, sata 3 är ju redan en begränsande faktor för ssd diskar.
Så innan året e slut så antingen sata4 eller thunderbolt,
sen gillar jag ideén på att kunna koppla ihop flera prylar i en kedja istället för 1 kabel till varje ,synd att det ska dröja så länge till det kommer i ljusform bara.(istället för koppar)
p.s var det inte 100 Gbps som var målet sen. om jag inte minns fel så var det väl den hiskeliga summan av 7 $ som det skulle kosta att implementera på moderkorten

Det är väl en ganska stor summa? Ett moderkort kostar väl ändå inte mer än 30$ att tillverka?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har en idé vad man skulle kunna ha detta till. Kanske för att koppla samman flera datorer till ett kluster där processorerna kommunicerar direkt med varandra via detta gränssnitt. Istället för att köpa en 8-kärnig processor kan man koppla samman två 4-kärniga datorer med en sladd. En huvuddator som man kör mot och ett antal slavdatorer som hjälper huvuddatorn. Eller som en gemensam pool av processorkraft som lånar ut resurser till varandra där det behövs. Det vore något tycker jag! Jag menar datorn står ju för det mesta ändå i idle, eller så jobbar den till max. Då kan ju de datorer som idlar låna ut sitt prestandaöverskott till den som behöver prestandan. Behöver inte bara vara processorkraft, skulle kunna vara lagring, RAM-minne eller grafikprestanda också. Låter som en dröm för de som bygger superdatorkluster eller för att fördela resurserna i en serverhall.

Går inte detta redan med vanliga nätverkskablar?
Att man har en "ledar"-dator som har en uppgift delar ut den till flera andra som hjälps åt att göra en uträkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Går inte detta redan med vanliga nätverkskablar?
Att man har en "ledar"-dator som har en uppgift delar ut den till flera andra som hjälps åt att göra en uträkning.

Ja det går väl för vissa typer av jobb (tänker på folding och liknande) där man specialanpassat programmen för att skicka ut paket med uppgifter att lösa.

Jag tänkte mera att man skulle kunna dela ut ett par processorkärnor på det hypersnabba nätverket och så skulle de synas som om de vore integrerade i den egna datorn när man ansluter till en dator som delat ut resursen. Det skulle alltså se ut som datorns egna resurser för operativsystemet även om det fysiskt sitter i någon annan burk. Inte för att jag tror att det är så det är tänkt med dessa gränssnitt utan det var mer ett önskemål om hur jag skulle vilja ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Konstigt att fråga vad vi ska kunna använda det till, sata 3 är ju redan en begränsande faktor för ssd diskar.
Så innan året e slut så antingen sata4 eller thunderbolt,
sen gillar jag ideén på att kunna koppla ihop flera prylar i en kedja istället för 1 kabel till varje ,synd att det ska dröja så länge till det kommer i ljusform bara.(istället för koppar)
p.s var det inte 100 Gbps som var målet sen. om jag inte minns fel så var det väl den hiskeliga summan av 7 $ som det skulle kosta att implementera på moderkorten

Sata4?? sata 6 finns ju redan så...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Anosh:

Så småningom kanske man kan placera en superburk som låter för mycket på andra sidan huset och bara ha skärm och mus/tangentbord i rummet där burken ska användas..

Fy fan vilken kunglig idé.
Så vill jag kunna göra.... Bara ha skärm, tangentbord och mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

Sata4?? sata 6 finns ju redan så...

Nej.. SATA 6 finns inte.. däremot brukar SATA 3 kallas för SATA 600 och vice versa.
Lätt att förvillas..

Skrivet av mandrag0ran:

Fy fan vilken kunglig idé.
Så vill jag kunna göra.... Bara ha skärm, tangentbord och mus.

Får jag presentera "morgondagens" teknik redan idag i så fall; KVM-sladden!

EDIT:
Eller för längre avstånd, Cat5e extender.
T.ex:
# http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=584582
# (för den som vill ha lite mer än VGA): http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=432379

Dra 2st TP kablar dit du vill ha det. Eller tja, 3st blir det väl med båda extenders. I vilket fall som helst smidigt.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Nej.. SATA 6 finns inte.. däremot brukar SATA 3 kallas för SATA 600 och vice versa.
Lätt att förvillas..

Får jag presentera "morgondagens" teknik redan idag i så fall; KVM-sladden!

EDIT:
Eller för längre avstånd, Cat5e extender.
T.ex:
# http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=584582
# (för den som vill ha lite mer än VGA): http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=432379

Dra 2st TP kablar dit du vill ha det. Eller tja, 3st blir det väl med båda extenders. I vilket fall som helst smidigt.

Och det där funkar bra med spel?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flygfisk:

Men, det är ju inte färdigt. Målet var 50 Gbps. Huruvida de medvetet dröjer lanseringen när det väl är färdigt är ju lite väl tidigt att spekulera om kanske...

Bättre att de jobbar gemensamt med det då tycker nog jag, vill verkligen inte ha en uppsjö olika gränssnitt som inte är kompatibla med varandra...

Vill minnas att Intel jobbade med en del andra företag när de gjorde Thunderbolt. Apple var ju med på ett hör från början och det var väl en ganska lång lista på andra företag som ville vara med och använda standarden vilket är bra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Minimupp:

Och vad kan man använda det till..?

Vira den runt halsen på alla bakåtsträvande nissar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

Sata4?? sata 6 finns ju redan så...

sata 1 150Mbyte/sec.
sata2 300 Myte/sec.
sata 3 600 Mbyte/sec.
Dagens ssd tex vertex 3 har en läshastighet på ca 550
så finns inget utrymme att bli särskilt mycket snabbare med sata 3
därför tycker jag att thunderbolt är en bra ide´

Visa signatur

Arne Berg